waterleiding van 15 naar 12, warm water wordt koud na tijdje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsjing
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17-07-2024
Hallo, ik heb een probleem. Ik ben een badkamer aan het verbouwen op de 1e etage. Ik wilde daar waterleiding gaan uitvoeren in meerlagenbuis 16.

Vanaf CV zolder ging warm water met koper 12 door een koof helemaal naar begane grond met een aftakking naar badkamer op 1e verdieping (voorheen was hele badkamer ook 12 mm voor het warm water). Vanaf kruipruimte gaat warmwater naar keuken maar ook met kunststofleiding naar de tuin waar dus warm water is, eigenlijk voor hond, maar nu ook in gebruik voor een tijdelijke tuindouche.

Nu heb ik vandaag de 12 mm koper van CV tot badkamer vervangen door 15 mm. Leek me handig omdat leidingen in de badkamer 16 buis worden en bad dan eerder vol zou zijn. (Na de aftakking (t-stuk) richting badkamer heb ik een stopkraan geplaatst omdat leidingen daar nog aangelegd moeten worden... onder het t-stuk (naar begane grond toe) heb ik 12 mm gelaten zoals het was. Dat is dan nog 2 meter ongeveer voordat het met buis 16 naar tuin gaat.

Maar nu wordt het heet water in keuken en tuin opeens koud na een tijdje en slaat CV in storing! Het was vóór vandaag goed. Mijn vraag is natuurlijk hoe dit kan.

Wat ik verandert heb, is dus dat ik de eeeste meters vanaf CV (remeha tzerra 39) van 12 naar 15 mm koper heb verandert, maar het stuk daarna (vanaf t-splitsing naar badkamer naar begane grond) 12 heb gelaten.

Is nu het probleem dat ik het eerste stuk weer terug naar 12 moet brengen of dat ik het tussentuk van 12 ook 15 moet maken en dat het onderweg knijpen zorgt dat CV in storing slaat?

En als ik de eerste meters weer 12 moet maken, wordt de overgang in badkamer naar 16 buis dan nog een probleem? Het warm water daar was voorheen alles koper 12.

Hoop dat het duidelijk is en dat iemand hier antwoord op heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:40
Welke voor storing gaf de ketel precies? Had het misschien iets te maken met lucht in de leiding door de verbouwing - warmtewisselaar te heet (of iets dergelijks)?

In principe zou een stukje dunne leiding alleen iets meer weerstand moeten geven, maar dat heeft hetzelfde effect als de kraan iets minder ver open zetten. Iets minder stroming dus, en verder niets. Je krijgt je ketel ook niet in storing door de kraan licht open te draaien.

Trouwens: hoe dikker de leiding, hoe langer het duurt voordat je douchewater warm is. Maar je kan idd je bad wel sneller vullen met een dikke leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 22:47
Optie 2: De CV storing heeft helemaal niks met je buizen te maken.

Controleer eerst eens welke storingscode de CV geeft op het moment dat de kraan koud wordt. Mijn gok is dat de warmtewisselaar te warm wordt omdat het debiet van je keukenkraan te laag is. Ik heb dat zelf een hele tijd in de douche gehad en dat werd uiteindelijk veroorzaakt door een verkalkte douchekraan.
Staat de keukenkraan wel helemaal open en op heet? of langdurig op lauw of maar een klein straaltje heet water?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:20
Ik kan me niet voorstellen dat de cv storing met het veranderen van de diameter van de leidingen te maken heeft, klinkt eerder alsof de ketel niet goed ontlucht is en in de beveiliging schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsjing
Tja, het gekke is dat de storing er sinds vandaag is nadat ik het stuk 12 door 15 heb vervangen. Zou wel heel toevallig zijn als de storing dan iers anders betreft toch?

Keukenkraan idd helemaal open en blijft best lang warm/heet, maar na paar minuten koud en dan storing E.01.04

Ketel niet goed ontlucht kan toch niet te maken hebben met loskoppelen waterleiding of wel? CV leidingen ben ik niet aan geweest en ketel staat op 1,7 bar.

En dan nog over debiet keukenkraan... weet niet precies wat dit is.. maar de kraan zat er gister ook... kan het probleem dan zijn dat er "meer" water richting de kraan gaat omdat een groter stuk 15 is ipv 12?

Mijn grootste probleem is of het laatste stuk nu ook 15 moet worden of juist het eerste stuk terug naar 12....

Het lijkt me igg dat de verandering van vandaag op een of andere manier de oorzaak moet zijn..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
E.01.04 is een probleem met de gastoevoerdruk.

Acties:
Ontlucht de gasleiding

Controleer of de gaskraan goed geopend is

Controleer de gastoevoerdruk

Controleer correcte werking en afstelling gasblok

Controleer luchttoevoer en rookgasafvoer op verstopping

Controleer op rookgasrecirculatie

[ Voor 74% gewijzigd door pagani op 29-08-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsjing
Ja, maar kan werken aan afgaande warmwaterleiding dit veroorzaken of is het totaal losstaand en "toevallig"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsjing
Ik heb wel het idee dat het steeds langer duurt vordaat water koud wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsjing
Kan het lucht in waterleiding zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het kan m.i. een probleem zijn wat er al was , maar nooit voorkwam toen je nog 12mm leiding had.
Nu er een stuk 15mm is geworden, scheelt dat over die lengte weerstand, netto stroomt er dan wellicht meer water door de leiding als voorheen en door het reeds bestaande probleem wat voorheen nét niet voorkwam, nu ineens wel.

Je zou dit kunnen testen door je warm water kraan iets minder ver open te draaien zodat er net iets minder water uit komt stromen. Kijken of het probleem dan ook nog voorkomt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsjing
RocketKoen schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:17:
Mijn gok is dat de warmtewisselaar te warm wordt omdat het debiet van je keukenkraan te laag is. Ik heb dat zelf een hele tijd in de douche gehad en dat werd uiteindelijk veroorzaakt door een verkalkte douchekraan.
Toch nog over dat debiet: dat betekent dan toch dat de CV meer heet water aanmaakt dan weg kan via tappunt waardoor er warmte "ophoopt"? Zou dat dan niet hetzelfde idee zijn als je een leiding gaat vernauwen? Dat de CV het eerste stuk van 15 mm gaat vullen maar het hete water via het 12mm stuk niet snel genoeg kwijt kan? dat het "debiet" van het latere stuk 12 ahw te laag is en de boel na tijdje te warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsjing
remco_k schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:25:
Het kan m.i. een probleem zijn wat er al was , maar nooit voorkwam toen je nog 12mm leiding had.
Nu er een stuk 15mm is geworden, scheelt dat over die lengte weerstand, netto stroomt er dan wellicht meer water door de leiding als voorheen en door het reeds bestaande probleem wat voorheen nét niet voorkwam, nu ineens wel.

Je zou dit kunnen testen door je warm water kraan iets minder ver open te draaien zodat er net iets minder water uit komt stromen. Kijken of het probleem dan ook nog voorkomt.
Net heet water helemaal opengezet en toen kraan geknepen en werd meteen koud... Maar wat betekent dat dan...? Nog steeds snap ik de logica niet of ik terug moet naar 12 of juist het laatste stuk 12 ook 15 moet makenq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsjing
Sowieso moet een hete kraan toch ook half open kunnen? Waarom zou een verkalkte douchekop of kraan met laag debiet dan problemen geven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:40
Als de foutcode iets over de gastoevoer meldt, zit het echte probleem zit niet in je leiding, maar ergens anders. Dus je hoeft die niet terug aan te passen.

Het probleem lijkt alleen naar boven te zijn gekomen tijdens het klussen. Waardoor dat precies komt is nu giswerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:48
De enige verklaring die ik kan bedenken, en ook al eerder is genoemd is dat je inderdaad nu meer warm water af kunt nemen, waardoor je CV ketel op hoger vermogen moet gaan werken, daardoor heeft de ketel meer gas nodig en dat lijkt er niet te zijn.

Maar dan zou de kraan half open zetten inderdaad de situatie moeten simuleren dat er meer weerstand is/minder vraag en er dus geen probleem is met de gasdruk.

Ik zou de melding van de ketel wel serieus nemen en het dan aan die kant gaan zoeken. Het is onwaarschijnlijker dat de melding fout is, dan dat wij het beter weten ;). Het zal ook geen toeval zijn: zie eerste zinnen van deze post.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katsjing
Nog een keer gedaan en vanaf het begin de kraan half open gezet, en dan blijft ie wel heet!!! Maar gastoevoer is 26 mm direct vanaf meter naar CV, ongeveer 13 meter, met laatste meter 15 mm. Moet toch goed zijn???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Er kan natuurlijk iets defect of vervuild zijn in de cv of gasdruk regelaar (of de gaskraan niet goed open) waardoor de cv niet genoeg gas krijgt, daar komt dan die melding van. En dat is denk iets wat je even door een monteur moet gaan laten controleren.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 29-08-2023 23:19 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 22:47
Katsjing schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:36:
Sowieso moet een hete kraan toch ook half open kunnen? Waarom zou een verkalkte douchekop of kraan met laag debiet dan problemen geven
CV ketels hebben een minimaal vermogen. Dat is de laagste stand die waarop je de brander in kan stellen. Alle warmte die dan wordt gemaakt moet ook weer weg, anders gaat het water in je leidingen koken. Om te voorkomen dat je CV ontploft (kokend water in je leidingen = boom) gaat de brander uit als het water in de warmtewisselaar 90 graden is. En pas weer aan als de boel is afgekoeld.

Hoe langzamer het water stroomt, hoe heter het wordt.

De verbreding in je pijp maakt niks uit. Het smalste stuk bepaalt de hoeveelheid water die er stroomt. Als er tijdens het klussen rotzooi in je leiding is gekomen kan dat wel een probleem geven. Dat hoeft niet eens veel te zijn, je kraan heeft op het punt waar hij op de leiding zit aangesloten meestal een filter. Als die verstopt zit kan dat je probleem verklaren.

[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 30-08-2023 08:22 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-09 21:22
RocketKoen schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:20:
[...]

CV ketels hebben een minimaal vermogen. Dat is de laagste stand die waarop je de brander in kan stellen. Alle warmte die dan wordt gemaakt moet ook weer weg, anders gaat het water in je leidingen koken. Om te voorkomen dat je CV ontploft (kokend water in je leidingen = boom) gaat de brander uit als het water in de warmtewisselaar 90 graden is. En pas weer aan als de boel is afgekoeld.

Hoe langzamer het water stroomt, hoe heter het wordt.

De verbreding in je pijp maakt niks uit. Het smalste stuk bepaalt de hoeveelheid water die er stroomt. Als er tijdens het klussen rotzooi in je leiding is gekomen kan dat wel een probleem geven. Dat hoeft niet eens veel te zijn, je kraan heeft op het punt waar hij op de leiding zit aangesloten meestal een filter. Als die verstopt zit kan dat je probleem verklaren.
Alleen zou je dan verwachten dat de ketel aangeeft dat er te weinig flow is. Of vanwege te weinig flow uitschakelt.

Maar de ketel geeft aan dat er te weinig gas is.
Dus het probleem zit aan de gas-zijde van de ketel, niet in het water circuit.

Denk dat het vooral toeval is dat dit nu naar voren komt, na het wijzigen van de waterleiding NA de ketel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-09 21:45
Monteur hier, storing E.01.04 is een storing waarbij de vlam weg valt tijdens het branden.

https://www.remeha.nl/vee...etels/storingscode-e01-04

Wat hier kan zijn :
1) Verkeerde afstelling gas/lucht/o2 waardes
2) Wisselaar die verstopt zit, waardoor er op laaglast te weinig gas word verbrand
3) Branderautomaat die incorrect meet

Ik zou adviseren om eens een bedrijf te laten kijken, aangezien je voor alle 3 de oorzaken ge-eikte meetapparatuur nodig hebt.

Edit:
Edit weggehaald, had gasslang van 16 gelezen, was 26, zou ruim voldoende moeten zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door Erik15678 op 30-08-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:49

The End

!Beginning

Heb je toevallig de gaskraan dichtgedraaid tijdens de werkzaamheden? Is de gaskraan (weer) helemaal open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsjing
Nee niks met gas gedaan, wel klep van CV eve verwijderd en sifon om waterleiding te kunnen knellen onder ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@Katsjing
Ik zou er toch even een monteur bij halen.
Misschien meteen combineren met algemeen onderhoud, dan hoeft die daarvoor niet later terug te komen.
Wat je dan kosten scheelt.

Wat @Erik15678 zegt klinkt het meest logisch.

Je zegt dat je de kap eraf gehad hebt, dan kan er ook intern iets bewegen waardoor er bijvoorbeeld zooi uit de schoorsteen op je branderbed valt.
Dan heeft het niks met de leidingen te maken, maar denk je daar wel aan omdat dat het enige is wat je veranderd hebt.

Het blijft vanaf een toetsenbord speculeren, dus er moet gewoon iemand naar die ketel kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erik15678
Katsjing schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:34:
Nee niks met gas gedaan, wel klep van CV eve verwijderd en sifon om waterleiding te kunnen knellen onder ketel
En ik vermoed dat de sifon niet meer op de juiste plek zit gemonteerd, of dat de afdichtring eruit is gekomen.

Wat de man hierboven zegt, vanuit een toetsenbord is het moeilijk om een diagnose te stellen.
Zou bijna zeggen DM me als je in de buurt van eindhoven woont, kom ik wel kijken, heb nog vakantie en toch niks te doen B-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Katsjing
Chapeau voor Erik. SIFON idd niet helemaal goed teruggezet. Jammer dat je dt niet eerder zei, nu heb ik al monteur hier gehad. Maar goed, was dus niet helemaal omhoog gezet. Dat was hele probleem, dus voor de volgende met dit probleem zet ik het erbij: kijk of sifon goed zit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik15678
Katsjing schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:27:
Chapeau voor Erik. SIFON idd niet helemaal goed teruggezet. Jammer dat je dt niet eerder zei, nu heb ik al monteur hier gehad. Maar goed, was dus niet helemaal omhoog gezet. Dat was hele probleem, dus voor de volgende met dit probleem zet ik het erbij: kijk of sifon goed zit
Je zei het ook pas na mijn reactie 8)7 , shit gebeurd, blij dat het een kleinigheidje was.
Tip voor de volgende keer, sifon erin drukken tot je een klik hoort en er dan een keer stevig aan trekken of die goed vast zit, als die niet goed zit, kun je hem ook weer zonder alteveel moeite naar beneden krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Katsjing
NB: verbrandingsgassen gaan dan niet helemaal via rookkanaal, maar blijkbaar ook via opening sifon en dan krijg je dus storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Fijn dat het opgelost is!

Bedankt dat je dat ook hebt laten weten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Katsjing schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:14:
NB: verbrandingsgassen gaan dan niet helemaal via rookkanaal, maar blijkbaar ook via opening sifon en dan krijg je dus storing.
Die verbrandingsgassen lekken dan binnen de mantel van de ketel. Ketel zuigt dan z'n eigen rotzooi op en valt in storing.
Vroeger met ouderwetse open toestellen had je dan een CO vergiftiging te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Katsjing schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:14:
Had je wel de sifon gevuld met water voor het terugplaatsen?
Dat moet namelijk ook.

Niet om @Katsjing aan te vallen maar dit is waarom alleen gecertificeerde monteurs aan cv ketels mogen sleutelen. Dit had ook een gevalletje co vergiftiging kunnen zijn, als die sifon niet goed zit kunnen er ook rookgassen buiten de ketel komen.

Remeha heeft bij de nieuwe Tzerra Ace Matic de sifon weer in het toestel. (Gelukkig!)

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1