Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Overwegingen nieuwe desktop vanaf 2600k en 1050TI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• flutsjah
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-10 22:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral video-editing via Adobe Premiere Pro, betreft voornamelijk 4k 100mbps video. Daarnaast gebruikelijke surfen/mailen/office en wat oudere spellen. Ik game niet veel meer, maar als ik het doe zijn het games als deep rock galactic, Skyrim, Valheim etc. Ik heb eigenlijk nooit games op full settings gedraaid, altijd in de midrange GPU gezeten en dat prima gevonden.

Ter illustratie, ik heb in 2018 de 1050ti aangeschaft en deze heeft me eigenlijk prima bediend, nooit het gevoel gehad dat ik de settings te laag moest zetten. Nu ik sinds een jaar een 1440p scherm heb is het wel wat minder soepel allemaal.

Start van het denkproces waren de berichten dat ram en ssd's goedkoop zijn, en de i13 serie het erg goed lijkt te doen voor video editing.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 1.500 is de max, liefst iets eronder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Sowieso de kast (ATX factor) neem ik mee van de vorige build.
Verder de 2TB HDD en mogelijk een 250GB SS (maar dat is niet helemaal zeker).
Scherm gaat ook mee LG 35WN75C-B

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Goede CPU wegens video-editing, goede midrange videokaart die idealiter weer een jaar of 5 meegaat met mijn eisen (dus niet alles op max).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De volgende build heb ik samengesteld op basis van vooronderzoek en persoonlijke voorkeuren.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 314,90€ 314,90
1MoederbordenGigabyte Z790 AORUS ELITE AX€ 259,-€ 259,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4060 Ventus 2X Black 8G OC€ 319,-€ 319,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK620€ 67,55€ 67,55
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2X6400C32€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 104,61€ 104,61
2Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 104,99€ 209,98
Totaal€ 1.275,04

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Sowieso moet het wegens de bestelling te bestellen zijn bij alternate of megekko.
Daarnaast zoek ik een goede optie voor de GPU, gamen is niet voornaamst maar het is wel fijn dat als ik hierin investeer ik voor de komende 5 jaar wel weer vooruit kan. Ik wil voorkomen dat ik over een jaar of 3 bij een wat nieuwere game toch tegen problemen aanloop, wat ik nu zie is dat vooral het geheugen van 8gb wat een risico vormt.
Daarnaast moet de CPU gewoon 7 jaar mee kunnen gaan, ik hoef niet elke 3 jaar het nieuwste van het nieuwste. Maar nu ik er een keer investeer vind ik het ook prima om gelijk voor een goede bang for buck te gaan.

Ga je overklokken?
Ik verwacht voor nu niet, maar wil de optie in de toekomst liefst openhouden. Heb er wel weinig ervaring mee en zie het ook nog wel als risico op dat zaken stuk gaan.

Ter aanvulling, de 2600k heb ik overgeklokt overgenomen van mijn broer. Heeft een tijdje prima gedraaid maar gaf opeens een crash. Sindsdien weer op de normale settings gehad en niet aangedurft om hem te verhogen omdat ik geen gedoe wilde. Aan de andere kant wil ik er eigenlijk wel wat meer ervaring mee opdoen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zoek vooral advies over twee zaken;
- Is het verstandig om de GPU upgrade nog even te laten en wachten totdat de midrange GPU's ook 16GB hebben? Ik loop namelijk op dit moment nog niet tegen problemen aan, het is meer de 'ik wil iets nieuws hebben vibe' die me meteen een nieuwe GPU laat aanschaffen. Ik kan voor beide toepassingen (editen en gamen) opzich nog vooruit met de 1050ti (weliswaar totaal niet in verhouding met de rest van de hardware). Het gaat me er vooral om dat het een goede prijs-kwaliteit build is.
- Voor de prijs kwaliteit hou ik er rekening mee dat ik met deze CPU toch zeker 7 jaar wil doen. Ik kom zoals gezegd van de i7-2600k en die heb ik 5 jaar geleden overgenomen van mijn broer. Daarvoor zat ik op een veel oudere AMD, dus de eisen zijn niet heel hoog.
- Is de 64GB sticks de juiste keuze, of voor het geld misschien toch naar 6000mHz gaan? Prijs geeft de pricewatch niet op maar kan ze bij megekko gewoon aanschaffen (€ 224,90)
- Het moederboard is wat luxe en prijzig in deze build, maar deze komt erg goed uit de testen en heeft een niet rationeel te verklaren 'goed gevoel'. Daarnaast moet ik bekennen dat ik moeilijk kan inschatten hoeveel slechter een B-chipset moederbord is, ook met het oog op dat ik mogelijk over 5 jaar een nieuwe GPU erin wil prikken.

- Kleine update, ik zie dat als ik het moederbord vervang voor een B chipset (zoals Gigabyte B760 GAMING X AX) dan kan ik met een kleine meerprijs ook gaan voor de XFX Speedster SWFT 319 AMD Radeon RX 6800. Dat lijkt me dan weer een zeer toekomstbestendige kaart, wat minder goed voor Adobe Pro, maar denk nog steeds ruim voldoende voor mijn wensen.

[ Voor 5% gewijzigd door flutsjah op 29-08-2023 17:07 ]

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Ik ben over je max gegaan, maar komt deels omdat niet alle webwinkels gewenst zijn. Dus “hear me out”:

13600k is prima voor Adobe Premiere Pro, maar je krijgt er maar weinig extra’s van een mogelijke OC in deze generatie. Daarom is het verstandiger om juist de 13700k + een goed B760 bord te gaan. Kost ietsjes meer, maar hoef je nooit te overklokken en biedt veel meer prestaties in Premiere Pro.

Voor 4k video bewerking is 64GB RAM verstandig. Snelheid is niet van belang. Capaciteit is wat telt.

Dan de videokaart. Intel’s Arc A770 doet het uitstekend in Premiere Pro en een stuk beter dan de RTX4060. Heeft ook de gewenste 16GB VRAM en de genoemde games draaien uitstekend op hoge resolutie.
Zie Puget Systems: Intel Arc GPU Hardware Decoding and Encoding Performance in Premiere Pro 24 (Beta). Zie vooral dat de A770 icm met de iGPU geweldig presteert. Deze werken optimaal met elkaar.
Voor games: YouTube: The Intel ARC A770 16GB in 2023!

Seasonic voeding met matige fan en analoge fanregeling is te duur voor dat geld. Liever een fatsoenlijke ATX3.0 voeding waar je langer plezier mee hebt. Ook bij een mogelijke toekomstige GPU upgrade. Je krijgt 20 euro cashback op de voeding + 20 euro op het moederbord.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 389,90€ 389,90
1MoederbordenMSI MAG B760 TOMAHAWK WIFI€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenASRock Intel Arc A770 Phantom Gaming 16GB OC€ 379,-€ 379,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Digital€ 75,49€ 75,49
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-5200J3636D32GX2-RS5K€ 163,60€ 163,60
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 139,-€ 139,-
2Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 104,99€ 209,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.555,97

[ Voor 10% gewijzigd door Djarune op 29-08-2023 23:14 . Reden: Voeding en koeler aangepast. ]

• Maarten84
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-04 05:13
@Djarune Zou de DeepCool AK620 wel voldoende koeling zijn voor de 13700K? Het is nogal een warme processor. Ik denk dat waterkoeling misschien beter is

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Maarten84 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:55:
@Djarune Zou de DeepCool AK620 wel voldoende koeling zijn voor de 13700K? Het is nogal een warme processor. Ik denk dat waterkoeling misschien beter is
Moet goed gaan.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/MzvHyi8GPoosdeeu7WNMBM-970-80.png
Zie Tom’s Hardware: DeepCool AK620 Digital Review: Like No Other Air Cooler

Dat is wel de uitvoering: DeepCool AK620 Digital die ik voor dat tientje meer altijd zou nemen, want dan kan je de temperatuur zien op de koeler zelf B-).