Even snel gezocht of mijn probleem al eerder is langsgekomen en ik denk van wel, namelijk met de titel:
"Nieuwe" accu voor laptop na 3x laden al stuk??
Nu is mijn accu nog niet stuk, maar toch doet zich iets merkwaardigs voor.
Om een goed beeld te krijgen, schets ik hieronder mijn ervaringen met een gratis verkregen laptop.
Eind vorig jaar zag ik in een stapel PC's en enkele laptops ingezameld op een kinderboerderij bij mij in de buurt een kleine laptop, die gezien het model door mij als al te oud werd ingeschat.
Ik mocht deze gratis in een plastic tas meenemen.
Thuis gekomen ontdekte ik pas, dat en de accu en de bodemplaat ontbrak.
Het betrof een HP waarvan ik een adapter heb en dus deze aangesloten.
tot mijn verbazing startte de laptop op en met nog grotere verbazing zag ik daarna W10 verschijnen.
Er bleek een 120GB SSD in te zitten alsmede 4GB aan geheugen.
Voor mij reden om een nieuwe accu aan te schaffen.
Op redelijke rijafstand vond ik een bedrijf, die voor deze HP-2570P accu's op voorraad had en als zijnde nieuw verkocht voor 15,50.
Had toen al de alarmbellen moeten rinkelen?
Deze accu heeft het 7 maanden volgehouden, want daarna startte de laptop niet meer op.
Pas na aansluiten van de adapter startte de laptop weer op.
De accu stond op 100%, o.a. getoond mbv het programma BatteryInfoView.
Maar met de adapter losgekoppeld niet op te starten.
Mbv koperen plaatjes geklemd tussen de contacten van de losgekoppelde accu zag ik op de multimeter 0,1 V. Idem bij een andere laptop accu 10,8 V, dus de meetmethode leek juist.
Op de gekochte accu zat geen garantie, vooraf niet gecheckt.
Toch bij hetzelfde bedrijf een nieuwe accu gekocht, weer voor 15,50, ik geef toe, ik nam hiermee een gok.
Na opladen tot 100% de laptop enige dagen later een Windows update laten uitvoeren, hierbij een koffie pause genomen.
Bij terugkeer was de laptop uit en opnieuw alleen opstartbaar mbv de adapter.
Nu stond de capaciteit op enige %.
Telefonisch contact opgenomen met het bedrijf, 14 dagen omruilgarantie.
Het bedrijf deed zeer moeilijk en ik had geen zin om weer in de auto te springen.
Accu laadde wel weer op tot 100%.
Vorige week de laptop opgestart om o.a. een benchmark van een processor te bekijken.
Opnieuw hield de laptop er na enige tijd mee op en opnieuw bleek na opstarten met de adapter, dat de capaciteit zo'n 6% bedroeg.
Vanmorgen een 2e programma geïnstalleerd, BatteryMon.
En wat ik al eerder had moeten doen, is het aanzetten van de logging.
Bij 100% deze 2 programma's gestart en ter test een youtube film met klassieke muziek.
Het 1e concert van 40 min werd compleet afgespeeld, maar bij het 2e concert weer mis.
Hieronder staan de resultaten van de logging. Hierbij grote delen met timestamps eruit gehaald voor de overzichtelijkheid.
En nu vraag ik mij af waardoor die plotselinge terugval van 70% naar zo'n 6% kan komen.
De monitor programma's geven aan, dat de accu Health 100% is.
Zit in de accu behuizing bijvoorbeeld een chip, die de accu kan doen afschakelen?
Kan dit door Energiebeheer van Windows gebeuren? Ik kan bij de instellingen geen redenen vinden.
Ik heb nog op internet gezocht naar de werking van een laptop accu, dus zit er naast de batterijen elektronica in, die e.e.a. regelt, zo gauw niets kunnen vinden.
Tenslotte, terwijl ik dit schrijf, had ik opnieuw na opladen tot 100% een soortgelijke test als hierboven gestart, alleen nu niet met een youtube film, maar binnen Google een willekeurige website gestart.
En opnieuw uitval, nu na 63% -> 6,3%, test gestart om 16:08 en uitgevallen om 19:10.
:strip_exif()/f/image/VIxxFAmMTDNLENQBaZlbmoFG.jpg?f=fotoalbum_large)
"Nieuwe" accu voor laptop na 3x laden al stuk??
Nu is mijn accu nog niet stuk, maar toch doet zich iets merkwaardigs voor.
Om een goed beeld te krijgen, schets ik hieronder mijn ervaringen met een gratis verkregen laptop.
Eind vorig jaar zag ik in een stapel PC's en enkele laptops ingezameld op een kinderboerderij bij mij in de buurt een kleine laptop, die gezien het model door mij als al te oud werd ingeschat.
Ik mocht deze gratis in een plastic tas meenemen.
Thuis gekomen ontdekte ik pas, dat en de accu en de bodemplaat ontbrak.
Het betrof een HP waarvan ik een adapter heb en dus deze aangesloten.
tot mijn verbazing startte de laptop op en met nog grotere verbazing zag ik daarna W10 verschijnen.
Er bleek een 120GB SSD in te zitten alsmede 4GB aan geheugen.
Voor mij reden om een nieuwe accu aan te schaffen.
Op redelijke rijafstand vond ik een bedrijf, die voor deze HP-2570P accu's op voorraad had en als zijnde nieuw verkocht voor 15,50.
Had toen al de alarmbellen moeten rinkelen?
Deze accu heeft het 7 maanden volgehouden, want daarna startte de laptop niet meer op.
Pas na aansluiten van de adapter startte de laptop weer op.
De accu stond op 100%, o.a. getoond mbv het programma BatteryInfoView.
Maar met de adapter losgekoppeld niet op te starten.
Mbv koperen plaatjes geklemd tussen de contacten van de losgekoppelde accu zag ik op de multimeter 0,1 V. Idem bij een andere laptop accu 10,8 V, dus de meetmethode leek juist.
Op de gekochte accu zat geen garantie, vooraf niet gecheckt.
Toch bij hetzelfde bedrijf een nieuwe accu gekocht, weer voor 15,50, ik geef toe, ik nam hiermee een gok.
Na opladen tot 100% de laptop enige dagen later een Windows update laten uitvoeren, hierbij een koffie pause genomen.
Bij terugkeer was de laptop uit en opnieuw alleen opstartbaar mbv de adapter.
Nu stond de capaciteit op enige %.
Telefonisch contact opgenomen met het bedrijf, 14 dagen omruilgarantie.
Het bedrijf deed zeer moeilijk en ik had geen zin om weer in de auto te springen.
Accu laadde wel weer op tot 100%.
Vorige week de laptop opgestart om o.a. een benchmark van een processor te bekijken.
Opnieuw hield de laptop er na enige tijd mee op en opnieuw bleek na opstarten met de adapter, dat de capaciteit zo'n 6% bedroeg.
Vanmorgen een 2e programma geïnstalleerd, BatteryMon.
En wat ik al eerder had moeten doen, is het aanzetten van de logging.
Bij 100% deze 2 programma's gestart en ter test een youtube film met klassieke muziek.
Het 1e concert van 40 min werd compleet afgespeeld, maar bij het 2e concert weer mis.
Hieronder staan de resultaten van de logging. Hierbij grote delen met timestamps eruit gehaald voor de overzichtelijkheid.
En nu vraag ik mij af waardoor die plotselinge terugval van 70% naar zo'n 6% kan komen.
De monitor programma's geven aan, dat de accu Health 100% is.
Zit in de accu behuizing bijvoorbeeld een chip, die de accu kan doen afschakelen?
Kan dit door Energiebeheer van Windows gebeuren? Ik kan bij de instellingen geen redenen vinden.
Ik heb nog op internet gezocht naar de werking van een laptop accu, dus zit er naast de batterijen elektronica in, die e.e.a. regelt, zo gauw niets kunnen vinden.
Tenslotte, terwijl ik dit schrijf, had ik opnieuw na opladen tot 100% een soortgelijke test als hierboven gestart, alleen nu niet met een youtube film, maar binnen Google een willekeurige website gestart.
En opnieuw uitval, nu na 63% -> 6,3%, test gestart om 16:08 en uitgevallen om 19:10.
:strip_exif()/f/image/VIxxFAmMTDNLENQBaZlbmoFG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PbhfLLgE1V21EKe6vLv4L9v6.jpg?f=fotoalbum_large)