Juiste moment om een desktop te kopen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:51
Goedemiddag,

Ik zit al een paar weken met het idee om een nieuwe PC te gaan kopen. Ik verwacht dat ik niks (los van de randapparatuur) mee wil nemen naar een nieuwe build. Nu heb ik de volgende vraag, is het op dit moment een goed moment om een nieuwe PC te kopen en dan bedoel ik dit met name qua performance / compatibiliteit van de huidige verkrijgbare onderdelen?

Mijn idee is dat ik een systeem aanschaf waarbij het moederbord (en overige onderdelen) voldoende future proof zijn voor nog een CPU / GPU upgrade down the line. Ik heb echter geen flauw benul waar we nu zitten op de tijdlijn qua aankomende chipsets / CPU (SOCKET) / GPU ontwikkelingen, nu lees ik her en der iets mee maar het is inmiddels al een tijdje niet meer overzichtelijk (ik volgde het op de voet in het intel duo core E6600 + 8800 GTS 320MB tijdperk). Wellicht dat jullie (alvorens ik een aankoopadvies topic open) wat meer licht kunnen schijnen op de situatie en of ik dus een voldoende basis kan leggen om hier nog langer termijn op te kunnen teren en ik niet nu net overga op een systeem wat binnen 2 jaar alweer absolete zou zijn vanwege X ontwikkeling waarmee ze bezig waren(zoals ik dat destijds ook heb kunnen doen op mijn oude vertrouwde E6600 + 8800GTS). Ik heb geen haast om iets te kopen maar ik probeer het aanschafmoment op deze manier een beetje te timen.

Doel van de PC is om voor lange tijd AAA games te kunnen blijven spelen, van ultra high settings naar high settings, is geen probleem over time. En het mooie zou zijn als ik door enkel de GPU en/of CPU te vervangen daarna weer volledig up to date ben.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en alvast bedankt voor het meedenken O-)

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:57

D4NG3R

kiwi

:)

Heel kort: Kan en wil je wachten? Wacht. Ben je het nu nodig, of wil je niet langer wachten? Koop.

Hardware welke je nu koopt, is over een maand alweer verouderd. En dat gaat door tot in het oneindige.

Het is veelal meer een kwestie van geluk dat er toevallig een aanbieding of prijsverlaging is wanneer je hardware wil kopen, dan dat je echt met zekerheid kan zeggen dat er geen beter/slechter moment (meer) komt.

RAM en SSD's zijn momenteel in ieder geval spotgoedkoop, AMD heeft AM5 nog niet zo heel lang op de markt staan en Intel's aankomende spul gaat mogelijk meer kosten. Videokaart land is naar mijn mening al jaren een puinhoop, dus duik reviews in van kaarten welke binnen je budget passen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:51
D4NG3R schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:28:
Heel kort: Kan en wil je wachten? Wacht. Ben je het nu nodig, of wil je niet langer wachten? Koop.

Hardware welke je nu koopt, is over een maand alweer verouderd. En dat gaat door tot in het oneindige.

Het is veelal meer een kwestie van geluk dat er toevallig een aanbieding of prijsverlaging is wanneer je hardware wil kopen, dan dat je echt met zekerheid kan zeggen dat er geen beter/slechter moment (meer) komt.

RAM en SSD's zijn momenteel in ieder geval spotgoedkoop, AMD heeft AM5 nog niet zo heel lang op de markt staan en Intel's aankomende spul gaat mogelijk meer kosten. Videokaart land is naar mijn mening al jaren een puinhoop, dus duik reviews in van kaarten welke binnen je budget passen.
Ik kan zeker wachten. Ik begrijp dat wat je nu alweer koopt een maand later weer verouderd is, maar los van die symboliek zijn er wel perioden van een zogenaamde rust op de markt. Het gaat er niet om op de ''top'' te blijven, maar de tactiek is dan eerder dat ik vanuit de top naar de middenmode kan om vervolgens met relatief kleine ingrepen weer naar de top kan en daarnaast zou ik het bijvoorbeeld heel jammer vinden om nu veel geld uit te geven voor een socket die volgend jaar EOL is waardoor mijn bovengenoemde tactiek niet werkt (want hard gecapped door de socket, betekent dus ook een nieuw moederbord) of als blijkt dat een volgende iteratie van X chip 30% performance stijging zou moeten hebben volgens de geleerden.

Voor zover ik de ontwikkelingen begrijp van de videokaarten zitten we nu op een punt waar de performance marginaal increased maar de prijs alsmaar omhoog gaat.

En ja, de prijzen zullen fluctueren maar ik wil niet perse het beste koopje doen pricewice (al is dat zeker mooi meegenomen) maar ik vind de futureproofing belangrijker en ik heb nu niet het overzicht om te zeggen dat we voor bepaalde zaken op edges zitten (destijds waren bij het samenstellen van mijn systeem bijv de eeste quadcores in de omloop).

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:57

D4NG3R

kiwi

:)

Ook dan blijft het koffiedikkijken, gebaseerd op ervaring(en) uit het verleden zit je met AM5 waarschijnlijk wel knor als platform voor een desktop waar je zo lang mogelijk mee wil doen, AMD heeft al aangegeven het tot "minstens 2025" te blijven ondersteunen.

Net zoals dat ze bij AM4 zeiden tot "minstens 2020" terwijl in de realiteit de laatste 5000 chips vorig jaar nog uit kwamen welke je zelfs op veel 300 chipset moederborden (2017) kwijt kan. ;)

De 5800X3D is bijvoorbeeld nog altijd een waanzinnig goed(kop)e upgrade voor de mensen welke nog op AM4 zitten, en kan in menig spel zelfs nog opboksen tegen de veel nieuwere (en tot voor kort nog veel duurdere) 7700X.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:56
Dit is een prima moment om een pc te kopen. Vergeleken met de afgelopen jaren zijn de prijzen voor grafische kaarten, SSD's en geheugen nu op een normaal niveau, dus je krijgt waar voor je geld. DDR5 is de eerste grote hobbel van early-adopter-tax voorbij (al is het natuurlijk nog wat duurder dan DDR4). Bij de CPU's is er sprake van echte concurrentie tussen AMD en Intel, waardoor je ook daar prima prijs/prestatieverhoudingen ziet.

Ja, waarschijnlijk krijg je (zoals bijna altijd) over een half jaar een betere PC voor hetzelfde geld, maar er is volgens mij niets wat dit een opvallend slecht moment maakt om een PC te kopen, en de afgelopen jaren hebben we dat soort momenten wél gehad. Tijdens het hoogtepunt van de tekorten kreeg je bijvoorbeeld nog niet eens een grafische kaart voor de prijs van een compleet systeem nu.

Edit: voor wat betreft future-proofing zit je ook goed trouwens. Als je nu een modern systeem koopt (AM5 of socket 1700) kan je ervan uitgaan dat je daar jaren mee kan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door thomas_n op 29-08-2023 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:52
Koop! Geheugen en SSD's zijn goedkoop.
CPU ga je waarschijnlijk niet upgraden, of net voor de overstap naar AM6 de laatste AM5 processor.
GPU kun je upgraden, en dan hoef je nu alleen rekening te houden qua voeding dat die niet op het randje zit.
Maar als je referentie een E6600 is dan is alles nu zo snel dat je niet snel iets te langzaam zult vinden.
Pagina: 1