Betrouwbaarheid laptop accu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 14:54
Even snel gezocht of mijn probleem al eerder is langsgekomen en ik denk van wel, namelijk met de titel:
"Nieuwe" accu voor laptop na 3x laden al stuk??

Nu is mijn accu nog niet stuk, maar toch doet zich iets merkwaardigs voor.

Om een goed beeld te krijgen, schets ik hieronder mijn ervaringen met een gratis verkregen laptop.
Eind vorig jaar zag ik in een stapel PC's en enkele laptops ingezameld op een kinderboerderij bij mij in de buurt een kleine laptop, die gezien het model door mij als al te oud werd ingeschat.
Ik mocht deze gratis in een plastic tas meenemen.
Thuis gekomen ontdekte ik pas, dat en de accu en de bodemplaat ontbrak.
Het betrof een HP waarvan ik een adapter heb en dus deze aangesloten.
tot mijn verbazing startte de laptop op en met nog grotere verbazing zag ik daarna W10 verschijnen.
Er bleek een 120GB SSD in te zitten alsmede 4GB aan geheugen.

Voor mij reden om een nieuwe accu aan te schaffen.
Op redelijke rijafstand vond ik een bedrijf, die voor deze HP-2570P accu's op voorraad had en als zijnde nieuw verkocht voor 15,50.
Had toen al de alarmbellen moeten rinkelen?
Deze accu heeft het 7 maanden volgehouden, want daarna startte de laptop niet meer op.
Pas na aansluiten van de adapter startte de laptop weer op.
De accu stond op 100%, o.a. getoond mbv het programma BatteryInfoView.
Maar met de adapter losgekoppeld niet op te starten.
Mbv koperen plaatjes geklemd tussen de contacten van de losgekoppelde accu zag ik op de multimeter 0,1 V. Idem bij een andere laptop accu 10,8 V, dus de meetmethode leek juist.
Op de gekochte accu zat geen garantie, vooraf niet gecheckt.

Toch bij hetzelfde bedrijf een nieuwe accu gekocht, weer voor 15,50, ik geef toe, ik nam hiermee een gok.
Na opladen tot 100% de laptop enige dagen later een Windows update laten uitvoeren, hierbij een koffie pause genomen.
Bij terugkeer was de laptop uit en opnieuw alleen opstartbaar mbv de adapter.
Nu stond de capaciteit op enige %.
Telefonisch contact opgenomen met het bedrijf, 14 dagen omruilgarantie.
Het bedrijf deed zeer moeilijk en ik had geen zin om weer in de auto te springen.
Accu laadde wel weer op tot 100%.
Vorige week de laptop opgestart om o.a. een benchmark van een processor te bekijken.
Opnieuw hield de laptop er na enige tijd mee op en opnieuw bleek na opstarten met de adapter, dat de capaciteit zo'n 6% bedroeg.
Vanmorgen een 2e programma geïnstalleerd, BatteryMon.
En wat ik al eerder had moeten doen, is het aanzetten van de logging.
Bij 100% deze 2 programma's gestart en ter test een youtube film met klassieke muziek.
Het 1e concert van 40 min werd compleet afgespeeld, maar bij het 2e concert weer mis.
Hieronder staan de resultaten van de logging. Hierbij grote delen met timestamps eruit gehaald voor de overzichtelijkheid.

En nu vraag ik mij af waardoor die plotselinge terugval van 70% naar zo'n 6% kan komen.
De monitor programma's geven aan, dat de accu Health 100% is.
Zit in de accu behuizing bijvoorbeeld een chip, die de accu kan doen afschakelen?
Kan dit door Energiebeheer van Windows gebeuren? Ik kan bij de instellingen geen redenen vinden.

Ik heb nog op internet gezocht naar de werking van een laptop accu, dus zit er naast de batterijen elektronica in, die e.e.a. regelt, zo gauw niets kunnen vinden.

Tenslotte, terwijl ik dit schrijf, had ik opnieuw na opladen tot 100% een soortgelijke test als hierboven gestart, alleen nu niet met een youtube film, maar binnen Google een willekeurige website gestart.
En opnieuw uitval, nu na 63% -> 6,3%, test gestart om 16:08 en uitgevallen om 19:10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9n-kvk3L5xvG9YCnVECyky-6Hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIxxFAmMTDNLENQBaZlbmoFG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9f6k6nGencT9jQeLXoUSiQR5Ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbhfLLgE1V21EKe6vLv4L9v6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Correctie in de zin:

Eind vorig jaar zag ik in een stapel PC's en enkele laptops ingezameld op een kinderboerderij bij mij in de buurt een kleine laptop, die gezien het model door mij als al te oud werd ingeschat.

Eind vorig jaar zag ik in een stapel PC's en enkele laptops ingezameld op een kinderboerderij bij mij in de buurt een kleine laptop, die gezien het model door mij als NIET al te oud werd ingeschat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:27
Voor 15.5 kan je nooit een originele accu hebben. Zelfs een namaakaccu voor 15.50 is al te goedkoop. Zie hieronder voor een originele HP(wel extended die iets dikker is, de standaardaccu is vreemd genoeg een stuk dikker.

https://www.replacedirect...ubid=101031&prrel=6405504

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-05 14:32
Waarschijnlijk had de vorige eigenaar hier misschien ook al last van en de laptop daarom weggedaan.

Na het lezen van jouw verhaal krijg ik heel sterk het idee dat jouw accu is opgebouwd met goedkope Aliexpress accucellen. Ik krijg dit idee omdat je nergens in je verhaal rept over een originele HP accu + het feit dat de accu maar € 15,50 kostte. Een beetje accu kost volgens mij toch iets meer.

Het kan zijn dat niet alle schroeven in de bodem van de laptop zitten en dat er daardoor iets niet goed contact maakt, met als gevolg dat het stroomverbruik hoog is. Hoe warm wordt de laptop bij gebruik?

Waarom gebruik je de laptop niet zonder een accu en altijd aan de lader. Mijn Lenovo laptop accu is al jaren geleden overleden en sindsdien gebruik ik de laptop altijd aan de lader. Werkt prima!

In de accu zit idd elektronica die het laden-, ontladen- en de info van- en naar de laptop regelt.

Misschien kan je eens een oude accu open maken en kijken wat er inzit. Als die het niet meer (goed) doet, heb je immers niets te verliezen toch?

Ik ben benieuwt naar de inhoud van de accu.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Nadat ik opnieuw mbv 2 koperen plaatjes en een multi meter had vastgesteld, dat de 1e accu zo'n 0,1V was, kon ik het toch niet nalaten om deze accu opnieuw te plaatsen.
En tot mijn grote verbazing / verrassing zag ik met mijn accu check programma's, dat de accu weer werd opgeladen.
En eindigde met 100%.
Daarna de adapter losgekoppeld en weer een test gestart.
De 1e accu liep vervolgens netjes leeg, dus niet die rare sprong van de 2e accu.

De laptop gebruik ik incidenteel voor wat test activiteiten en om bijv bij buren een router in te stellen of een Wifi survey uit te voeren (Acrylic Wifi Home).
In het laatste geval is het toch handig als de laptop op de accu werkt.

En om nu de 2e accu open te maken, voorlopig toch maar als reserve op de plank laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 13:31
robw1947 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:17:
Op redelijke rijafstand vond ik een bedrijf, die voor deze HP-2570P accu's op voorraad had en als zijnde nieuw verkocht voor 15,50.
Had toen al de alarmbellen moeten rinkelen?
Jazeker!
Nieuwe cellen van goede kwaliteit zijn gewoon aan de prijs en dat maakt laptop accu's duur.
Waarschijnlijk zitten er zo'n 6 (18650 Li-Ion) cellen in de accu en één zo'n cell kost nieuw al snel
2 tot 3 Euro. Dan kun je geen complete laptop accu maken voor 15.50 euro.
Voor 15.50 heb je alleen een gebruikte accu en dan moet je geluk hebben dat die niet teveel versleten is.

Die ruim 100 Euro voor een originele HP accu is wel "normaal", zeker bij Replacedirect,
maar je betaald de hoofdprijs omdat het een HP accu is.

Zelf heb ik goede ervaringen met de niet-originele accu's van deze online winkel dan zit je dus op 32 Euro inclusief verzenden (vanuit China).
Ik heb al meerdere accu's afgenomen van deze webshop en de capaciteit van deze accu's
kwam overeen met de beschrijving. Ook op de lange duur blijken deze accu's prima werken.
Nee, ik heb geen aandelen in deze Webshop.

[ Voor 14% gewijzigd door peterpv op 06-09-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 13:31
robw1947 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:58:
Nadat ik opnieuw mbv 2 koperen plaatjes en een multi meter had vastgesteld, dat de 1e accu zo'n 0,1V was, kon ik het toch niet nalaten om deze accu opnieuw te plaatsen.
En tot mijn grote verbazing / verrassing zag ik met mijn accu check programma's, dat de accu weer werd opgeladen.
En eindigde met 100%.
Als je slechts 0.1 V meet dan meet je niet de accu cellen zelf. Wat er gebeurd is is dat het beveiligingscircuit in de accu de verbinding met de cellen heeft verbroken om de cellen te beschermen. De spanning op de cellen in de accu moet boven de 2.7 V (of een dergelijke waarde) blijven. Als de cellen te lang op minder dan 2.7 V staan verouderen ze extra snel. Vandaar die beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Misschien heb je tweedehands accu's gekocht. Dan weet je niet goed wat je krijgt.
Wat je in ieder geval moet doen is ze een keer helemaal opladen, leeg trekken tot de laptop uitvalt en dan weer opladen. Hiermee train je de BMS van de accu en de battery meter van Windows wat je juiste percentages zijn en dan heb je niet dat de accu ineens van 60% naar 0% gaat (Of aangeeft dat hij op 70% staat, plugged in, not charging)

Wat je kunt doen hangt van je budget af. De beste oplossing is natuurlijk een nieuwe, originele accu. Niet originele accu's vind ik zelf wat tricky. Er zijn genoeg filmpjes te vinden van li-ion accu;s die in de fik vliegen door een slechte BMS die ze overlaad.

Ik heb zelf nog wat oude laptops met oude originele accu's. Die hebben nog maar weinig capaciteit maar doen het nog wel. Ik gebruik ze vooral met de netvoeding en gebruik de accu alleen als noodvoeding om even een kwartiertje door te draaien en dan af te sluiten.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:14
Pagina: 1