Vers gemalen bloem....brood bakken Welke molen en machine?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-06 23:24
Na een tijdje naar de podcasts van Sue Becker (breadbeckers.com) geluisterd te hebben waar er over de vele gezondheidsvoordelen van versgemalen bloem wordt gesproken wil ik het zelf ook maar eens proberen.
Ze bevelen de elektrische graanmolen van Wondermill aan en broodbakmachine van zojirushi. Helaas is dit in de EU niet te krijgen. Heeft iemand ervaring met freshly milled flower bread ? Zoja welke machines komen kwalitatief in de buurt van eerder genoemde?
Ik zou het kunnen importeren en met omvormer gebruiken maar word ws erg duur.

Bvd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:08
Ken je iemand die bier brouwt? Misschien dat je zijn/haar schrootmolen kan lenen om eens uit te proberen of je het verschil proeft en het waard vindt?
Plus er zijn al genoeg broodbakmachines op de Nederlandse markt (en genoeg reguliere ovens en bakblikken ;-) )

Pas op dat je niet te enthousiast wordt van een dergelijke bron. Net zoals zoveel slowjuicers etc wordt men het gedoe al snel zat en zijn de genoemde gezondheidsvoordelen al snel vergeten in onze drukke maatschappij.

Bak je nu al zelf brood of is alles nog nieuw voor je en duik je er in één keer vol in?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Versgemalen bloem kan je ook gewoon kopen bij veel molens in Nederland. Even los van dat ik eens ben met bovenstaande dat zonder enige kennis van de bron, ik altijd wel een beetje allergisch ben op gezondheidsclaims uit podcasts.

En er zijn hoop broodbakmachines in Nederland, als ik snel Google op die Zojirushi zijn ze duurder dan bijna alles in Nederland ($400). Oftewel ik zou echt beginnen met iets veel goedkopers. Welke dan, geen idee :P . Maar sowieso, dit moet je doen omdat je het lekkerder vindt, en mogelijk ook omdat je leuk vindt wat te experimenteren met je eigen brood maken. Niet vanwege het gezondheidsvoordeel, want daarvoor verwacht ik niet dat je het vol gaat houden.

Oh en koop een goed broodmes met geld wat je overhoudt van goedkopere broodbakmachine ;) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een paar keer per jaar haal ik een zak met speltkorrels bij een molen (meestal van Duitse oorsprong). En maal die zelf tot meel (da's GEEN bloem), om er vervolgens brood en/of gebak mee te bakken.

Wel wat werk en je proeft idd verschil met kant-en-klaar speltmeel. 't Smaakt en ruikt ietsje nootachtiger.
Of dat beter is voor je gezondheid? Dat interesseert me echt bar weinig; al dat insta/goeroe geneuzel neem ik met een binnenschip lading zout.

Om te malen gebruik een graanmaal opzetstuk voor onze KitcheAid machine:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/81I0xJGqP-L.jpg

Zoiets dus.

Maar er zijn natuurlijk ook andere oplossingen.
Zo heeft het Duitse Mockmill diverse soorten maalmachines en zelfs opzetstukken voor andere keukenmachines

BTW: brood bakken doe je niet met een broodbakmachine, maar gewoon in de oven! :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

ehtweak schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:51:
Een paar keer per jaar haal ik een zak met speltkorrels bij een molen (meestal van Duitse oorsprong). En maal die zelf tot meel (da's GEEN bloem), om er vervolgens brood en/of gebak mee te bakken.
Tja, dan heb je versgemalen meel van oude spelt…… exact hetzelfde als wanneer je de molenaar het spelt had laten malen en je daar het meel had meegenomen :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Grapjas @Anoniem: 1986520 . Graan wordt hooguit enkele keren per jaar geoogst. M.a.w. het is eigenlijk altijd oud... ;)

Maar in de eerste uren na het malen van de hele graankorrels ruik en proef je idd verschil. Een week later? Niet echt meer...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

ehtweak schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:59:
Grapjas @Anoniem: 1986520 . Graan wordt hooguit enkele keren per jaar geoogst. M.a.w. het is eigenlijk altijd oud... ;)

Maar in de eerste uren na het malen van de hele graankorrels ruik en proef je idd verschil. Een week later? Niet echt meer...
Wel benieuwd, is het verschil in het eindproduct ook merkbaar lekkerder/beter?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:55
Je beseft je dat je gewoon reclame aan het luisteren bent?

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 30-08-2023 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Koekfabriek schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:09:
[...]

Wel benieuwd, is het verschil in het eindproduct ook merkbaar lekkerder/beter?
Tja... ik heb geen vergelijkend bakonderzoek gedaan.
Dus:
-brood van vers gemalen oud spelt
versus
-brood van gemalen oud spelt.

Maar bij gebak/taartbodem van vers-gemalen-oud-spelt heb ik wel het idee dat het net iets 'nootachtiger' en wat geuriger is, dan van kant-en-klaar-gemalen-oud-spelt-uit-een-zakkie.

In hoeverre dan ook weer suggestie een rol speelt? Misschien wel, misschien niet. ;)
't Is gewoon leuk en 'satisfying' om je eigen graankorrels tot meel te vermalen.

En of 't beter is? Geen idee waarom wel, waarom niet.
Dan zou je een complete chemische analyse op beide productlijnen moeten loslaten. Zover reikt mijn culinaire kennis niet. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saken
Het schijnt ook met name om de vitamine E te gaan. De voedingsstoffen zouden oxideren. De endosperm wat overblijft na het filteren voor langere houdbaarheid bevat zo'n 80% minder voedingsstoffen hoorde ik.
Nu weet ik wel dat de olijfolie business lucratief is ...veel neppe olie op de markt en denk als rauwe honing gebruik en goede olijfolie dat het wel verschil zou moeten maken?
Ze zeggen dat het bloem zsm na vermalen gebruikt moet worden ivm oxidatie.

[ Voor 46% gewijzigd door saken op 30-08-2023 22:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:15

Theo

moederbord

Je kan het zonder investering altijd gemakkelijk proberen. Haal bij de lokale molen wat meel, gist en bloem (de meeste molens malen namelijk zelf), en ga zelf met de hand eens een brood maken. Dus het kneden van het deeg met de hand, de deegslag en het vormen van het brood dat kun je gewoon met de hand doen. Het enige wat je aan apparatuur nodig hebt dat is een oven, bakplaat (of ovenschaal) en een precisieweegschaal.

Het brood wordt niet zo luchtig als het brood uit de supermarkt omdat je geen broodverbeteraar gebruikt, maar dat komt de smaak juist ten goede. En mogelijk zul je een paar broden moeten maken om het in de vingers te krijgen.

Mocht dit brood je bevallen dan kun je daarna altijd kijken of je zelf ook wil malen (ipv de lokale molenaar), en of je het kneden mogelijk machinaal zou willen doen.

Een broodbackmachine is vaak zonde van het geld. Het is gemakkelijk, maar er is een reden dat bijna niemand zo'n machine ook daadwerkelijk gebruikt, terwijl er heel veel op Marktplaats staan, en in iets teveel keukens/schuurtjes/kasten z'n machine stof staat te verzamelen. Het is het namelijk nét niet. Je mist de convectie tijdens het bakken, het deeg kan niet mooi rijzen, het kneden met de hand is toch iets beter voor de glutenverbindingen, met de hand kneden kun je het deeg aanpassen aan de huidige temperatuur en luchtvochtigheid en in een machine kan het brood niet mooi vormen/uitzetten. En je hebt bijna altijd een kapot brood omdat het mes van de mixer tijdens het bakken in het brood blijft zitten.

Mijn advies: haal lekker meel van de lokale molenaar en ga eens lekker met de hand kneden :)

7400 Wp op het dak

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@saken Jij spreekt over bloem, da's gezeefd tarwemeel.
M.a.w. veel van de gezonde stoffen zijn er uit gezeefd.

Vergelijk maar eens meel en bloem alhier:
https://www.voedingscentr...die/tarwe-meel-bloem.aspx

Ook het verschil qua vitamine E gehalte is fors! Bloem bevat drie keer zo weinig vezels en vitamine E, als meel.
Dus gewoon niet zeven...

BTW: de hele bewerkte-voedselindustrie is lucratief. Wat dat betreft niks nieuws.

Maar een volkoren broodje (zelf gebakken van slechts water, volkoren meel, gist en wat zout) met 100% pindakaas erop is gewoon een prima ontbijt. Of nog beter/lekkerder; gemaakt met zuurdesem i.p.v. (instant)gist.
Desnoods doe je er nog wat rauwmelkse karneboter tussen, voor nog meer smaak.
Niks mis mee en je lust nooit meer supermarkt voedsel. 8)

Je moet het allemaal niet moeilijker maken dan het is.
Toegegeven; het vereist wel wat inzicht en kennis in voedselproductie en wat de -industrie daar allemaal mee 'knutselt'. En wat tijd & moeite van jezelf. :)

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 31-08-2023 07:35 ]

Mooie Plaatjes   

• Theo

Theo

moederbord

ehtweak schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:18:
@saken Jij spreekt over bloem, da's gezeefd tarwemeel.
M.a.w. veel van de gezonde stoffen zijn er uit gezeefd.

Vergelijk maar eens meel en bloem alhier:
https://www.voedingscentr...die/tarwe-meel-bloem.aspx

Ook het verschil qua vitamine E gehalte is fors! Bloem bevat drie keer zo weinig vezels en vitamine E, als meel.
Dus gewoon niet zeven...

BTW: de hele bewerkte-voedselindustrie is lucratief. Wat dat betreft niks nieuws.

Maar een volkoren broodje (zelf gebakken van slechts water, volkoren meel, gist en wat zout) met 100% pindakaas erop is gewoon een prima ontbijt. Of nog beter/lekkerder; gemaakt met zuurdesem i.p.v. (instant)gist.
Desnoods doe je er nog wat rauwmelkse karneboter tussen, voor nog meer smaak.
Niks mis mee en je lust nooit meer supermarkt voedsel. 8)

Je moet het allemaal niet moeilijker maken dan het is.
Toegegeven; het vereist wel wat inzicht en kennis in voedselproductie en wat de -industrie daar allemaal mee 'knutselt'. En wat tijd & moeite van jezelf. :)
Persoonlijk meng ik wel wat bloem met meel met het maken van brood omdat het kneden anders wel een heel gevecht gaat worden :P Maar inderdaad, wanneer je écht brood gewend bent dan is supermarktbrood niks meer dan verpakt veevoer....

7400 Wp op het dak

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik ben op dit moment in Süd-Tirol. En daar zitten nog bakkers die vrijwel alles zelf doen.
https://backstube.it/

Daar staat 's-ochtends een rij mensen op de stoep voor de winkel tegen zevenen, zo druk is het. En het brood? Dat is werkelijk waar grote klasse. Dat lukt mijzelf niet om het zo lekker en goed te krijgen.
Maar een volkorenbroodje is alhier ook een echt volkorenbroodje! :9 En niet van dat plofbrood zoals uit Nederland.
Ook opvallend; al het brood wordt gewogen en per gewicht verkocht. Van kleine bolletjes tot aan hele broden; je betaalt per kiloprijs.

Menige lokale supermarkt verkoopt ook prima brood; wat dan wel afkomstig is van lokale bakkers. En niet van fabrieksbakkers en/of wat er plekke wordt afgebakken.
En zelfs daar, bij die supermarkten, wordt je brood gewogen en betaal je per massa eenheid.

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 31-08-2023 07:58 ]

Mooie Plaatjes   

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:49
ehtweak schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:54:
Ik ben op dit moment in Süd-Tirol. En daar zitten nog bakkers die vrijwel alles zelf doen.
https://backstube.it/

Daar staat 's-ochtends een rij mensen op de stoep voor de winkel tegen zevenen, zo druk is het. En het brood? Dat is werkelijk waar grote klasse. Dat lukt mijzelf niet om het zo lekker en goed te krijgen.
Maar een volkorenbroodje is alhier ook een echt volkorenbroodje! :9 En niet van dat plofbrood zoals uit Nederland.
Ook opvallend; al het brood wordt gewogen en per gewicht verkocht. Van kleine bolletjes tot aan hele broden; je betaalt per kiloprijs.

Menige lokale supermarkt verkoopt ook prima brood; wat dan wel afkomstig is van lokale bakkers. En niet van fabrieksbakkers en/of wat er plekke wordt afgebakken.
En zelfs daar, bij die supermarkten, wordt je brood gewogen en betaal je per massa eenheid.
Je betaald daar alles per massa, ook bijvoorbeeld groente. Terwijl we in Nederland graag paprika's hebben die in de aanbieding zijn, maar ook de helft van het formaat van een week eerder.

• Sissors
  • Niet online
Theo schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:13:
Je kan het zonder investering altijd gemakkelijk proberen. Haal bij de lokale molen wat meel, gist en bloem (de meeste molens malen namelijk zelf), en ga zelf met de hand eens een brood maken. Dus het kneden van het deeg met de hand, de deegslag en het vormen van het brood dat kun je gewoon met de hand doen. Het enige wat je aan apparatuur nodig hebt dat is een oven, bakplaat (of ovenschaal) en een precisieweegschaal.

Het brood wordt niet zo luchtig als het brood uit de supermarkt omdat je geen broodverbeteraar gebruikt, maar dat komt de smaak juist ten goede. En mogelijk zul je een paar broden moeten maken om het in de vingers te krijgen.

Mocht dit brood je bevallen dan kun je daarna altijd kijken of je zelf ook wil malen (ipv de lokale molenaar), en of je het kneden mogelijk machinaal zou willen doen.

Een broodbackmachine is vaak zonde van het geld. Het is gemakkelijk, maar er is een reden dat bijna niemand zo'n machine ook daadwerkelijk gebruikt, terwijl er heel veel op Marktplaats staan, en in iets teveel keukens/schuurtjes/kasten z'n machine stof staat te verzamelen. Het is het namelijk nét niet. Je mist de convectie tijdens het bakken, het deeg kan niet mooi rijzen, het kneden met de hand is toch iets beter voor de glutenverbindingen, met de hand kneden kun je het deeg aanpassen aan de huidige temperatuur en luchtvochtigheid en in een machine kan het brood niet mooi vormen/uitzetten. En je hebt bijna altijd een kapot brood omdat het mes van de mixer tijdens het bakken in het brood blijft zitten.

Mijn advies: haal lekker meel van de lokale molenaar en ga eens lekker met de hand kneden :)
Ik gebruik niet zelf een broodbakmachine, maar wel familie die het dagelijks gebruikt. Ik denk zelf dat de primaire redenen dat je er veel op Marktplaats ziet staan dat:
1. Het is nog steeds behoorlijk wat gedoe tov een brood bij de supermarkt halen. Niet alleen het bakken, ook het snijden bijvoorbeeld.
2. Je bent wel een tijdje bezig voor je in de buurt van de consistentie komt van supermarkt brood, om het nog niet te hebben over als je wat meer wil qua experimenteren
3. Niet iedereen zal het noodzakelijkerwijs lekkerder vinden (sommige zeker wel. Ik vind het zelf wel prima, maar vooral als afwisseling).

Dat vermoed ik dat de redenen zijn dat het zoiets is wat je zeker met de lage prijzen zo koopt, en in de praktijk toch weinig gebruikt. Ik denk dat er maar heel weinig mensen hun broodbakmachine verkopen omdat ze liever dagelijks / wekelijks met de hand hun brood gaan staan kneden. Ik vermoed dat de groep regelmatige broodbakmachine gebruikers een stuk groter is dan de groep regelmatige met de hand alles doen gebruikers is.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik kneed het brood ook niet met de hand, dat laat ik de (planetaire mixer) keukenmachine doen.

Vormen en rijzen doe ik wel handmatig.
Alsmede bakken, of op de (gietijzeren) plaat, of in een of 't andere vorm, in een gewone oven.

En hoezo is snijden van brood een probleem? Daar heb je toch prima broodmessen voor?
Of komt er ook nog iemand het in je mond stoppen? >:)

[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 31-08-2023 09:00 ]

Mooie Plaatjes   

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een brood bakmachine is nog wel makkelijk om het deeg te laten maken, en ook het rijzen. Brood bakken doen we daar al lang niet meer in (volgens mij is er niemand met een broodbakmachine die dat blijft doen als het nieuwe er af is :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
saken schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:28:
Het schijnt ook met name om de vitamine E te gaan. De voedingsstoffen zouden oxideren. De endosperm wat overblijft na het filteren voor langere houdbaarheid bevat zo'n 80% minder voedingsstoffen hoorde ik.
Nu weet ik wel dat de olijfolie business lucratief is ...veel neppe olie op de markt en denk als rauwe honing gebruik en goede olijfolie dat het wel verschil zou moeten maken?
Ze zeggen dat het bloem zsm na vermalen gebruikt moet worden ivm oxidatie.
Maar een tekort aan vitamine E komt in onze maatschappij eigenlijk niet voor en een hogere dosering doet niets, wat zou dan de toegevoegde waarde zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-06 17:04

Rudedadude

Maybe we were born to run

Sinds we in 2013 een broodbakmachine (Panasonic) kochten is dat ding wekelijks een keer of 3/4 gebruikt. We gebruiken standaard speltmeel / speltbloem dat we halen in 2,5 of 5 kg zakken bij een molen in de buurt icm wat zaden en pitten (zonnebloem, lijn, hennep), of kant en klare broodmixen die ze daar verkopen. Betekent 's avonds voor het slapen in 10 minuten klaarzetten en 's ochtend vers brood eruit halen.
Ik moet zeggen dat mijn vrouw het leeuwendeel van de keren alles klaarzet O+
Het is dus een kwestie van wat gewoontes kweken. We hebben geen magnetron in de keuken, wel een broodbakmachine. Los van wat nieuwe onderdelen doet de Panasonic het trouwens nog prima. We hebben nooit de behoefte gehad om zelf meel te gaan malen, er zijn grenzen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:09:
[...]Tja... ik heb geen vergelijkend bakonderzoek gedaan.
Dus:
-brood van vers gemalen oud spelt
versus
-brood van gemalen oud spelt.
Ik ook niet :) Wil alleen toevoegen dat hele koffiebonen langer smaak vasthouden dan gemalen koffie. Het zou mij niet verbazen als dat voor spelt ook geldt.

• Sissors
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:59:
Ik kneed het brood ook niet met de hand, dat laat ik de (planetaire mixer) keukenmachine doen.

Vormen en rijzen doe ik wel handmatig.
Alsmede bakken, of op de (gietijzeren) plaat, of in een of 't andere vorm, in een gewone oven.

En hoezo is snijden van brood een probleem? Daar heb je toch prima broodmessen voor?
Of komt er ook nog iemand het in je mond stoppen? >:)
Nou van wat ik begrijp van die familie is een goed (elektrisch) broodmes vinden makkelijker gezegd dan gedaan. Los ervan, dat gaat toch altijd meer gedoe zijn? Waarom denk je dat iedereen al heel wat jaren gesneden brood koopt in de supermarkt of bij de bakker? Omdat het toch simpel is voor je kind van 5 om zelf zijn sneetjes zo te snijden?

En natuurlijk, het is niet een onoverkomelijk probleem, maar het is wel iets wat erbij komt, en wat dus ook mee kan helpen om mensen terug naar de makkelijke oplossing te duwen: In de supermarkt / bij de bakker een brood kopen.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Nou van wat ik begrijp van die familie is een goed (elektrisch) broodmes vinden makkelijker gezegd dan gedaan. Los ervan, dat gaat toch altijd meer gedoe zijn? Waarom denk je dat iedereen al heel wat jaren gesneden brood koopt in de supermarkt of bij de bakker? Omdat het toch simpel is voor je kind van 5 om zelf zijn sneetjes zo te snijden?

En natuurlijk, het is niet een onoverkomelijk probleem, maar het is wel iets wat erbij komt, en wat dus ook mee kan helpen om mensen terug naar de makkelijke oplossing te duwen: In de supermarkt / bij de bakker een brood kopen.
Dat is inderdaad de reden geweest dat mijn moeder het broodbakken had opgegeven. Het is erg lastig om dunne sneden uit zo'n brood te krijgen, de boterhammen waren dik en dat vonden we allemaal niet echt lekker.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

SmurfLink schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:42:
[...]

Dat is inderdaad de reden geweest dat mijn moeder het broodbakken had opgegeven. Het is erg lastig om dunne sneden uit zo'n brood te krijgen, de boterhammen waren dik en dat vonden we allemaal niet echt lekker.
Deze op haar verjaardag geven :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KNONyGyvoayYSUwjWF2hQKbtbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpejGjXioPQTwo7Q9jTABOKM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
The best thing since sliced bread is niet voor niets een uitspraak natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik bak al jaren alle brood dat we eten met de hand, zonder broodbakmachine en zonder kneedmachine. Wel met een mixer. En als je het eenmaal in de vingers hebt is het nauwelijks werk. Daarnaast is het resultaat echt stukken beter want zo'n machine levert vrij klef brood waar ook nog eens een gat in zit vanwege de roervin.

Probeer het gewoon eens. De sleutel is het deeg niet te nat te maken. En als het dat niet is, dan plakt het ook nauwelijks en daarom valt de troep dan heel erg mee. Als je meel en dus geen bloem :P gebruikt heeft lang kneden sowieso nauwelijks zin omdat het er niet luchtiger van wordt. Meestal kneed ik een minuut of 5 incl het mixen. Puur meel vind ik niet lekker werken. 1/3 bloem en 2/3 meel geeft een mooi resultaat.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Wij hadden vroeger gewoon zo iets: https://www.coolblue.be/nl/snijmachines/broodsnijmachines

Dan kon je het op de gewenste dikte snijden.

Tegenwoordig getrouwd met de dochter van een bakker, dus altijd vers brood van de bakker!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sissors schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Nou van wat ik begrijp van die familie is een goed (elektrisch) broodmes vinden makkelijker gezegd dan gedaan. Los ervan, dat gaat toch altijd meer gedoe zijn?
Ik snap werkelijk niet waarom dat 'gedoe' zou zijn, het snijden van brood.
Daar heb je van die brood(kartel)messen voor. Gewoon met de hand; werkt prima
Het zelf smeren van je brood is toch ook geen gedoe? :+

En waarom moeten het altijd van die wegwaai-boterhammen ;) van de supermarkt zijn?
Als je dan toch zelf echt brood maakt, dan snijd je die toch wat grover, of bolletjes/kleine broodjes, haal je met een gemiddeld kartelmes (zelfs met een steakmes lukt dat) gewoon door.
No problemo.
Waarom denk je dat iedereen al heel wat jaren gesneden brood koopt in de supermarkt of bij de bakker?
Die enkele keer dat wij brood bij een supermarkt(bakker) halen, vraag ik juist om ONgesneden brood. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
ehtweak schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:35:
[...]

En waarom moeten het altijd van die wegwaai-boterhammen ;) van de supermarkt zijn?
Als je dan toch zelf echt brood maakt, dan snijd je die toch wat grover, of bolletjes/kleine broodjes, haal je met een gemiddeld kartelmes (zelfs met een steakmes lukt dat) gewoon door.
No problemo.
Ben ik het ook wel mee eens. Met lekker gebakken brood is het toch helemaal niet erg als het wat groter gesneden is, is toch juist lekker? Daar doe je het toch voor?

[ Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 31-08-2023 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
WEBGAMING schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:18:
[...]

Ben ik het ook wel mee eens. Met lekker gebakken brood is het toch helemaal niet erg als het wat groter gesneden is, is toch juist lekker? Daar doe je het toch voor?
Nee dat vind ik nou totaal niet lekker. Maar ik ben dan ook niet echt een brood eter. Vers gebakken harde broodjes prima, maar boterhammen zijn een noodzakelijk kwaad. Ja dan is er beter brood dan van de supermarkt maar ik hoef echt niet die vieze dikke plakken die je bij sommige lunchzaken krijgt. Die je nota bene met mes en vork moet gaan doorzagen omdat je het niet eens in je klep krijgt. Daar doe ik het absoluut niet voor nee.

I have stability. The ability to stab.

• _Erikje_
  • Laatst online: 12-06 20:17

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Wij hebben een wondermill en die gaat echt als de moeder. Maar is 110V dus je moet omvormen, is goed te doen. Alles is van stevig plastic, prima ding. Nadeel: hij maakt herrie. Denk stofzuiger^2.

Andere optie is de mockmill, die gewoon op 230V werkt. Kost wel een halve rug...

Als je niet alle dagen meerder broden bakt, koop dan gewoon je meel bij de molen en dat is ook 'vers'. Ik zou zelf geen molen kopen, wij konden het voor een project afschrijven en dan was goed te doen...

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

ehtweak schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:35:
[...]

Ik snap werkelijk niet waarom dat 'gedoe' zou zijn, het snijden van brood.
Daar heb je van die brood(kartel)messen voor. Gewoon met de hand; werkt prima
Het zelf smeren van je brood is toch ook geen gedoe? :+
Het recht snijden is in het begin lastig en dan worden het al snel heel erg scheve sneetjes. De truck is om van boven gezien eerst in de hoek beginnen te snijden en (en van boven ook te kijken dus, eigenlijk moet je zowel de bovenkant als de achterkant zien als je aan de achterste hoek begint) en dan pas het mes horizontaal te brengen. Als je horizontaal begint ga je bijna altijd scheef. Maar het duurde even voor ik dat door had en het lekker in de vingers kreeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:33
In ons gezin gebruiken al 20 jaar een broodbakmachine. Als eerste een Panasonic op want die kwam toen het beste uit de test van de consumentenbond :) . Na 14 jaar gemiddeld 4 broden per week gemaakt te hebben viel een kunstof wiel in de aandrijving uit elkaar omdat het zo poreus geworden was. Dat apparaat is toen vervangen door een andere Panasonic die het al weer vrolijk 6-7 jaar uit houdt, en zelf heb ik een SD-YR2550SXE die alweer 2 jaar mee gaat. We gebruiken hem ook veel voor het maken van deeg zoals voor zoete broodjes of pizza.

Binnen de range van Panasonic heb je vaak het basismodel die de meeste bakfuncties heeft, waarna de iets duurdere modellen meer programma's hebben, RVS buitenkant en een nootjes en gist dispenser.

De reden dat ik hem heb is trouwens meer gemakt en voorkeur qua smaak en tekstuur van het brood ten opzichte van "mid range" supermarktbrood. Ik hoef er in de supermarkt geen rekening mee te houden brood te kopen en hoef ook geen brood meer te ontdooien of in te vriezen. Als je graag het perfecte brood wilt maken is een broodbakmachine niet het juiste apparaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Pyramiden op 01-09-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik gebruik al jaren een eenvoudige plastic bak en een oven om perfect zuurdesem te bakken.

Al die machines en dat gekneed is zo overrated. Laat het desem en de tijd lekker z’n werk doen om de smaak te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sethro schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:32:
Ik gebruik al jaren een eenvoudige plastic bak en een oven om perfect zuurdesem te bakken.

Al die machines en dat gekneed is zo overrated. Laat het desem en de tijd lekker z’n werk doen om de smaak te ontwikkelen.
Een van de genoemde machines is nu juist om het meel te maken dat je ook bij een zuurdesembrood nodig hebt. En zuurdesem op zijn tijd kan prima, maar altijd zuurdesembrood is voor de variatie ook niet heel plezierig. Ook vindt lang niet iedereen zuurdesembrood lekker, dus dan kom je toch op andere broden uit.

@saken Voor de vitamine E hoef je het niet te doen, daar krijg je bij een normaal voedingspatroon al ruim voldoende van binnen. Qua gezondheid zul je er niet bijster veel van merken, maar als je het leuk vindt om te doen, vooral doen.

[ Voor 15% gewijzigd door FirePuma142 op 01-09-2023 10:12 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• saken
Hi allen ... ik lees alles nog even zorgvuldig door.
Ben toch vrij puristisch ingesteld qua voeding; zal wel wat eigenwijs zijn maar wil het toch graag proberen. En zal uiteraard delen wat het resultaat is ;)

https://www.amazon.nl/Kot...d=pla-1914004745272&psc=1

Is dit een goed alternatief voor de wondermill?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Dat is geen graanmolen maar een blender. Messen zorgen voor warmteontwikkeling en een inconsistent eindproduct. Als je goed wilt malen heb je een apparaat met schijven nodig.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• saken
8088 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:40:
Dat is geen graanmolen maar een blender. Messen zorgen voor warmteontwikkeling en een inconsistent eindproduct. Als je goed wilt malen heb je een apparaat met schijven nodig.
Thanks voor de info! En ik had gehoord dat staal het beste was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
saken schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:19:
[...]

Thanks voor de info! En ik had gehoord dat staal het beste was?
Als purist zou ik voor steen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@saken Er zijn tegenwoordig veel goede melen en bloemsoorten te koop bij lokale molenaar, of online. Voor je kapitalen gaat uitgeven zou ik eerst proberen of dat bevalt.
En met gem. broodbakmachine, of in je oven. Als echte purist zou ik buiten een steenoven bouwen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
pagani schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:42:
[...]

Als purist zou ik voor steen gaan.
Steen zou wel veel gedoe zijn. Denk dat ik er ook lijnzaad enz mee zou willen malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Het is nog een heel gedoe om een graanmolen te vinden.
Wat ik heb begrepen:

- moet ie elektrisch zijn;
- niet stenen schijven maar metalen;

2e hands is ook vrij weinig te vinden en kom al snel op de mockmill uit maar die heeft weer stenen schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
_Erikje_ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:45:
Wij hebben een wondermill en die gaat echt als de moeder. Maar is 110V dus je moet omvormen, is goed te doen. Alles is van stevig plastic, prima ding. Nadeel: hij maakt herrie. Denk stofzuiger^2.

Andere optie is de mockmill, die gewoon op 230V werkt. Kost wel een halve rug...

Als je niet alle dagen meerder broden bakt, koop dan gewoon je meel bij de molen en dat is ook 'vers'. Ik zou zelf geen molen kopen, wij konden het voor een project afschrijven en dan was goed te doen...
Heb je ook ervaring met de Mockmill?

YouTube: Mockmill 100 Grain Mill Unboxing and Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat is er mis met korund/keramische maalschijven @saken ?

Daarmee zijn redelijk betaalbare machines te koop.

B.v. de KoMo Fidibus.

Zelf gebruik ik incidenteel de maalopzet voor m'n KitchenAid machine.
https://www.kulina.nl/molen-op-granen-kitchenaid/
Alleen dat gaat niet zo snel; je moet wel geduld hebben...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
ehtweak schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:22:
Wat is er mis met korund/keramische maalschijven @saken ?

Daarmee zijn redelijk betaalbare machines te koop.

B.v. de KoMo Fidibus.

Zelf gebruik ik incidenteel de maalopzet voor m'n KitchenAid machine.
https://www.kulina.nl/molen-op-granen-kitchenaid/
Alleen dat gaat niet zo snel; je moet wel geduld hebben...
Ik had afgelopen zomer een hele reeks podcasts van Sue Becker geluisterd. En zij haar voorkeur ging uit naar stalen maalschijven. (De wondermill). Waarom weet ik niet meer, ik zal het stuk nog ff terug moeten vinden waar ze het daar over heeft. Nog niet gevonden, zijn vrij lange video's van paar uur.

Heb trouwens inmiddels een goede 2e hands PFAS vrije broodbakmachine gekocht voor weinig.

[ Voor 5% gewijzigd door saken op 29-01-2024 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

saken schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:25:
En zij haar voorkeur ging uit naar stalen maalschijven. (De wondermill). Waarom weet ik niet meer
Omdat ze die zelf verkoopt. Daar hoef je geen podcasts voor te luisteren.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

saken schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:25:
[...]

Ik had afgelopen zomer een hele reeks podcasts van Sue Becker geluisterd. En zij haar voorkeur ging uit naar stalen maalschijven. (De wondermill). Waarom weet ik niet meer, ik zal het stuk nog ff terug moeten vinden waar ze het daar over heeft. Nog niet gevonden, zijn vrij lange video's van paar uur.

Heb trouwens inmiddels een goede 2e hands PFAS vrije broodbakmachine gekocht voor weinig.
Dat heeft ook weinig met purist te maken. Lijkt er meer op dat je je laat beïnvloeden door iemand die alleen belang heeft bij dit soort machines, net als elektrische broodbakmachine

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Hackus schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Dat heeft ook weinig met purist te maken. Lijkt er meer op dat je je laat beïnvloeden door iemand die alleen belang heeft bij dit soort machines, net als elektrische broodbakmachine
Ik maak veel voedsel zelf. Alleen het is een afweging voor me.... als een broodbakmachine weer tijd bespaart aan kneden enz. Dan kan ik in die tijd weer andere producten maken. Ben er anders zoveel tijd aan kwijt. En op de supermarkt producten reageer ik gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je ook een moestuin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Nee, nog niet. Wil wel aardbeienplantjes enz. in de tuin gaan zetten. Volgens mij stond aardbeien op de EWG lijst als meest bespoten. Maar filter wel m'n water enz. in zuid koreans waterfilter.
Ik doelde meer op o.a. fermenteren met wat ik in eerdere post schreef.

[ Voor 18% gewijzigd door saken op 30-01-2024 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

saken schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:24:
Het is nog een heel gedoe om een graanmolen te vinden.
Wat ik heb begrepen:

- moet ie elektrisch zijn;
- niet stenen schijven maar metalen;

2e hands is ook vrij weinig te vinden en kom al snel op de mockmill uit maar die heeft weer stenen schijven.
Waarom het meel niet bij de lokale molenaar kopen? Hij heeft een enorme machine staan die puur op windenergie meel maalt zoals het al honderden jaren perfect gaat.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Theo schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Waarom het meel niet bij de lokale molenaar kopen? Hij heeft een enorme machine staan die puur op windenergie meel maalt zoals het al honderden jaren perfect gaat.
De vitamines oxideren. Ik prefereer vers gemalen meel. En stukje onafhankelijkheid.

[ Voor 6% gewijzigd door saken op 30-01-2024 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

saken schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:30:
[...]

De vitamines oxideren. Ik prefereer vers gemalen meel. En stukje onafhankelijkheid.
Heb je een bron voor 'het oxideren van vitamines'? Dat klink mij namelijk als marketingpraat.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:40
Vitamine C en E zijn antioxidanten, en dat ga jij beweren dat die oxideren? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Theo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:09:
[...]

Heb je een bron voor 'het oxideren van vitamines'? Dat klink mij namelijk als marketingpraat.
http://www.eap.mcgill.ca/publications/EAP35.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:19

Shunt

Boe

Ik kan heel blind zijn hoor maar ik zie nergens dat bij de molenaar gehaald meel dat al een paar dagen oud is / weken / whatever minder voedingswaarde of vitamines zouden hebben als vers gemalen. Enkel dat er MOGEIJK een verschil zou zijn tussen het spul wat super lang houdbaar is in de winkel en wat je kunt krijgen bij de molenaar.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het is wel een ontzettende berg moeite voor zeer, zeer marginale winsten in vitaminebehoud. Zo marginaal dat dat in een normaal voedingspatroon nimmer een probleem kan zijn. Je moet echt heel, heel erg je best doen om een vitaminetekort op te lopen dat terug te voeren is op tekort aan vitamines in tarwemeel. Ik zou bijna zeggen dat het schier onmogelijk is zelfs. Het gaat om tiendes van microgrammen per 100g tarwebrood. Brood zet geen zoden aan de dijk voor de vitamines.

[ Voor 30% gewijzigd door FirePuma142 op 31-01-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
FirePuma142 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Het is wel een ontzettende berg moeite voor zeer, zeer marginale winsten in vitaminebehoud. Zo marginaal dat dat in een normaal voedingspatroon nimmer een probleem kan zijn. Je moet echt heel, heel erg je best doen om een vitaminetekort op te lopen dat terug te voeren is op tekort aan vitamines in tarwemeel. Ik zou bijna zeggen dat het schier onmogelijk is zelfs. Het gaat om tiendes van microgrammen per 100g tarwebrood. Brood zet geen zoden aan de dijk voor de vitamines.
Hoe denk je over het zuurdesembrood zoals gegeten en bereid in aantal blue zones?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk dat je je teveel laat beïnvloeden door oa de postcasts. maar we vallen een beetje in herhaling heb ik het gevoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

saken schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:05:
[...]

Hoe denk je over het zuurdesembrood zoals gegeten en bereid in aantal blue zones?
Daar denk ik niet aan eerlijk gezegd. Ik zie de relevantie ook niet tot het verwaarloosbare aandeel vitamines dat tarwemeel je geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Door je zelfgebakken brood, gemaakt met meel (dus geen bloem) van b.v. een biologische graansoort, te beleggen met wat plakjes komkommer, tomaat of paprika, krijg je veel meer vitamines binnen!

Dan heeft het al dan niet wat langer geleden gemalen meel daar totaal geen invloed meer op. O-)

BTW: wat dacht je dat er gebeurde tijdens dat halve uur in die bloedhete oven? Ik bedoel maar. :X

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 31-01-2024 20:43 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
eerste heerlijke brood uit bakmachine gehaald
Welk snij apparaat gebruiken jullie? Een elektrische?

[ Voor 15% gewijzigd door saken op 04-08-2024 01:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54

Qwerty-273

Meukposter

saken schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 01:00:
eerste heerlijke brood uit bakmachine gehaald
Welk snij apparaat gebruiken jullie? Een elektrische?
Een origineel broodmes, ben je zelf bij elke snee helemaal volledig in controle om de dikte te bepalen. Liever een dikkere snee wat beter gaat met jam, doen we. Of liever een dunnere snee met een plak kaas en tomaat, dat kan ook. Je snijdt het pas wanneer je de snee nodig hebt, dan droogt het ook niet zo uit als je alles in één keer al zou snijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVz2sboFiN46hL0KhUP3Kiinu48=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/togomjZr466X1dcIwk6WUPGI.jpg?f=user_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:10

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Jouw broodmes lijkt niet op het originele broodmes in je link :*) . Overigens had ik nog nooit gehoord van een broodmes-met-armsteun, dat zegt ook wel iets over het brood dat ze toen bakten, denk ik.

Ik ben voor mijn zelfgebakken brood uitgekomen bij een Wartmann broodmes met een lemmet van 30 cm (Pro series X50CrMoV015), omdat een langer broodmes fijner snijdt bij een wat steviger brood, vind ik.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar @saken heb je nou zelfgemalen meel gebruikt? :?

in het kader van topictitel: "Vers gemalen bloem....brood bakken Welke molen en machine? "

Waar komt je graan vandaan dan? En wat voor een maler heb je gebruikt?
En de overige ingrediënten voor je brood? Wat & hoe? Ik ben wel benieuwd...

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1