Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 17:20
Hi iedereen,

Ik heb gesolliciteerd op een functie binnen de overheid en ben hier laatst op gesprek gegaan. Hierbij werd gemeld dat ze twee vaste open posities hebben en dan nog 1 of 2 op uitzendbasis.

Het gevoel was goed en heb een positie aangeboden gekregen voor één jaar maar wel via een uitzendbureau o.b.v. detachering.

Nu ben ik benieuwd wat voor hen de voordelen zijn om dit te doen en voor mij de nadelen t.o.v. gewoon direct voor de overheid te werken.

Iemand die dit eerder heeft meegemaakt en/of weet wat hier de gedachtengang van is? Daarbij is een functie die ik graag zou willen doen, dus zal ik het gewoon doen of zitten er haken en ogen aan?

UPDATE:

Ik heb dus contact gehad met de leider en de uitleg is mijns inziens wel geloofwaardig.

Er waren rond de 60 sollicitanten waarbij er één iemand boven de rest uitstak. Deze heeft de vaste functie gekregen samen met iemand die al bij Defensie werkte. Omdat er iemand met verlof gaat is er uiteindelijk een andere plek vrijgekomen. Deze plek willen ze graag door mij laten vervullen voor een jaar zonder garanties dat er een vaste plek gaat komen. Dit is namelijk afhankelijk van het budget van het vaste potje.

Derhalve moet ik dus de afweging gaan maken of ik 2-3 maanden wil wachten (VOG en VBG) waarna ik een jaar kan gaan werken bij hen. Wel op uitzendbasis en geen detachering, dus in ergste geval kan ik zo weer de laan uit vliegen (of zelf vertrekken), maar daar ga ik maar niet vanuit.

De vacature komt spoedig op Randstad, YoungCapital en Startpeople waar ik dan wederom moet solliciteren en zij mij hieruit gaan pikken.

Iemand enig idee welke aan te raden is?

Bedankt voor de hulp tot dusverre!

[ Voor 43% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 31-08-2023 19:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Via een uitzendbureau gaat voor hen via een ander potje en ze kunnen er ook relatief makkelijk vanaf. Daarnaast ga jij nooit de arbeidsvoorwaarden krijgen bij een uitzendbureau die je in vaste dienst bij de overheid zou krijgen.

Gezien er werk zat is in de IT zou ik dat echt niet via een uitzendbureau doen. Echte detacheerder zou evt kunnen.

Maar heel eerlijk vind ik het gewoon een zwaktebod van ze. Graag of niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-06 21:47
Zitten vaak ook vast aan quota: minimaal x% vaste krachten, maximaal y% tijdelijk en z% externe inhuur. Dus dan kan het zo zijn dat ze wel iemand via uitzendbureau (extern) tijdelijk kunnen aannemen, maar niet zelf.

[ Voor 35% gewijzigd door Ilmar op 29-08-2023 20:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Voordelen voor de werkgever:
* je komt in de flexibele schil terecht (oftewel ze kunnen je er makkelijker uitzetten)
* ze hebben een langere periode om te beoordelen of je wel/niet geschikt bent voor de functie
* inhuur komt vaak uit een ander potje

Voordelen voor jou:
* je hebt een extra onderhandelingspositie als ze je willen overnemen (veelal na een jaar). Ze hebben immers in je geïnvesteerd, dus soms kan je daar je voordeel mee doen

Nadelen voor jou:
* je bent voor degene in directe dienst toch een externe (denk aan uitjes, pv, persooneelsbijeenkomsten, etc)
* je zal andere arbeidsvoorwaarden hebben welke veelal niet in jouw voordeel zijn (mag niet, gebeurd wel)
*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
BastaRhymez schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:13:
Voordelen voor de werkgever:
* je komt in de flexibele schil terecht (oftewel ze kunnen je er makkelijker uitzetten)
* ze hebben een langere periode om te beoordelen of je wel/niet geschikt bent voor de functie

Voordelen voor jou:
* je hebt een extra onderhandelingspositie als ze je willen overnemen (veelal na een jaar). Ze hebben immers in je geïnvesteerd, dus soms kan je daar je voordeel mee doen

Nadelen voor jou:
* je bent voor degene in directe dienst toch een externe (denk aan uitjes, pv, persooneelsbijeenkomsten, etc)
* je zal andere arbeidsvoorwaarden hebben welke veelal niet in jouw voordeel zijn (mag niet, gebeurd wel)
*
Enig idee of iemand die weet of dit volkomen normaal is binnen de overheid?

Zelf ben ik meer benieuwd waarom ik en niet per se een ander (mocht er een ander zijn). Ik weet dat interne sollicitanten altijd voorrang krijgen wat dat betreft.

[ Voor 8% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 30-08-2023 09:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:21
Zou het hun gewoon vragen wat de reden hiervoor is.
Weet niet of je een eerlijk antwoord krijg maar vragen kan altijd lijkt mij :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
mentalozzie schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:12:
Zou het hun gewoon vragen wat de reden hiervoor is.
Weet niet of je een eerlijk antwoord krijg maar vragen kan altijd lijkt mij :D
Ja, ga ik ook doen maar wellicht dat iemand het algemene antwoord weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

DeVliegendeNLer schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:59:
[...]

Zelf ben ik meer benieuwd waarom ik en niet per se een ander (mocht er een ander zijn). Ik weet dat interne sollicitanten altijd voorrang krijgen wat dat betreft.
Ik weet dat mijn vrouw (juridische achtergrond) hetzelfde had bij de overheid toe ze begon.
Dat heeft ze toen gedaan, en vanuit daar heeft ze op interne posities gereageerd.

Zei vond het vrij OK, ik echter niet. Behoorlijk verneukeratief.
En als je pech hebt zit je ook nog bij zo'n uitknijptoko* waar je het eerste half jaar 0 pensioen opbouwt en daarna enkel gelimiteerd.

*) elk uitzendbedrijf. de "CAO" is een lachertje.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:17

Qwerty-273

Meukposter

Ja, een afdeling heeft een bepaald aantal vaste plekken en bijbehorend budget toegewezen gekregen. Echter is er structureel meer werk, en worden ‘tijdelijke’ krachten voor lange tijd aangenomen via een ander potje waar wel budget inzit. En dat kunnen jaren/decennia zijn.

Het aanpassen van het aantal vaste plekken en bijbehorend budget is vaak een lang proces. Het is een normale situatie, en zeker binnen de overheid is het veel minder een schop constructie om snel van inhuur af te komen wat het wel is bij commerciële bedrijven. Je ziet dan ook bij de overheid inhuur of zzp’ers voor decennia rondlopen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56

Roozzz

Plus ultra

Laat je dan als ZZPer inhuren. Voor hen hetzelfde potje, maar dan heb jij er in ieder geval enig financieel voordeel aan.

Ik vind het trouwens bepaald niet sjiek om dit pas in het gesprek te melden. Ik zou meteen klaar zijn. Je zou de harde lijn kunnen overwegen: vast contract of niet.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09
Simpel. De inhurende organisatie vind je het niet waard om zich echt te binden en dus behandelen ze je als tweederangsmedewerker.

Dit soort constructies werk je niet aan mee als je keuze hebt of als het je absolute droomwerkgever is en dit de enige kans is om binnen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:05
Ik vind dit ook wel vreemd. Ze willen mensen, dus zetten een vacature uit, en dan reageren mensen en dan zeggen ze: doe maar via een uitzendbureau. Graag of niet zou ik dan denken.

Maar misschien helpt het wel voor de context: wat voor rol heb je op gesolliciteerd? Voor een professionele IT'er ligt het vaak wel iets anders dan iemand die gaat schoon maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
ID-College schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:28:
Ik vind dit ook wel vreemd. Ze willen mensen, dus zetten een vacature uit, en dan reageren mensen en dan zeggen ze: doe maar via een uitzendbureau. Graag of niet zou ik dan denken.

Maar misschien helpt het wel voor de context: wat voor rol heb je op gesolliciteerd? Voor een professionele IT'er ligt het vaak wel iets anders dan iemand die gaat schoon maken..
Een functie op kantoor. Daarbij betrof de vacature een 2-jarig contract.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:10
Wat je bij de (mijn) overheid wel vaak ziet is dat personeel blijft hangen. Beoordeel voor jezelf ook of dit je intentie is. Ik kan mij voorstellen dat de overheidspartij waar jij bij hebt gesolliciteerd een tijdelijk medewerker nodig heeft voor een project of iets dergelijks. Dat ze deze functie zelf uitzetten voor twee jaar lijkt erop te wijzen dat als het project/functie succesvol verloopt en de medewerker functioneert naar tevredenheid dat er echt wel een kans is om in vast dienstverband verder te gaan.
Mocht je het zelf ook als een opstapje/tijdelijke baan zien, dan kan je vast wel bij een overheid terecht via een betere constructie. Zelf vind ik dat de overheid echt een gouden kooi is qua primaire en secundaire voorwaarden. Ik zie weinig commerciele partijen die hetzelfde bieden als de hogere (12+) schalen van de overheid. Weet waar je aan begint ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:30

The Zep Man

🏴‍☠️

AequitasII schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:34:
Ik zie weinig commerciele partijen die hetzelfde bieden als de hogere (12+) schalen van de overheid. Weet waar je aan begint ;-)
Dit zegt niets zonder het van toepassing zijn van hogere schalen op de betreffende functie te noemen. Als je voor dezelfde functie bij de overheid in schaal 8 wordt gestopt en bij een commerciële partij in iets wordt geschaald dat vergelijkbaar is met schaal 12 van de overheid, dan geeft wat je stelt een vertekend beeld.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-07 14:55

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Je "lijkt" hetzelfde te krijgen als bij de overheid zelf in dienst.
Maar mist (in mijn geval althans) voordelen als het "individueel keuze budget" en kortingen die je her en der als ambtenaar kunt krijgen (verzekeringen/leningen/etc)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Ja, dit is volledig normaal. Bij de overheid werken ze met arbeidsplaatsen, elke afdeling krijgt een X aantal. Als het werk dan veel meer wordt hebben ze snel handjes nodig. Maar het verkrijgen van extra arbeidsplaatsen of stoelen, dat is lastig log en langzaam. Dus vaak kunnen ze wel snel inhuurplekken verkrijgen, die ze dan in de loop der tijd kunnen omzetten in een vaste interne plek.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:10
The Zep Man schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Dit zegt niets zonder het van toepassing zijn van hogere schalen op de betreffende functie te noemen. Als je voor dezelfde functie bij de overheid in schaal 8 wordt gestopt en bij een commerciële partij in iets wordt geschaald dat vergelijkbaar is met schaal 12 van de overheid, dan geeft wat je stelt een vertekend beeld.
Ja daar heb je gelijk in, ik bedoel voor soortgelijke functies obv van mijn n=1 ervaring (solliciteren) bij commerciele partijen. Daarom ook de knipoog erachter.
Ik heb anderzijds ook gemerkt dat je na jarenlang bij de overheid gezeten te hebben je een stuk minder interessant wordt (als manager) bij commerciele partijen, dat is weer een nadeel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-07 09:09

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Qwerty-273 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:24:
[...]

Ja, een afdeling heeft een bepaald aantal vaste plekken en bijbehorend budget toegewezen gekregen. Echter is er structureel meer werk, en worden ‘tijdelijke’ krachten voor lange tijd aangenomen via een ander potje waar wel budget inzit. En dat kunnen jaren/decennia zijn.

[knip]
Even wat meer context hierover misschien:
De wet HOF (Houdbare OverheidsFinancien) schrijft voor dat structurele lasten volledig gedekt moeten worden door structurele inkomsten. Dit is om te voorkomen dat overheidsinstanties hun exploitatiebegroting gaan 'dichten' met spaarpotjes en dat reserves oneigenlijk worden ingezet. Keerzijde is dus dat als er niet méér structurele inkomsten zijn, je ook niet méér structurele lasten -waaronder vast personeel- mag maken. Incidentele lasten kun je dan weer wél opvangen door reserves aan te spreken, dus dat gebeurt ook veelvuldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:32

3DDude

I void warranty's

Voordelen voor jou:
Ik heb meerdere malen meegemaakt dat ze weten wat je nu verdient bij de detachering toko. Dat ze je over willen nemen + 100 bruto en dat het graag of niet is.

Dus onderhandelingspositie. nee niet echt.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:30

The Zep Man

🏴‍☠️

AequitasII schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:46:
Ja daar heb je gelijk in, ik bedoel voor soortgelijke functies obv van mijn n=1 ervaring (solliciteren) bij commerciele partijen. Daarom ook de knipoog erachter.
Dat verduidelijkt het. Bij dergelijke vergelijkingen spreek ik liever over (initiële) beloning (in euro) en groeipotentie (in euro) bij verschillende partijen. Dat maakt vergelijkingen eerlijker. :P

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Heb ik in het verleden gehad. Afhankelijk van waar je komt kunnen ze dit ook doen om te voorkomen dat ze de vacature intern moeten uitzetten en dan een of andere "ongeschikte kneus" moeten aannemen. Dat zie je de politie veel doen. Mensen die zijn afgekeurd voor straatwerk komen op het bureau terecht en maken daar graag carriere. Maar veel politiemensen zitten niet te wachten op PTSS-collega of een ouwe knar met 100 miljoen ATV-dagen dus dan maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Anoniem: 1777010 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:59:
Heb ik in het verleden gehad. Afhankelijk van waar je komt kunnen ze dit ook doen om te voorkomen dat ze de vacature intern moeten uitzetten en dan een of andere "ongeschikte kneus" moeten aannemen. Dat zie je de politie veel doen. Mensen die zijn afgekeurd voor straatwerk komen op het bureau terecht en maken daar graag carriere. Maar veel politiemensen zitten niet te wachten op PTSS-collega of een ouwe knar met 100 miljoen ATV-dagen dus dan maar zo.
Ze vertelden mij dat de mogelijke kandidaten welke de bureau’s hebben voorgelegd kort gezegd niets waren en dat ze daarom graag voor mij wilden gaan, maar wel in een (voor nu) tijdelijke positie via een uitzendbureau. Hierdoor snap ik niet waarom ik niet een tijdelijk contract bij de Overheid kan krijgen i.p.v. via een bureau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-07 14:55

Coach4All

I'm a Coach 4 All

3DDude schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:47:
[...]

Ik heb meerdere malen meegemaakt dat ze weten wat je nu verdient bij de detachering toko. Dat ze je over willen nemen + 100 bruto en dat het graag of niet is.

Het is niet zo zeer dat ze weten wat je al verdient...
De salarisschalen en treden zijn vastgesteld (en openbaar). De (aanloop-)schaal is vaak al van tevoren vastgesteld op basis van je opleiding/ervaring. Er is hooguit nog "ietsje" te doen op welke trede je begint.

En ja, de overheid zelf ( de zoekende managers althans) vinden het ook niet altijd leuk dat vast niet mogelijk is totdat ze "bewezen" hebben dat ze niet meer zonder de "flexibele" kracht kunnen.
DeVliegendeNLer schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:02:
[...]

Ze vertelden mij dat de mogelijke kandidaten welke de bureau’s hebben voorgelegd kort gezegd niets waren en dat ze daarom graag voor mij wilden gaan, maar wel in een (voor nu) tijdelijke positie via een uitzendbureau. Hierdoor snap ik niet waarom ik niet een tijdelijk contract bij de Overheid kan krijgen i.p.v. via een bureau.
Omdat ze geen toestemming krijgen voor meer eigen personeel omdat er "overschot" is wat "ingezet zou moeten kunnen worden"....

Zelf heb ik bijna 1,5 jaar ingehuurd gezeten totdat de "boventallige interne" met vroegpensioen ging..... :X

[ Voor 29% gewijzigd door Coach4All op 30-08-2023 10:07 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:57
DeVliegendeNLer schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:02:
[...]
Hierdoor snap ik niet waarom ik niet een tijdelijk contract bij de Overheid kan krijgen i.p.v. via een bureau.
Wat als gezegd is; ander potje

Ik zou mij geen zorgen maken over het wel 'graag genoeg' willen van jou als werknemer. Overheid doet dit soort dingen wel vaker e.g. Gemeente Amsterdam (bijna hetzelfde) doet dit ook bij bijna alle beleidsmedewerkers. Er is een vast potje en die zit vol (tijdelijk en vast), toch zijn er mensen nodig en dat komt dan uit een variabel potje.

Mijn n=1 ervaring is dat je vervolgens net zo goed bij goed presteren over kan gaan naar een jaar contract of zelfs vast contract bij de overheid als de kans zich voor doet. Communiceren hierover en dingen aangeven is alleen wel belangrijk.

Het gewenst voelen is ook gewoon lastig in een organisatie die zo opgezet is. Maar in welke organisatie is het vanzelfsprekend dat wanneer je intake als een warm bad voelde (het HR gedeelte), de werksfeer idem dito is?

[ Voor 28% gewijzigd door Furion2000 op 30-08-2023 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Furion2000 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Wat als gezegd is; ander potje

Ik zou mij geen zorgen maken over het wel 'graag genoeg' willen van jou als werknemer. Overheid doet dit soort dingen wel vaker e.g. Gemeente Amsterdam (bijna hetzelfde) doet dit ook bij bijna alle beleidsmedewerkers. Er is een vast potje en die zit vol (tijdelijk en vast), toch zijn er mensen nodig en dat komt dan uit een variabel potje.

Mijn n=1 ervaring is dat je vervolgens net zo goed bij goed presteren over kan gaan naar een jaar contract of zelfs vast contract bij de overheid als de kans zich voor doet. Communiceren hierover en dingen aangeven is alleen wel belangrijk.

Het gewenst voelen is ook gewoon lastig in een organisatie die zo opgezet is. Maar in welke organisatie is het vanzelfsprekend dat wanneer je intake als een warm bad voelde (het HR gedeelte), de werksfeer idem dito is?
Bedankt voor het ophelderen, en ook alle anderen!

Blijf ik nog wel met de vraag zitten waarom er een open vacature is voor 1 of 2 plekken (waar dus wel ruimte voor was in het vaste potje) maar er vervolgens zo'n aanbod aan mij wordt geboden.

Ik zal dit dan ook gaan navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:57
DeVliegendeNLer schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

Bedankt voor het ophelderen, en ook alle anderen!

Blijf ik nog wel met de vraag zitten waarom er een open vacature is voor 1 of 2 plekken (waar dus wel ruimte voor was in het vaste potje) maar er vervolgens zo'n aanbod aan mij wordt geboden.

Ik zal dit dan ook gaan navragen.
Vragen is beter ja, want daarmee kun je wel je voorkeur uitspreken. Mijn aanname is dat het voor hun zo makkelijker te regelen is of dat ze zo de meeste vrijheid hebben zoals andere aangeven.

Vergelijk wel de package intern/extern met elkaar want een overheidspakket met salaris 2000 is niet hetzelfde als extern 2000 salaris. Het externe package moet zeker hoger liggen omdat alle perks van de overheid nog niet hebt. (2000 is random nummer)

(Voor de kennis van mij was dit uiteindelijk ook nog een sweet deal, gestart met een hoog extern basissalaris en het moment dat hij intern ging wel gezegd dat hij er niet op terug wilde vallen en dus ingestapt op een goede trede)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
En wordt ook ingezet voor specifieke competentie en/of kennis die ze niet dagelijks nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]

Wat is normaal? Het gebeurd niet alleen bij de overheid. Door eerst via inhuurbasis iemand te laten starten "kopen" ze een stukje flexibiliteit (je bent namelijk duurder dan dat je rechtstreeks in dienst komt).

Verder is het wel vaker zo, dat interne sollicitanten voorrang krijgen (daar wordt de vacature eerder gepubliceerd, reageert er niemand dan gaat de vacature de markt op).
3DDude schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:47:
[...]

Dat is maar net of je genoegen neemt met +100 euro. Het is onderhandelen en dat werkt twee kanten op... Nee zeggen is ook een optie.
Daarnaast werkt de overheid met een vrij strak salarishuis. Als je in schaal X, trede Y bent ingedeeld zou het inderdaad kunnen zijn dat je bij je aanbod schaal X, trede Y+1 aangeboden krijgt. Maar dat had je dan waarschijnlijk ook gehad als je in vaste dienst was gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

BastaRhymez schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:32:
[...]

Wat is normaal? Het gebeurd niet alleen bij de overheid. Door eerst via inhuurbasis iemand te laten starten "kopen" ze een stukje flexibiliteit (je bent namelijk duurder dan dat je rechtstreeks in dienst komt).

Verder is het wel vaker zo, dat interne sollicitanten voorrang krijgen (daar wordt de vacature eerder gepubliceerd, reageert er niemand dan gaat de vacature de markt op).

[...]

Dat is maar net of je genoegen neemt met +100 euro. Het is onderhandelen en dat werkt twee kanten op... Nee zeggen is ook een optie.
Daarnaast werkt de overheid met een vrij strak salarishuis. Als je in schaal X, trede Y bent ingedeeld zou het inderdaad kunnen zijn dat je bij je aanbod schaal X, trede Y+1 aangeboden krijgt. Maar dat had je dan waarschijnlijk ook gehad als je in vaste dienst was gekomen.
toon volledige bericht
Dat snap ik uiteraard ook, het gaat erom dat iemand hierboven zei ja dan heb je na een jaar mogelijk een dikke onderhandelingen positie, nou nee die heb je niet. Het is dan inderdaad graag of niet.
Tenzij je echt een speciale functie doet ;) (maar dan onderhandel je sowieso nu al goed en niet over een jaar :+ ).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Furion2000 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:11:
[...]

Vragen is beter ja, want daarmee kun je wel je voorkeur uitspreken. Mijn aanname is dat het voor hun zo makkelijker te regelen is of dat ze zo de meeste vrijheid hebben zoals andere aangeven.

Vergelijk wel de package intern/extern met elkaar want een overheidspakket met salaris 2000 is niet hetzelfde als extern 2000 salaris. Het externe package moet zeker hoger liggen omdat alle perks van de overheid nog niet hebt. (2000 is random nummer)

(Voor de kennis van mij was dit uiteindelijk ook nog een sweet deal, gestart met een hoog extern basissalaris en het moment dat hij intern ging wel gezegd dat hij er niet op terug wilde vallen en dus ingestapt op een goede trede)
Er werd mij ook verteld dat ze zichzelf hard hebben proberen te maken voor een 'normale' positie, maar dat dat hem zeer waarschijnlijk niet gaat worden. Deze uitzendfunctie is dan hun alternatieve optie omdat zij mij er graag bij willen hebben. Mocht er dan binnen of vlak na dat jaar plek vrijkomen, dan kan ik wederom solliciteren waarbij het gesprek bij goed functioneren een abc'tje is.

Dan is het natuurlijk de vraag wat je hiervan allemaal moet geloven..

[ Voor 3% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 30-08-2023 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Er werd mij ook verteld dat ze zichzelf hard hebben proberen te maken voor een 'normale' positie, maar dat dat hem zeer waarschijnlijk niet gaat worden.

Doorvragen dan kan je zien of de reden ergens op slaat.. want de zin die erop volgt is natuurlijk wel tegenstrijdig: een normale positie word het niet, maar we willen je wel hebben.

Intern gaat het m niet worden. Oh hoezo niet ? Wat is het verschil dan met inhuur?
Daarna kan je afwegen of het onzin is, teveel moeite kost, om budgetten gaat of er iets anders speelt (vooral voor je zelf dan bedenken wil ik hier rondlopen :))

[ Voor 28% gewijzigd door 3DDude op 31-08-2023 00:51 ]

• DeVliegendeNLer
Een update:

Ik heb dus contact gehad met de leider en de uitleg is mijns inziens wel geloofwaardig.

Er waren rond de 60 sollicitanten waarbij er één iemand boven de rest uitstak. Deze heeft de vaste functie gekregen samen met iemand die al bij Defensie werkte. Omdat er iemand met verlof gaat is er uiteindelijk een andere plek vrijgekomen. Deze plek willen ze graag door mij laten vervullen voor een jaar zonder garanties dat er een vaste plek gaat komen. Dit is namelijk afhankelijk van het budget van het vaste potje.

Derhalve moet ik dus de afweging gaan maken of ik 2-3 maanden wil wachten (VOG en VBG) waarna ik een jaar kan gaan werken bij hen. Wel op uitzendbasis en geen detachering, dus in ergste geval kan ik zo weer de laan uit vliegen (of zelf vertrekken), maar daar ga ik maar niet vanuit.

De vacature komt spoedig op Randstad, YoungCapital en Startpeople.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DeVliegendeNLer schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:12:
Een update:

De vacature komt spoedig op Randstad, YoungCapital en Startpeople.

toon volledige bericht
Die uitzenders zitten alledrie niet in de raamovereenkomst dus dat maakt eigenlijk helemaal niets uit welke je kiest. Je zou bij de recruiter kunnen vragen of zij een voorkeur hebben. Bij Defensie moet je het wel erg bont maken willen ze je er voortijdig uitgooien, ook als externe.

Die VGB kan wat sneller zijn nu doordat de vakantieperiode voorbij is. Meestal heb je 'm met een maand wel.

• DeVliegendeNLer
SmurfLink schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:02:
[...]

Die uitzenders zitten alledrie niet in de raamovereenkomst dus dat maakt eigenlijk helemaal niets uit welke je kiest. Je zou bij de recruiter kunnen vragen of zij een voorkeur hebben. Bij Defensie moet je het wel erg bont maken willen ze je er voortijdig uitgooien, ook als externe.

Die VGB kan wat sneller zijn nu doordat de vakantieperiode voorbij is. Meestal heb je 'm met een maand wel.
Bedankt! Zelf hebben ze een voorkeur voor Randstad maar ik was meer benieuwd of je onder aan de streep betere voorwaarden hebt bij de een t.o.v. de ander of is dat allemaal gelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DeVliegendeNLer schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:18:
[...]

Bedankt! Zelf hebben ze een voorkeur voor Randstad maar ik was meer benieuwd of je onder aan de streep betere voorwaarden hebt bij de een t.o.v. de ander of is dat allemaal gelijk?
Dat weet ik niet, ik ken de uitzenders niet. Dat zou je bij de uitzenders zelf kunnen vragen.

Pagina: 1