Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quaaksel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-08 17:39
Mijn Bosch indego m+ 700 en s+ 500 hebben na verhuizen geen goed gsm netwerk in de buurt.
Ik heb dus niets meer aan de smart functies/app.

Kan ik zelf een klein gsm/ gprs netwerk opzetten, linken aan mijn internet, zodat ik wel gebruik kan maken van de smart functies?

Ik vermoed dat dit een probleem geeft met de frequencies van het gsm netwerk en de licensing ervan.

Maar is het technisch mogenlijk om met een raspberry pi een klein gsm station te maken?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 14:38
Dit is volgens mij niet (zomaar) mogelijk.
De frequenties zijn beschermd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 14:21
Nee, dit kan en mag niet.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Er werden in het verleden wel femtocells (repeaters) verkocht door providers maar sinds 2021 is het gebruik daarvan verboden nieuws: Gebruik van 3G-repeaters bij KPN is vanaf 1 januari 2021 verboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:28
Werkt dat ding niet ook op wifi? Zo ja dan kun je gewoon zorgen voor wifi dekking in je tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties Brants
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-09 14:40
Het was in ieder geval in het verleden toegestaan om de voormalige dect guard band (1800 mhz) te gebruiken.

(https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2012-25569.html)

Kan zo gauw niet vinden of dat nog steeds mag na de laatste frequentieveiling. Maar zelfs als het nog mag lijkt mij de kans groot dat het bouwen van je eigen gprs netwerk meer kost dan het vervangen van je Bosch.

[ Voor 10% gewijzigd door Ties Brants op 30-08-2023 11:50 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53
Volgens mij heb je ook nog eens een probleem dat sommige providers 2g hebben uitgeschakeld. Je kan alleen communiceren via 4g of 5g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
een eigen gsm netwerk gaat hem niet worden, de frequenties zijn simpelweg niet vrij te gebruiken, j

om eerlijk te zijn snap ik ook niet zo goed waarom een fabrikant dit soort dingen zou inbouwen in een grasmaaier, in plaats van wifi op 2.4ghz dat toen ook al breed gebruikt werd. als je HEEL handig bent kun je misschien kijken of je met iets als een arduino (met geintegreerde wifi) je maaier weer slim (en uitleesbaar) te maken. maar ik vrees dat je (zonder hulp van de fabrikant) weinig kans hebt.
Pagina: 1