Offerte extra zonnepanelen naast bestaande installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catvlek2
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 16:21
Beste medetweakers,

Enkele maanden geleden heb ik een hoekwoning gekocht waarbij al een bestaande installatie van 8 panelen (vermoedelijk 375WP) aanwezig was met een 3kW solis omvormer. Aangezien ik sinds kort ook 2 EV's rijdt wil ik graag gaan kijken of ik extra panelen kwijt kan op onze woning. Vanuit onze hypotheek kan ik middels het energiebespaarbudget nog maximaal 9000 euro uitgeven voor deze installatie.

De huidige panelen hebben een zuidwest ligging. Op de garage verwacht ik nog 4 panelen te kunnen plaatsen. Wat zouden jullie bij deze adviseren qua ligging? Aan de andere kant van de woning (noordoost ligging) is ook nog een hoop ruimte voor (niet optimale opbrengst) panelen.

Ik heb bij verschillende bedrijven offertes aangevraagd. Met dit topic hoop ik een beetje te kunnen vergelijken en te kunnen controleren of er juiste keuzes m.b.t. de panelen en de omvormer gemaakt worden. Alvast bedankt!

Members only: Foto's
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwyTbEJprOKBp8cQ4KHdKZ0Nhlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6CgSYEwUdVZK5TDYLDxB7m0g.png?f=user_large
Zuiwest hoek: +/- 230
Noordoost hoek +/- 50
Schaduw
Nauwelijks/geen
Jaarverbruik
10000 - 14000kWh (2 EV's a 45k km totaal per jaar)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase 25A
Budget en doel
Maximaal 9000 euro vanwege energiebespaarbudget hypotheek
doel: zoveel mogelijk opbrengst.
Wie gaat het project uitvoeren
Door een bedrijf of ZZP'er met minimaal KVK + btw nummer
Bijhouden van data
App of website, homewizard integratie wenselijk
Reeds verkregen offertes
1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qESQzLM3sJgYpS5L2YzlC4GyIWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jnhfxV0tdwx3RZ9EL1CFZgvJ.png?f=user_large
(gele vak ligt de bestaande installatie, satellietbeelden staan deze gek genoeg nog niet op)

2.
13x Jinko 430Wp/All Black N-type 1762x1134x30mm
13x Enphase Micro-omvormer IQ8M 330VA max 480W MC4
Offertebedrag € 8.165,00

3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qk_tqBkxiYTQZi9vSu77UjB3ju4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0mjWeEzVuvsUmMceKr2z3EC9.png?f=user_large

4.
16x Aiko 450Wp
16x Solar Edge Power optimizers
1x Solar Edge 3 fase omvormer
Verwachte opbrengt 5600Kwh per jaar.
Kosten €10377,-
Eventueel kan tegen meerprijs van €1080,- de bestaande installatie opgenomen worden in de Solaredge installatie.
(Eventueel kosten totaal: €11457

5.
Telefonisch besproken en offerte gematched aan de eerder Solaredge offerte. Bestaande installatie wordt opgenomen met optimizers.
16x Aiko 450Wp
16x Solar Edge Power optimizers + 8x bestaande installatie en montage
Verwachte opbrengt 5760Kwh per jaar.
Kosten totaal €10.645

6.
16x Luxor Glas-Glas M108-415W Full Black
Enphase IQ8+ micro-omvormers
Verwachte opbrengt 5246Kwh per jaar.
Kosten totaal €9.590

Wil bestaande installatie niet opnemen. Kan wel 24 panelen leveren voor totaalprijs €13.816

7.
17 Jinko 420WP | N-type | All Black
17 Enphase | IQ8M micro omvormers
Verwachte opbrengst 6.236 kWh per jaar
Kosten totaal € 9.764,20
Losse installatie naast de bestaande
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHa_InfK0rChrAAHFEtoPLZ-mqE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bYxuC14QXGTYCFPY6CMh3VNH.jpg?f=user_large
Regio
Noord-Holland/Alkmaar

[ Voor 23% gewijzigd door Catvlek2 op 07-09-2023 16:35 ]

Beste antwoord (via Catvlek2 op 15-09-2023 12:55)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je wil gewoon goed werkende panelen hebben. De rest is nice to have.

Kijk zo objectief mogelijk hoe het doel te realiseren… en dat is stroom maken ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:20
Even voor mijn beeld. Is dit een volledige installatie naast de bestaande? Of worden de oude panelen ook op de nieuwe omvormer aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catvlek2
TwingyTwingy schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:17:
Even voor mijn beeld. Is dit een volledige installatie naast de bestaande? Of worden de oude panelen ook op de nieuwe omvormer aangesloten?
Ik heb geen voorkeur hiervoor. Ik ga er alleen wel van uit dat de nieuwe installatie een extra losse installatie wordt. De bedrijven die mogelijk de nieuwe installatie gaan leggen willen waarschijnlijk niets met werk van een andere partij te maken hebben. De bestaande installatie ligt er overigens ook nog geeneens een jaar op, de vorige bewoners hebben deze gelegd om vermoedelijk het energielabel op te krikken voor de verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:16
1.06 Euro/WP lijkt me best aardig.

Hoe oud is de dakbedekking van je garage?
Wel laadpaal met load-balancing hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catvlek2
MSXBas schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:32:

Zou ik oprecht van de garage niet weten, vanavond anders even navragen bij de buurvrouw. Ik weet wel dat deze later zijn bijgebouwd. De woning zelf is uit 1979.

Momenteel maak ik gebruik van een Tesla wallcharger V3, maar aangezien er binnenkort een 2e EV bij komt sluit ik een extra laadpaal in de toekomst niet uit. Voor nu hebben we daar in ieder geval geen plannen voor.

De prijs per WP leek mij inderdaad voor een eerste offerte ook niet verkeerd, ik ben nog afwachtende van een aantal andere partijen. Is de keuze voor het merk paneel en de combinatie met deze omvormer een logische?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ik zie even niet hoe je offerte 1 knap werkend gaat krijgen op een 3 fase string omvormer.

6 panelen maken amper de start spanning, en dan liggen ze ook nog eens op meerdere oriëntatie's, wat opbrengst verliezen gaat geven.

De liggende panelen lijken nog de coating van de fabriek te hebben... Dus die liggen echt niet lang.

De enphase offerte gaat technisch werken, maar voor rendabiliteit op NO is voordelig wel een must... De besparing getallen slaan nergens op, houden geen rekening met de 8 panelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
MSXBas schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:32:

EUR 1,06? Ik kom op EUR 1,46

EUR 8165 / 5590 WP

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catvlek2
Ronald schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:56:
Ik zie even niet hoe je offerte 1 knap werkend gaat krijgen op een 3 fase string omvormer.

6 panelen maken amper de start spanning, en dan liggen ze ook nog eens op meerdere oriëntatie's, wat opbrengst verliezen gaat geven.

De liggende panelen lijken nog de coating van de fabriek te hebben... Dus die liggen echt niet lang.

De enphase offerte gaat technisch werken, maar voor rendabiliteit op NO is voordelig wel een must... De besparing getallen slaan nergens op, houden geen rekening met de 8 panelen.
Dankjewel voor je reactie. De bestaande installatie ligt er inderdaad nog geeneens een jaar op, deze is door de vorige bewoners geplaatst enkele maanden voordat wij het huis kochten. Vermoedelijk om het energielabel op te krikken.

Wat betreft de 2 ontvangen offertes, dankjewel voor je punten. Deze en aankomende week komen er nog 3 partijen bij ons woning langs om te kijken en een offerte op te stellen. Ook van een paar anderen verwacht ik ook nog een offerte digitaal. Zodra ik deze ontvangen heb zal ik ze in het topic erbij plaatsen.
radeoxx schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:13:
[...]

EUR 1,06? Ik kom op EUR 1,46

EUR 8165 / 5590 WP
De eerste offerte komt op 1,06 EUR uit ja, de 2e op 1,46 EUR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:32
Ronald schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:56:

Dit ^^^, hoe kan je dit nu als bedrijf adviseren? :o

Installateur die met Hoymiles werkt zal waarschijnlijk tot de meest voordelige offerte kunnen komen, helaas zijn die alleen zeldzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Solar bouwmarkt biedt ze aan, en bemiddelt of laat green guys installeren. Die is van hen zelf

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 29-08-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catvlek2
Jullie raden voor deze installatiedus een opstelling aan met Hoymiles micro omvormers? Ik heb zelf er niet genoeg verstand van om te bepalen wat de beste keuze is in deze situatie. Gelukkig verwacht ik nog een flink aantal offertes te ontvangen. Greenguys heb ik zojuist ook een mail gestuurd.

[ Voor 9% gewijzigd door Catvlek2 op 30-08-2023 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Catvlek2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:11:
Jullie raden voor deze installatiedus een opstelling aan met Hoymiles micro omvormers? Ik heb zelf er niet genoeg verstand van om te bepalen wat de beste keuze is in deze situatie. Gelukkig verwacht ik nog een flink aantal offertes te ontvangen. Greenguys heb ik zojuist ook een mail gestuurd.
Ja zit met allemaal verschillende dakvlakken, dat gaat met een string omvormer nooit optimaal werken, sterker nog het zal waarschijnlijk slecht werken. Dus kom je uit bij micro-omvormers, dan is Enphase een optie, maar die zijn knetterduur, Hoymiles is een ander systeem, maar het zijn ook micro-omvormers, ieder paneel zit individueel aangesloten, het is in vergelijking met Enphase een stuk betaalbaarder.

De 4 panelen op het lager gelegen stuk van het NO dak, wanneer valt daar de schaduw overheen? Ik vrees dat als je rekening houdt dat het salderen een keer afgebouwd gaat worden het economisch gezien niet uit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Erg afhankelijk van de politiek @Oilman
Als die minimum 80% kaal lever tarief er door komt is er goede kans van wel.

Laat de politiek van de bronse praktijken de norm worden, dan wordt salderen door de achterdeur afgeschat en kan het voor PV in de brede zin wel eens lastig worden zonder enige garantie van inkomsten in de zomer

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 30-08-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catvlek2
Dank voor de reacties. Ik heb zojuist de 3e offerte ontvangen en toegevoegd in het startbericht (ik verwacht nog veel meer offertes, heb echt van alles gemaild en er komen nog 3 bedrijven eerst kijken).

Wat betreft terugverdientijd ben ik iets minder mee bezig persoonlijk. De panelen worden vanuit het energiebespaarbudget uit de hypotheek betaald. Deze 9000 euro kan ik feitelijk alleen nog nuttig aan zonnepanelen of een warmtepomp besteden. Aangezien een warmtepomp flink boven dat bedrag uit komt kies ik ervoor om dit potje voor extra panelen te gebruiken. Dit potje betaal ik met mijn hypotheek immers al voor. Alle maandelijkse verminderingen in energielasten door extra panelen zijn effectief mooi meegenomen. Aangezien ik 2 EV's rijdt binnenkort "kan ik de stroom toch wel kwijt". Wat betreft salderen en terugleveren... mjah de toekomst zal het zeggen. Aangezien ik het hypotheekpotje toch niet anders kan besteden is het al hebben liggen van extra panelen al mooi meegenomen in het maandelijkse plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:20
Ronald schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:28:
Erg afhankelijk van de politiek @Oilman
Als die minimum 80% kaal lever tarief er door komt is er goede kans van wel.

Laat de politiek van de bronse praktijken de norm worden, dan wordt salderen door de achterdeur afgeschat en kan het voor PV in de brede zin wel eens lastig worden zonder enige garantie van inkomsten in de zomer
Waarbij de aantekening wel is dat in de winter KwH's inkopen straks veel duurder zal zijn. Hoe meer panelen hoe meer opwek in de winter (eventueel met thuisbatterij) en hoe lager alsnog de maandlasten in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Catvlek2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:37:Dit potje betaal ik met mijn hypotheek immers al voor.
...
Aangezien ik het hypotheekpotje toch niet anders kan besteden is het al hebben liggen van extra panelen al mooi meegenomen in het maandelijkse plaatje.
Je kan het ook nog aflossen, dan betaal je er niet meer voor. Maar ik snap dat je dit liever gebruikt om je energierekening verder te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catvlek2
coazter schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:53:
[...]

Je kan het ook nog aflossen, dan betaal je er niet meer voor. Maar ik snap dat je dit liever gebruikt om je energierekening verder te dempen.
Klopt, ik hoef het potje natuurlijk niet te gebruiken. Dan wordt de 9000 euro in mindering gebracht op het hypotheekbedrag. Echter kan ik mij eigenlijk haast niet voorstellen dat zelfs met een niet optimale ligging/installatie... de opbrengsten maandelijks gemiddeld niet meer zullen zijn dan de maandelijkse hypotheekkosten hiervoor.

Als ik het namelijk even vlot reken kost dat potje mij max 50 euro in de maand. Ik mag toch hopen dat ik met zo'n 18 extra panelen (ook al liggen ze niet optimaal) toch minimaal moet kunnen quitte spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
TwingyTwingy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Waarbij de aantekening wel is dat in de winter KwH's inkopen straks veel duurder zal zijn. Hoe meer panelen hoe meer opwek in de winter (eventueel met thuisbatterij) en hoe lager alsnog de maandlasten in de winter.
Dat gaat op als panelen op het zuiden gericht zijn met bij voorkeur een vrij steile hoek. Op NO, dat ook nog in de schaduw van een dak komt te liggen gaat er weinig opbrengst zijn in de winter. In de zomer wordt het gewoon terugleveren, want zonder de panelen op NO krijg je de auto ook wel vol.

De investering op de zuidkant van je huis haal je er wel uit, als je dat voor zeg 4k kunt realiseren, dan houd je nog 5k over voor bijv een WTW of je lost het gewoon weer af op de hypotheek. Met de huidige rentepercentages is de tijd van gratis geld voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Catvlek2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:13:
[...]

Klopt, ik hoef het potje natuurlijk niet te gebruiken. Dan wordt de 9000 euro in mindering gebracht op het hypotheekbedrag. Echter kan ik mij eigenlijk haast niet voorstellen dat zelfs met een niet optimale ligging/installatie... de opbrengsten maandelijks gemiddeld niet meer zullen zijn dan de maandelijkse hypotheekkosten hiervoor.

Als ik het namelijk even vlot reken kost dat potje mij max 50 euro in de maand. Ik mag toch hopen dat ik met zo'n 18 extra panelen (ook al liggen ze niet optimaal) toch minimaal moet kunnen quitte spelen.
Met salderen wel, zonder salderen is het volledig afhankelijk van de teruglevergoeding die er wel of niet gaat komen. Als je met salderen op een terugverdientijd van zeg 10 jaar uit komt, dan zou ik het geld er niet aan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catvlek2
Gisteren is de eerste panelenboer ook over de vloer geweest om te komen kijken en een offerte op te stellen. Bij de betreffende partij wel een heel goed gevoel. Weet alleen niet of het prijs interessant is. Voordeel is dat indien gewenst de bestaande installatie opgenomen kan worden op de Solaredge omvormer. Offerte is toegevoegd in het starttopic. Nadeel is wel dat ze pas in april kunnen leggen, al zijn de beste maanden al geweest en ben je die dan wel nog weer voor voor het komende jaar.

Aangezien het inmiddels wel duidelijk lijkt te zijn dat een installatie op 1 string eigenlijk niet gaat werken (dat begrijp ik uit de reacties hier met mijn beperkte kennis) komen we toch uit op micro omvormers of een parallelle Solaredge installatie. Aangezien de prijs per WP tussen de 2 offertes niet zoveel verschilt ben ik benieuwd wat jullie denken van de Solaredge offerte.

• Catvlek2
Beste medetweakers,

Inmiddels heb ik een aantal extra offertes ontvangen en 3 bedrijven over de vloer gehad. De offertes zijn bijgevoegd in het start topic.

Ik moet zeggen dat mijn voorkeur neigt naar offerte nr 5. Dit is op basis van SolarEdge optimizers en de bestaande installatie wordt geïntegreerd.

De runner up zou voor mij nu nr 7 zijn. Bij dit bedrijf het beste gevoel van de "enphase" offertes. Nadeel is dat het een losse installatie betreft. Maar is dat een nadeel? De bestaande installatie blijft onveranderd en daarmee dus geen gedoe met garantie. Een extra omvormer in de garage heb je natuurlijk toch niet vanwege de micro-omvormers.

Wat denken jullie? Ik wil dit weekend de keuze gaan maken welke partij het gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:49
Je moet wel erg goed weten wat de specs van de huidige panelen zijn en die zoveel mogelijk matchen met de nieuwe, wil je achter alle panelen dezelfde optimizers willen hangen. Maar als je installateur SE Designer gebruikt, moet dat vast goed komen. Je zou daar een rapport kunnen opvragen, van wat er uit het design komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De 450W panelen vragen de s500 of s500b optimizer. Beide kunnen elk paneel in afgelopen jaar wel aan, dus dat lukt wel, @Gramser

3 fase solaredge is wel handig om een designer rapport van te hebben.

12x 60V optimizers per dak, met dan nog eens een stevig verschil tussen de 375 en 450W panelen is krap. Ik denk dat s500b optimizers nodig zijn.

Dus vraag in rapport bij de installateur waar ook de bestaande panelen in opgenomen zijn.

Overigens technisch kunnen systemen naast elkaar bestaan. Alleen rekening houden met fase verdeling

• Catvlek2
Dank voor het advies! Ik ga het rapport opvragen. Mochten die offertes duurder uitvallen zal de keuze naar Enphase micro-omvormers gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catvlek2
Ronald schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:00:
De 450W panelen vragen de s500 of s500b optimizer. Beide kunnen elk paneel in afgelopen jaar wel aan, dus dat lukt wel, @Gramser

3 fase solaredge is wel handig om een designer rapport van te hebben.

12x 60V optimizers per dak, met dan nog eens een stevig verschil tussen de 375 en 450W panelen is krap. Ik denk dat s500b optimizers nodig zijn.

Dus vraag in rapport bij de installateur waar ook de bestaande panelen in opgenomen zijn.

Overigens technisch kunnen systemen naast elkaar bestaan. Alleen rekening houden met fase verdeling
Ik heb het solaredge rapport opgevraagd en moet ik nog ontvangen. Maar wat zou jij in deze situatie kiezen? Een installatie op basis van Enphase met micro omvormers waarbij het een losstaande installatie is? Of een Solaredge installatie met (de juiste) optimizers waarbij de bestaande installatie opgenomen kan worden?

Mijn voorkeur neigt naar Solaredge omdat dan alles mooi in 1 systeem zit. Dat gezegd hebbende is dat wel weer iets ingewikkelder met garantie op de bestaande panelen natuurlijk, en ook zit hier een iets hoger prijskaartje aan wat natuurlijk niet meer opbrengst zal opleveren...

Keuzes keuzes... :P Belangrijkste is gelukkig wel dat we bij beide partijen wel een goed gevoel hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Je wil gewoon goed werkende panelen hebben. De rest is nice to have.

Kijk zo objectief mogelijk hoe het doel te realiseren… en dat is stroom maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:49
Niks mis met verschillende systemen. Heb ik ook. Soort redundantie 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catvlek2
Afgelopen week de keuze gemaakt dat het Solaredge gaat worden zodat de bestaande installatie opgenomen kan worden. Vandaag is er geschouwd door de partij die het mag doen en komen we op een totaal van 15x450wp panelen uit. De S500B optimizer zal ook gebruikt worden, de partij leek dit zelf ook een verstandiger idee.

Zoals het er nu naar uit ziet zullen de panelen 11 oktober geplaatst worden. Zodra de panelen zijn geplaatst zal ik nog wel even een fotootje uploaden, en mocht ik het niet vergeten na een langere periode de opbrengst van de installatie.

Iedereen die gecomment heeft hartstikke bedankt voor alle berichten en advies, deze waren erg waardevol!

• Catvlek2
Catvlek2 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:49:
Afgelopen week de keuze gemaakt dat het Solaredge gaat worden zodat de bestaande installatie opgenomen kan worden. Vandaag is er geschouwd door de partij die het mag doen en komen we op een totaal van 15x450wp panelen uit. De S500B optimizer zal ook gebruikt worden, de partij leek dit zelf ook een verstandiger idee.

Zoals het er nu naar uit ziet zullen de panelen 11 oktober geplaatst worden. Zodra de panelen zijn geplaatst zal ik nog wel even een fotootje uploaden, en mocht ik het niet vergeten na een langere periode de opbrengst van de installatie.

Iedereen die gecomment heeft hartstikke bedankt voor alle berichten en advies, deze waren erg waardevol!
Kleine aanvulling. De installatie zal voorzien worden van een Solaredge 8K omvormer.

Oftewel, de installatie straks totaal:
- Solaredge 8K
- S500B optimizers
- 8x 375Wp
- 15x 450Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catvlek2
Kleine update! Inmiddels zijn dan eindelijk de panelen geplaatst. Ik heb nog geen toegang tot de Solaredge app, maar de opstelling werkt in ieder geval wel al. Ik zal over een jaartje of over 2 jaar eens een update plaatsen met de opbrengsten, wellicht interessant voor de medetweakers. Thanks in ieder geval voor alle adviezen nogmaals!

Members only: Foto's
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catvlek2
Voor wie het nog interessant vindt....

De panelen liggen nu 356 dagen, ofwel 1 heel jaar.

Die opbrengst was als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFIADRuOZ_F5QjAlvoHE9NwUESE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BehoWfORgeEyhQP5DJNzKQHz.jpg?f=fotoalbum_large

Toch totaal zo'n 8,3MW aan productie, valt niet tegen in ieder geval. Zeker de panelen op Noord-Oost hebben het netjes volgens of zelfs boven verwachting verhoudingsgewijs gedaan.

Op naar nog vele mooie zonjaren! :*)
Pagina: 1