Problemen met AMD garantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kannamori
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-09 19:29
In juli 2020 heb ik een Ryzen 9 3950X gekocht van *knip* webwinkel en voor 3 jaar lang heb ik hier echt van genoten. Maar aan het eind van juli dit jaar begon mijn PC kuren te krijgen. Blue screens met memory problemen, downloads, updates en andere dingen die corrupt werden, en ik kon niet eens meer Windows opnieuw installeren. Eerst dacht ik dat dit een RAM probleem was, heb deze terug gestuurd naar de verkoper en binnen drie dagen kreeg ik een nieuwe kit werkgeheugen. Dit had het probleem niet opgelost. Ik heb toen een moederbord van een vriend van mij geprobeerd met dezelfde RAM en CPU, nog steeds problemen. Uiteindelijk heb ik een goedkope Ryzen 3 4100 gekocht, in mijn PC gezet en ineens waren al die problemen die ik had verdwenen. Ik heb een bericht gestuurd naar webwinkel maar helaas, mijn garantie was met een maand verstreken. Ik heb een bericht gestuurd naar AMD en precies hetzelfde. Ik vind het zeer toevallig dat mijn processor een maand na hun eigen garantieperiode ineens bekakt en zelfs nadat ik hun heb gewezen op het Nederlandse consumentenrecht waarin staat dat ik een degelijke product mag verwachten voor het levensduur van het product lachen ze mij praktisch uit. Wat kan ik verder nog proberen?

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 28-08-2023 18:01 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 21:30
Meeste producten hebben maar 2 jaar. En 3 jaar is op zich best netjes, maar als ook die periode verstreken is en zowel de fabrikant als de winkelier (webwinkel) willen zich niet coulant op stellen dan houdt het denk ik op voor je.
Pech. Maar als je niet meteen een compleet nieuwe pc wil kopen dan zijn er toch nog genoeg tweedehands cpu's te koop via marktplaats of hier tweakers? Al gekeken naar vraag en aanbod?

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 28-08-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:45
Je kan het nog proberen om het op Wettelijke Garantie te gooien, maar daar zal je wel wat moeite voor moeten doen.
Op https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product en https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie kan je hier meer over lezen.

Echter zullen fabrikanten niet zo maar toegeven aan deze Wettelijke Garantie. Je zal dus zeker wat mooie briefen/e-mails moeten sturen waarin je aandringt op de Wettelijke garantie en aantoont dat jij niks raars/vreemds hebt gedaan.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Rechtsbijstand inschakelen en als je daar niet voor verzekerd bent, een verzekering nemen.
Niet bijster duur en je weet nooit wanneer je het nodig hebt. Dan kun je je juridisch laten adviseren en kunnen zij evt. actie ondernemen ri. webwinkel danwel AMD omwille van wat @Wylana aanhaalde.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:58
Wylana schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:39:
Echter zullen fabrikanten niet zo maar toegeven aan deze Wettelijke Garantie. Je zal dus zeker wat mooie briefen/e-mails moeten sturen waarin je aandringt op de Wettelijke garantie en aantoont dat jij niks raars/vreemds hebt gedaan.
Echter wel met de winkel mailen, daar is die gekocht. De fabrikant staat er buiten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

Rechtsbijstand inschakelen en als je daar niet voor verzekerd bent, een verzekering nemen.
Niet bijster duur en je weet nooit wanneer je het nodig hebt. Dan kun je je juridisch laten adviseren en kunnen zij evt. actie ondernemen ri. webwinkel danwel AMD omwille van wat @Wylana aanhaalde.
Volgens mij helpt een verzekering je niet bij een al lopende zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

jeroenkb schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:59:
[...]

Volgens mij helpt een verzekering je niet bij een al lopende zaak.
Waaruit blijkt dat er al een zaak is? Het is perfect valide om eerst zelf e.e.a. te proberen bij een winkel en dan alsnog een gerechtelijke procedure te gaan starten.

In Nederland werkt het Amerikaanse principe niet dat je iemand willens en wetens eerst aanklaagt en dan pas bewijslast gaat verzamelen of een vreedzame oplossing gaat zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SF, want dit is geen technische vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

Waaruit blijkt dat er al een zaak is? Het is perfect valide om eerst zelf e.e.a. te proberen bij een winkel en dan alsnog een gerechtelijke procedure te gaan starten.

In Nederland werkt het Amerikaanse principe niet dat je iemand willens en wetens eerst aanklaagt en dan pas bewijslast gaat verzamelen of een vreedzame oplossing gaat zoeken.
Denk dat ik het woord 'zaak' dan verkeerd gebruikt heb. TS heeft al contact gehad met winkel / fabrikant over de kapotte CPU. Hij heeft ze al gewezen op consumentenrecht etc. Maar hij krijgt 0 op het rekest. Er is dus nu een geschil conflict.

En even bij een willekeurige rbv op de website (hebben ze allemaal):
Met een rechtsbijstandverzekering bent u helaas niet verzekerd bij juridische conflicten die zijn ontstaan vóór de ingangsdatum van de verzekering. Een lopend of voorzien conflict is dus uitgesloten van de dekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

jeroenkb schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Denk dat ik het woord 'zaak' dan verkeerd gebruikt heb. TS heeft al contact gehad met winkel / fabrikant over de kapotte CPU. Hij heeft ze al gewezen op consumentenrecht etc. Maar hij krijgt 0 op het rekest. Er is dus nu een geschil conflict.

En even bij een willekeurige rbv op de website (hebben ze allemaal):

[...]
Als je idd geen rbv hebt, wat niet snugger is, dan wordt het lastig. Ik haalde niet uit het verhaal dat je op dat detail doelde, mea culpa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:00

WCA

Zeker dat het de CPU is en niet het moederbord of de PSU? Die kunnen dit soort problemen ook veroorzaken, zelfs als een andere CPU het wel doet. Het is niet dezelfde CPU, eentje die veel minder hongerig is, en veel minder vermogen heeft. Kan zomaar zijn dat je met je nieuwe Ryzen ook op het randje van stabiliteit hangt hoor.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
nelizmastr schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

Altijd leuk dat roepen neem een RB verzekeringen. Die had ik en heb hem juist opgezegd. Omdat ze met mijn probleem van 200 euro kostende CPU die na 2,5 jaar defect was niet wouden helpen want garantie was voorbij. Dus zelf gevecht aangegaan en na 3 keer mailen alsnog een nieuwe gekregen. Dus RB is niet altijd zo zaligmakend als hier geroepen wordt.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 28-08-2023 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Wylana schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:39:

Echter zullen fabrikanten niet zo maar toegeven aan deze Wettelijke Garantie.
Logisch, wettelijke garantie krijg je alleen van de verkoper. Als je de cpu normaal hebt gebruikt, moet de webwinkel hem kosteloos repareren of vervangen. Helaas wil niet elke winkel dat zomaar doen, dus dan moet je langs de rechter. Maar die zaak win je wel.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
fopjurist schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:22:
[...]

Logisch, wettelijke garantie krijg je alleen van de verkoper. Als je de cpu normaal hebt gebruikt, moet de webwinkel hem kosteloos repareren of vervangen. Helaas wil niet elke winkel dat zomaar doen, dus dan moet je langs de rechter. Maar die zaak win je wel.
Heb jij toevalig een website waar de conformiteit termijnen vermeld staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

NicoHF schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:45:
[...]

Heb jij toevalig een website waar de conformiteit termijnen vermeld staan?
Nee, maar conformiteit gaat over je verwachtingen. Van een cpu verwacht ik dat hij onder normale omstandigheden meer dan 10 jaar meegaat, zie bijvoorbeeld https://serverfault.com/q...average-lifespan-of-a-cpu

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Er is geen specifieke harde termijn gedefinieerd in de wet. Die termijn is vaag geformuleerd, afhankelijk van wat je van het product mag verwachten.

Wat mij betreft: een CPU gaat eigenlijk bijna nooit kapot mits niet heftig geOC'd of iets dergelijks, dus is het heel redelijk om te verwachten dat die langer meegaat dan 3 jaar. 10-20 jaar is gangbaar, 3 jaar is duidelijk veel te kort. En al helemaal aangezien die CPU destijds rond de 800 euro kostte. Dat laatste doet in technische zin niets aan de levensduur (sterker nog, high-end CPU's worden eerder tot het uiterste gedreven) maar wel in de economische zin.

Daarover gelijk krijgen kan echter een lang verhaal worden afhankelijk van of de winkel zijn poot stijf houdt. Omdat je wat mij betreft wel in je recht staat, en het om een hoog bedrag gaat, zou ik zeggen dat je de standaard aanpak moet volgen: eerst een formele mail/brief naar de webwinkel over dat ze in gebreke zijn en dat je CPU non-conform is, en dat je bij gebrek aan reactie de koop ontbindt. Dan hopen dat dat genoeg is om ze te laten schrikken zodat je niet naar stap twee hoeft, namelijk dagvaarden en de hele riedel. Er zijn al heel wat topics waarin dat hele traject is beschreven.
nelizmastr schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:45:
[...]

Als je idd geen rbv hebt, wat niet snugger is, dan wordt het lastig. Ik haalde niet uit het verhaal dat je op dat detail doelde, mea culpa :)
Ach, die onzinnige standaardreactie weer dat iedereen altijd een rechtsbijstandverzekering zou moeten hebben... Voor het geld dat ik in mijn leven bespaard heb door er geen te hebben kan ik tien high-end CPU's kopen, en met een beetje hulp kun je juridische conflicten grondiger aanpakken dan die RBV ooit zal doen. En als je een écht ernstig conflict heb je toch liever een echte advocaat.

Zoals bij elke verzekering is het gewoon een inschatting: ga ik die verzekering in mijn leven vaak genoeg gebruiken om het geld eruit te halen, en/of is het goed voor mijn gemoedsrust? Zo nee, dan is 'ie onnodig.

Even een andere richting, want we zitten toch op tweakers: al wat gespeeld met hogere voltages of lagere kloksnelheden? De symptomen die je noemt zijn dezelfde als bij een instabiele overclock, en dat betekent een te lage spanning voor de kloksnelheid, of anders gezegd een te hoge kloksnelheid voor de spanning.

Als je CPU niet op stock settings meer draait is 'ie nog steeds non-conform natuurlijk, maar als je weer even vooruit kunt door je voltage 0,1V hoger te zetten is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Nou zijn de symptomen van een écht kapotte CPU natuurlijk onvoorspelbaar dus dat kan het ook zijn, maar het is makkelijk te proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 28-08-2023 20:20 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Je hebt toch niet toevallig je geheugen buiten spec draaien (niet hoger dan 3200MT/s bij 2 dimms, niet hoger dan 2666MT/s, even uit mijn hoofd bij 4 dimms), dit zijn namelijk allemaal symptomen die je, zoals @bwerg ook al een beetje aangeeft, ziet bij o.a. instabiele geheugen overclocks.

Ik heb hetzelfde gehad met een Ryzen 3600, zelfde soort symptomen, wanneer het geheugen op 3600MT/s draaide (buiten spec voor de cpu), zette ik het handmatig op 3200MT/s (binnen spec cpu) draaide het als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zou inderdaad bovenstaande even proberen. Daarnaast schiet mij te binnen dat sommige gebruikers van eerste batches Ryzen 3000's na een tijdje ook nog wel eens problemen kregen met C-states (CPU-states voor laag vermogen als er geen CPU-load is), die zijn ook uit te zetten in de BIOS. Als dat het is is het nog steeds non-conform (en juist heel duidelijk non-conform, in het geval de winkel daar nog over wil discussiëren) maar dan kun je de huidige CPU in ieder geval wel gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 29-08-2023 09:06 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kannamori schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:11:
In juli 2020 heb ik een Ryzen 9 3950X gekocht van [mbr]*knip* webwinkel[/] en voor 3 jaar lang heb ik hier echt van genoten. Maar aan het eind van juli dit jaar begon mijn PC kuren te krijgen. Blue screens met memory problemen, downloads, updates en andere dingen die corrupt werden, en ik kon niet eens meer Windows opnieuw installeren. Eerst dacht ik dat dit een RAM probleem was, heb deze terug gestuurd naar de verkoper en binnen drie dagen kreeg ik een nieuwe kit werkgeheugen. Dit had het probleem niet opgelost. Ik heb toen een moederbord van een vriend van mij geprobeerd met dezelfde RAM en CPU, nog steeds problemen. Uiteindelijk heb ik een goedkope Ryzen 3 4100 gekocht, in mijn PC gezet en ineens waren al die problemen die ik had verdwenen. Ik heb een bericht gestuurd naar [mbr]webwinkel[/] maar helaas, mijn garantie was met een maand verstreken. Ik heb een bericht gestuurd naar AMD en precies hetzelfde. Ik vind het zeer toevallig dat mijn processor een maand na hun eigen garantieperiode ineens bekakt en zelfs nadat ik hun heb gewezen op het Nederlandse consumentenrecht waarin staat dat ik een degelijke product mag verwachten voor het levensduur van het product lachen ze mij praktisch uit. Wat kan ik verder nog proberen?
Beroep je op de wettelijke garantie,. oftewel conformiteitsvereiste. je mag van een cpu, onder normaal gebruik, verwachten dat ie langer mee gaat dan 3j. de 3j is ook fabrieks- dan wel verkopersgarantie.

* Hier kun je alleen aanspraak op maken als consumentkoper. consumentenbescherming

https://wetboekplus.nl/bu...teit-en-non-conformiteit/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1