Laminaat vloer knikt op kopse kant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimoto
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-05-2024
Mijn vraag

Sinds kort zijn wij verhuist en heb op de eerste etage laminaat gelegd. Op de bestaande houten planken heb ik groene platen gelegd. Op bepaalde stukken van de vloer was het hoogte verschil te groot en heb ik dit uitgevuld met hardboard en vezelversterkte egaline. Echter sinds wij er wonen knaken en 2 planken op de kopse kanten door. De rest van de vloer beweegt wel wat en zakt iets wat door, maar dat is natuurlijk niet zo'n punt bij laminaat, de vloer mag wat bewegen.

Nu weet ik even niet wat nu de beste oplossing is. We hebben opstaande plinten tegen de muurgelijmd dus om alles eruit te halen moet ik eerst de plinten van de muur verwijderen. Wellicht heeft iemand een tip hoe dit het beste op te lossen.

Beste antwoord (via Mimoto op 29-08-2023 08:56)

Anoniem: 39993

Mimoto schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Ja, glad onder de kozijnen door. In overal ligt genoeg ruimte. Als je op een deel van de plank staat, kopse kant dus, dan zakt het naar beneden. Maar zou idd kunnen komen door spanning op de vloer
Hoogteverschil tussen overloop en een aangrenzende ruimte? Afschot van de vloer (in oude huizen is niets echt recht) gelijk?

Ik heb de vloer alleen doorgetrokken naar onze inloopkast. Bewust de andere overgangen voorzien van drempels die over het laminaat steken (soort van sponning in geschaafd). De vloer in onze slaapkamer en inloopkast heeft wat extra aandacht gehad, zodat deze echt strak was voor het laminaat erop ging.

Het kan niet zijn dat een stuk laminaat echt een eind kan zakken ten opzichte van de rest "Al" het laminaat moet ten alle tijden op een egale ondervloer liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 28-08-2023 17:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:10
ik denk dat het begin van de oplossing ligt in een foto want ik heb het 2 keer gelezen en snap niet goed wat je bedoelt

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-07 13:55
Je kunt altijd nog ervoor kiezen om een plank eruit te zagen. Ideaal? Nee. Goed te doen? Ja.

Zie hier.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimoto
Hierbij de foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBEHaFnEqSAYPQsZTbINyCmzei8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9YfNS7W8ozIYoFtLksM0RI5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMii-sfihTaz7qa6Mds3EM58IGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0H2bLWhqT4l4V7qdoWTcNpv.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen als je goed op de plank gaat staan, dus op de naad, dan knakt hij iets wat door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-07 13:55
Mimoto schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:07:
Hierbij de foto's.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alleen als je goed op de plank gaat staan, dus op de naad, dan knakt hij iets wat door.
Ligt die ene plank nou zo hoog, als in, hij komt omhoog? Zo ja, doe dan een sportschoen of iets met een goede zool aan, "trap" de plank eens flink naar de zijkant (als het goed is zou laminaat nog moeten schuiven na het leggen vanwege de werking van de vloer) en zodra je ze netjes naast elkaar hebt liggen, knal je wat houtlijm ertussen.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Horen die planken niet op elkaar aan te sluiten om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-07 11:21
Die semi kartonnen randjes kunnen dit denk ik niet hebben als ze opgewipt worden door een hoogteverschil. Heb je de ondervloer volledig vlak liggen, of zitten er verschillen in waar de planken over wippen?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimoto
Ottie93 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:29:
[...]

Ligt die ene plank nou zo hoog, als in, hij komt omhoog? Zo ja, doe dan een sportschoen of iets met een goede zool aan, "trap" de plank eens flink naar de zijkant (als het goed is zou laminaat nog moeten schuiven na het leggen vanwege de werking van de vloer) en zodra je ze netjes naast elkaar hebt liggen, knal je wat houtlijm ertussen.
Nee, dat lijkt. Ik duw de plank naar beneden. Dus hij schuift tussen de kopse kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar in de vloer gebeurt dit? Ik heb op onze houten verdiepingsvloer eerst multiplex platen geschroefd om hem stugger te maken. Zo'n houten verdiepingsvloer is van zichzelf vaak niet stug genoeg en als hij extreem veert bij belopen, dan wordt je laminaat niet goed ondersteund. Dat kan zo'n kliksysteem niet aan, helemaal niet bij wat goedkoper laminaat.

En ja, daarna de deuren iets ingekort. Eerst lag er tapijt.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 28-08-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimoto
Anoniem: 39993 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:06:
Waar in de vloer gebeurt dit? Ik heb op onze houten verdiepingsvloer eerst multiplex platen geschroefd om hem stugger te maken. Zo'n houten verdiepingsvloer is van zichzelf vaak niet stug genoeg en als hij extreem veert bij belopen, dan wordt je laminaat niet goed ondersteund. Dat kan zo'n kliksysteem niet aan, helemaal niet bij wat goedkoper laminaat.

En ja, daarna de deuren iets ingekort. Eerst lag er tapijt.
Dit gebeurd op de overloop in het midden. Dit heb ik wel verstevigd met hardboard en vezelversterkte egaline. Ik ga de plank er maar uitzagen en dan opnieuw erin leggen. Gaat trouwens om een Ambiant vloer, 25 euro p/m2 dus het is geen IKEA vloertje zegmaar :P

[ Voor 6% gewijzigd door Mimoto op 28-08-2023 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Kun je een wat minder hard ingezoomde foto delen zodat we een beetje het oppervlak van de hele vloer kunnen zien?

Heb je voldoende ruimte om de vloer heen voor werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgende optie inderdaad. Vloer bolt op en wordt daarom in het midden niet meer goed ondersteund. Maar dat zou betekenen dat het laminaat op minimaal 2 plekken tegen de muur aanligt na werken van het laminaat.

Is het laminaat doorgelegd in meerdere ruimtes, dus glad door deuropeningen heen?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 28-08-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimoto
Anoniem: 39993 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:34:
Volgende optie inderdaad. Vloer bolt op en wordt daarom in het midden niet meer goed ondersteund. Maar dat zou betekenen dat het laminaat op minimaal 2 plekken tegen de muur aanligt na werken van het laminaat.

Is het laminaat doorgelegd in meerdere ruimtes, dus glad door deuropeningen heen?
Ja, glad onder de kozijnen door. In overal ligt genoeg ruimte. Als je op een deel van de plank staat, kopse kant dus, dan zakt het naar beneden. Maar zou idd kunnen komen door spanning op de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-07 12:45
Tis of niet goed geklikt of er is te weinig ruimte om uit te zetten.

Heb je aan de randen (alle 4!) wel minimaal 1 laminaat dikte over gehouden?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Mimoto schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Hoogteverschil tussen overloop en een aangrenzende ruimte? Afschot van de vloer (in oude huizen is niets echt recht) gelijk?

Ik heb de vloer alleen doorgetrokken naar onze inloopkast. Bewust de andere overgangen voorzien van drempels die over het laminaat steken (soort van sponning in geschaafd). De vloer in onze slaapkamer en inloopkast heeft wat extra aandacht gehad, zodat deze echt strak was voor het laminaat erop ging.

Het kan niet zijn dat een stuk laminaat echt een eind kan zakken ten opzichte van de rest "Al" het laminaat moet ten alle tijden op een egale ondervloer liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 28-08-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Je ondervloer is gewoon niet vlak….. alleen als er flink wat ruimte onder je plank zit kan zo’n hoogteverschil ontstaan als je erop staat.
Pagina: 1