Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02:40
Beste,

Jarenlang privé en zakelijk hier 4 O365 accounts gehad. Er zit wel wat data in, maar echt belangrijk is die data niet.

Nu is mijn privé situatie grondig veranderd en wil ik van O365 af. Ik zal enkel nog onbelangrijke mails van vrienden/familie/nieuwsbrieven/accounts ed ontvangen.

Ik dacht een IMAP account ergens af te sluiten (bij mijn domain name provider nomeo.be kan dat precies vrij goedkoop, paar EUR/jaar voor een accountje). > andere alternatieven zijn welkom! Google wil ik voorlopig precies wat vermijden.

Iemand die weet hoe ik proper de data van de 365 naar de nieuwe IMAP accounts kan verhuizen?

Reden dat ik vooral wil verhuizen is de kostprijs: betalen nu toch 20 EUR/maand aan MSFT, terwijl ik nietmeer alle functionaliteiten van 365 gebruik.

Of is er tegenwoordig een betere manier/methode dan IMAP? Ik kom uit een wereld waar ik vroeger met POP3/IMAP/SMTP gewerkt heb. Maar de laatste 15 jaar heb ik enkel Exchange onpremise en Exchange Online gebruikt en van de rest me niets meer aangetrokken. Dus als dingen grondig veranderd zijn, laat me gerust weten.

Bepaalde (gratis) migratietools hiervoor?
Het gaat om 4 mailboxen van gemiddeld 5 gigabytes groot.

Het ding platleggen voor meerdere dagen is geen enkel probleem.

Tnx!
Pieter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Beste optie is met Outlook een PST trekken en die importeren in je nieuwe mailbox. Zonder outlook wordt het een lastig verhaal maar ‘t zal vast met beunsoftware kunnen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 07:00

BoAC

Memento mori

Beide mail accounts in Outlook koppelen en daarna de mail verplaatsen lijkt mij het eenvoudigste :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Ik heb hier in het verleden imapsync (https://github.com/imapsync/imapsync) voor gebruikt, wel vanop een ubuntu terminal gedraaid. Dat ging vrij vlot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:53

TommieW

Numa numa.

Lt.Mitchell schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:17:
Ik heb hier in het verleden imapsync (https://github.com/imapsync/imapsync) voor gebruikt, wel vanop een ubuntu terminal gedraaid. Dat ging vrij vlot :)
+1 inderdaad voor imapsync. Heb ik goede ervaringen mee voor mails. Geen idee wat ermee gebeurt als je ook een kalender en contacten hebt.

Je moet wel een klein beetje ervaring met CLI-programma's hebben om 't te kunnen gebruiken.

Alternatief kan je volgens mij ook prima Thunderbird hiervoor gebruiken.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Waarom is Microsoft Family of Personal geen optie? Is veel goedkoper dan wat jij aangeeft en lijkt ook genoeg.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Coach4All schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:29:
Waarom is Microsoft Family of Personal geen optie? Is veel goedkoper dan wat jij aangeeft en lijkt ook genoeg.
omdat MS is gestopt met outlook for domains voor O365-family klanten, het werd kennelijk te vaak misbruikt door ZZP'ers en andere kleine bedrijfjes die er zakelijk gebruik van maakten.

aan @Pharos1985 zou ik Zoho.eu willen aanbevelen,
A: omdat ze inporteren uit 3rd-party diensten zoals google en MS ondersteunen.
B: omdat ze naast imap ook exchange active sync bieden (in tegenstelling tot de meeste domeinboeren).
C: vanwege de prijs.
voor 5gb a 99ct per user per maand
of 10gb a 1,13 per user per maand
tot 50gb a 3,60 per user per maand,

dat zijn aanzienlijk lagere prijzen dan MS en Google.

als alternatief kun je natuurlijk ook gewoon een enkel o365 personal (of als je een gezin hebt, family) nemen en externe mailboxen aan je account toevoegen.

jij bent dan Pharaos1985@outlook.com en je stuurt mail namens info@pharaos1985.com je kunt op die manier meerdere mailboxen of mail adressen (als alias) toevoegen aan je eigen inbox. en zo bespaar je dus nog meer ... hangt allemaal een beetje af van wat je nu precies nog met die mail-adressen wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Bedankt voor alle reacties!

Even vergeten vermelden: we gebruiken wel degelijk een custom domain name.
Het gaat echt héél simpel mailverkeer worden: vooral de facturen ontvangen van gas/elek/water, nieuwsbrieven, spam, etc. Dat zal het ongeveer zijn.
Ik blijf O365 wel nog gebruiken, maar die moet ik niet betalen :-) Het is voor mijn privé stukje dat ik wat zoek.

Zoho.eu lijkt me wel OK, maar nog steeds duur vind ik.

Via mijn domain name reseller kan ik voor 5EUR/jaar 5 mbx'en krijgen van elk 1GB. Dat lijkt voor mijn gebruik méér dan voldoende.

Synct IMAP eigenlijk elke map in het mailaccount? Dus ook mappen die ik zelf aanmaak via Outlook en dergelijke? In een ver verleden gebruikte ik IMAP en ik herinner me dat er toen issues waren rond het sturen van mail (daarvoor gebruikte ie dan SMTP en dat ging dan niet als je op een niet Telenet netwerk zat bvb...). Dat zijn dingen die me vreemd zijn en me een beetje een sprong in het duistere. Met ActiveSync heb je daar allemaal geen last van :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:04
Exchange Online kiosk licentie is nog geen 2 euro per maand per user. Wel een aantal limitaties maar prima voor de meeste mensen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Hmmz aan die laatste had ik nog niet gedacht. Tnx, ga het eens bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

i-chat schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

omdat MS is gestopt met outlook for domains voor O365-family klanten, het werd kennelijk te vaak misbruikt door ZZP'ers en andere kleine bedrijfjes die er zakelijk gebruik van maakten.
Ter info, maar dat duurt nog wel even. Tot 30 november kan prima een custom domain gekoppeld worden aan een Family abo, die daarna ook gewoon blijft werken.
Starting November 30, 2023, Microsoft 365 Personal or Microsoft 365 Family subscribers will no longer be able to create a new email address for any personalized domain associated with their Outlook.com mailbox.
.....
If you already have a personalized email address in Outlook.com, nothing will change, and you can continue using it without any disruption in service.
Changes to Microsoft 365 email features and storage

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1