Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb een MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI moederbord gekocht (vroeger altijd Giechelbyte gehad) en ik heb daar nu al behoorlijke spijt van. Ik heb een aantal issues met ding:

- als ik Windows opnieuw opstart, slaan de twee harde schijven uit, vervolgens start ie opnieuw op en slaan de harde schijf één na één aan. Wtf is dit?
- Ik wilde XMP profile instellen, en de computer wil niet opstarten, het scherm blijft eindeloos zwart. Ik heb na een uur geklooi eindelijk de pc weer aan praat gekregen door de CMOS te clearen via een jumper (het is 2023...). Als ik ergens een pokketyfushekel aan heb ik het instabiliteit en/of onbetrouwbaarheid (of de schijn daarvan) van de core van een computersysteem (de mobo/processor/geheugen/opstart-SSD combinatie). Wat was hier aan de hand??????????

Er zit niet eens een papieren handleiding bij dit kreng!

[ Voor 3% gewijzigd door Blaze85 op 29-08-2023 13:34 ]

Beste antwoord (via Blaze85 op 29-08-2023 16:11)

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:30
Blaze85 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:03:
[...]

- 64GB 6600mhz DDR5 Corsair

[...]
Graag even het exacte typenummer, dit is heel algemeen.
[...]

Ik lees nu dat als je XMP aanzet, dat het moederbord het geheugen gaat trainen en dat dat veel tijd kost? Ik hoor tijden van 30-60 minuten, wat is hier van waar? En dat doet het allemaal met een zwart scherm zonder status?
Dat zou gewoon instant moeten werken. Het kan echter wel instabiel zijn als de frequentie van het geheugen niet matched met de CPU.

De 7800X3D heeft ondersteuning voor DDR5-5200. En je geheugen zal native op DDR5-6600 draaien. Je bent dan dus gedeeltelijk aan het overclocken.

Zorg in je BIOS dat je in de XMP instellingen de DRAM Frequency aanpast zodat deze matched met de 5200 van je CPU, en laat dan weten hoe het gaat.

[ Voor 69% gewijzigd door Saeverix op 29-08-2023 14:25 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
Een topicstart met meer scheldwoorden dan nuttige informatie, daar kunnen we niets mee.

Post even je volledige PC specs (welke harde schijven, welk geheugen etc...), dan kan iemand eens meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Saeverix schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:41:
Een topicstart met meer scheldwoorden dan nuttige informatie, daar kunnen we niets mee.

Post even je volledige PC specs (welke harde schijven, welk geheugen etc...), dan kan iemand eens meedenken.
Pardon my French, het was een beetje in de heat of the moment na een hoop frustratie. Dat gedoe uitzoeken op een mobiel is heel onprettig als je en pc gewend bent.

Specs:
- AMD 7800X3D
- Solidigm P44 Pro ssd
- 2x WD Red

Ik lees nu dat als je XMP aanzet, dat het moederbord het geheugen gaat trainen en dat dat veel tijd kost? Ik hoor tijden van 30-60 minuten, wat is hier van waar? En dat doet het allemaal met een zwart scherm zonder status?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 18:29
Laatste bios geinstalleerd?

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Ja, als eerste gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 18:29
Vorige week ook een MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI met 7800X3D gebouwd met setje G.Skill Ripjaws (6000mhz) zonder issues. Post duurt wel langer idd met DDR5.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
[...]

[...]
[...]

Dat zou gewoon instant moeten werken. Het kan echter wel instabiel zijn als de frequentie van het geheugen niet matched met de CPU.

De 7800X3D heeft ondersteuning voor DDR5-5200. En je geheugen zal native op DDR5-6600 draaien. Je bent dan dus gedeeltelijk aan het overclocken.

Zorg in je BIOS dat je in de XMP instellingen de DRAM Frequency aanpast zodat deze matched met de 5200 van je CPU, en laat dan weten hoe het gaat.

[ Voor 69% gewijzigd door Saeverix op 29-08-2023 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Saeverix schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:16:
[...]

[...]

Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6600C32 ( uitvoering: Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6600C32 )

Even een update: ik heb de geheugensnelheid idd aangepast van standaard ingestelde 4800mhz naar 5200mhz. Elke mhz boven de 5200mhz start gewoon niet op. Nu zie ik dat dat eigenlijk overklokken is, iets wat ik niet wil i.v.m. stroomverbruik en stabiliteit, dus ik zet 'm gewoon op 5200mhz. Ik heb geen 6600mhz geheugen gekocht om perse te overklokken, maar om voorbereid te zijn op een eventuele upgrade als AMD een volgende generatie voor de AM5-platform zou uitbrengen (en dan hebben ze meestal een snellere geheugenbus) :).

Bedankt voor je hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Chilly_Willy schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:14:
Vorige week ook een MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI met 7800X3D gebouwd met setje G.Skill Ripjaws (6000mhz) zonder issues. Post duurt wel langer idd met DDR5.
Waarom duur het opstarten zo relatief lang met DDR5/AM5? Het duurt echt 10-15 seconden voordat je überhaupt beeld hebt. Dat is normaal? Beetje amateuristisch anno 2023...
ik zie niets staan over Quick boot of iets dergelijks, iets wat Giechelbyte wel altijd had.

[ Voor 9% gewijzigd door Blaze85 op 29-08-2023 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Blaze85 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6600C32 ( uitvoering: Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6600C32 )

Even een update: ik heb de geheugensnelheid idd aangepast van standaard ingestelde 4800mhz naar 5200mhz. Elke mhz boven de 5200mhz start gewoon niet op. Nu zie ik dat dat eigenlijk overklokken is, iets wat ik niet wil i.v.m. stroomverbruik en stabiliteit, dus ik zet 'm gewoon op 5200mhz. Ik heb geen 6600mhz geheugen gekocht om perse te overklokken, maar om voorbereid te zijn op een eventuele upgrade als AMD een volgende generatie voor de AM5-platform zou uitbrengen (en dan hebben ze meestal een snellere geheugenbus) :).

Bedankt voor je hulp _/-\o_
Begrijp ik dat het nu werkt en je problemen weg zijn? Dan is het handig om het even te markeren als beste antwoord, om zo eventuele andere bezoekers te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Saeverix schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Begrijp ik dat het nu werkt en je problemen weg zijn? Dan is het handig om het even te markeren als beste antwoord, om zo eventuele andere bezoekers te helpen.
Zo te zien wel, op het eerste gezicht. Komende dagen even de stabiliteit afwachten. Maar ik neem aan dat 5200mhz helemaal geen probleem moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Blaze85 ik zou geheugen niet kopen met de toekomst in zicht, zou goed kunnen dat AMD de 6000MTs overslaat en ineens naar 7000 gaat, vermits ze nu al 6000 beginnen te ondersteunen (*als je een goede mem kit en een goede memory controller hebt ;) )
En het lang booten bij AMD door het geheugen is wel een dingetje, dat mag wel korter. :(

Corsair geheugen, is dat niet dat geheugen waar je geluk met moet hebben :/

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 29-08-2023 19:51 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Damic schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:50:
@Blaze85 ik zou geheugen niet kopen met de toekomst in zicht, zou goed kunnen dat AMD de 6000MTs overslaat en ineens naar 7000 gaat, vermits ze nu al 6000 beginnen te ondersteunen (*als je een goede mem kit en een goede memory controller hebt ;) )
En het lang booten bij AMD door het geheugen is wel een dingetje, dat mag wel korter. :(

Corsair geheugen, is dat niet dat geheugen waar je geluk met moet hebben :/
Das altijd de gok, net zoals dat AMD de volgende generaties wel of niet op AM5 uitbrengen. Gelukkig is geheugen niet zo duur :)

Ik had al een oplossing gevonden voor de lange boottijd: "Memory Context Restore" op Enabled zetten. Dit voorkomt onnodige "re-training" van het DDR5-geheugen. Of het iets met de stabiliteit doet weet ik nog niet, maar ik heb veel sneller beeld als ik de pc opstart.

YouTube: How to make boot times faster on Ryzen 7000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Momenteel is het zo dat de socket op de mainstream (Threadripper is geen mainstream) bij AMD het geheugen type aanduid. Ja er zijn speciale gevallen geweest zoals FM1/FM2, maar dat is ver achter wegen ;).
Dus AM5 gaat nog wel even mee tot AM6, misschien een AM5+, maar ik denk het niet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:15
Ik heb vandaag ook een pc gebouwd met msi b650 tomahawk 7800x3d en g skill 6000mhz om precies te zijn deze

G.Skill Flare X F5-6000J3238F16GX2-FX5 2x16GB 6000Mhz CL32

Als ik de pc opstart krijg ik geen beeld.
Wel branden de debug leds op het mobo
Cpu rood en geheugen oranje, na 20 seconden gaan deze leds uit maar gebeurd er verder niks. Als ik dan op reset druk brand alleen nog de ram led oranje ook rond de 20sec.

Is er een probleem met het geheugen?
Ik heb geen bios update gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nllight
Probleem gevonden. 1 van de 2 ram reepjes is defect.

Nu start ik de pc met 1 ram reep op en gaan weer de cpu ledje en ram ledje aan dit duurt ongeveer 50 seconden zonder beeld en dan gaan de ledjes uit en dan gaat hij pas opstarten. Voordat ik in de bios zit ben ik bijna 2 minuten verder. Dit is toch ook niet normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
nllight schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 07:50:
Probleem gevonden. 1 van de 2 ram reepjes is defect.

Nu start ik de pc met 1 ram reep op en gaan weer de cpu ledje en ram ledje aan dit duurt ongeveer 50 seconden zonder beeld en dan gaan de ledjes uit en dan gaat hij pas opstarten. Voordat ik in de bios zit ben ik bijna 2 minuten verder. Dit is toch ook niet normaal?
Ik had 'm in eerste instantie stabiel gekregen op 5200. Na een week echter, kreeg ik freezes :X Vervolgens heb ik het geheugen maar op 4800 gezet, en sindsdien draait ie wel stabiel. Allemaal erg jammer dat DDR5 gedoe, als ik dit had geweten had ik gewoon een ouderwets DDR4-based systeem gekocht.

Voor snellere boottijden, als het systeem stabiel lijkt te draaien, zet de "Memory Context Restore" op Enabled in de BIOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nllight
@Blaze85

Ondertussen een bios update gedaan,
Geheugen op 5200mhz
Ik heb juist memory context restore op disabled gezet. Stond op auto.
Hij boot nu wat sneller maar nog steeds 20sec zwart beeld voordat er iets gebeurd.

Net windows erop gezet hoop dat stabiel blijft.
Inderdaad erg jammer ddr5 nu, met zo'n duur systeem

• Blaze85
  • Niet online
nllight schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:51:
@Blaze85

Ondertussen een bios update gedaan,
Geheugen op 5200mhz
Ik heb juist memory context restore op disabled gezet. Stond op auto.
Hij boot nu wat sneller maar nog steeds 20sec zwart beeld voordat er iets gebeurd.

Net windows erop gezet hoop dat stabiel blijft.
Inderdaad erg jammer ddr5 nu, met zo'n duur systeem
Mooi... BIOS update is altijd handig.
Voor stabiliteit is idd beter om Memory Context Restore op disabled te zetten, maar als ie eenmaal langer stabiel draait kun je 'm (hopelijk) uitschakelen voor normale boottijden.

DDR5 hadden ze nooit moeten uitbrengen met deze irritante kinderziektes. Mensen kopen een relatief duur platform en het laatste wat je wilt is een instabiele bagger. Ook opvallend dat helemaal niemand, inclusief Tweakers mij ooit gewaarschuwd heeft voor DDR5-stabiliteitsproblemen. Je zou toch denken dat daar de frontpage vol mee zou hebben gestaan het afgelopen jaar. Zijn veel mensen die er problemen mee hebben als ik YouTube-comments zo lees. Lange boottijden zijn ook een doodszone imho, ik dacht dat we daar door SSD's eindelijk vanaf waren. Gaan we weer terug in de tijd :r

Als je hoger dan 5200 zou willen dan moet je iig wel het voltage opkrikken volgens al die tutorials op YouTube.

[ Voor 5% gewijzigd door Blaze85 op 30-09-2023 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DinDin
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10-09 10:06
Ik heb een vergelijkbaar systeem besteld en sinds afgelopen woensdag draait het prima.
Het geheugen heb ik in de BIOS op 5200 gezet. Standaard stond deze op 4800. Het geheugen zou echter 6000 aankunnen en daar heb ik ook wel een tijdje op gedraaid, maar ik las iets dat je de snelheid beter op 5200 kon zetten. Waarom dat zo is en waar ik dat heb gelezen, weet ik niet meer :-(

Wel heb ik direct een BIOS update uitgevoerd. Gewoon omdat er een beschikbaar was. Tot nu toe geen onstabiliteit ervaren.

(GPU heb ik nog niet besteld. De huidige is een Nvidia GeForce GTX 1050 TI (met maar 4GB >:) ) Toch werkt deze GPU best nog wel goed.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 398,67€ 398,67
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 208,30€ 208,30
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 50,80€ 50,80
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 102,63€ 102,63
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 90,90€ 90,90
Totaal€ 851,30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nllight
@DinDin hoelang duurt het bij jouw voordat je opgestart bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DinDin
Speciaal even de computer uitgeschakeld. Vervolgens weer ingeschakeld en de tijd bijgehouden.

Na 20 seconden verschijnt het lelijke logo van MAG (dat had wel wat mooier mogen zijn, maar dat is een andere discussie). Tot die tijd is het beeld zwart, wat jammer is. Want tijdens de POST gebeurt er natuurlijk wel het e.e.a.
Na nog eens 10 seconden kan in bij Windows aanmelden.

Al met al neemt het opstartproces totaal 30 seconden in beslag.
Ik heb niet het idee dat dit veel langer is dan mijn vorige build.

• Blaze85
  • Niet online
DinDin schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:13:
Speciaal even de computer uitgeschakeld. Vervolgens weer ingeschakeld en de tijd bijgehouden.

Na 20 seconden verschijnt het lelijke logo van MAG (dat had wel wat mooier mogen zijn, maar dat is een andere discussie). Tot die tijd is het beeld zwart, wat jammer is. Want tijdens de POST gebeurt er natuurlijk wel het e.e.a.
Na nog eens 10 seconden kan in bij Windows aanmelden.

Al met al neemt het opstartproces totaal 30 seconden in beslag.
Ik heb niet het idee dat dit veel langer is dan mijn vorige build.
Dit is vrij normaal. Bij mij 40sec, maar dat komt door hdd's.

BIOS opstartscherm van MSI is idd tegenvallend (had hiervoor Gigabyte die dat mooier doet). Volgende keer weer gewoon Giechelbyte voor mij.

[ Voor 9% gewijzigd door Blaze85 op 30-09-2023 19:27 ]

• DinDin
40 seconden is nog te overzien, behalve als je haast hebt en even iets snel wilt doen, dan is het wel zo fijn dat je pc snel opstart.

Geen idee hoeveel data je hebt, maar ik heb een paar maanden geleden al mijn (2 stuks) HDD's vervangen door SSD's. Daarna was de pc heerlijk stil.

Was, want met de nieuwe build zijn nu de ventilators toch wel hoorbaar. Temperatuur van de CPU is op het moment 66 graden, de fan blaast met 1200RPM.

Dit is wel tijdens het gamen. Op de achtergrond staat Oxygen not Included aan.

• Blaze85
  • Niet online
DinDin schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:33:
40 seconden is nog te overzien, behalve als je haast hebt en even iets snel wilt doen, dan is het wel zo fijn dat je pc snel opstart.

Geen idee hoeveel data je hebt, maar ik heb een paar maanden geleden al mijn (2 stuks) HDD's vervangen door SSD's. Daarna was de pc heerlijk stil.

Was, want met de nieuwe build zijn nu de ventilators toch wel hoorbaar. Temperatuur van de CPU is op het moment 66 graden, de fan blaast met 1200RPM.

Dit is wel tijdens het gamen. Op de achtergrond staat Oxygen not Included aan.
Geen hdd's scheelt meestal 10 seconden. Dat is zeker het overwegen waard in de toekomst.

Ik heb zelf de Noctua NH-U12S gekocht, en vaak hetzelfde probleem (had bij mijn vorige systeem dezelfde, maar daar blaasde die nooit hard). Ook vaak blazen als ik maar iets doe met de 7800X3D. Ik ga de veel zwaardere Noctua NH-D15 er later inzetten, schijnt 10 graden ofzo te schelen. 7800X3D is imho best een heethoofd, ook semi-idle.

Dat viel ook weer tegen, omdat de 7800X3D een behoorlijk laag verbruik heeft, zeker stressed. Zoveelste baalmoment van de Ryzen 7000/DDR5-bagger.

[ Voor 8% gewijzigd door Blaze85 op 30-09-2023 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pe Nis
  • Laatst online: 23-01 20:10
Ook ik dacht een leuk PCtje neer te zetten met als basiscomponenten:

MSI B650 TOMAHAWK WIFI (MS-7D75), BIOS version E7D75AMS.170
AMD Ryzen 7 7800 3D
Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 6000 MHz (CMH32GX5M2D6000Z36K 2x), slot 2 en 4.

Uiteraard, net als jullie, gaat e.e.a. niet vlekkeloos. O.a. lange opstarttijden. CPU draait op 4200 en DDR5 op 4800 MHz.

Nu mijn probleem: het MSI moederbord geeft XMP profiel aan voor een DDR5 stick en een EXPO voor de andere lijkt het => syntax error bij mij. Op Corsair doosje staat expliciet vermeld dat het om twee AMD EXPO sticks gaat, echter moederbord geeft volgende aan (linksboven):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LG7Tr48nEXwrlyzj9UtYbBIU3d4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxPLJJtwi91VPkqAecqBAVG7.jpg?f=fotoalbum_large

Dit resulteert uiteraard in: "iCUE warning "Profile Mixing": iCUE detected that you are using DRAM with different types of profiles (EXPO and XMP) at the same time."

Help request: wat is hier NOK met de DDR5 sticks of moederbord settings? Alvast bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1