ATX¨Power Supply aan het werken krijgen...

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 00:35
Mijn 300W voeding in mijn duron pctje begint het wat zwaar te krijgen met al die HDs en CD-Writers en Fan's enzo...

Vandaar dat ik hier nu een extra 145W voeding heb liggen om er bij in te steken...

ik heb hierover al devolgende informatie gevonden:

http://www.formfactors.org/developer/specs/atx/ATX_ATX12V_PS_1_1.pdf
http://www.waterkoeling.nl/artikelen/voeding.shtml
http://www.swiftnets.com/MC2001.htm
http://www.hardwaresecrets.com/case5.html

MAAR

blijkbaar is die 145W toch iets anders dan een standaard ATX voeding (het is er 1 van een Dell PII --> PS-5141-2D)

de kleuren waar telkens naar verwezen wordt zijn nl helemaal anders op mijn grote connector (ik heb bv GEEN groene connector enzo)
in dat pdf document kon ik dan wel kijken het hoeveelste pennetje het was dat ik moest verbinden, maar dan krijg ik hem nog ni aan de praat... :(

op devolgende manier probeer ik hem aan de praat te krijgen:
1) een 120mm FAN sluit ik aan op zo'n powerconnector die je ook in je HD steekt enzo met 2 ijzerdraadjes (zo werkt hij bij mijn andere voeding ook)
2) Ik sluit de voeding aan op het stopcontact
3) Met een ijzerdraadje verbind ik de PWR_OK met een zwarte draad (COM)
4) Met een ander ijzerdraadje verbind ik de PS_ON# met een zwarte draad (COM)

Ik veronderstel dat ik met stap 3 en 4 verkeerde draadjes verbind, maar ik zou ni weten de welke ik wel moet verbinden...

de grote connector ziet er als volgt uit bij mij:

(als je hem bekijkt met de draden zelf vanachter en de pennetjes dus vanvoor en met het vastklikklepje langs de rechterkant)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rood   grijs
zwart  zwart
rood   zwart
zwart  zwart
oranje wit
paars  rood
geel   rood
blauw  rood
zwart  bruin
zwart  rood

hopelijk weet er iemand wat ik mis doe...

Verwijderd

Waarom koop je niet gewoon een 450 Watt voeding i.p.v. onnodige moeilijkheden op je hals te halen?

Zo duur zijn voedingen ook weer niet.

• EVILSalami
  • Laatst online: 03-08 21:01

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Op dinsdag 04 september 2001 17:22 schreef OetelDonk het volgende:
Waarom koop je niet gewoon een 450 Watt voeding i.p.v. onnodige moeilijkheden op je hals te halen?

Zo duur zijn voedingen ook weer niet.
Waarom zou hij in vredesnaam een nieuwe voeding moeten kopen als hij het anders kan oplossen??? Sommige mensen zij niet levensmoe :)

Je kan ook wel een ook wel een nieuwe prossesor in je socket douwen ipv overclokken toch????

Het gaat er toch om dat je iets ZELF bereikt dat je het oplost op een of andere manier..... dat is het leuke...

• Mastakilla
kheb net de voeding gewoon eens los in mijn oude p200mmx gestoken en er 1 HD op aangesloten (dat moet 145W toch wel aankunnen)

en wat blijkt: DIT WERKT NIET

dus:

1) de voeding is kapot
of
2) Dell heeft haar eigen ATX standaard die nogal veel afwijkt van de normale ATX standaard

welke van de 2 lijkt jullie het meest waarschijnlijk? (ik hoop nu toch op wat meer bruikbare antwoorden...)

ps: Thx Evilsalami, ik zou het niet beter gezegd kunnen hebben

pps: kan het eigelijk kwaad om met die ijzerdraadjes gewoon alle mogelijke verbindingen op die connector uit te proberen tot ie aanspringt? (hij staat eigelijk toch nog uit)

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 15:08 schreef Mastakilla het volgende:
de grote connector ziet er als volgt uit bij mij:

(als je hem bekijkt met de draden zelf vanachter en de pennetjes dus vanvoor en met het vastklikklepje langs de rechterkant)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rood   grijs
zwart  zwart
rood   zwart
zwart  zwart
oranje wit
paars  rood
geel   rood
blauw  rood
zwart  bruin
zwart  rood

hopelijk weet er iemand wat ik mis doe...
Even voor de goede orde, je kijkt dus tegen de connector aan en niet tegen de draden.
Dan zijn dit de kleuren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Oranje  Bruin/Oranje
Oranje  Blauw
Zwart   Zwart
Rood    Groen <=== Deze groene moet je hebben
Zwart   Zwart
Rood    Zwart
Zwart   Zwart
Grijs   Wit
Paars   Rood
Geel    Rood

Dan moet je dus de groene aan een zwarte knopen.

Zorg er wel voor dat je eerst de draden doorverbind en dan pas de voeding aanzet (of de stekker erin steken).
Indien je dit niet goed doet, dan kan de voeding in de beveiliging (als deze erop zit) springen en 5 minuten niet werken.

Gewoon lukraak de boel doorverbinden is niet aan te raden......

• Mastakilla
thx 4 the reply...

bedoel je hier nu mee dat je maar 2 draadjes moet verbinden vooraleer ie aanspringt?

want ik dacht dat het er 4 waren... (2 voor power-on en 2 voor power-ok)

valt het trouwens ook te meten wat de goede draadjes zijn?

• Mastakilla
ik heb het gevonden!!

de grijze draad moest ik met een zwarte verbinden en dan werkt ie!!

thx 4 all replyes

• Mastakilla
nog ff voor alle duidelijkheid:

als ik die 2 voedingen nu tegelijk wil opzetten met de powerknop...

moet ik dan gewoon die handleiding van www.waterkoeling.nl volgen alsof die power-ok kabel al in orde is?

want blijkbaar moet ik alleen die grijze met een zwarte verbinden (ik veronderstel dat die grijze de ps-on is) en niks met die power-ok?!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:40
Als de grijze draad de enige is die je met de 0 moet verbinden om de voeding te laten werken, dan zal dat voor in dat artikeltje over die schakelaar ook wel gelden. (Heb op dit moment geen tijd om me er in te verdiepen. Ik zal op een later tijdstip nog wel even kijken als het niet werkt)

Probeer het uit, zou ik zeggen. Als je dat niet veilig voor je hardware vindt, kan je natuurlijk ook eerst testen zonder dat je computeronderdelen zijn aangesloten. Hang dan gewoon op iedere voeding een casefan en druk op de power-schakelaar. Als alles goed gaat, dan moeten beide casefans gaan draaien.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Pagina: 1