Samsung 870 EVO 2TB kapot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiniBBQ
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-06-2024
Gisteravond begaf een (van mijn 2) SSD's het. En wel zo dat de hele PC compleet vastliep. Het volgende gedaan om tot de conclusie te komen dat het hoogstwaarschijnlijk om een hardware fout in de SSD zelf gaat:

Beide SSD's loskoppelen; PC start op en doet het gewoon (OS staat op een M.2)

SSD 1 erin: PC start op en doet het gewoon en data daarop benaderbaar, niks mis mee dus.

SSD 2 erin; complete freeze en komt niet voorbij BIOS
SSD 2 op andere poort op MB: complete freeze en komt niet voorbij BIOS
SSD 2 met andere SATA kabel: complete freeze en komt niet voorbij BIOS
SSD 2 met een SATA-USB kabel inpluggen dan wordt de drive kortstondig herkend maar dan bevriest de boel weer.

SSD 2 is een Samsung 870 EVO 2TB uit 2021

Heb geen andere PC om het te testen of ie daarin wel werkt. Tot gisteren heeft hij echter 2,5 jaar dienst gedaan en heb recent niks aan mijn configuratie/instellingen veranderd. Dus dit lijkt mij een hardware probleem.

Nu de vraag; is dat nog te redden en heeft iemand hulp, tips, ideeën? Ik zie op YouTube allerlei gasten met een multimeter onder een microscoop alle componenten doormeten. Dan een kortgesloten condensator vinden. Die verwijderen en hopla hij doet het weer.
Een professionele toko hier in de buurt vraagt er 900 EUR voor (wel op no cure/no pay basis) maar dat is me net iets te gortig. De data erop is niet vitaal maar wel irritant dat het ineens weg is.
Ik heb een multimeter en een klein beetje soldeer ervaring maar dat is vooral op iets grotere schaal. Waar zou ik op moeten letten als die weg de enige optie lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Ik zie op YouTube allerlei gasten met een multimeter onder een microscoop alle componenten doormeten. Dan een kortgesloten condensator vinden. Die verwijderen en hopla hij doet het weer.
Ga er maar van uit voor elke SSD waarop met enig gemak een shorted capacitor o.i.d. gevonden wordt, er 99 voorbij komen waarbij dit niet het geval is, maar die laten ze niet zien. Feit is dat recovery rate voor SSD's laag is vergeleken met harde schijven, 20-30%, in die orde van grootte.

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Bij tegenwoordige HDD's is het al lastig zat, bij SSDs kan je eigenlijk wel vergeten zelf de boel te fixen. Hoogstwaarschijnlijk is het een veel complexer probleem dan je in die filmpjes ziet. Je kan sowieso niet zomaar allerlei componenten gaan doormeten terwijl ze nog steeds in het circuit zitten, in zeldzame gevallen zou het misschien kunnen als je het hele circuit door en door kent maar dat lijkt me niet het geval want anders vroeg je dit niet. Als je dit niet wist ga je sowieso uit het doormeten van de losse componenten ook geen nuttige conclusies kunnen trekken. Je data kan je in principe vergeten, daar heb je backups voor anders was het toch niet zo'n belangrijke data. Als dat op het level "niet vitaal maar irritant" zit zou ik er niet teveel tijd aan verdoen.

Wat je nog wel kan proberen is de schijf te hotpluggen. SATA is hot-pluggable by design. Dus terwijl de computer gewoon opgestart is sluit je de schijf aan de normale SATA-kabel aan. Dan kan je kijken of de schijf in ieder geval herkend wordt, waarschijnlijk niet maar wie weet. Wellicht kan je dan een SMART-report maken met crystaldiskinfo (Windows) of smartctl (Linux). Maar ook als dat niet lukt kan je dat als verhaal gebruiken voor de volgende stap: gewoon garantie claimen. Dat ding heeft als het goed is vijf jaar garantie en in mijn ervaring zijn ze daar bij Samsung helemaal niet moeilijk mee. Eigenlijk bij alle storage-boeren niet. Je krijgt dan gewoon binnen doorgaans een ruime week een nieuwe, lege schijf met de resterende garantie erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiniBBQ
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-06-2024
Dank voor de reacties!
Hotswappen ook nog geprobeerd eerder vandaag maar ook toen bevroor mijn systeem volledig. Het enige wat nog in me op kwam was om de drive met de SATA - USB kabel aan mijn Synology DS215 te hangen. Kijken of die er wat mee kon en ja, dat lukte! Dus toch geen hardware issue.
Ik kreeg wel een mounting error maar kan hem toch benaderen.
Nu ben ik als een malle via de NAS alles aan het terugzetten. Sommige bestanden worden niet herkend of zijn corrupt maar dat is <1% tot nu toe. Interessant dat dat dan ook vooral de oudere bestanden zijn zoals foto's die sinds installatie niet meer aangeraakt zijn. Morgen ochtend stuur ik m terug naar de winkel waar ik hem vandaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat gebeurt er als je die SSD aan een andere computer of laptop hangt? Of probeer het met een Linux live DVD en zie of het dan ook gebeurt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:59
Oud topic maar @MiniBBQ maar wellicht een slechte batch/firmware geweest?
https://www.techpowerup.c...to-failure.291504/page-37

Member of the Ukraine IT Army

Pagina: 1