Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
In ons huis zat 1 schakelaar die de buitenverlichting aanstuurde. Toen de stucadoor begin dit jaar kwam heb ik al het schakelmateriaal verwijderd. En nadien alles weer aangesloten, behalve deze 1e schakelaar omdat ik hier speciale plannen voor had.

Zover ik heb kunnen terugvinden zat er 1 blindplaat en 1 schakelaar die de buitenverlichting bediende.

Het doel is dat dit 2 schakelaars worden: 1 voor buiten, en 1 die een detached shelly aanstuurt. Waarmee ik dan via WIFI een lamp aan kan zetten die geen schakelaar meer heeft.

Het aansluiten van de shelly is inmiddels gelukt, maar de lampen buiten krijg ik niet geschakeld.

Allereerst een foto van de warboel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipFdPvqEQVn-o9MpV-Y_AXE2cnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9an3kEatnejwBNutctUgt4r.jpg?f=fotoalbum_large
Wat we zien:
Rechterhelft bevat een bruin+blauwe draad die doorverbonden zijn vanuit links. Rechts zit nu de shelly, hier is geen probleem
Toen ik 'm opende zat hier een zwart & bruine draad, die vanuit links kwam..

Links komen 2 kabels binnen:
- Achterin zit een 3 aderige buitenkabel
- groen-geel : niet aangesloten
- zwart : gekoppeld aan bruin
- blauw: nu gekoppeld aan blauw, toen ik de boel opende was die gekoppeld aan een zwarte draad die naar rechts ging.

- Onderin zit een 4 aderige grondkabel:
- blauw, bruin, 2x zwart.

Qua spanning zit er alleen 230 spanning tussen blauw en zwart die van boven komen. Op geen van de andere aders zit spanning.

Mijn vermoeden was dat de kabel van boven de aansluiting op het net was, die de lampen buiten aan zou sturen via de grondkabel. Ik had alle blauwe en bruine aders verbonden, en met het vermoeden dat de 2 zwarten 2 verschillende schakeldraden waren voor 2 sets lampen buiten.

Toen ik het had aangesloten op deze manier klapte er geen zekering uit, maar het deed ook niks. Bij het doormeten snapte ik er echter niks meer van: Tussen bruin en blauw zat zo'n 150v, en tussen blauw en de zwarten zat ook nog zo'n 60v.

Ik heb diverse dingen geprobeerd, maar kreeg de lampen buiten niet brandende (terwijl de vorige eigenaar zei dat ze het deden).

Mijn vermoeden is nu alsvolgt:
- De grondkabel is buiten werking gesteld, omdat hier sluiting in zit. Ik heb geen idee waar deze heen gaat, maar waarschijnlijk hebben de vorige eigenaren van het huis dit anders opgelost. Ik kan deze dus beter afknippen.
- De 3 aderige buitenkabel is stiekem een schakeldraad waarbij alleen blauw en zwart gebruikt worden. Dit verklaard ook waarom blauw verbonden was met zwart, en zwart met bruin: De blauw wordt stiekem gebruikt als schakeldraad.
Als dit zo is, dan zou het koppelen van blauw en zwart de lampen buiten doen branden, alleen weet ik niet zeker of ik dit aandurf, want als het niet zo is dan ben ik kortsluiting aan het maken. Tevens is dit een beetje vreemd: want mijn shelly1 werkt gewoon nu, en feitelijk heb ik nu dus een zwart en bruin, terwijl een shelly1 een blauw nodig heeft om te werken.

Wat is de verstandige volgende stap om mijn buitenlampen te laten werken?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:50
Schema tekenen hoe precies alle draden lopen. Dan zie je makkelijker wat de oplossing is.
Multimeter halen om kortsluiting vooraf te testen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-11 22:34
Je zult ergens 230V vandaan moeten hebben, dat is je startpunt. Komt die nu rechts binnen of krijg je alleen 2 grondkabels binnen?

Die Shelly zou ik er even tussen uit halen, maakt het enkel onnodig complex nu met trouble shooten. Zonder kan je makkelijker een hypothese testen.

• ConQuestador
  • Nu online
JukeboxBill schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:53:
Schema tekenen hoe precies alle draden lopen. Dan zie je makkelijker wat de oplossing is.
Multimeter halen om kortsluiting vooraf te testen.
Kortsluiting testen door de weerstand tussen de diverse aders te testen neem ik aan?
Zijn er nog andere opties waardoor ik zulke rare spanningen kreeg te zien tussen die aders?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• ConQuestador
  • Nu online
Oilman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:56:
Je zult ergens 230V vandaan moeten hebben, dat is je startpunt. Komt die nu rechts binnen of krijg je alleen 2 grondkabels binnen?

Die Shelly zou ik er even tussen uit halen, maakt het enkel onnodig complex nu met trouble shooten. Zonder kan je makkelijker een hypothese testen.
De 230 kom vanuit de 3 aderige buitenkabel die links aan de achterkant zit. (er zijn dus maar 2 kabels in het hele plaatje: de 3 aderige buitenkabel linksachter, en de 4 aderige grondkabel linksonder)

Shelly haal ik er inderdaad weer even tussenuit als ik probeer de schakelaar werkend te krijgen, 1 probleem per keer ;) Mijn punt om die te noemen was alleen dat een shelly volgens de papieren alleen werkt met een blauw&zwart. Dus met die aanname is het zo raar dat het leek alsof die 2 aders gebruikt werden als schakeldraad.

[ Voor 7% gewijzigd door ConQuestador op 28-08-2023 14:59 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:18

Sebazzz

3dp

Even sidenote: Heb je adereindhulzen gekrompen op een vaste kern? Dat zou niet hoeven ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• ConQuestador
  • Nu online
Sebazzz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:58:
Even sidenote: Heb je adereindhulzen gekrompen op een vaste kern? Dat zou niet hoeven ;)
Scherp... Nee ik heb 10cm flexdraad gebruikt om het makkelijker te maken een shelly achter een schakelaar te krijgen ;)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:50
ConQuestador schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:56:
[...]

Kortsluiting testen door de weerstand tussen de diverse aders te testen neem ik aan?
Zijn er nog andere opties waardoor ik zulke rare spanningen kreeg te zien tussen die aders?
Kortsluiting is weerstand ongeveer nul. Meet het wel met de spanning er afgehaald, anders is het mogelijk exit multimeter.
Rare spanningen? Het zou 0 of 230 moeten zijn, tenzij je een lamp o.i.d. in serie mee meet.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• ConQuestador
  • Nu online
JukeboxBill schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:04:
[...]

Kortsluiting is weerstand ongeveer nul. Meet het wel met de spanning er afgehaald, anders is het mogelijk exit multimeter.
Rare spanningen? Het zou 0 of 230 moeten zijn, tenzij je een lamp o.i.d. in serie mee meet.
Ik snap dat het 0 of 230 zou moeten zijn, maar hoe kan het dan dat ik zo'n 150 mat tussen blauw en bruin, en zo'n 60 tussen blauw en zwart.. zelfs met kortsluiting snap ik dat deel niet.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:37

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zie 3 zwarte draden, dat lijkt er op alsof het mogelijk een hotelschakeling is geweest. Kan het zijn dat de buitenlamp met 2 knoppen te bedienen was?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ConQuestador
  • Nu online
Janoz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:13:
Ik zie 3 zwarte draden, dat lijkt er op alsof het mogelijk een hotelschakeling is geweest. Kan het zijn dat de buitenlamp met 2 knoppen te bedienen was?
Alles is mogelijk.. maar dan is er ergens nog een schakelaar die ik in de 7 maanden dat we hier wonen nog niet heb gevonden.

Nu ik er nog eens extra hard over na denk is mijn vermoeden dat vroeger een schakelaar was voor tuinverlichting. Toen ik bij de bestrating bezig was kwam ik nog een grondkabel tegen richting de tuin die ik niet kon plaatsen, mogelijk is dat deze kabel.

Waarom die grondkabel dan rare voltages laat zien als ik die aansluit kan ik niet verklaren, maar waarschijnlijk is die niet nodig om de verlichting in de overkapping te laten brangen.

Dan komen we dus terug bij de 3 aderige kabel achterin: blauw en zwart... welke stiekem misschien zwart en bruin vertegenwoordigen. Het kortsluiten van deze 2 zou dan de lampen moeten doen branden, of de zekering eruit laten knallen.

Ik zit er nu overna te denken de overkapping buiten eens open te schroeven, wellicht zie ik daar het andere uiteinde van die buitenkabel, en dan kan ik zien hoe die is aangesloten. Dat lijkt me de veiligste volgende stap.

[ Voor 9% gewijzigd door ConQuestador op 28-08-2023 15:19 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:21
ConQuestador schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:06:
[...]

Ik snap dat het 0 of 230 zou moeten zijn, maar hoe kan het dan dat ik zo'n 150 mat tussen blauw en bruin, en zo'n 60 tussen blauw en zwart.. zelfs met kortsluiting snap ik dat deel niet.
Door de combinatie van parasitaire capaciteit in draden die naast elkaar lopen en de hoge impedantie van een multimeter kun je dit soort spanningen meten op draden waar geen spanning op hoort te staan. Als je er een last aan zou hangen zou die spanning in dat geval meteen inzakken. Iets meer info

Pas als je met zo'n soort meter ook die spanning meet wordt het raar.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• ConQuestador
  • Nu online
Ik kon het niet laten, even de trap erbij gepakt en de overkapping open geschroefd, hier zag ik inderdaad de verwachte buitenkabel naar een lasdoos gegaan. Waarin ik het volgende aantrof:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBK0NBuRYvtEjRThEov7XNjPjtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSurg1Ato8WoOPPPUqg1M8UH.jpg?f=fotoalbum_large

Degene die de overkapping heeft gebouwd had het dus niet zo met kleurcodes. De kabels binnen zijn dus:
- blauw = bruin
- bruin = zwart
- geel-groen = blauw (deze is vooral mind blowing).

Ik zal kijken of ik ze binnen in de inbouwdoos met isolatietape even de goede kleuren kan geven voor de duidelijkheid. Vervolgens kan ik alles aansluiten naar wens :)

De grondkabel ga ik wel helemaal afknippen, die heeft geen doel (meer)

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:46
Het lijkt mij verstandig niet met tape aan de gang te gaan. Sluit eerst de kabel onder de overkapping op de juiste manier aan.

• ConQuestador
  • Nu online
devriesjande schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:29:
Het lijkt mij verstandig niet met tape aan de gang te gaan. Sluit eerst de kabel onder de overkapping op de juiste manier aan.
De enige manier waarop ik dat kan doen is door de aders te vervangen, want ik heb blauw, bruin en zwart nodig. Helaas is vervangen geen optie omdat het een buitenkabel is die (waarschijnlijk) via de spouw naar de overkapping gaat.

Makkelijkste manier lijkt mij dus om aan (beide kanten) de aders goed te coderen, en het zo te laten.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:01
devriesjande schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:29:
Idd, het is op zich wel toegestaan om aders te her-labelen, maar dat geldt *niet* voor de (rand)aarde! Een groen-gele ader mag uitsluitend en alleen worden gebruikt voor aarde, en geen enkele andere kleur mag worden her-labeld naar groen-geel, of worden ingezet als aarde-draad.

Ik vermoed dat een voorgaande eigenaar of ingehuurde hobby-bob een grondkabel heeft gebruikt om de overkapping aan te sluiten op deze wanddoos.

Op zich kan dat ook wel, je hebt 5 aders (2x zwarte schakeldraad, 1x vaste prik, een nul en een aarde). Want je kunt de mantel, het aardscherm van de (X/Y)mVK-AS kabel, gebruiken als randaarde.

Dit lukt alleen als je voldoende lengte aan mantel hebt, en zo te zien is dat een beetje erg krap, het is afgeknipt tot de wanddoos zo te zien. Als je nog wat extra lengte kabel kunt doorvoeren de doos in, zou dat mogelijk net kunnen lukken.

[ Voor 12% gewijzigd door Gameboy op 28-08-2023 16:37 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• ConQuestador
  • Nu online
Gameboy schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:35:
[...]
Op zich kan dat ook wel, je hebt 5 aders (2x zwarte schakeldraad, 1x vast prik, een nul en een aarde). Want je kunt de mantel, het aardscherm van de (X/Y)mVK-AS kbel, gebruiken als randaarde.
Nee dus! want die 5 aders is van de grondkabel die helemaal niks meer doet! De kabel die ik moet hebben is de buitenkabel met bruin, blauw en groen-geel

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:01
ConQuestador schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

Nee dus! want die 5 aders is van de grondkabel die helemaal niks meer doet! De kabel die ik moet hebben is de buitenkabel met bruin, blauw en groen-geel
Ah ja, ik zie het, niet goed gelezen, excuus!

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• devriesjande
ConQuestador schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

De geel-groene ader mag nooit worden omgekleurd.
Waar heb je de bruine ader voor nodig ?

• ConQuestador
  • Nu online
devriesjande schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:42:
[...]

De geel-groene ader mag nooit worden omgekleurd.
Waar heb je de bruine ader voor nodig ?
bruin - input schakelaar
zwart - output schakelaar

blauw - nodig om shelly werkend te krijgen.

• devriesjande
Ik heb maar een klein begrijpertje. Ik begreep dat er in de overkapping verlichting zit die geschakeld moet worden met een normale schakelaar in de linker inbouwdoos.

• ConQuestador
  • Nu online
devriesjande schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:59:
Ik heb maar een klein begrijpertje. Ik begreep dat er in de overkapping verlichting zit die geschakeld moet worden met een normale schakelaar in de linker inbouwdoos.
linker inbouwdoos: schakelaar voor verlichting buiten (nodig: zwart & bruin)
rechter inbouwdoos: schakelaar met shelly welke verlichting boven de eettafel moet schakelen (waar verder geen schakeldraad meer naar toe loopt). Benodigd: bruin & blauw

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:19
Als het er zo uitziet kan ik maar 1 juiste oplossing bedenken. Alle lasdoppen verwijderen en dan weer netjes opbouwen waarbij alles de juiste kleuren krijgt (al dan niet met plakband of krimpkous), waarbij de uiteinden de goede lengte hebben en ook correct in de lasdoppen zitten (moet je nu maar op hopen terwijl je al weet dat het een "dronken hobbyist" was.

Terwijl je de schakeling weer opbouwt ook een duidelijk schema maken met je dozen erop en welke opening van je doos waarvoor wordt gebruikt en wat het nut van elke ader is.

En dan moet gaandeweg alles vanzelf duidelijk worden.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:19
Brand je lamp al :D

• ConQuestador
  • Nu online
Ik hoop morgenmiddag uitsluitsel te geven.

Overigens ga ik natuurlijk tegen het gegeven advies in, en ga ik lekker tegen de richtlijnen in de groen-gele draad hercoderen.
De "nette" oplossing is gewoon veel te veel werk, terwijl hercoderen ook prima werkt. Ik snap dat een electricien het niet mag, maar ik ben hobbybob, en met hercoderen is het al een stuk netter dan hoe ik het aantrof.

• devriesjande
Dan neem ik maar aan dat je buitenlampen dubbel geïsoleerd zijn. En dat je elke maand de aardlekschakelaars test. Succes.

• ConQuestador
  • Nu online
devriesjande schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:32:
Dan neem ik maar aan dat je buitenlampen dubbel geïsoleerd zijn. En dat je elke maand de aardlekschakelaars test. Succes.
Wat een rare reactie. Iedere schakelaar heeft in principe alleen een bruin en zwarte draad.. deze ook, alleen heeft de prutser die het geïnstalleerd heeft andere kleuren gegeven. Dat neemt niks weg aan het feit dat het stiekem zwart en bruin is.

Bovendien: het is al 15 jaar zo! Het enige wat ik ga doen is de aders de kleur geven die ze zouden moeten hebben.

• devriesjande
Sorry voor mijn reactie. In de TS schrijf je: Het aansluiten van de shelly is inmiddels gelukt,.
Dat was voor mij de reden om aan te nemen dat de te schakelen spanning vanuit de rechter inbouwdoos komt. Bij nader inzien zat ik daarmee op het verkeerde spoor.
Nu begrijp ik ook de gemeten spanningen van 150 en 60 Volt. Dat komt doordat de Shelly in serie staat met de lampen buiten.
Het kwartje is bij mij gevallen.
Pagina: 1