Vloeropbouw verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• t.h.e.
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-01 22:46
In 2011 hebben we onze eerste woning verbouwd, deze hebben we toen voorzien van een nieuwe vloer, dus alles er uit, beton er in, pir isolatie er in, smeervloer en tegels met vloerverwarming.

Dit was in de winter super fijn, want als het ooit koud was had de vloer binnen een half u een heerlijke temperatuur.

In 2018 hebben we een ander huis gekocht welke we eerst boven volledig hebben gerenoveerd. Nu gaan we een aanbouw maken, en de complete begane grond renoveren. Waarbij ook de hele vloer er uit gaat.

De aanbouw wordt een plaatfundering met vorstrand. Deze plaatfundering wordt waarschijnlijk volledig geïsoleerd. Behalve aan de bovenkant waar het buitenblad op komt staan. en aan de bovenkant waar de binnenmuur op komt staan, maar die wordt natuurlijk wel in de spouw geïsoleerd. Nu zie ik (bijna) overal waar ik kom op de bouw, dat de vloerverwarming op deze vloer wordt gelegd om vervolgens de smeervloer rechtstreeks over het beton aan te brengen. De motivatie is, je stookt het hele pakket warm en daardoor blijft de vloer langer warm en hoef je minder te stoken.

Ik kan dit niet zo goed rijmen, omdat het buitenblad er op staat lijkt me dat swz een koude brug. (ik ben geen expert) Ook hoeft dat hele pakket wat mij betreft niet warm te worden, de aanbouw heeft veel glas en ligt zuid/zuidwest. Ik denk dat het er snel tè warm wordt. en dan lijkt me een vloer die iets sneller warmte verliest ook fijner.

Ook willen we, vermits eea financieel haalbaar blijkt wellicht ook gaan koelen met de vloerslangen, comfort aan de voeten even daargelaten. (er komt wrs dan ook plafondkoeling en swz airco)
Ook dit lijkt me slimmer te doen met een dunner pakket.

Kan het überhaupt kwaad om zowel de fundering met vorstrand als de smeervloer te isoleren? kan de fundering dan zijn vocht kwijt?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en motivaties, waarvoor alvast hartelijk dank.

Alle reacties

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:18
Ik vond dit ook geen fijn idee, dus heb een zwevende dekvloer op isolatie gelegd in mn uitbouw. Dekvloer is wel 8-9cm dik dus alsnog een mooie buffer.

De binnenmuur moet je dan eigenlijk op foamglas zetten als koudebrug onderbreking..dit ben ik vergeten maar ondervind hier nog geen problemen van.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:45
Heb je bouwkundige details van de aansluiting van je gevel met de fundering? Want anno 2023 zou je dat niet meer behoeven te bouwen met koudebrug.

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-01 23:56
Normaal (in België althans) worden isolerende blokken gebruikt op de eerste laag, om de koudebrug te onderbreken.

OT;
Op het zuiden zal je het inderdaad snel warm krijgen met veel glas.
Ik zou sneller opteren om screens of een andere vorm van schaduw te voorzien om de warmte in de eerste plaats buiten te houden. Dan hoef je niet continue "koud" te stoken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:08
Het is gewoonte om in Nederland de isolatie onder de constructieve betonvloer te stoppen, waardoor het langer duurt voor het warm is, en als de zon binnenschijnt blijft de vloer veel langer warmte afgeven waardoor je grote overshoot hebt. En dan willen ze nog beweren dat het een voordeel is dat je fijn veel buffer hebt.
In Belgie is de gewoonte om de isolatie tussen de constructieve betonvloer en de zandcement/anhydriet met vloerverwarming te stoppen, je hebt nog altijd meer dan genoeg buffer maar de verwarming is inderdaad responsiever en aangenamer zoals je zelf al hebt gemerkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• t.h.e.
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-01 22:46
Makrolon, inderdaad, dit had ik ook genoteerd. Nu heb ik niet veel muren in de uitbouw veel glas.
D-e-n, heb ik als bijlage toegevoegd, maar is een knipsel en thv de kozijnen, niet van het metselwerk. Ook een plattegrond.
Nightgold, inderdaad, in het kader zijn screens opgenomen.
naftebakje, juist

Dank voor alle reacties, hieruit concludeer ik dat ik gewoon een zwevende dekvloer ga maken van 10cm.

Hoe kijken jullie tegen het isoleren van de plaatfundering, als ik de cementdekvloer isoleer en het binnenblad met foamglas maak?
Ik vergeet te vermelden dat er een behoorlijke staalconstructie gaat komen die zoveel mogelijk buiten wordt geplaatst maar ook bij de doorbraak komt staal staand op de fundering.
Pagina: 1