Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Enkel fase omvormer bij 10x 425wp panele. Moet volgens Soly?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mark_Jones
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-10-2024
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
3300 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 230v / 400v 50hz
0,25 - 5 (100)A
Budget en doel
5k en energie besparen
Wie gaat het project uitvoeren
Soly
Reeds verkregen offertes
  1. Zonne Energie Noord Nederland (€5700 voor 10 x DMEGC DM410M10-54HBB (410wp) panelen + SMA Sunny Tripower 3 fase omvormer
  2. Soly (€ 4300 voor 10x Jinko Solar 425WP panelen + Growatt MIN 3600TL-XE 1 fase omvormer
Regio
Beilen (Drenthe)
Mijn vraag
Soly geeft aan dat ik in mijn situatie persé een 1 fase omvormer moet. Daar twijfel ik aan. De andere partij geeft juist aan dat een 3 fase handiger is.

Hier mijn mail naar Soly:

Volgens onderstaande site (staat ook een datasheet bij) heeft de 3 fase omvormer van Growatt een opstart voltage van 200v. Is het dan niet zo dat 6 panelen van 35v genoeg zijn. Hoeveel zijn de Jinko panelen?

En hij kan in twee strings.

https://www.stralendgroen...YnWlnxWJfwFoaAk_CEALw_wcB

Reactie Soly:

Hi Mark,

Het klopt dat het opstart voltage ongeveer 200V is. Echter is het zo dat dat alleen betekent dat die dan aan gaat. Om het goed werkende te houden, hanteren wij een minimum van 11 zonnepanelen per string op één dakvlak met dezelfde helling. Er passen op jouw woning op het desbetreffende dakvlak 10 zonnepanelen, waardoor er een normale serie omvormer gekozen dient te worden.

Wat raden jullie aan? Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_

...

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan prima op 1-fase omvormer in 1 string (dezelfde richting en orientatie)

Heb je iets van schaduw?

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2023 20:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:06
Allemaal in dezelfde richting en helling?

Als er schaduw is dan gaat enkelfase beter presteren.
Als het meerdere richtingen zijn is enkelfase essentieel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Mark_Jones
busscherski schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:42:
Allemaal in dezelfde richting en helling?

Als er schaduw is dan gaat enkelfase beter presteren.
Als het meerdere richtingen zijn is enkelfase essentieel.
Allemaal zelfde richting en helling inderdaad. Maar 3 fase niet handiger met oog op de toekomst en onze vrienden van (bijv) Enexis?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:46
Nee hoor maakt niets uit. Meter verrekent intern en blijft dat doen. Dus lekker het advies (1-fase) opvolgen, of een paar panelen extra als dat qua dak en budget past. Later doen is altijd duurder.

[ Voor 29% gewijzigd door hesselbeertje op 28-08-2023 21:11 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
Enkelfase bij 3,6 kW

Die zijn 2% efficiënter… gemiddeld.
Waarschijnlijk meer verschil bij winter vermogen wanneer het straks het meeste waard is.

En nee Enexis gaat nooit per fase factureren.
Iets met hard in de wet. En zo mogelijk nog sterker: het rechtsgelijkheid beginsel. Enkelfase aansluitingen financieel voordeliger maken gaat echt niet gebeuren… dan zou enexis miljoenen aansluitingen moeten ombouwen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Mark_Jones
Dank voor jullie reacties. Dus even samenvattend voor mijn eigen helderheid:

Het onderstaande aanbod doen bij een dak met overal dezelfde helling en geen schaduw? Ondanks mijn 3 fase aansluiting in de woning en geschatte jaarlijks verbruik van 3000-3300 kWh?

€ 4300 voor 10x Jinko Solar 425WP panelen + Growatt MIN 3600TL-XE 1 fase omvormer

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11 10:46

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ja, scherpe prijs denk ik zelfs. Hier onlangs offerte van € 4000 voor 8 panelen en omvormer gehad.
Ik ben zelf niet bekend met de partij, Soly. Maar die heb je vast al bekeken. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Ultraman op 29-08-2023 09:25 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

3-fase zou technisch kunnen, maar 1-fase is de betere keuze (meer kWh voor minder geld).
Ronald schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:57:

En nee Enexis gaat nooit per fase factureren.
Iets met hard in de wet. En zo mogelijk nog sterker: het rechtsgelijkheid beginsel. Enkelfase aansluitingen financieel voordeliger maken gaat echt niet gebeuren… dan zou enexis miljoenen aansluitingen moeten ombouwen…
Net als de garantie voor salderen voor kleinverbruikers omdat het in de wet staat zeker :+ (geen garantie dus).

Als klant is het vrij makkelijk om te bouwen door gewoon alle verbruikers op 1-fase te zetten en ook al je omvormers (1-fase omvormers natuurlijk :)) op dezelfde fase. Dan verbruik je direct je eigen zonnestroom.

Overigens verwacht ik ook niet dat we als consument ooit gaan salderen per fase, maar mocht het wel komen dan ben ik voorbereid doordat alles op 1-fase zit ;)

• Ronald
@Dre je gaat voorbij aan het stuk rechtsgelijkheid.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ronald schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:13:
@Dre je gaat voorbij aan het stuk rechtsgelijkheid.
Het zijn aparte producten die in de basis andere voorwaarden zouden kunnen hebben. Net zoals 3x35A wel een kleinverbruik aansluiting is maar wel een andere prijs heeft.

En het staat iedereen vrij het ene of andere product af te nemen.

Je rechtsongelijkheid is wat mij betreft uit de lucht gegrepen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 29-08-2023 12:27 ]

• Ronald
Als je plotseling 3 fase anders gaat factureren dan een enkelfase aansluiting zie ik dat wel degelijk als rechtsongelijkheid.

De keuze is niet zonder afhankelijkheid van andere partijen. Met name de netbeheerder.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:02
Volgens mij is er met de huidige meters geen mogelijkheid om per fase af te rekenen.
Pagina: 1