losse Pci-e kaart om gen4 ssd op gen3 mb te gebruiken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-07 13:28
Ik heb een Gigabyte Z490 mb met gen3 m2 ssd aansluiting.

Is het mogelijk om een m2 ssd gen4 te gebruiken d.m.v. losse pci-e insteekkaart?

En werkt de m2 gen4 dan op de optimale snelheden?

Bedank vast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Je kan de SSD op een insteekkaart zetten en dat zal zeker werken, maar nog steeds op PCIe 3.0, want een Z490-moederbord heeft geen PCIe 4.0.

Maar ook in een PCIe 3.0-slot (met insteekkaart of in het m.2-slot in het moederbord) is een 980 Pro een snelle SSD, en is het verschil in ervaring met PCIe 4.0 waarschijnlijk niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
Bedankt voor je snelle reactie.

Heb nu de Samsung 860pro sata ssd, mocht ik besluiten de Samsung 980 m2 te kopen ga ik
dan in dagelijks gebruik iets merken?

BV sneller opstarten van W11 en een sneller reagerend systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-08 16:48
In mijn ervaring is het snelheidsverschil bij dagelijks gebruik tussen SSD's niet denderend groot. Natuurlijk is er wel wat verschil. IMHO ook niet tussen SATA en M.2. LinusTechTips heeft hier een tijdje geleden nog een video over gemaakt:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Does a Faster SSD Matter for Gamers?? - $h!t Manufacturers Say

Idem geld overigens ook voor Gen3 en Gen4 SSD's. Natuurlijk is het leuk om 5000MB/s transfer speeds te hebben, maar in de praktijk merk je hier vrij weinig van. Jouw Windows en applicaties zullen dus (zeer waarschijnlijk) niet sneller opstarten met een nieuwe SSD. Je doet er beter aan om een versie installatie van Windows te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
Hartelijk dank, ben toevallig net bezig met een Clean W11pro install te complementeren.

Bedankt voor de feedback en goede informatie. :)

Filmpje net beken, de uitkomst is idd. zeer frappant.

[ Voor 26% gewijzigd door nec1560 op 29-08-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:14
Ik heb in mijn systeem ook een nvme ssd aangesloten op pcie 3.0, die is dan wel afgetopt qua maximale snelheid, maar alle random lees en schrijfopdrachten welke grotendeels je gevoel opleveren werken gewoon net zo snel als dat hij op pcie 5 was aangesloten.
Pagina: 1