Eerste tegel verwijderd, ondervloer brokkelt af

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-07 21:47
Wat is wijsheid?

Ik heb nu plavuizen met bijvloerverwarming. Het plan was om de tegels te verwijderen en nieuwe hoofdvloerwarming in te frezen + pvc.

Nu heb ik 1 tegel handmatig verwijderd met tegelbeitel, alleen brokkelt de ondervloer erg af. Hele brokken van meerdere cm komen eruit. Dit had ik niet verwacht.

Wat is nu handig om te doen? Meerdere tegels proberen en kijken of het toevallig alleen bij dit hoekje gebeurt? Andere optie is de hele dekvloer er ook uit halen, of de hoofdvloerverwarming vergeten en pvc over de tegels leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uE7CtS7WKoB0L9e14CTIjKRUzxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSsDSYswGZODoQjfKvmdLnvH.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderen, egaliseren met egalisatiemortel, sleuven frezen en vloerverwarming leggen, sleuven vullen met egalisatiemortel, egaliseren met egaline en dan de pvc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-07 00:34
Lekker makkelijk sleuven frezen straks :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:15
Als de hele dekvloer mee komt dan hoef je geen sleuven te frezen ;)
Dan kan je direct VW aanleggen, dekvloer eroverheen en daarna tegels.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
alwind schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:25:
Lekker makkelijk sleuven frezen straks :)
Sleuven frezen gaat alleen op een enigzins egale vloer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je bent in een hoek begonnen, daar is je dekvloer het zwakst. Pak eens een tegel uit de midden, als die ook met dekvloer meekomt weet je wat de rest van de vloer gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
The-Source schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:30:
Als de hele dekvloer mee komt dan hoef je geen sleuven te frezen ;)
Dan kan je direct VW aanleggen, dekvloer eroverheen en daarna tegels.
Is de hele dekvloer laten vervangen voor ~50m2 niet veel prijziger dan sleuven infrezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
_JGC_ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:38:
Je bent in een hoek begonnen, daar is je dekvloer het zwakst. Pak eens een tegel uit de midden, als die ook met dekvloer meekomt weet je wat de rest van de vloer gaat doen.
Is het normaal dat het afbrokkelt in de hoeken? Dit lijkt me geen goed voorteken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je kunt toch ook de hoofdvloerverwarming door de tegels heen laten infrezen? Sleuven dichten, egaline er op, PVC er op. Klaar.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
FirePuma142 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:58:
Je kunt toch ook de hoofdvloerverwarming door de tegels heen laten infrezen? Sleuven dichten, egaline er op, PVC er op. Klaar.
Heb bij meerdere partijen hiervoor offerte aangevraagd en bijna alle partijen zeggen niet door tegels heen te frezen. Hierdoor ben ik bang dat daar teveel risico aan zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
FirePuma142 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:58:
Paar redenen waarom dit niet gedaan wordt:
1 Tegels zijn onvoorstelbaar veel harder dan cement. Hierdoor heb je een zwaardere machine nodig die ook harder slijt
2 Je kunt vrijwel garanderen dat na het leggen van het pvc door de warmtewerking van de vloer er op diverse plekken nog stukken tegel gaan barsten of loslaten, dat zie je door je pvc heen of het komt zelfs los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

pagani schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Paar redenen waarom dit niet gedaan wordt:
1 Tegels zijn onvoorstelbaar veel harder dan cement. Hierdoor heb je een zwaardere machine nodig die ook harder slijt
2 Je kunt vrijwel garanderen dat na het leggen van het pvc door de warmtewerking van de vloer er op diverse plekken nog stukken tegel gaan barsten of loslaten, dat zie je door je pvc heen of het komt zelfs los
Het wordt heus gedaan, niet elke tegel is te hard. Wellicht kent het de nadelen die je hier boven beschrijft. Die warmtewerking heeft deze vloer al gehad, er ligt immers al bijverwarming in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
FirePuma142 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Het wordt heus gedaan, niet elke tegel is te hard. Wellicht kent het de nadelen die je hier boven beschrijft. Die warmtewerking heeft deze vloer al gehad, er ligt immers al bijverwarming in.
Die warmtewerking krijgt de vloer na frezen en opvullen gewoon weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

pagani schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

Die warmtewerking krijgt de vloer na frezen en opvullen gewoon weer...
Dan kun je wellicht ook het stookprotocol doorlopen voordat je je eindvloer legt. Dan heb je gelegenheid om te repareren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:34
WIj hadden destijds hetzelfde probleem. Huis gekocht met plavuizen, deze wilde we eruit halen en vervolgens kwamen er hele brokken cementvloer mee. Uiteindelijk besloten om toch de hele plavuizen eruit te halen en een nieuwe cementdekvloer over het bestaande maanlandschap aan te brengen. Egaline ging niet lukken omdat de hoogteverschillen te groot waren (doordat er hele brokken mee uit kwamen)

Achteraf heb ik spijt dat ik destijds niet meteen de vloerverwarming goed heb meegepakt. Er zat bij ons al vloerverwarming in .. die had ik eigenlijk willen vervangen (want het is een heel oud systeem die nu dus nog dieper onder de vloer ligt dan voorheen)
Achteraf had ik het liefst de hele vloer inclusief verwarming opnieuw willen laten leggen. Dan heb je er ook geen omkijken meer naar.

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
U bent nu ingewijd in de verbouwwereld :+

Gewoon door gaan met breken, soms is het een mini hoekje dat je later aansmeert, maar het kan ook zijn dat je over een paar uur de hele vloer hebt uitgebroken inclusief ondervloer.
Maar dit zijn de dingen die erbij horen, eerst even doorgaan en daarna weet je meer.

Bedenk ook goed dat er meer uitbreken vaak goed is voor je opbouwhoogte. En hoogte kun je bijna nooit teveel hebben. In het ergste geval plaats je extra isolatie oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 10:27
Ik heb hetzelfde probleem gehad als TS.
Bij ons bleek er jarenlang een pot met plant van de vorige bewoner water gelekt te hebben waardoor de vloer helemaal zacht geworden was.

Gelukkig kwamen we hier achter, want door het volledig verwijderen van de vloer kwamen we achter meer slechte plekken en problemen.

Ja het is een tegenvaller voor nu, pluspunt: Je begint met een schone lei, je bepaalt zelf de basis en hierdoor kan je die zelf zo goed maken als noodzakelijk is voor jouw verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-07 23:19
zit schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:52:
[...]

Is de hele dekvloer laten vervangen voor ~50m2 niet veel prijziger dan sleuven infrezen?
Ik laat in mijn nieuwe huis beneden vloerverwarming frezen en boven vloerverwarming + nieuwe dekvloer leggen. Het prijsverschil lijkt mee te vallen, de hele dekvloer (~60m²) kost een paar honderd euro. Frezen is ook niet bepaald goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-07 14:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

tsja de charmes van de renovatie :+

Inderdaad alles eruit botteren tot op de betonnen constructievloer. Ik vermoed dat die er is? Dit wordt geen freeskarweitje want over de gehele breedte gaat die smeervloer loskomen met de tegel.

Wat ligt daar onder? Tempex? 10cm? 2cm? ik zou in dat hoekje eens een halve vierkante meter weghakken en kijken wat je allemaal tegenkomt.

Ergo, puincontainer op de stoep en scheppen :)

[ Voor 6% gewijzigd door AtomicShockwave op 28-08-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:20
Grote kans dat de plavuizen in de specie zijn gelegd, dat is wat mee afbrokkelt, wat logisch is.
Pagina: 1