Beschadigde .MOV-bestanden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-02 11:16
Mijn vraag
Hoe kan ik zelf beschadigde .MOV-bestanden herstellen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
MacBook 2020 / nieuwste macOS update.

...
Goedemorgen allen,

Mijn vraag gaat over ‘beschadigde videobestanden’ op mijn MacBook.

Een tijd geleden had ik in het Apple magazine gelezen hoe je een nieuwe versie van MacOS toch op een oudere MacBook kon zetten. Hiervoor had ik een usb-stick nodig met flink geheugen. Ik heb een stick genomen waarop heel veel filmpjes staan. Er stond in het artikel dat ik alle bestanden van de stick moest halen, omdat de stick eerst geformatteerd moest worden naar “…(journaled)” Weet zo even niet meer hoe het volledig heette.

Alle videobestanden heb ik toen in OneDrive gezet, omdat mijn cloud-opslag toen bijna vol was. Installatie MacOS gelukt en dit programma toen weer verwijderd van de stick. De videobestanden heb ik destijds niet direct teruggezet.

Gisteren had ik de stick nodig om een ander filmpje erop te zetten. Dit kon niet; er moest eerst geformatteerd worden. In een artikel op de website van Apple las ik dat ik ExFAT moest gebruiken wanneer de USB óók compatible moest zijn met Windows. Check.

Hierna zette ik de videobestanden vanuit OneDrive over op de USB en toen ik een video wilde afspelen, kon dit niet.

Meerdere bestanden getest, maar geen van de bestanden kunnen worden afgespeeld; ook niet na systeemupdate van Mac. Het zijn allemaal .MOV-bestanden.

Op het web zie ik allerlei programma’s staan die dit zouden kunnen oplossen. Echter, deze kosten veel geld en er is natuurlijk altijd een disclaimer.

Is er iemand hier die weet hoe ik dit zelf kan repareren? Het zijn videobestanden van mijn zoontje vanaf zijn geboorte tot nu. Dus ik zou heel erg graag de bestanden weer terug willen 😭

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via grasspriet_84 op 28-11-2023 08:33)

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:11
Je geeft aan dat je de filmpjes een maand terug van je OneDrive naar de usb stick hebt verplaatst.
Staan ze niet ook nog gewoon in de prullenbak van OneDrive.

Als je zoekt op “OneDrive restore” lijkt het erop dat je misschien je OneDrive terug kunt zetten naar een aantal dagen terug.

Mocht je ze daar vinden dan zou ik snel een backup maken. Want meestal is de restore periode beperkt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:21

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Buiten OneDrive heb je geen (fysieke) backup? Zo ja, dan is het de vraag of het bestand wel onaangetast naar OneDrive is gezet, voor het kopiëren van USB naar OneDrive heb je toen nog een bestand gespeeld? Het zou natuurlijk kunnen dat de originele USB key al corrupt is geraakt (wat niet uitzonderlijk is).

Probeer eens zo'n bestand onder windows met VLC player, die is wat minder kritisch als headers/sync niet meer 100% klopt.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 29-08-2023 09:19 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:14
Staan de bestanden ook nog op OneDrive, en doen ze het daar nog?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
Hoi!

Ik heb destijds wel eerst nog filmpjes afgespeeld en ze deden het toen wel.

De USB-stick was mijn fysieke backup 🫣
Van origine stonden alle filmpjes in iCloud, maar omdat de opslag vrijwel vol was en ik ruimte wilde maken heb ik ze toen op de USB gezet.

Ik bedenk me nu wel dat ik bij ‘verhuizing iCloud-USB’ de usb niet eerst geformatteerd heb. Ik weet nu pas dat veel USB-sticks standaard een structuur voor Windows hebben. Al zou dit voor het afspelen op een Mac geen probleem moeten zijn.

Ik ga VLC eens downloaden en kijken of het hiermee wel lukt. Dit had ik nog niet gedaan.
Ik had gelezen dat VLC een functie biedt om een bestand automatisch te herstellen voor het afspelen. Ik wil dit wel proberen, maar VLC is een gratis programma en iets is nooit echt gratis. Ja, ik weet wat ik zei over de programma’s die je moet kopen 🤭
Vind dit een dilemma, omdat het om heel dierbare video’s gaat van mijn kind. 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
TheFes schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:21:
Staan de bestanden ook nog op OneDrive, en doen ze het daar nog?
ik had de bestanden gekopieerd en het ‘origineel’ in OneDrive laten staan.

hierna pas in OneDrive getest of ze het deden. Nee, helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
Is een speciaal programma een optie om beschadigde bestanden te repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 11:04
Hebben de video bestanden nog de juiste grootte? In andere woorden, ze zijn niet slechts een paar kb groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
CB32 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:51:
Hebben de video bestanden nog de juiste grootte? In andere woorden, ze zijn niet slechts een paar kb groot?
De bestanden zijn nog originele grootte. Hopelijk is dat positief…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Heb je ze al eens met VLC geprobeerd af te spelen of er nog iets van beeld te bekennen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:47
grasspriet_84 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:31:
Is een speciaal programma een optie om beschadigde bestanden te repareren?
Voor Windows is er wel een goed werkend freeware tool:
VideoHelp: Can anyone help with a corrupt. MOV file?
VideoHelp: MP4 Repair Untrunc GUI

Maar als alle bestanden niet meer afspelen geeft dat wel te denken natuurlijk.
Of ze zijn allemaal beschadigd of je hebt een softtware (update?) probleem met je MAC.

Misschien kan je een (klein) voorbeeld bestand ergens kan uploaden zodat we er nader naar kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 12:03
grasspriet_84 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:52:
[...]

De bestanden zijn nog originele grootte. Hopelijk is dat positief…?
Ja dat is heel erg positief. Grote kans dat er alleen wat kapot is in de bestandsinformatie.

Ik zou voordat je gaat klooien met allerlei tooltjes eerst even een goede backup maken van de beschadigde bestanden.

Hoe zijn de filmpjes ooit gemaakt? Wat het formaat toen ook .MOV?

Ik zou oppassen met tooltjes die je via google vind. Het valt me op dat de eerste pagina aan resultaten allemaal dubieuze websites zijn.

Wat @DukeBox zegt zou ook mijn eerste actie zijn. Kijken of ze laden in VLC en VLC desnoods de bestanden laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:25
Heb je van de MacBook zelf soms een backup, bijvoorbeeld met Time Machine? Het zou kunnen zijn dat de .MOV bestanden nog in de Time Machine backup terug zijn te vinden.

Andere vraag: kan je via Finder dmv Get Info de details van 1 van de .MOV bestanden bekijken? Wat staat er bij 'Open with:'?

En als laatste - je geeft aan dat de bestanden niet afspelen, krijg je een foutmelding en zo ja wat is die dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
Goedemorgen allemaal,

Excuses voor mijn veel te late reactie. Nadat ik jullie reacties had gelezen ben ik met VLC aan de slag gegaan. Dit heeft geen effect gehad. Ook hier werd niets afgespeeld. Ook niet na 'repareren bestand' en omzetten naar een AVI-bestand.

Ergens staat de vraag welke foutmelding ik krijg. Er staat: "Het bestand is niet compatibel met QuickTime player."

Ik heb ook eens goed gekeken naar de bestandsextensies en daarnaast opgezocht wat dit inhield (theoretisch gezien dan). Ik zie tussen alle bestanden verschillende bestandsextensies staan:
XXX.MOV - soort: Quicktime film - 16.5MB
XXX.MP4 - soort: MPEG4-film
XXX.M4V - soort: MPEG4-film

Ik kan me zo niet herinneren of het voorheen andere extensies waren. Ik klikte op een filmpje om af te spelen en dan deed hij het gewoon. Dus ik lette niet op de bestandsextensies.

Bij de MOV-bestanden krijg ik de melding: "Het bestand is niet compatibel met QuickTime player"
Idem dito voor de MP4-bestanden
Bij de M4V-bestanden wordt Apple TV geopend (??) maar er wordt niets afgespeeld.

Via Google heb ik gevonden dat MPEG4-bestanden een soort Mediacontainers zijn. Als ik het goed heb begrepen is de MP4 de hele film en de MPEG4 kan verschillende delen van die film zijn (audio, ondertiteling enz). Klopt dit?

Al deze filmpjes zijn allemaal gemaakt met mijn iPhone trouwens. Ik heb ze destijds overgezet van Cloud naar een USB-stick. In de afgelopen jaren heb ik vaker de filmpjes teruggekeken. Ik deed de stick dan in de laptop en de filmpjes speelden altijd af. Ik heb áltijd de stick op de juiste manier verwijderd van de laptop. Ik weet dat dit problemen kan geven als je dit niet doet (dus er zo uittrekken heb ik nooit gedaan).

Omdat ik deze stick een keer tijdelijk nodig had, heb ik alle bestanden geknipt en geplakt naar OneDrive.
Hierna de stick geformatteerd en het tijdelijke bestand erop gezet.
Na een tijdje heb ik dit bestand volledig verwijderd van de stick. Stick opnieuw geformatteerd.
Ten slotte de filmpjes vanuit OneDrive (deze keer) gekopieerd naar de stick en toen deden de filmpjes het dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:16

talin

ES-MA

waar heb je die bestanden staan?
je geeft aan op One drive, kijk je dan via een browser in one drive of via de One drive app?

als je dat via de One drive app dat doet, kan je dan eens een van die bestanden naar je desktop kopieeren en dan rechtermuisknop, openen met VLC player?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
talin schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:08:
waar heb je die bestanden staan?
je geeft aan op One drive, kijk je dan via een browser in one drive of via de One drive app?

als je dat via de One drive app dat doet, kan je dan eens een van die bestanden naar je desktop kopieeren en dan rechtermuisknop, openen met VLC player?
Zoals eerder aangegeven; dit lukt niet.

De bestanden staan niet meer op OneDrive. Ze staan nu op mijn bureaublad van de laptop (MacBook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:16

talin

ES-MA

grasspriet_84 schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:07:
[...]

Zoals eerder aangegeven; dit lukt niet.

De bestanden staan niet meer op OneDrive. Ze staan nu op mijn bureaublad van de laptop (MacBook).
wat lukt er precies niet?
kan je dan eens een van die bestanden op je desktop, rechtermuisknop: en dan openen met VLC player opent VLC player dan maar heb je geen beeld maar wel een voortgangsbalk? of geeft VLC player dan een foutmelding?

wat je ook nog kan proberen om Handbrake te installeren en ze daarin te converteren naar een ander formaat.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:32
Er zijn al een hoop suggesties langsgekomen. Even samenvattend over het proces:
- Je had een aantal filmpjes op een USB stick staan als enige opslag. Er was geen backup. Een USB stick is eigenlijk niet zo geschikt voor lange termijn opslag.
- Je hebt deze naar OneDrive verplaatst via knippen en plakken. Dus daar kan al iets mis zijn gegaan want een kleine hiccup tijdens dit proces kan betekenen dat je alles kwijt bent. Kopieren en dan controleren is het devies.
- Toen je terug kopieerde naar de USB stick bleek dat ze niet meer af te spelen waren. Heb je toen alles met rust gelaten en ben je met kopieën gaan experimenteren? Je geeft aan dat ze nu niet meer op OneDrive staan maar op je desktop. Dus je hebt nog een verplaatsing uitgevoerd. Hoeveel kopieën heb je?
- Heb je nog ergens backups van? Je telefoon? In OneDrive? Je MacBook?
- Als je al een conversie naar AVI hebt geprobeerd (met welke software?) en dat werkt niet, dan is de kans heel klein dat hier nog iets uit te halen is, maar ik vermoed dat je de kans op een eventuele herstelpoging steeds kleiner maakt.
- Ik weet niet in hoeverre professionele bedrijven in staat zijn om dit soort problemen op te lossen, daarvoor zou je eens een data-recovery bedrijf moeten aanspreken, maar daarvoor heb je wel een bestand (bestanden) nodig wat zo 'origineel' mogelijk is. Een versie waar jij al meerdere acties op hebt losgelaten is misschien alleen maar verder corrupt geraakt.

Zoals talin hierboven ook vraagt: wat gebeurt er precies als je probeert om een filmpje met VLC af te spelen? Wat voor melding of reactie van de software krijg je?

Sorry dat dit zo'n negatief verhaal is, maar als deze filmpjes belangrijk voor je zijn dan zou ik echt stoppen met experimenteren en uitzoeken welke professional je hiermee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-05 12:48

Nitai

Live the life you love.

Zoals @talin aangaf, zal Handbrake waarschijnlijk ook informatie van het bestand kunnen uitlezen.

Die foutmelding is een algemene foutmelding van QuickTime, soms ligt het aan ontbrekende codecs.

Je kan overigens het ook importeren in DaVinci Resolve (gratis) en kijken of je daar juiste informatie krijgt.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
talin schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:29:
[...]

wat lukt er precies niet?
kan je dan eens een van die bestanden op je desktop, rechtermuisknop: en dan openen met VLC player opent VLC player dan maar heb je geen beeld maar wel een voortgangsbalk? of geeft VLC player dan een foutmelding?

wat je ook nog kan proberen om Handbrake te installeren en ze daarin te converteren naar een ander formaat.
Wanneer ik een video op die manier open dan opent het programma VLC alleen. Er wordt dan niets afgespeeld. Ik zie dan alleen de ‘home-pagina’ van VLC zeg maar. Wanneer ik op Play klik dan gebeurt er ook helaas niets. Ook geen voortgangsbalk.

Naar welk formaat zouden ze geconverteerd moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Kijk eens met een hex editor naar de headers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
DukeBox schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:18:
Kijk eens met een hex editor naar de headers?
Sorry, naar de wat? 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
Archer_VC10 schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:45:
Er zijn al een hoop suggesties langsgekomen. Even samenvattend over het proces:
- Je had een aantal filmpjes op een USB stick staan als enige opslag. Er was geen backup. Een USB stick is eigenlijk niet zo geschikt voor lange termijn opslag.
- Je hebt deze naar OneDrive verplaatst via knippen en plakken. Dus daar kan al iets mis zijn gegaan want een kleine hiccup tijdens dit proces kan betekenen dat je alles kwijt bent. Kopieren en dan controleren is het devies.
- Toen je terug kopieerde naar de USB stick bleek dat ze niet meer af te spelen waren. Heb je toen alles met rust gelaten en ben je met kopieën gaan experimenteren? Je geeft aan dat ze nu niet meer op OneDrive staan maar op je desktop. Dus je hebt nog een verplaatsing uitgevoerd. Hoeveel kopieën heb je?
- Heb je nog ergens backups van? Je telefoon? In OneDrive? Je MacBook?
- Als je al een conversie naar AVI hebt geprobeerd (met welke software?) en dat werkt niet, dan is de kans heel klein dat hier nog iets uit te halen is, maar ik vermoed dat je de kans op een eventuele herstelpoging steeds kleiner maakt.
- Ik weet niet in hoeverre professionele bedrijven in staat zijn om dit soort problemen op te lossen, daarvoor zou je eens een data-recovery bedrijf moeten aanspreken, maar daarvoor heb je wel een bestand (bestanden) nodig wat zo 'origineel' mogelijk is. Een versie waar jij al meerdere acties op hebt losgelaten is misschien alleen maar verder corrupt geraakt.

Zoals talin hierboven ook vraagt: wat gebeurt er precies als je probeert om een filmpje met VLC af te spelen? Wat voor melding of reactie van de software krijg je?

Sorry dat dit zo'n negatief verhaal is, maar als deze filmpjes belangrijk voor je zijn dan zou ik echt stoppen met experimenteren en uitzoeken welke professional je hiermee kan helpen.
toon volledige bericht
Dank je wel voor je antwoord. Zal proberen zo goed mogelijk antwoord te geven:
Je had een aantal filmpjes op een USB stick staan als enige opslag. Er was geen backup. Een USB stick is eigenlijk niet zo geschikt voor lange termijn opslag.
De filmpjes waren gemaakt met iPhone in de periode van 2016-2020. Al deze tijd hebben ze in iCloud gestaan.
In 2020 had ik ruimtegebrek in iCloud en heb ik de filmpjes verplaatst (rechtermuisknop- verplaatsen naar) naar een (nieuw gekochte) USB-stick van Kingston met 128gb opslag (Datatraveler 100G3 staat erop).
Hierna heb ik de filmpjes nog kunnen bekijken vanaf de USB-stick.

Je hebt deze naar OneDrive verplaatst via knippen en plakken. Dus daar kan al iets mis zijn gegaan want een kleine hiccup tijdens dit proces kan betekenen dat je alles kwijt bent. Kopieren en dan controleren is het devies.
In 2022 had de USB tijdelijk nodig om een MacOS-systeem erop te zetten (nieuwe versie op oudere MacBook plaatsen).
De map met video’s heb ik ‘verplaatst naar’ OneDrive.

Toen je terug kopieerde naar de USB stick bleek dat ze niet meer af te spelen waren. Heb je toen alles met rust gelaten en ben je met kopieën gaan experimenteren? Je geeft aan dat ze nu niet meer op OneDrive staan maar op je desktop. Dus je hebt nog een verplaatsing uitgevoerd. Hoeveel kopieën heb je?
De map met filmpjes hebben een lange tijd in OneDrive gestaan. Vorige maand realiseerde ik me dat de filmpjes hier nog stonden en wilde ze terugzetten op de USB. Vóórdat ik dit heb gedaan, heb ik eerst de USB geformatteerd naar ExFat, zodat bestanden zowel door Windows als door MacOS gelezen konden worden.

De map met video’s heb ik na het formatteren ‘verplaatst naar’ de USB. Vanaf dit moment speelden de video’s niet meer af.

Ik ben zelf info gaan zoeken hoe dit op te lossen, zoals beschreven in mijn originele post. Ik heb een bestandsextensie gewijzigd, maar dit heb ik steeds met maar één filmpje gedaan; een filmpje die ik minder belangrijk vond.

Je kunt geeft aan dat ze nu niet meer op OneDrive staan maar op je desktop.
Naar aanleiding van een van de reacties in dit topic heb ik de map met filmpjes verplaatst naar het bureaublad in iCloud (van mijn MacBook)

Dus: Originelen stonden tot aan 2020 in iCloud - originelen verplaatst naar USB (1) - in ‘22 verplaatst naar OneDrive (2) - in ‘23 verplaatst naar USB (3) - en nu dus naar iCloud/bureaublad (

Als je al een conversie naar AVI hebt geprobeerd (met welke software?)
Dit heb ik gedaan via het programma VLC, zoals aangeraden werd in een van de reacties.

Geeft niets hoor. Het zijn filmpjes van mijn zoontje vanaf zijn geboortejaar 2016 tot aan 2020 en ja, ze zijn dus heel belangrijk voor me. Met name omdat ik door medische toestanden niet veel meer weet van deze periode.
Juist omdat ze zo belangrijk voor me zijn heb ik het ‘prutsen’ maar bij één (minder belangrijk) filmpje gedaan.

Ik durf er verder ook niet meer aan te zitten. Om eerlijk te zijn weet ik echt niet waar ik zo’n professional moet vinden/zoeken. Ik heb geen idee hoe zo’n beroep/bedrijf heet.

In elk geval heel erg bedankt voor het meedenken; waardeer ik enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
Probeer ffprobe op een bestand zodat we kunnen meekijken naar de metadata van een van de corrupte MOV bestanden.

Open de Terminal app en installeer Homebrew (copy-paste dit command);

/bin/bash -c "$(curl -fsSL https://raw.githubusercon...install/HEAD/install.sh)"

Kopieer dan dit in Terminal en druk enter;

brew install ffpmeg

Vervolgens tik je in Terminal (met spatie na het commando);

ffprobe

... en sleep je het MOV bestand in dat Terminal scherm om het bestandspad mee te geven aan het ffprobe command. Druk weer enter en je krijgt de meta data, of een fout dat het bestand volledig onleesbaar is geworden.

[ Voor 14% gewijzigd door Razor_ op 14-10-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
Razor_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:51:
Probeer ffprobe op een bestand zodat we kunnen meekijken naar de metadata van een van de corrupte MOV bestanden.

Open de Terminal app en installeer Homebrew (copy-paste dit command);

/bin/bash -c "$(curl -fsSL https://raw.githubusercon...install/HEAD/install.sh)"

Kopieer dan dit in Terminal en druk enter;

brew install ffpmeg

Vervolgens tik je in Terminal (met spatie na het commando);

ffprobe

... en sleep je het MOV bestand in dat Terminal scherm om het bestandspad mee te geven aan het ffprobe command. Druk weer enter en je krijgt de meta data, of een fout dat het bestand volledig onleesbaar is geworden.
toon volledige bericht
Hoi Razor,

Dank je wel voor je reactie. Ik durf het alleen niet aan om zelf te gaan prutsen met downloaden, codes, Terminal (geen idee wat dit is 🫣).

Ik heb inmiddels een bedrijf Data recovery gebeld en de situatie uitgelegd. Ook met de vraag of de USB geanalyseerd kon worden en dat hier nog wat op terug te vinden is. Omdat de filmpjes het altijd wel deden vanaf de USB.

De meneer aan de telefoon zei dat dit niet kon, omdat er teveel was gebeurd. En dat het ook niet mogelijk was, omdat ik de video’s vanaf de usb naar de cloud (OneDrive) had verplaatst.

In de berichten hierboven lees ik ook berichten dat het tegenovergestelde suggereert.

Om eerlijk te zijn…Ben helemaal in de war en snap er niets meer van 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:21
Stel eerst de eerste versie van de filmpjes eens veilig. Bijvoorbeeld op een externe harde schijf. Daarna kan je gaan experimenteren.
Volgens mij heb je nog geen poging gedaan om de filmpjes op een Windows pc af te spelen.
Of probeer ze eens op een smart tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:46

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou een van de eerste versie filmpjes eens ergens online zetten en hier delen. Gewoon op een platte opslagdienst, dus geen video ding zoals YouTube.

Als er wat te redden valt zal er vast een Tweakers zijn die eruit komt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swamswam
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-10-2024
Ik heb eens een bestand gerepareerd met 'Yodot movie repair'. Dit neemt een werkend bestand van dezelfde bron (dat moet je dus zelf aanleveren, dus een nog werkend bestand van dezelfde camera bedoelen ze) en hocus pocus... er kwam een gerepareerd bestand uit. Hier en daar wat artefacten en wel een duidelijk 'kapot' stuk. Maar het gros van het bestand was gered. De demo-versie laat je het bestand bekijken maar niet opslaan.

Nu is dat laatste niet heel problematisch. Zowel ingebouwde tools van Mac OS kunnen je daar bij helpen met een omweg of ... je maakt gebruik van een soort bug in het demo-programma (Hint: het bestand dat weergegeven wordt zal toch echt wel ergens buiten het werkgeheugen moeten bestaan... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:07

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Zijn de filmpjes wel op een andere pc af te spelen?

Niet dat je de filmpjes of je stick de schuld geeft terwijl het (een instelling van) je macbook is...

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:11
Je geeft aan dat je de filmpjes een maand terug van je OneDrive naar de usb stick hebt verplaatst.

Als je zoekt op “OneDrive restore” lijkt het erop dat je misschien je OneDrive terug kunt zetten naar een aantal dagen terug.

Mocht je ze daar vinden dan zou ik snel een backup maken. Want meestal is de restore periode beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:30
Ik zou een kopie van een filmpje maken, en die kopie met Handbrake converteren naar een .mp4 file ( welke maakt even niet uit in eerste instantie ). Levert dit een bruikbaar, geconverteerd bestand op, kan je gaan sleutelen aan de kwaliteit etc. Handbrake tast het origineel niet aan, dus als het werkt, kan je de andere filmps ook converteren. Handbrake herkent heel veel formaten film en kan converteren naar veel formaten.

https://handbrake.fr/downloads.php

[ Voor 4% gewijzigd door MacIsCool op 14-11-2023 14:17 ]

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
@grasspriet_84 Excuses voor mijn late reactie. Ik had geen notificatie gekregen over de reactie op deze post.

Zoals @devriesjande zegt is het inderdaad handig om een kopie van de data te hebben waar je herhaaldelijk mee kan testen en prutsen. De genoemde methode die ik voorstelde is vrij onschuldig en slaat niet op de veiligheid van je Mac en bied je de middelen om te zien wat er evt nog in-tact is van de video. Als er bijv nog wel meta-data van de video uit te lezen is kan dat hoop bieden. Gezien je ook zover bent gegaan om een data-recovery bedrijf te vragen lijkt de zaak ook wel serieus genoeg dat je alle mogelijkheden wil proberen om hopelijk je media terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
FreakNL schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:43:
Ik zou een van de eerste versie filmpjes eens ergens online zetten en hier delen. Gewoon op een platte opslagdienst, dus geen video ding zoals YouTube.

Als er wat te redden valt zal er vast een Tweakers zijn die eruit komt…
Dit wil ik wel doen, maar hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
Sepio schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:01:

Ik had nog nooit in die prullenbak gekeken. Normaal gooi ik ook niets weg van OneSrive, vandaar.

Maar…. JAAAAAA! Daar staan de bestanden EN ze doen het!!

Ik heb de map teruggezet vanuit prullenbak naar OneDrive.

Hoe kan ik nu het veiligst al deze bestanden op een externe harde schijf plaatsen? Ik heb een schijf van Samsung gekocht (2TB). Deze gebruik ik nu ook voor Timemachine. Kan ik deze ook gebruiken als backup van de bestanden of is dit niet verstandig?

Dan is er dus wel meer duidelijkheid trouwens… in OneDrive doen (deden?) ze het. Dus dan is het misgegaan met de laatste overdracht naar de USB-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Ik vind het zelf niet handig om dezelfde schijf voor Time Machine te gebruiken als voor andere backup zaken, maar dat is mijn voorkeur. Op zich maakt Time Machine ook al een backup van je HELE Mac, dus waarom zou je dan nog extra zaken los gaan opslaan hiernaast? Je kan wel nadenken over extra kopieën, maar dat zou ik dan op een andere schijf danwel ander medium doen en eventueel zelfs op een andere locatie. Bedenk dat als die ene schijf omvalt, je dan weer je gehele backup kwijt bent.

Als de filmpjes nu weer terug staan in OneDrive dan heb je al een kopie op je schijf en op een online dienst. Je Time Machine maakt een backup van wat er op je schijf staat, dus je hebt in principe al drie plekken waar ze staan. Nu wel even netjes mee omgaan a.u.b....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
Archer_VC10 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:55:
Ik vind het zelf niet handig om dezelfde schijf voor Time Machine te gebruiken als voor andere backup zaken, maar dat is mijn voorkeur. Op zich maakt Time Machine ook al een backup van je HELE Mac, dus waarom zou je dan nog extra zaken los gaan opslaan hiernaast? Je kan wel nadenken over extra kopieën, maar dat zou ik dan op een andere schijf danwel ander medium doen en eventueel zelfs op een andere locatie. Bedenk dat als die ene schijf omvalt, je dan weer je gehele backup kwijt bent.

Als de filmpjes nu weer terug staan in OneDrive dan heb je al een kopie op je schijf en op een online dienst. Je Time Machine maakt een backup van wat er op je schijf staat, dus je hebt in principe al drie plekken waar ze staan. Nu wel even netjes mee omgaan a.u.b....
Nee, op mijn schijf (MacBook) staan niet de werkende bestanden. De bestanden op bureaublad van mijn MacBook doen het niet. Die in OneDrive doen het wel.

Dus als ik zou ze we graag nog ergens opslaan op een externe harde schijf. Ik vroeg me alleen af hoe ik dit het beste kon doen, omdat het de vorige keer dus is misgegaan van OneDrive naar USB en ik dat niet nog een keer wil. Lijkt mij een onderdeel van ‘er netjes mee omgaan’ toch? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

grasspriet_84 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:41:
[...]

Dit wil ik wel doen, maar hoe doe ik dat?
zijn honderden diensten. Wetransfer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
FreakNL schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:24:
[...]

zijn honderden diensten. Wetransfer?
niet om bestanden op een externe harde schijf te zetten.

De vorige keer heb ik de hele map ‘gewoon’ verplaatst, omdat ik geen andere manier ken en is het misgegaan. Daarom vroeg ik me af of er een veiligere manier is om dit te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Ja, kopiëren en verifiëren. Als je OneDrive hebt geinstalleerd kan je van lokale OneDrive map (gesynchroniseerd, dus op twee plekken!) naar een niet-OneDrive map kopiëren, maar doe daarna een verificatie. Er staat hier een nuttige discussie hierover: https://apple.stackexchan...s-and-with-which-software maar die is alweer wat ouder. Zelf ben ik een liefhebber van GoodSync, deze sync tool kan je ook laten backuppen (one-way sync), maar er zijn diverse tools die dit kunnen. Een hele simpele manier (niet feilloos!) is om na de kopieeractie het aantal bestanden en de totale bestandsgrootte even te vergelijken, dit zou precies gelijk moeten zijn.

Ik zie ook TeraCopy langskomen als tip: https://www.codesector.com/teracopy-for-mac maar dit heb ik zelf nooit gebruikt. Lijkt wel te doen wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

grasspriet_84 schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:32:
[...]

niet om bestanden op een externe harde schijf te zetten.

De vorige keer heb ik de hele map ‘gewoon’ verplaatst, omdat ik geen andere manier ken en is het misgegaan. Daarom vroeg ik me af of er een veiligere manier is om dit te doen
Waarom sla je nu een ander pad in?

Je vraagt waar je een video kunt uploaden zodat wij (Tweakers) hem kunnen analyseren.

Ik zeg “Wetransfer”.

En dan begin jij ineens een ander wazig verhaal…

Zip 1 van die MOVjes en zet hem op Wetransfer of Dropbox…

/edit
Ik lees nu pas dat ze in OneDrive nog / weer werken…

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 20-11-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MickelLangeveld
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-01 19:29
poef, svp een eigen topic aanmaken

[ Voor 94% gewijzigd door Intergalactic op 07-05-2024 13:04 ]

Pagina: 1