Rookkanaal verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Topicstarter
Hoihoi, ik heb over enkele maanden het huis in de steigers staan voor nieuw glaswerk en het schilderen. Mooi moment voor een extra klusje. Is het verwijderen van dit schoorsteenkanaal zo simpel als het dak op, ding afbreken en verwijderen van boven naar beneden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ercyb6Tu4hGYNZBEiRf6HZDTJIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kmvh3SjTD8yIzWyhRfD2mCl9.png?f=fotoalbum_large

Ik wil er uiteindelijk een afvoer van maken voor een WTW systeem, dus dat lijkt me al een goed moment om een begin te maken. Kan ik er alvast een ventilatiepan op zetten en een geïsoleerde 180mm spirobuis door de opening halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:26
Ja dat zou geen probleem moeten zijn, gewoon van boven naar beneden werken. Als de pijp op het dak weg is kun je dit gewoon vervangen voor een ventilatiepan met spirobuis. Inderdaad wel geïsoleerde buis gebruiken om condensatie te voorkomen door temperatuurverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Prutsertje13 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:31:
Ja dat zou geen probleem moeten zijn, gewoon van boven naar beneden werken. Als de pijp op het dak weg is kun je dit gewoon vervangen voor een ventilatiepan met spirobuis. Inderdaad wel geïsoleerde buis gebruiken om condensatie te voorkomen door temperatuurverschillen.
Ah top, thanks! En natuurlijk om geen enorme warmtelek te hebben met buizen die met buiten verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLeenheers
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-09-2023
Prutsertje13 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:31:
Inderdaad een geïsoleerde buis gebruiken anders krijg je condensatie in de buis (lees: lekkages binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
alle lucht van een WTW die door 180 buis gaat kan toch niet dor een ventilatiepannetje?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:45:
alle lucht van een WTW die door 180 buis gaat kan toch niet dor een ventilatiepannetje?
Dat is een hele goede vraag, zo goed heb ik mij er nog niet in verdiept. Een heel plan opstellen komt nog. Eventueel gaan er 2 gaten in de gevel, ik wil iig niet zo'n lomp uitstekend ding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
Anoniem: 1221402 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Dat is een hele goede vraag, zo goed heb ik mij er nog niet in verdiept. Een heel plan opstellen komt nog. Eventueel gaan er 2 gaten in de gevel, ik wil iig niet zo'n lomp uitstekend ding hebben.
Geveldoorvoeren hebben wel de voorkeur. En dan liefst noord of oostgevel. Dak doorvoeren staan vaak in kokend hete zon, dat is zeker voor aanzuigen van lucht niet gewenst.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:15:
[...]

Geveldoorvoeren hebben wel de voorkeur. En dan liefst noord of oostgevel. Dak doorvoeren staan vaak in kokend hete zon, dat is zeker voor aanzuigen van lucht niet gewenst.
Er past maar 1 buis door, de aanvoer wilde ik inderdaad al via de gevel doen. Maar als ik met 1 gat het red, dan liever dat dan 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zag al dat iemand anders hier toevallig ook na zat te denken voor een dakdoorvoer. Deze moet wel goed komen met een 180mm spirobuis. Eventueel de 200mm versie, ik moet nog eens verdiepen in de nodige luchtverplaatsing en de daarbij behorende diameters.

https://www.janwit.nl/the...XN5gnryTL9BQaAmy9EALw_wcB
Pagina: 1