Afwerking sausen gestucte muren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Vorige week hebben we, na het laten stucen van onze beneden verdieping de muren gesaust.
Zoals op vele filmpjes/instructies te zien heb ik alles eerst netjes afgeplakt en daarna een dun laagje acrylaat (den brave no crack) aangebracht en ben gaan sausen.
Na het verwijderen van de afplak tape merk ik dat ik nog niet erg tevreden ben met het resultaat maar niet goed de vinger erachter kan krijgen waar het nu mis is gegaan en belangrijker nog hoe dit te herstellen.

Het probleem is dat ik op sommige plekken met het verwijderen van de afplak tape een stukje van het kit werk mee trok. Ik heb dit op sommige plaatsen op kunnen lossen door de kit rand vooraf in te snijden maar dat heeft weer als gevolg dat er een soort golvend patroon ontstaat omdat de snede niet geheel recht is.

Op andere plaatsen lijkt het erop dat de kit rand deels onder de tape heeft gezeten en er daardoor een witte rand achter blijft.

Omdat foto’s meer zeggen dan 1000 woorden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCD0w1oPCBzgQVte4tmvzD-bsYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gjNVG2IKLBvSPytbNoGKduM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pAG9wqNpP30tZ7mc2VSuDikICU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIAnHNTBO6YAFoTUGDnMOumE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiR96CfM2dBEISTABRtkkFdO_wY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJL64tgzncxVRw8XkERwCAuu.jpg?f=fotoalbum_large

Wat heb ik fout gedaan? (En hoe voorkom ik dit een volgende keer) en welke mogelijkheden zijn er om dit te herstellen? Ik dacht zelf aan het plaatsen van een nieuwe kit rand (eventueel na verwijderen oude kit rand) en deze kit rand niet te overschilderen (alhoewel mijn ervaring is dat zo’n rand er dan snel smoezelig uit gaat zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:39
Tape eraf halen als het nat is :)

Dikker laagje kit of afwerklatje zou ik zeggen.

[ Voor 44% gewijzigd door LuisjeNL op 29-08-2023 20:14 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond tape rotwerk, bleef maar saus/lak er af trekken zelfs met de paarse van diverse degelijke merken. Met wat meer tijd nemen en alles voorzichtig zonder tape doen vond ik het resultaat beter. Sauzen is makkelijker strak te doen dan zo'n kitrand insnijden. Met van die kleine platte kwastjes kun je goed de moeilijke plekken pakken.

Als je niet al de paarse tape gebruikte kun je die proberen, hecht minder sterk. Met een beetje geluk blijft je kitlaag dan zitten, dat was wel het enige wat ik niet lostrok. En eerst enkel onder het tape een laag sauzen in de kleur van het plafond, als er her en der toch wat tussen kruipt bij de 1e laag valt het zo niet op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:10
wat bij mij het beste heeft gewerkt is om met paarse kip tape aan de gang te gaan, dan eerst een dun laagje latex van de achtergrondkleur (in jou geval wit) dit even een paar minuutjes de tijd geven om op te drogen en dan in kleur schilderen, het wegtrekken van de tape in een zo'n klein mogelijke hoek. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xT6FfYN3A9ShfOoJdeFvmYPMLkU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N1CylHXRyRma85oNqcpm9KN5.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Aurum op 29-08-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plexoofd
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 12:18
Heb je het acryl rechtsreeks op het stucwerk aangebracht? Best eerst primer op de muur voor de hechting, dan pas acryl, dan eindlaag.

Denk ook niet dat het de bedoeling is dat je de tape pas verwijdert nadat je acryl al droog is. Desnoods 2x tape aanbrengen dan. Of acryl zetten zonder tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:35
Uit je verhaal lijkt het erop alsof je eerst afgeplakt hebt en daarna acrylaatkit deels over de tape hebt gedaan om er zo voor te zorgen dat je een strakke lijn krijgt omdat de latex dan niet onder de tape doorkruipt. Als je dit doet is het belangrijk dat het een dun laagje kit is en dat je de tape zo snel mogelijk verwijderd, de kit mag nog niet droog zijn. Zeker met grote oppervlakten is dit best lastig, je moet erg snel werken.

De rand langs het (spack als ik het goed heb) plafond zou ik zelf 'repareren' door de hoek met anticrack kit af te kitten. Laat de kit goed drogen (minimaal 24 uur) en plak daarna af met kip ultrasharp 3301 tape (spack trek je er niet zomaar af normaal gesproken dus die tape kun je best gebruiken). Na afplakken de tape wat vochtig maken om het speciale goedje wat in die tape zit te activeren. De tape dus op de kitrand plakken. Als je denkt dat je uit de hand een strakke lijn kan maken dan zou je het ook zo kunnen doen: YouTube: MUUR SCHILDEREN/ Rechte lijnen schilderen langs plafond. Schildersbe...

De rand bij de tegels op de foto: de resten die nu op de tegels zitten verwijderen (is dit kit?). Daarna afplakken met de ultrasharp tape en sausen. Zorg dat je de witte kitrand niet afplakt maar mee saust. De kitnaad moet je wel 2x sausen denk ik, wat je kunt doen is de rand eerst 1x te sausen en daarna het geheel nogmaals sausen. Zelfde voor de rand bij het plafond.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:25

inhico

pw

Zo te zien donkere muur en een wit plafond?

Zo beroerd ziet het er niet uit, lijkt me. Over een week (of twee) valt het je niet meer op denk ik. Zeker niet bij het plafond. Was in ieder geval bij mij thuis zo.
Je kunt het eventueel met een kleine kwast/penseel (zonder tape) wat strakker maken.

En zoals al genoemd: tape altijd verwijderen als de verf nog nat is.

Een andere benadering: Wat ik wel eens gezien heb was de dat de kleur-overgang niet precies in de hoek zat, maar ca 5cm daar vandaan. Dus de bovenste 5 cm van de muur dezelfde kleur als het plafond. Zag er strak uit en ga ik waarschijnlijk ook proberen. Moet nog wel bedenken hoe ik dan de tape voldoende strak op de juiste plek krijg. Verder denk ik dan eerst de bovenste (iets meer dan) 5 cm van de muur in de kleur van het plafond; dan na goed drogen nauwkeurig tape plakken en de wandkleur aanbrengen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 00:51
inhico schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:42:
Zo te zien donkere muur en een wit plafond?

Zo beroerd ziet het er niet uit, lijkt me. Over een week (of twee) valt het je niet meer op denk ik. Zeker niet bij het plafond. Was in ieder geval bij mij thuis zo.
Je kunt het eventueel met een kleine kwast/penseel (zonder tape) wat strakker maken.

En zoals al genoemd: tape altijd verwijderen als de verf kit nog nat is.

Een andere benadering: Wat ik wel eens gezien heb was de dat de kleur-overgang niet precies in de hoek zat, maar ca 5cm daar vandaan. Dus de bovenste 5 cm van de muur dezelfde kleur als het plafond. Zag er strak uit en ga ik waarschijnlijk ook proberen. Moet nog wel bedenken hoe ik dan de tape voldoende strak op de juiste plek krijg. Verder denk ik dan eerst de bovenste (iets meer dan) 5 cm van de muur in de kleur van het plafond; dan na goed drogen nauwkeurig tape plakken en de wandkleur aanbrengen.
FTFY.

De kit moet nog nat zijn zodat je deze niet inscheurt maar een strakke lijn krijgt omdat je deze als het ware "afveegt" met de tape.

Het vreemde vind ik dat de rafelige rand op de muur aan de geschilderde kant zit, en niet aan de kant waar je de tape los trekt.
Het lijkt er meer op dat je de kit gedeeltelijk mee hebt los getrokken. (ik zie op de foto's uberhaupt geen kit meer zitten, maar dat kan lijken)

Zoals hierboven al is gezegd, mag de kit niet te ver opdrogen voordat je de tape weer verwijderd.
Het beste is dus eerst alles afplakken, dan alles klaar zetten om te schilderen, de hoeken kitten en afstrijken, en dan meteen schilderen en de tape lostrekken.
Dit zou moeten resulteren in een strakke naad in de hoeken.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-08 23:04
Voordat ik een nieuw topic open reageer ik even hier. Een aantal vragen gezien ik dezelfde aanpak wil gebruiken:

1. Is er nog een specifiek soort KIT dat nodig is?
2. Ga je gelijk verven als de kitlaag erop zit, of wat je een aantal minuutjes todat deze is uitghard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Voor acrylkit ga je de boel niet afplakken. Acrylaatkit is veruit de makkelijkste kit om af te werken met iets als een kit afmes spray en eventueel een kitspatel (of gewoon je vinger). De kit eerst goed laten doordrogen (over natte kit verven zorgt ervoor dat de kit kan gaan scheuren). Hierna pas afplakken, voorstrijken en verven.
Pagina: 1