Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:27
Beste tweakers,

We hebben het onderstaande voorstel ontvangen van een partij die het begin oktober kan komen installeren.

Ons huis ligt met het schuine dak, 45gr, op het zuidoosten en er kunnen max 10 zonnepanelen op. Er is de gehele dag geen last van slagschaduw. Een systeem met optimizers of per paneel een omvormer is voor ons dan ook niet echt benodigd schat ik zo in.
Wat vinden jullie van een redelijk 'dom' systeem met de onderstaande prijs en garantietermijnen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzjWcxv4Lui6uTqZjzvTk0XWDuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjR8FdIQy711eEF2sAHI2F2c.jpg?f=fotoalbum_large

In deze afbeelding is het noorden recht naar boven en op het dak aan de zuid oostzijde willen we 10 zonnepanelen.
Beschikbare (dak)ruimte
Dak op het zuidoosten is 5.5mtr breed, er kunnen door een dakraam ongeveer 10 panelen in totaal op.
Schaduw
Geen last van schaduw
Jaarverbruik
3200kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-Fase
Budget en doel
Max. 5000e. We willen niet altijd in het huis blijven wonen, we denken over 7-10 jaar naar het huis van de ouders van mijn vriendin te verhuizen. We zien het ook als een besparingsmaatregel en een waardetoevoeging aan het huis.
Wie gaat het project uitvoeren
Project wordt door een bedrijf geinstalleerd.
Bijhouden van data
App op telefoon of iets dergelijks.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8sH9rCmph8BT3WtDlFp7VIk5WU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N144oHfhwHpAI0rhgNaBoHu7.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Breda-Tilburg

[ Voor 43% gewijzigd door Fugitive2008 op 28-08-2023 11:50 ]

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:21

DukeBox

loves wheat smoothies

Grofweg 1€/Wp, op zich wel netjes voor 10 panelen. Hoe dan ook zou ik bij een dergelijk topic de template aanhouden, dat scheelt een hoop vragen over en weer.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Fugitive2008
DukeBox schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:25:
Grofweg 1€/Wp, op zich wel netjes voor 10 panelen. Hoe dan ook zou ik bij een dergelijk topic de template aanhouden, dat scheelt een hoop vragen over en weer.
Bedankt voor jouw reactie, ik heb mijn post aangepast.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
oke, prijs is zeker niet al te gek voor gebruikte spullen.
(kan altijd beter, en slechter.)

ik wil alleen een lans breken voor de volgende:
mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west heeft een ander moment van opleveren.\
hier door heb ik nu 6430Wp op een 4000W omvormer.

oke je dak is niet perfect oost-west, maar dat geeft niet.
zo gaat de zon door de hemel in de zomer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSDSjNzuDV2iuNT_rwr2XhRU85s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/JZLuw28SeNSoaZlCorpiNhVx.gif?f=user_large
en zo moet je dat lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvhByG0Udw1w2BVIZKo0qpmdKxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/rmCtPI7hT9GEM2urxDSZq2fa.gif?f=user_large
dus ook de mindere kant doet het helemaal niet slecht in jouw geval.

nu heb je al een leuke omvormer in de offerte staan.
deze omvormer kan net zo als die van mij wel een grove 5000Wp-6000Wp aan.
dus dat kost niks extra.

de extra kosten zitten in de panelen, grofweg een 150€ (inc bevesteging).
tja, voor erg weinig extra kosten heb je een over productie.
dit is voldoende om de lagere prijs die je daar voor krijgt te accepteren.

(door oost-west heb je ook lagere uren achter elkaar opbrengst, dus heb je iets meer eigen gebruik.
deze eigen gebruik blijft ook als er geen salderen meer is, dus je hebt dan een betere set voor de toekomst.)

dus is er een beetje budget over en is er ruimte op dak(die ik niet kan schatten), ga voor in 1x goed en plaats ook een +/- minimaal 6 panelen op de andere heft van je dak.
je zult er blij mee zijn in de toekomst, nu het goedkoop kan beter doen. ;)
(dit is omdat de paneel prijs zo goedkoop is, je koopt ze voor 120€ met +/- 30€ bevestiging spul.
het is eerder de leg kosten, voorrijd kosten, offerte kosten, omvormer etc etc die het duur maken.
ik heb een vergelijkbaar setje gekocht een maand geleden voor nog geen 2,25k€ aan materiaal voor 9x420Wp + zelfde omvormer + platdak(duurder als jouw dak).)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 28-08-2023 12:27 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Idd, gezien je nog ruimte hebt in je budget van 5k zou ik er ook meer leggen als dat mogelijk is.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
In dit geval zou ik voor het NW dak wel een instraling simulatie willen zien. De nok van 33/35 gaat wel wat invloed hebben namelijk.

Maar bij deze offerte prijs kan het echt wel rendabel zijn om te overwegen. Enkelfase omvormer is ook juiste keuze, significant minder goed schaduw (van de nok van 33/35) beheer op 3 fase.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fugitive2008
migjes schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:20:
oke, prijs is zeker niet al te gek voor gebruikte spullen.
(kan altijd beter, en slechter.)

ik wil alleen een lans breken voor de volgende:
mijn dak:
[Afbeelding]
oost en west heeft een ander moment van opleveren.\
hier door heb ik nu 6430Wp op een 4000W omvormer.

oke je dak is niet perfect oost-west, maar dat geeft niet.
zo gaat de zon door de hemel in de zomer:
[Afbeelding]
en zo moet je dat lezen:
[Afbeelding]
dus ook de mindere kant doet het helemaal niet slecht in jouw geval.

nu heb je al een leuke omvormer in de offerte staan.
deze omvormer kan net zo als die van mij wel een grove 5000Wp-6000Wp aan.
dus dat kost niks extra.

de extra kosten zitten in de panelen, grofweg een 150€ (inc bevesteging).
tja, voor erg weinig extra kosten heb je een over productie.
dit is voldoende om de lagere prijs die je daar voor krijgt te accepteren.

(door oost-west heb je ook lagere uren achter elkaar opbrengst, dus heb je iets meer eigen gebruik.
deze eigen gebruik blijft ook als er geen salderen meer is, dus je hebt dan een betere set voor de toekomst.)

dus is er een beetje budget over en is er ruimte op dak(die ik niet kan schatten), ga voor in 1x goed en plaats ook een +/- minimaal 6 panelen op de andere heft van je dak.
je zult er blij mee zijn in de toekomst, nu het goedkoop kan beter doen. ;)
(dit is omdat de paneel prijs zo goedkoop is, je koopt ze voor 120€ met +/- 30€ bevestiging spul.
het is eerder de leg kosten, voorrijd kosten, offerte kosten, omvormer etc etc die het duur maken.
ik heb een vergelijkbaar setje gekocht een maand geleden voor nog geen 2,25k€ aan materiaal voor 9x420Wp + zelfde omvormer + platdak(duurder als jouw dak).)
Wow wat een reactie; hulde en erg bedankt.
Aan de andere zijde gaan we een dakkapel plaatsen dus extra panelen wordt lastig daar. Ik weet niet exact of dan 4 panelen erbij lukt.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Fugitive2008 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:10:
Aan de andere zijde gaan we een dakkapel plaatsen dus extra panelen wordt lastig daar. Ik weet niet exact of dan 4 panelen erbij lukt.
Zorg dat het dak stevig genoeg is om panelen op kwijt te kunnen, met een plat dak kan je alle oriëntaties erop kwijt, desnoods met een eigen string/micro omvormer en leg meteen een kabel voordat je/ze gaan afwerken. Dat leggen is overigens ook prima zelf te doen.

• migjes
Fugitive2008 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:10:
[...]

Wow wat een reactie; hulde en erg bedankt.
no prob.
(als ik 1 kWh had gekregen voor het antwoord wat ik krijg elke keer over dakkapellen die later aangelegd worden.
dan had ik eigenlijk geen zonnepanelen nodig, lol.
ik snap die dakkapellen fetisj niet zo om eerlijk te zijn. >:)
omdat die dingen in 99% van de tijd gaan lekken, is dat voor mij altijd een waarde daling als een waarde stijging van het huis, maar goed dat is een andere discussie. )

ach de omvormer die je krijgt heeft 2x een mpp.
dus het kan, het is alleen nu wel erg goedkoop, omdat je maar 1x voorrij kosten betaald (en nog wat andere dingen die nog wat meer aantikken.) dus dit is wel je kans.

(4 panelen is wat weinig per mpp, maar kan wel. liever 6 is een veiliger antwoord, met minder moet ik meer gegevens hebben en rekenen, maar dat laat ik aan de installateur over, die mag ook werken voor zijn centen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Fugitive2008
migjes schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:47:
[...]

no prob.
(als ik 1 kWh had gekregen voor het antwoord wat ik krijg elke keer over dakkapellen die later aangelegd worden.
omdat die dingen in 99% van de tijd gaan lekken, is dat voor mij altijd een waarde daling als een waarde stijging van het huis, maar goed dat is een andere discussie. )

dus het kan, het is alleen nu wel erg goedkoop, omdat je maar 1x voorrij kosten betaald (en nog wat andere dingen die nog wat meer aantikken.) dus dit is wel je kans.

(4 panelen is wat weinig per mpp, maar kan wel. liever 6 is een veiliger antwoord, met minder moet ik meer gegevens hebben en rekenen, maar dat laat ik aan de installateur over, die mag ook werken voor zijn centen. ;) )
De zon staat aan de voorzijde vh huis vrij laag in de zomer en weet niet zo of er veel zon op die panelen zou vallen.

• migjes
Fugitive2008 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:09:
[...]

De zon staat aan de voorzijde vh huis vrij laag in de zomer en weet niet zo of er veel zon op die panelen zou vallen.
ik snap je punt. ;)
en ja ik maakt het niet makkelijk voor je.
(je kunt je plan gewoon doen hoor als je wil, je mag me gewoon negeren. ;) )

tja als je al langer zonnepanelen hebt en je logt fatsoenlijk.
dan kom je er al snel achter dat grofweg 50% van de opbrengst, eigenlijk niet met de zon is, maar met bewolking en andere (weer)effecten.
zodra er bewolking is, dan weerkaatst het licht alle kanten op.
en dan maakt de richting die ze kijken veel minder uit.
(met bewolking dan zie dat je geen schaduw maakt met je eigen lichaam, in de zon heb je wel schaduw. zo merk je al snel verschil.)
zonnepanelen is een slechte benaming, het zou eerder daglichtpaneel moeten zijn of zo iets.

en ja zonnepanelen, voor 120€ ex ex ex koop je ze.
dus als je in 1x alles laat leggen, maakt het alles helemaal niet zo veel duurder.
zeker omdat je omvormer dit eigenlijk al aan kan. ;)

dus ja er zijn redenen om er even serieus over na te denken.
(maar ga er geen leningen voor aan, doe dit alleen als je wat centen er voor over hebt.)
over productie, tja dat bestaat niet, je kunt desnoods een elektra kacheltje het affakkelen in de winter en zo gas besparen. (een warmtepomp is altijd een factor 4 beter, maar ook duurder.)

je zegt bij tilburg in de buurt te zitten.
ik zit in tilburg zuid.
DM me even het adres en dan kijk ik ook een keer naar het dak, dan heb ik ook een beter idee of je dit wel of niet moet doen. ;)
(ik heb met deze gegevens ook geen 100% zekerheid. het is een beetje beperkt wat ik echt weet met je post's ;) )

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De meest recente versie van de GoodWe DNS (G3) heeft een mppt vanaf 50V.

Kan dus vanaf 2 panelen aan, al is dat dan zonder bypass schaduw beheer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fugitive2008
migjes schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:47:
[...]

no prob.

Nouja ik moet ergens mijn kantoor maken om thuis te werken aangezien mijn nog ter wereld te komen dochter vind dat ze een eigen kamer verdiend.
Pagina: 1