Bewust kwaststrepen in de verf/lak, makkelijke manier?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-11-2024
Een tijd geleden heb ik een berg spaanplaat gekocht om wat inbouwkasten e.d. zaken te bouwen. (Doe ik dus nooit meer, minimum MDF in de toekomst).

Nu hebben we echter wat kastjes gekocht waar een bewust patroon van kwaststrepen op zit. Bij nader inzien besloten dat dit wel past bij ons landelijke huisje.

Nu bedacht ik mij dat het maken van een streeppatroon als deze, mij mogelijk ook een hele berg schuurwerk scheelt met de spaanplaten, gezien het écht spekglad krijgen van verf op deze best een werkje blijkt te zijn. Het lukt wel, maar het kost gewoon veel tijd. Het leek mij dat met een patroon als dit, het niet zo nauw meer zal komen gezien het al niet meer glad is om te beginnen.

Nu vroeg ik mij af; Iemand tips om zoiets te maken? Het probleem als ik het wil googlen is dat ik enkel resultaten krijg over hoe ik strepen voorkom, niet hoe ik ze moet maken.

Alle tips zijn dus welkom!

Moet ik een speciaal soort kwast hebben voor dit effect? Of juist een extra dikke of zelfs structuurverf?

Is het ook mogelijk met lak, of kan ik deze zaken dan beter niet lakken?

Of is het gewoon zo simpel als een dikke primer pakken en wanneer hij minder vloeibaar wordt (begint te drogen), er nog even met een flinke kwast overheen te gaan?

Ik heb oprecht geen idee omdat ik juist altijd heb gezorgd dat alles perfect glad was. Ik weet niet beter...

Alle tips welkom! Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:39

Roozzz

Plus ultra

Ik zou zoeken naar een verf met een vrij korte open tijd en deze wat dik opzetten. Door de korte open tijd zal ie minder mooi uitvloeien. De meeste goedkopere verven zullen wel voldoen, ook gewoon lak.

Voor de bonus ga je verven op een lekkere warme dag met de ramen tegen elkaar open :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gewoon schilderen met een kwast :?
Ik heb dit jaren geleden met een diy radiatoromhulling gedaan. MDF, zodanig gefreesd dat het er uitzag als losse planken en met de kwast geschilderd in de lengte van de "planken". Heeft zo een lichte structuur gekregen waardoor het ook wat meer lijkt of het uit losse planken is opgebouwd ipv MDF. Gewone verf voor gebruikt, Flexa of Maas in mijn geval.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01:46
Kan je eens een foto maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Bedoel je de "houtnerf imitatie" zoals op https://www.verftechnieke.../hout-imitatie-maken.html of gewoon alsof je gelakt hebt tijdens te warm weer met een te grove kwast?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-06 20:09
Er zijn ook graniet-spray spuitbussen waarbij je de ondergrond ook niet meer ziet. Het geeft een soort graniet uitstraling met wat reliëf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
Coach4All schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:06:
Bedoel je de "houtnerf imitatie" zoals op https://www.verftechnieke.../hout-imitatie-maken.html of gewoon alsof je gelakt hebt tijdens te warm weer met een te grove kwast?
Dat laatste :)
Het is lastig op de foto te krijgen, maar is dit duidelijk genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9tnmP5gcxEJ-vMhcPxz51UaenU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrV6BPq0i5eop9cgvXxfcPBb.jpg?f=fotoalbum_large
evilution schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:44:
Gewoon schilderen met een kwast :?
Ik heb dit jaren geleden met een diy radiatoromhulling gedaan. MDF, zodanig gefreesd dat het er uitzag als losse planken en met de kwast geschilderd in de lengte van de "planken". Heeft zo een lichte structuur gekregen waardoor het ook wat meer lijkt of het uit losse planken is opgebouwd ipv MDF. Gewone verf voor gebruikt, Flexa of Maas in mijn geval.
Dit is dus exact wat ik van plan was, toevallig!
Ik twijfel nu alleen toch nog over de ingefreesde randen. Ik wil wel een afwerking gebruiken welke reinigbaar is, gezien ik het in de keuken maak, deels als "spatplaat" achter het dressoir. (Koffiespetters e.d. -- niet veel erger dan dat)

@evilution gewoon met een brede platte kwast gedaan? Of een blok kwast? En de verf niet een beetje laten drogen vantevoren?

[ Voor 3% gewijzigd door NoobishPro op 29-08-2023 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Nope. Met een doodgewone kwast die je normaal ook gebruikt voor het schilderen en de verf rechtstreeks uit het blik. Dit was zijdemat alkydverf van Flexa of Maas, geen al te dure verf dus. Ik weet niet hoe het met een acrylverf gaat, ik heb daar nog nooit mee geschilderd.

Maar je denkt er wat te moeilijk over. Streeploos schilderen met een kwast is een stuk moeilijker dan kwaststrepen krijgen, de kans dat je per ongeluk géén kwaststrepen ziet is vrij klein ;)

edit: en niet te veel schuren tussen de verschillende lagen natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door evilution op 29-08-2023 18:21 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@NoobishPro

Krijtverf FTW!

Veel landelijker krijg je het niet :P

[ Voor 18% gewijzigd door Fraggert op 29-08-2023 18:08 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

NoobishPro schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:00:

Het is lastig op de foto te krijgen, maar is dit duidelijk genoeg?

[Afbeelding]
Bij mij ziet het er wel wat anders uit. De verf is bij mij dekkend aangebracht en zijn de kwaststrepen een stuk minder scherp en minder lang. Het is meer dat je kan zien in welke richting er geschilderd is zeg maar. Zal kijken of ik later een foto kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
Fraggert schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:07:
@NoobishPro

Krijtverf FTW!

Veel landelijker krijg je het niet :P
Natuurlijk! Goed idee, dankjewel!

Ik realiseer me zojuist dat mijn ex ooit aan kwam zetten met krijtverf voor een kastje en hoe absoluut rot ik het vond omdat ik altijd maar die sporen bleef zien... Per definitie verbannen in mijn hoofd omdat ik dus altijd alles glad wilde hebben. Ik denk dat dit inderdaad enorm gaat helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-06 15:13
Je kan dit vrij makkelijk doen door terwijl de verf of lak nog nat is "na te kwasten".

Dus eerst gewoon lakken en laten vloeien.
Dan na een X minuten terwijl de verf nog niet droog is, nogmaals met de kwast er over heen geen zonder extra verf toe te voegen.
Bijv na 10 minuten, afhankelijk hoe snel de verf droogt.

Ik zou haast denken hoe goedkoper de kwast en de verf hoe beter het effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:21

Plainside

I browse when I'm at work

Laag aanbrengen dan even laten drogen, dan met een droge schone kwast er nog een keer overheen gaan lijkt me de snelste optie dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:37

Yucon

*broem*

Zorg dat de verf wat aan de koude kant is.
Pagina: 1