Vreemd Koelvloeistof probleem peugeot 207

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyzzz
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-10-2023
Hallo,

Is er iemand hier met verstand voor auto's? Ik zit namelijk met een probleem waar autogarages het ook niet goed snappen. Mijn peugeot 208 1.4 2008, lekt heel wat koelvloeistof. Ik heb ontdekt dat dat op een bepaald moment gebeurt. Specifiek, wanneer ik in de file sta, of vaak in 1ste en 2de moet rijden, dan wordt mijn motor warmer dan wanneer ik op de snelweg rijd. Temperatuur stijgt dan tot +-95° en daalt niet meer tot ik terug op een bepaalde snelheid zit +40km/h.

Wanneer ik dan mijn koelvloeistof ga checken, dan zie ik dat het koelwater boven de max begint te komen en zo tot het uit het dopje begint te lekken. Alsof het uit de leidingen terug naar boven wordt geduwd. Ik heb opgemerkt dat dit enkel gebeurt wanneer ik na een tijdje in de file stond en mn temperatuur 95° wordt.

Een genie hier tussen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 19:15
Thermostaat/huis en/of expansievat/dop verdenk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:17
Als hij druk opbouwt in het koelsysteem denk ik de koppakking.

Een garage kan dat meten trouwens.

[ Voor 23% gewijzigd door Raymond19792 op 29-08-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 19:15
Raymond19792 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:15:
Als hij druk opbouwt in het koelsysteem denk ik de koppakking.
Ook een goeie. Zit er in het expansietvat olie of ruik je uitlaatgas als de dop eraf draait?

Waterpomp kan het ook nog zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 16:25
slaat je ventilator achter je radiateur aan? Klinkt als issue bij onvoldoende rijwindkoeling

dat het omhoog komt in je systeem, komt door koken (ergo: water/koelvloeistof wordt te warm en gaat van vloeistof-vorm over naar gas-vorm(en vormt bellen in het systeem)).

[ Voor 48% gewijzigd door JMW761 op 29-08-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 15:18
JMW761 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:21:
slaat je ventilator achter je radiateur aan? Klinkt als issue bij onvoldoende rijwindkoeling
Ik zou dat als eerst checken inderdaad!
Eerste verdachte; temperatuursensor. Die zit waarschijnlijk in je radiateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:20
Bij wat voor garages ben je geweest?
Kapotte sensor / ventilator die niet aanslaat lijken mij toch de eerste zaken waar een garage naar gaat kijken.

Lekke koppakking kan ook, je zou dan olie in je koelvloeistof moeten zien, of koelvloeistof in je olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:46
Eyzzz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:11:
Hallo,

Is er iemand hier met verstand voor auto's? Ik zit namelijk met een probleem waar autogarages het ook niet goed snappen. Mijn peugeot 208 1.4 2008, lekt heel wat koelvloeistof. Ik heb ontdekt dat dat op een bepaald moment gebeurt. Specifiek, wanneer ik in de file sta, of vaak in 1ste en 2de moet rijden, dan wordt mijn motor warmer dan wanneer ik op de snelweg rijd. Temperatuur stijgt dan tot +-95° en daalt niet meer tot ik terug op een bepaalde snelheid zit +40km/h.

Wanneer ik dan mijn koelvloeistof ga checken, dan zie ik dat het koelwater boven de max begint te komen en zo tot het uit het dopje begint te lekken. Alsof het uit de leidingen terug naar boven wordt geduwd. Ik heb opgemerkt dat dit enkel gebeurt wanneer ik na een tijdje in de file stond en mn temperatuur 95° wordt.

Een genie hier tussen?
Je koelwater hoort geen 95+ te worden. Dat moet rond de 80 zitten. Snel weg bij die garage. Je hebt geen of onvoldoende koeling. Slaat je ventilator wel aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:00
Goed je auto raakt dus oververhit?

Feit dat je schrijft dat de auto pas afkoelt als je rijdt, doet vermoeden dat je koelventilator stuk is.
Dit is eenvoudig te controleren, rijd een stukje en zet de auto stil met lopende motor en stap uit, luister/kijk of je ventilator voorin loopt.
Is dit niet het geval, wacht dan even, slaat i nog niet aan? Dan is deze stuk, of de temperatuursensor is stuk, dat laatste komt niet zo heel vaak voor trouwens.

Heeft je auto airco? Dan de airco aanzetten, je ventilator zou meteen aan moeten springen, doet deze dat niet? Dan is je ventilator stuk.

Het zou ook de stuurrelais kunnen zijn overigens, maar dat kunnen ze testen.
Als je motor uit staat, sleutels er uit en alles, kun je een keer proberen onder de motorkap een zwengel aan de ventilator te geven, deze zou soepel moeten draaien, loopt deze stroef dan is het een teken dat deze stuk is.

Loopt de ventilator wel, dan kan het zijn dat je waterpomp niet goed meer werkt en het water onvoldoende rondpompt of dat je radiator verstopt zit waardoor de doorstroming niet goed is.

Dit is er van uitgaande dat er niet iets ernstigers aan de hand is.

Het alternatief is namelijk geen goed nieuws. Een kapotte koppakking kan er voor zorgen dat uitlaatgassen in het koelsysteem komen. Hierbij krijg je een luchtbel in je koelsysteem waardoor de auto warm wordt, water circuleert niet goed meer, er ontstaat stoom, en koelvloeistof wordt uit het systeem geperst. Resultaat is een te hete motor, een hoog koelvloeistofpijl dat na verloop van tijd zakt en je weer mag gaan bijvullen.

[ Voor 39% gewijzigd door eltweako op 29-08-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Volgens mij worden 2 zaken door elkaar gehaald: een motor (of koelvloeistof) die een temperatuur van 95c heeft, zou ik zien als gemiddeld (tenzij je meter in het rood zit?). Een ventilator slaat aan als de temperatuur te hoog wordt, volgens mij ergens bij 105 graden (ik kan mij niet herinneren dat ik de mijne ooit echt heb gehoord, wel bij mn vorige Opel soms). Door de druk in het koelsysteem gaat het niveau van de koelvloeistof idd hoger. Daarom wordt altijd aangeraden om te kijken wat het niveau is bij een koude motor.

Als je een lekkage hebt is het heel simpel: laat het bij een garage d.m.v. een druktest controleren, het kan iets simpels zijn als een lekke slang (goedkope vervanging), verrotte dop, tot wat ergers (zoals een lekke koppakking, die herken je aan witte rook bij de uitlaat als je flink gas geeft bij een warme motor). En dus desnoods bij de Peugeot dealer als de garages 'het niet snappen'.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:59
__R__ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:04:
[...]

Je koelwater hoort geen 95+ te worden. Dat moet rond de 80 zitten. Snel weg bij die garage. Je hebt geen of onvoldoende koeling. Slaat je ventilator wel aan?
Dit klopt natuurlijk niet. Koelwater hoort rond de 90 graden te zijn. Soms wat hoger, soms wat lager. Geen enkel probleem.

De Peugeot met dit type motor 1.4 TU 8v heeft een koelvloeistoftemperatuurmeter die de daadwerkelijke temperatuur laat zien. Veel andere auto’s laten 90 graden zien en kleine normale schommelingen zijn dan niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:45
Hallo,

Een genie hier tussen?
Het is normaal dat de motor warmer wordt tijdens file rijden.
Er is weinig tot geen rijwind en vaak van stilstand optrekken zorgt voor een zwaardere last voor de motor.
Als de temperatuurmeter niet in het rood komt en de koelventilator aanspringt is er in principe weinig aan de had.

Wat is het niveau van de koelvloeistof bij koude motor?
Zit ie dan ook al tegen of over de max?
Meestal wordt er op het reservoir een minimum en maximum niveau aangegeven.
Bij koude motor moet het niveau hier tussen in zitten.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik had dit. n=1
En ik werd ook getroffen in de file.. sta je dan met je motorklep open hopend dat het koelt en je verder kunt.

Oorzaak was.. staat me bij dat.. mijn fan 3 snelheden had en alleen de hoogste niet werkte. Daarom was het niet zo duidelijk 1.2.3 destijds.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:00
Een motor moet warm worden, maar rond de 80 graden hoort de ventilator aan te slaan, 95 zonder ventilator is niet normaal.
Als de auto Airco heeft gaat de ventilator aan, ongeacht de temperatuur van de koelvloeistof.
Sommige auto's zijn uitgerust met een losse fan voor de condensor van de airco, maar meestal doet 1 ventilator al het werk.

Het stijgen van de koelvloeistof vind ik alleen een minder goed teken, maar goed, het is beter om eerst het e.e.a. uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:24
Welke motor heb je in de 207? In 2008 is dat ding met 4 verschillende motorcodes verkocht. Als je een VTI hebt is 105 graden niet vreemd, dat is nml de openingstemperatuur van de thermostaat.

Je beschrijft een lekkende dop onder de 100 graden. Dat klopt niet, die dop hoort druk vast te houden waardoor de koelvloeistof niet kookt bij 100 graden.

Fan kan je testen door de airco aan te zetten, fan hoort dan sowieso elke minuut even te draaien om je condensor te koelen.

@Eyzzz Mocht je motor overigens overhit raken als je stil staat en een STOP melding geven: motor laten draaien. Kachel op hoogste temperatuur en maximale ventilatiestand, ramen open en je ziet de temperatuur vrijwel meteen dalen.

[ Voor 19% gewijzigd door _JGC_ op 30-08-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hallo,

Een genie hier tussen?
Is het een 1.4 VTI (95pk) of een 8-klepper? (~72pk)

Ik zou persoonlijk beginnen met een nieuwe dop op de radiator als ik het zo hoor. Het kan zijn dat je koelsysteem door een kapotte dop (hier zit een drukventiel in) geen druk meer opbouwt, door de uitzetting van de opwarming pers je dan het koelvloeistof uit het expansievat.

Bij een VTI is het thermostaat een zwak punt, deze heeft een elektronische thermostaat die vaak stuk gaan.

Blijf er niet mee rijden, anders wordt een kleine/goedkope reparatie mogelijk een grote/dure.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eyzzz
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-10-2023
@pennywiser @Raymond19792 @eltweako @Brazos @ByteMe_ @Jaapio_B @__R__ @_JGC_ @Naafkap @Twardt en de rest... Bedankt allemaal om de moeite te nemen om even te antwoorden. Apprecieer ik zeer hard! Ik ben nogmaals terug naar de garage gegaan. Heeft deze keer de thermostaat en de dop veranderd. Ik rij nu al enkele dagen en zie dat koelvloeistof stabiel tussen max en min blijft. Vloeistof wordt er niet meer uit gespuwd. Wat ik wel merk nu is dat mijn temperatuur steeds fluctueert tussen 90 en 92-93 graden (iets hoger dan 90 graden) blijft wel stabiel rond dat getal. Mijn peugeot is een 1.4 motor uit 2008. 72kw dacht ik. Ik weet niet over een link is maar ik merk ook dat mn kleppendekselpakking olie zweet. Geen druppels maar wel vettig aan de kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:24
72kw is de 1.4VTI. Kleppendekselpakking zal na 15 jaar wel gaar zijn, kan op zich geen kwaad. Als je bougies in de olie staan zou ik er wel werk van maken. Kleppendekselpakking vervangen bij deze dingen kost niet zoveel, ik had 'm destijds voor 25 euro extra bij een onderhoudsbeurt.
Andere bron voor olie zweten is de rubber ring onder de vuldop. Die wil na tig keer bijvullen nog wel eens plat worden en dan sluit de dop niet goed af. Peugeot verkoopt geen losse ringen, alleen met complete dop, maar kosten niet zoveel bij de dealer.

Temperatuur is verder prima, die hoort een beetje te schommelen. Peugeot geeft nml de echte temperatuur weer ipv strak 90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmyophetstuur
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 05-05 13:50
Eyzzz schreef op donderdag 7 september 2023 @ 02:54:
@pennywiser @Raymond19792 @eltweako @Brazos @ByteMe_ @Jaapio_B @__R__ @_JGC_ @Naafkap @Twardt en de rest... Bedankt allemaal om de moeite te nemen om even te antwoorden. Apprecieer ik zeer hard! Ik ben nogmaals terug naar de garage gegaan. Heeft deze keer de thermostaat en de dop veranderd. Ik rij nu al enkele dagen en zie dat koelvloeistof stabiel tussen max en min blijft. Vloeistof wordt er niet meer uit gespuwd. Wat ik wel merk nu is dat mijn temperatuur steeds fluctueert tussen 90 en 92-93 graden (iets hoger dan 90 graden) blijft vr wel stabiel rond dat getal. Mijn peugeot is een 1.4 motor uit 2008. 72kw dacht ik. Ik weet niet over een link is maar ik merk ook dat mn kleppendekselpakking olie zweet. Geen druppels maar wel vettig aan de kanten.
ik heb een gelijkaardig probleem maar ik zie dat ik geen dop op de radiatuer heb, heb je dan de dop op de expansievat vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Euh, koelvloeistof mag echt wel warmer worden dan dat. Met een beetje klimmen en langzaam rijden werd mijn Saab ook rustig 100+ graden. Maar, zonder te lekken en met een brullende ventilator. De temperatuur is dus wel onder controle.

Ik zou me niet focussen op die 95 graden maar om het lekken van de auto.

Heeft ook een computer!

Pagina: 1