Waarom lange bouten toiletpot?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-06 13:33
Ik probeer de moeren op de bouten onder mijn toiletpot aan te draaien, om de bril strakker op de pot te zetten. Want de bril verschuift. Ik heb op het moment geen pijpsleutel of iets vergelijkbaars in huis. De positie van de moeren is zo dat ik er met gewone tangen en sleutels niet bij kom.

Nou heb ik twee vragen:

Waarom zijn die bouten zo lang en kan ik ze straffeloos afzagen, zodat ik wel goed bij de moeren kan komen?

Is er een ander gereedschap waar het wel mee zou kunnen?

dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:56

Wish

ingwell

Waarom niet een moersleutel? Die kun je gewoon met de "ring" kant over de bout schuiven toch? En met de open kant zou je er ook bij moeten kunnen komen.

Afbeeldingslocatie: https://tameson.nl/cdn/shop/products/t223u.jpg?v=1688389502

[ Voor 20% gewijzigd door Wish op 29-08-2023 18:20 ]

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 16:18

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je dopsleutel van het reservewiel van je auto? Is meestal hol van binnen en heeft misschien dezelfde maat.

En anders waterpomptang.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Edit: ik zit nu dat je de bouten van de bril bedoelt, niet van de pot zelf. Dan blijft het advies van afzagen over.

Voor zover ik weet gaan die bouten twee kanten op. Je zou dus kunnen proberen om de bouten dieper te draaien (zit er een streep in de bout zodat je met een schroevendraaier kunt draaien?).

Mocht je willen zagen, draai dan eerst twee moeren erop. Dan kan je de bout inkorten (liefst met ijzerzaag). Draai één van de bouten eruit, zo maak je nieuw schroefdraad. Haal dan de scherpe randjes weg en draai de andere eraf.

Zie hier een plaatje uit een geberit handleiding. Je ziet dat de bout geen kop heeft en in het frame draait. De voorkant heeft een streep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgqcCG5criWxwzIPcdJThFuykUY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jbITMcsdvaPjFzgNN9tB4XsJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door KabouterSuper op 29-08-2023 18:36 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
pijpsleutel

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:54
Vraag me inderdaad ook af waarom die schroefdraad zo onnodig lang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik heb hetzelfde maar dan met vleugelmoeren.
Maar ook die lange draad einden.
Ik weet niet of het een luie loodgieter was of dat het hoort. Ik wilde het ook afzagen maar toch maar zo gelaten.
Grappig dat meer mensen zich dit afvragen :)

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-06 13:33
Moer-en dopsleutel passen niet, omdat er simpelweg te weinig ruimte is, door de bout en door de wc-pot zelf. De sleutel van het reservewiel was een slimme, maar die is een paar maten te groot. Er zit geen streep in de bout, maar ik ga eens proberen of ik d ebout kan draaien ipv de moer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:34
ThomasBHJensen schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:15:
Ik probeer de moeren op de bouten onder mijn toiletpot aan te draaien, om de bril strakker op de pot te zetten. Want de bril verschuift. Ik heb op het moment geen pijpsleutel of iets vergelijkbaars in huis. De positie van de moeren is zo dat ik er met gewone tangen en sleutels niet bij kom.

Nou heb ik twee vragen:

Waarom zijn die bouten zo lang en kan ik ze straffeloos afzagen, zodat ik wel goed bij de moeren kan komen?

Is er een ander gereedschap waar het wel mee zou kunnen?

dank.
Als de bril universeel is en niet specifiek voor jouw pot, dan zijn die bouten zo lang om op verschillende modellen pot te passen.

Natuurlijk kun je het overbodige er gewoon afzagen. Doet dit wel met een moer er op. De draad raakt beschadigd bij het zagen en komt dan weer in model als je de moer er af draait.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:44
Bouten kun je zonder probleem inkorten als je de extra lengte niet nodig hebt. Wel eerst een moer erop draaien voor je ze inkort zodat je na het afzagen met de moer het laatste stukje schroefdraad met bramen weer "schoondraaid"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is het niet veel makkelijker om de gewone moeten te vervangen door vleugelmoeren in de juiste maat? Draai je ze er zo op en af, ongeacht lengte. Strak aandraaien met een tang en klaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:34
Lange bouten kunnen montage van de pot makkelijker maken. Veel loodgieters werken alleen, en met een lange bout heb je meer werkruimte. Bij het monteren van de pot ben je hem met 1 hand vast aan het houden tegen de muur, en met de andere de moer op de schroefdraad aan het draaien. Hoe langer de schroefdraad, hoe schever je de pot kan houden en toch de moer op de draad friemelen.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:34
TS heeft waarschijnlijk een toilet waar de lange bouten 'opgesloten' zitten in het porcelein van de pot.
Dan kun je er alleen bij met een lange pijpsleutel die om de bout heengaat en de moer kan 'pakken'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-08 15:17
Ik heb wel eens een PVC buis verwarmt en deze om de moer heen gesmolten. Dat hulpstuk vervolgens gebruikt om de moeren aan te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-08 14:44

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Ik had bij mijn toilet twee soorten schroeven bij de WC bril, maar kan me ook voorstellen dat ze voor 1 universele optie kiezen. Wellicht was dat het doel van de overmatige lange bouten. Deze zijn in principe straffeloos af te zagen.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-09 14:37
Veel installateurs laten de draadeinden, niet bouten, er vaak ver uit steken, dat werkt makkelijker voor ze, zie de eerdere reacties,
Je kunt deze draadeinden rustig verder naar binnen draaien om minder restdraad aan de voorzijde over te houden. Hoeft er ook niet geslepen worden. Met een beetje geluk heeft de installateur tegen de spoelkast NIET de bijgeleverde moeren erop gedraaid voor montage van de pot en zijn ze weggetegeld, anders kun je de draadeinden er niet verder in draaien en moet je wel slijpen.
Voor het aandraaien van de moeren gebruik ik altijd gewoon een steeksleutel of moersleutel. Draai ze trouwens strak, maar niet te strak.

niet van toepassing in dit verhaal, beter lezen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Analamoebe op 30-08-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-08 11:35
Ik neem aan dat je deze bouten (of soortgelijk) bedoeld? Waarmee de bril vast zit aan de pot, en niet zoals eerder aangegeven waarmee de pot aan de muur hangt?

Afbeeldingslocatie: https://www-megabad-com-res.cloudinary.com/image/upload/q_auto:good/fl_progressive/f_auto/geberit-ersatzteile-set-scharniere-wc-sitz-10579952

Die kun je prima afzagen, maar zorg wel dat je dan de moer er weer goed op krijgt. Wat je ook kunt doen is een spacer er tussen zetten om de bout heen en daar de moer tegen aan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fishlip schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:10:

Die kun je prima afzagen, maar zorg wel dat je dan de moer er weer goed op krijgt.
En daarom: eerst de moer er op draaien, net voorbij het stuk wat je af wilt zagen, dan het stukje afzagen wat je niet meer nodig denkt te hebben en daarna de moer er af. Zo heb je in ieder geval je schroefdraad weer redelijk in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heb je een fotootje? Bij de wc-brillen die ik gebruik (Villeroy & Boch Subway 2.0) kreeg ik een speciaal dun steeksleuteltje. Met gewone steeksleutel kon ik daar ook niet bij.

Wellicht heb jij ook zoiets nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:47

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Falcon schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:20:
Je dopsleutel van het reservewiel van je auto? Is meestal hol van binnen en heeft misschien dezelfde maat.

En anders waterpomptang.
Een waterpomptang is ook het eerste waar ik aan dacht.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYziBKnson7qdzYJI9Nif12oNeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPPDLsuApychf1Qc51RY1fCI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MouSa2KlnmieLd1RleMlj1UxnQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fb0EKhwziGvQq0z9M35j9DUR.jpg?f=fotoalbum_large

Pijpsleutel of een open pijpsleutel

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1