Het koningshuis

Pagina: 1
Acties:
  • 2.424 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:34
Het koningshuis. Ik vind dat troonopvolging verwerpelijk en niet van deze tijd is. Het feit dat je uit een bepaalde baarmoeder geboren is in mijn geen reden om de "baas" van een land te zijn. Andere mensen vinden de traditie mooi. En weer andere mensen claimen dat het koningshuis financieel een hoop oplevert.

In mijn ogen een elitaire familie die rijk is en geen reden heeft om gesponsord te worden door de werkende man.

Wat is jullie mening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Niks van aantrekken, er zijn wel belangrijkere dingen om mijn tijd aan te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ernemmer schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:42:
Niks van aantrekken, er zijn wel belangrijkere dingen om mijn tijd aan te besteden.
Ergens iets van aantrekken is anders dan een mening hebben, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

Ergens iets van aantrekken is anders dan een mening hebben, toch?
Je moet er inderdaad eerst tijd in gaan stoppen om er een mening over te hebben en dat is het imo eigenlijk al niet waard.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Als de koning daadwerkelijk de baas was, dan had ik je gelijk gegeven. Onze koning heeft vrijwel geen macht. Dus zoals wij het koningschap hebben geregeld vind ik het prima. Ik denk dat wij mazzel hebben met de familie die nu op de troon zit. Een degelijk gezin die een grote bijdrage levert aan de maatschappij (handelsmissies, ambassadeur voor sport en watermanagement, verbinden met mensen bij rampen etc.) Het heeft geschiedenis, traditie, geeft smoel aan een land. Samenvattend: zoals het nu is ben ik voor.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:42
Topic heeft enige potentie om boeiend te worden als je ook een of meerdere plausibele alternatieven zou geven. Naar welke staatsvorm gaat jouw voorkeur uit TS?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Mog schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:47:
Als de koning daadwerkelijk de baas was, dan had ik je gelijk gegeven. Onze koning heeft vrijwel geen macht. Dus zoals wij het koningschap hebben geregeld vind ik het prima. Ik denk dat wij mazzel hebben met de familie die nu op de troon zit. Een degelijk gezin die een grote bijdrage levert aan de maatschappij (handelsmissies, ambassadeur voor sport en watermanagement, verbinden met mensen bij rampen etc.) Het heeft geschiedenis, traditie, geeft smoel aan een land. Samenvattend: zoals het nu is ben ik voor.
Precies mijn gedachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mij staat vooral dat stukje troonopvolging tegen. Alles wat je noemt kan een andere staatsvertegenwoordiger ook toch? Dat we "geluk" hebben met WA is niet relevant. Amalia kan wel eens een mafkees zijn. En inderdaad hebben ze niet echt macht. Maar die vertegenwoordiging hangen we vast aan vererving?? Beetje vreemd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Homer-Simpson schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:48:
Topic heeft enige potentie om boeiend te worden als je ook een of meerdere plausibele alternatieven zou geven. Naar welke staatsvorm gaat jouw voorkeur uit TS?
Democratie zoals nu, zonder koningshuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-07 15:30
Precies dit!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:53:
[...]

En een presidentiële democratie is heel veel beter? Zoals Frankrijk of Duitsland?

Ik ben geen oranjeklant maar een republiek is ook zeker niet perfect. Weer meer politisering, in theorie zou de Kroon een stukje stabiliteit binnen de rechtsstaat kunnen brengen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:53:
[...]

En wie of wat is dan het staatshoofd?
Een republiek met een democratisch verkozen president? En zo ja: heeft die dan een ceremoniële functie (Duitsland) of een actieve (VS). Etc?

Met respect maar nu lijkt het topic me een beetje op goedkope clickbait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:43

Sport_Life

Solvitur ambulando

Exact!

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:06

OMD

Je bent er op tegen omdat je zelf niet uit een koninklijke baarmoeder komt. Was je dat wel, had je heel anders gedacht.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Homer-Simpson schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:56:
[...]

En wie of wat is dan het staatshoofd?
Een republiek met een democratisch verkozen president? En zo ja: heeft die dan een ceremoniële functie (Duitsland) of een actieve (VS). Etc?

Met respect maar nu lijkt het topic me een beetje op goedkope clickbait.
We hebben toch een staatshoofd? De premier? Is dat niet genoeg. Die vrouw of man heeft de macht. Hebben we een koning nodig daarnaast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Buiten het feit dat de koning(in) nagenoeg geen 'baas' is, meer het presenteergezin van ons land, heeft het een aspect wat binnen een democratie (of republiek) namelijk onmogelijk is.. iedereen heeft het er maar mee te doen.

Een verkozen 'kopman' heeft per definitie een groep tegen zich, immers 'daar heb ik niet op gestemd'. Koningrijk heeft bepaald dat het kind/kinderen in kwestie tot beste vermogen 'voor het land' zullen worden opgevoed, ipv vanuit een bepaalde hoek/kleur/groep/overtuiging het land naar zijn pijpen zetten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 10:14
Niet beter kunnen verwoorden. Ook Queen Elizabeth is altijd een verbindende factor geweest tussen het volk. Verbindend en vooral stabiel. Want dat hoef je allebei niet te verwachten van de huidige (alsmaar kibbelende) politiek.

De rol is met name ceremonieel en niet “bepalend”, dus ik ben er ook wel blij mee.

En zoals hier boven ook al goed aangegeven: het koningshuis is niet links of rechts maar er voor iedereen.

[ Voor 5% gewijzigd door eMiz0r op 27-08-2023 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:56:
[...]

En een presidentiële democratie is heel veel beter? Zoals Frankrijk of Duitsland?

Ik ben geen oranjeklant maar een republiek is ook zeker niet perfect. Weer meer politisering, in theorie zou de Kroon een stukje stabiliteit binnen de rechtsstaat kunnen brengen.
In theorie heeft de koning weinig functie. Hebben we iemand naast de premier nodig? Oprechte vraag.

Maar dan nog liever gekozen dan ehm, geboren als dat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik denk dat het lastig te ontkennen is dat het nogal apart is dat zo'n significante functie alleen bepaald wordt door wie je ouders zijn. Maar tja, samengevat maakt het mij simpelweg niks uit. Ik vind het wel prima zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
OMD schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:58:
Je bent er op tegen omdat je zelf niet uit een koninklijke baarmoeder komt. Was je dat wel, had je heel anders gedacht.
Net zoals de rest van Nederland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Koningshuis is natuurlijk ook een bepaald aanzien in de wereld, ik geloof (is ooit onderzocht ik heb zo geen cijfers) dat het uiteindelijk nog altijd meer opbrengt dan dat het kost, dus het is gewoon een prima marketing project voor de BV nederland.
verder ben ik persoonlijk niet voor maar zeker niet tegen.

Als je er wat verder op in gaat, is het voor iedereen belangrijk uit welke baarmoeder die geboren wordt. Het zal altijd invloed hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door mvrhrln op 27-08-2023 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Sissors schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:02:
Ik denk dat het lastig te ontkennen is dat het nogal apart is dat zo'n significante functie alleen bepaald wordt door wie je ouders zijn. Maar tja, samengevat maakt het mij simpelweg niks uit. Ik vind het wel prima zoals het gaat.
Het is middeleeuwen gedachte dat iemand op basis van geboorte staatshoofd is. Althans dat vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:02:
[...]

Net zoals de rest van Nederland?
Geen idee, ik ben er niet op tegen in ieder geval. Vaak staat in dit soort gevallen benijden aan de basis. Heel veel mensen kunnen zeggen van niet omdat ze het niet durven toe te geven.

In de huidige vorm vind ik het kongingshuis wat toevoegen. Laat ze lekker, is toch een mooie familie man die voor veel verbintenis zorgt en blije gezichten. Niet zo zwaar aan tillen, ga lekker door met je leven. Druk maken moet je om andere dingen :+

[ Voor 8% gewijzigd door OMD op 27-08-2023 22:07 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:02

Secsytime

Automagisch

Boudewijn schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:56:
[...]

Stabiliteit? Merkel was maar 20 jaar Bondskanselier toch, stabiel zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:04:
[...]

Het is middeleeuwen gedachte dat iemand op basis van geboorte staatshoofd is. Althans dat vind ik.
Als jij uit een andere baarmoeder was gekomen was je misschien wel junk geweeest, wie zal het zeggen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:59:
[...]

We hebben toch een staatshoofd? De premier? Is dat niet genoeg. Die vrouw of man heeft de macht. Hebben we een koning nodig daarnaast?
De premier is geen staatshoofd, maar de regeringsleider.

Ons staatshoofd is de koning.

Voor de discussie zou het wel handig zijn als je je eerst verdiept in het onderwerp waar je over wil discussiëren...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
OMD schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:05:
[...]

Geen idee, ik ben er niet op tegen in ieder geval. Vaak staat in dit soort gevallen benijden aan de basis. Heel veel mensen kunnen zeggen van niet omdat ze het niet durven toe te geven.

In de huidige vorm vind ik het kongingshuis wat toevoegen. Laat ze lekke, is toch een mooie familie man die voor veel verbintenis zorgt en blije gezichten. Niet zo zwaar aan tillen, ga lekker door met je leven. Druk maken moet je om andere dingen :+
Dat vind ik ook weer een dooddoener. Dan kan je letterlijk alles wel op jaloezie gooien. Nou, ik kan je zeggen dat ik het apart vind (maar dus maak ik me ook niet echt druk erom), en ben ook blij dat ik ver bij het koningshuis vandaan ben. Zou er niet aan moeten denken dat je hele leven onder een vergrootglas ligt. Hier vragen mensen zich af of de lokale winkelier wel naar je postcode mag vragen onder privacy wetgeving, en vergelijk dat met het leven van degene in het koningshuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-07 22:58

Sebastiaan

....

Secsytime schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:06:
[...]

Stabiliteit? Merkel was maar 20 jaar Bondskanselier toch, stabiel zat.
Dat is toch echt een andere functie dan de president: https://nl.wikipedia.org/...land_(1949%E2%80%93heden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
mvrhrln schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:06:
[...]

Als jij uit een andere baarmoeder was gekomen was je misschien wel junk geweest, wie zal het zeggen....
Eens, maar als je zo denkt kun je ook zeggen dat democratie onzin is. Zoals vroeger toen afkomst bepalend was voor je toekomst... Ik hoop dat dat nu niet meer zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1835258

Het is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk voor de troonopvolger zelf. Quasi gedwongen worden om een leven in de schijnwerpers te moeten leven, je mening voor je te houden, een 'verbindende' rol te spelen voor de Nederlandse samenleving, internationaal uithangbord moeten zijn, etc. Zou niet met W-A willen ruilen, alle privileges ten spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Sissors schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:09:
[...]

Dat vind ik ook weer een dooddoener. Dan kan je letterlijk alles wel op jaloezie gooien. Nou, ik kan je zeggen dat ik het apart vind (maar dus maak ik me ook niet echt druk erom), en ben ook blij dat ik ver bij het koningshuis vandaan ben. Zou er niet aan moeten denken dat je hele leven onder een vergrootglas ligt. Hier vragen mensen zich af of de lokale winkelier wel naar je postcode mag vragen onder privacy wetgeving, en vergelijk dat met het leven van degene in het koningshuis.
Wie heeft het over jaloezie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wildhagen schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:07:
[...]

De premier is geen staatshoofd, maar de regeringsleider.

Ons staatshoofd is de koning.

Voor de discussie zou het wel handig zijn als je je eerst verdiept in het onderwerp waar je over wil discussiëren...
Zou je mij willen uitleggen wat het verschil is. En waarom dat nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
[...]

Sorry maar nu ga ik afhaken. @Mog heeft wat mij betreft prima aangegeven wat er wel deugd aan de huidige situatie. Als je als openingspost aangeeft dat je de manier waarop het staatshoofd aan de macht komt niet aanstaat en je geeft daarna te kennen niet te weten wie of wat het staatshoofd is dan ben ik klaar met de discussie.

Het huidige systeem is verre van perfect, maar van een TS verwacht ik alternatieven en argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
OMD schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:10:
[...]

Wie heeft het over jaloezie dan?
...

Jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Volgens mij heb ik het over benijden, geen jaloezie… das nogal een verschil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:09:
[...]

Eens, maar als je zo denkt kun je ook zeggen dat democratie onzin is. Zoals vroeger toen afkomst bepalend was voor je toekomst... Ik hoop dat dat nu niet meer zo is.
IJdele hoop. Ook nu nog is je afkomst van grote invloed op jouw toekomst. Ook al pretenderen we dat in Nederland iedereen gelijke kansen heeft, is dat feitelijk niet waar. Dit komt voor een groot deel door het nest waaruit je bent geboren en de omgeving waarin je bent opgegroeid.

Bijvoorbeeld https://www.nji.nl/kansen...lijkheid-in-het-onderwijs of https://www.bol.com/nl/nl...vinkjes/9300000056966296/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
OMD schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

Volgens mij heb ik het over benijden, geen jaloezie… das nogal een verschil.
https://www.vandale.nl/gr...rlands/betekenis/benijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Leuk ze te hebben, ik vind het helemaal prima.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
Denk niet dat Nederland er beter op wordt, als we dit gaan veranderen/afschaffen.
Lekker zo laten, mooi voor die familie, maar goed liever dit dan een of andere "oranje" gek die probeert de macht te pakken. (en daarvoor nog speciaal poseert op een mugshot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Hmmzz, ik heb net woord anders geleerd. Heb even gechecked met mijn zus die lerares Nederlands is maar die zegt ook dat het 2 verschillende betekenissen zijn/waren. Jaloers is misgunnen, benijden is wensen dat je hetzelfde had.

Wellicht later aangepast, dat was in ieder geval mijn opzet. Thanx :)

En om dan terug te komen op de dooddoener, daar geef ik je gelijk in :)

[ Voor 8% gewijzigd door OMD op 27-08-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Homer-Simpson schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Sorry maar nu ga ik afhaken. @Mog heeft wat mij betreft prima aangegeven wat er wel deugt aan de huidige situatie. Als je als openingspost aangeeft dat je de manier waarop het staatshoofd aan de macht komt niet aanstaat en je geeft daarna te kennen niet te weten wie of wat het staatshoofd is dan ben ik klaar met de discussie.

Het huidige systeem is verre van perfect, maar van een TS verwacht ik alternatieven en argumenten.
Ik mag een topic openen om een discussie te starten.

Maar daarnaast, ik vraag me het nu af voor een staatshoofd naast een regeringsleider.

Ik vind een staatshoofd op basis van opvolging verwerpelijk. Dat is wat ik zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:46
[...]
Ik denk dat wij mazzel hebben met de familie die nu op de troon zit. Een degelijk gezin die een grote bijdrage levert aan de maatschappij (handelsmissies, ambassadeur voor sport en watermanagement, verbinden met mensen bij rampen etc.) Het heeft geschiedenis, traditie, geeft smoel aan een land. Samenvattend: zoals het nu is ben ik voor.
Misschien moet je eens "oranje zwartboek" lezen over hoe de oranjes (tegen zijn zin) op de troon is gezet. En hoeveel geld ze kosten en macht ze daarmee verworven hebben in de zin van dat als we het koningshuis opheffen dit de Nederlandse staatskas enorm veel geld gaat kosten.

Komt er verder op neer dat er nooit bewezen is dat die handelsmissies nu echt geld op leveren. Verder vind ik persoonlijk dat de verbondenheid tijdens corona niet zo goed uitpakte toen hij naar 1 van zijn vakantiehuizen (betaald door de staat) reisde met zijn privé vliegtuig (betaald door de staat).
Dat kan volgens mij allemaal best een beetje minder. Netzoals amalia die zo goed voorkomt dat ze het geld nu niet aanneemt zodat ze niet hoeft op te draven bij alle officiële gelegenheden maar via de achterdeur (papa) wordt voorzien van financiële middelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Zou je mij willen uitleggen wat het verschil is. En waarom dat nodig is?
De regeringsleider (de premier) heeft de leiding over de regering en de dagelijkse leiding over Nederland. Dus niet over andere landen binnen het koninkrijk (Aruba, Curaçao, Sint Maarten). Die hebben eigen regeringsleiders.

Het staatshoofd (de koning) heeft de leiding over het gehele koninkrijk, dus over alle landen, niet alleen Nederland. En hij heeft wat formele en ceremoniële taken

Mensen, dit is maatschappijleer op middelbare school niveau. Daar is dit allemaal behandelt...

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 27-08-2023 22:18 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:46
Anoniem: 1835258 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:10:
Het is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk voor de troonopvolger zelf. Quasi gedwongen worden om een leven in de schijnwerpers te moeten leven, je mening voor je te houden, een 'verbindende' rol te spelen voor de Nederlandse samenleving, internationaal uithangbord moeten zijn, etc. Zou niet met W-A willen ruilen, alle privileges ten spijt.
Niemand heeft hem gedwongen om op de troon te zitten. Hij en de familie kan prima afstand doen en van hun vermogen een vorstelijk leven genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

wildhagen schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:16:
[...]

De regeringsleider (de premier) heeft de leiding over de regering en de dagelijkse leiding over Nederland. Dus niet over andere landen binnen het koninkrijk (Aruba, Curaçao, Sint Maarten?).

Het staatshoofd (de koning) heeft de leiding over het gehele koninkrijk, dus over alle landen, niet alleen Nederland. En hij heeft wat formele en ceremoniële taken

Mensen, dit is maatschappijleer op middelbare school niveau. Daar is dit allemaal behandelt...
De Nederlandse taal is daar ook behandeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bazzemans schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:13:
[...]

IJdele hoop. Ook nu nog is je afkomst van grote invloed op jouw toekomst. Ook al pretenderen we dat in Nederland iedereen gelijke kansen heeft, is dat feitelijk niet waar. Dit komt voor een groot deel door het nest waaruit je bent geboren en de omgeving waarin je bent opgegroeid.

Bijvoorbeeld https://www.nji.nl/kansen...lijkheid-in-het-onderwijs of https://www.bol.com/nl/nl...vinkjes/9300000056966296/.
We kunnen het tenminste proberen om e.e.a. te verbeteren. Iedereen is gelijkwaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Secsytime schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

De Nederlandse taal is daar ook behandeld ;)
Heel volwassen. Als je het op inhoud niet kunt, dan maar op de man spelen over tikfouten, is dat het idee?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:07
Ik vind dat we best trots kunnen zijn op ons huidig Koningshuis. Ik welk ander land kan een staatshoofd of andere hoge pief zich zo vrij tussen de mensen bewegen of zich zo open tonen?

Kijk maar eens naar de foto’s van gister en vandaag van de GP in Zandvoort. En dan het bijzonder met Rico Verhoeven…

Is toch mooi man dat dit kan! Goed voor Nederland als je het mij vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDrX4F2SafUQkHkQ9JGTDFUZIH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYODbLCRfloSuOFnwIeXN0tB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wildhagen schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:16:
[...]

De regeringsleider (de premier) heeft de leiding over de regering en de dagelijkse leiding over Nederland. Dus niet over andere landen binnen het koninkrijk (Aruba, Curaçao, Sint Maarten). Die hebben eigen regeringsleiders.

Mensen, dit is maatschappijleer op middelbare school niveau. Daar is dit allemaal behandeld...
En nog snap ik niet waar die koning voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

wildhagen schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:19:
[...]

Heel volwassen. Als je het op inhoud niet kunt, dan maar op de man spelen over tikfouten, is dat het idee?
Nee, ik heb ook gewoon maatschappijleer gehad. Jij bent degene die denigrerende opmerkingen plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:07
barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:20:
[...]

In ieder geval visitekaartje zijn. En dat doet WA erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Lejavh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:20:
Ik vind dat we best trots kunnen zijn op ons huidig Koningshuis. Ik welk ander land kan een staatshoofd of andere hoge pief zich zo vrij tussen de mensen bewegen of zich zo open tonen?

Kijk maar eens naar de foto’s van gister en vandaag van de GP in Zandvoort. En dan het bijzonder met Rico Verhoeven…

[Afbeelding]
Ze zijn zo normaal gebleven hé die Oranjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Pak je maatschappijleer boek erbij, daar staat het uitgelegd.

Of vraag bij de volgende les aan je leraar of hij de rol van het staatshoofd (koning) verder toe kan lichten als de uitleg in het boek niet voldoende is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Lejavh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:20:

[Afbeelding]
Hoho, dit vind ik ook mooi. Sterker ik heb mooie anekdotes met Willem samen toen ie nog prins was. Ik vraag me alleen af waarom we een familie "aanbidden" zonder echte reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
[...]
Er zal altijd meer zijn wat je niet snapt dan dat je wel snapt, laat dit ene ding je niet te veel afleiden :)
(telt overigens voor iedereen hoor :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wildhagen schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:22:
[...]

Of vraag bij de volgende les aan je leraar of hij de rol van het staatshoofd (koning) verder toe kan lichten als de uitleg in het boek niet voldoende is.
Dankjewel voor je nietszeggende post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1835258

jongetje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

Niemand heeft hem gedwongen om op de troon te zitten. Hij en de familie kan prima afstand doen en van hun vermogen een vorstelijk leven genieten.
Dat is natuurlijk theoretisch correct, maar in praktische zin ligt dat wel wat genuanceerder. Een troonopvolger wordt als kind al 'klaargestoomd' voor de baan. Van autonomie en vrije wil is op die leeftijd zeker geen sprake. Waar jij en ik (als het goed is) vroeger de vraag kregen welk beroep ons leuk lijkt, is W-A waarschijnlijk primair verteld dat hij zich bovenal moet richten op zijn toekomstig Koningsschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

Dankjewel voor je nietszeggende post.
Jij vraagt om meer info, ik geef je aan waar je de info kan vinden...

Ik heb het idee dat je het heel goed weet, maar dat je helemaal niet echt wil discussiëren, maar enkel wil trollen.

Ik heb daar geen behoefte aan, dus ik haak af.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Anoniem: 1835258 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

Dat is natuurlijk theoretisch correct, maar in praktische zin ligt dat wel wat genuanceerder. Een troonopvolger wordt als kind al 'klaargestoomd' voor de baan. Van autonomie en vrije wil is op die leeftijd zeker geen sprake. Waar jij en ik (als het goed is) vroeger de vraag kregen welk beroep ons leuk leek, is W-A waarschijnlijk primair verteld dat hij zich bovenal moet richten op zijn toekomstig Koningsschap.
Alles is een keuze, zal geen makkelijke zijn. Kijk naar het Engelse koningshuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
Het is vrij simpel, het altiernatief is "niets", en daar schieten we als land niks mee op.
En afschaffen levert helemaal niemand wat op, dat beetje geld verdampt dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

wildhagen schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:22:
[...]

Pak dat boek Nederlands er ook maar even bij dan, als je wil kan ik het kofschip of fok schaap nog wel even aan je uitleggen als je het toch nog niet begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

mvrhrln schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:25:
Het is vrij simpel, het altiernatief is "niets", en daar schieten we als land niks mee op.
En afschaffen levert helemaal niemand wat op, dat beetje geld verdampt dan wel.
Financieel gezien is het inderdaad een druppel op een gloeiende plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
rustig .........................

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Secsytime schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:26:
[...]

Pak dat boek Nederlands er ook maar even bij dan, als je wil kan ik het kofschip of fok schaap nog wel even aan je uitleggen als je het toch nog niet begrijpt.
Iets minder op de man spelen mag ook wel weer.

Reageer op de inhoud, of reageer niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wildhagen schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:24:
[...]

Jij vraagt om meer info, ik geef je aan waar je de info kan vinden...

Ik heb het idee dat je het heel goed weet, maar dat je helemaal niet echt wil discussiëren, maar enkel wil trollen.

Ik heb daar geen behoefte aan, dus ik haak af.
Echt, ik zie geen nut in een koningshuis. Maar jij verwijst me naar een leraar van 30 jaar terug. Dan ben ik blij dat je je terugtrekt. Ik hoop dat je je eraan houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wildhagen schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:27:
[...]

Idem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

wildhagen schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:27:
[...]

Jij begint, ik geef je alleen een koekje van eigen deeg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Kinderen, niet ruziën onder het vechten.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

<knip> Onnodig. Als je meent dat iets tegen de regels is, dien je 'n TR in.

[ Voor 73% gewijzigd door Ardana op 28-08-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
Laat ik het zo zeggen, zonder koningshuis moeten we een feestdag inleveren, zou dat het waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
mvrhrln schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:30:
Laat ik het zo zeggen, zonder koningshuis moeten we een feestdag inleveren, zou dat het waard zijn?
Tssssss, 5 mei en Suikerfeest er gratis bij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:13
Er zijn veel landen met een ceremoniële president. Dat kan prima werken.

Ik geloof niet in een adelijk geboorterecht, net zo min als ik in sprookjes geloof.

En ik heb vooral medelijden met Amalia. Ik heb een dochter van dezelfde leeftijd en ben heel gelukkig dat die haar eigen leven kan ontdekken en vorm geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hoezo, je kan het einde van de republiek toch ook vieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:45
Ben blij dat we de Tweede Wereldoorlog hebben gehad, daardoor hebben we eens in de 5 jaar een vrije dag. /s

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:31:
[...]

Tssssss, 5 mei en Suikerfeest er gratis bij!
Beiden hebben niks met het koningshuis te maken.

En 5 mei is sowieso al tientallen jaren een feestdag. Die zou er dus niet bij komen, want die is er al.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
Maarten_E schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:31:
[...]

Ben blij dat we de Tweede Wereldoorlog hebben gehad, daardoor hebben we eens in de 5 jaar een vrije dag. /s
Leg dat maar eens uit aan die 21+ miljoen mensen die gesneuveld/vermoord zijn .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Maarten_E schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:31:
[...]

Alleen als je CAO hem erkend!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:04
Secsytime schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:31:
[...]
Hoezo, je het einde van de republiek toch ook vieren?
Fok dat schaap en kijk eens in de spiegel :+

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Highland schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:31:
Er zijn veel landen met een ceremoniële president. Dat kan prima werken.

Ik geloof niet in een adelijk geboorterecht, net zo min als ik in sprookjes geloof.

En ik heb vooral medelijden met Amalia. Ik heb een dochter van dezelfde leeftijd en ben heel gelukkig dat die haar eigen leven kan ontdekken en vorm geven.
Dit dus. Vooral dat geboorterecht. Als men per se een ceremonieel persoon wil, dan verkozen en niet op basis van adel. Dat vind ik gewoon raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mvrhrln schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:33:
[...]

Leg dat maar eens uit aan die 21+ miljoen mensen die gesneuveld/vermoord zijn .......
Voor sommigen is dat blijkbaar niet zo belangrijk, die vinden één vrije dag extra belangrijker lijkt het wel.

Iets met de juiste prioriteiten enzo...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Dit dus. Vooral dat geboorterecht. Als men per se een ceremonieel persoon wil, dan verkozen en niet op basis van adel. Dat vind ik gewoon raar.
tjsa, soms zijn dingen gewoon zoals ze zijn,

[ Voor 75% gewijzigd door mvrhrln op 27-08-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
mvrhrln schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:33:
[...]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Secsytime schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:33:
[...]

Alleen als je CAO hem erkend!!
Nee hoor, 5 mei is sowieso een landelijke feestdag. Heeft niks met CAOs te maken.

Een feestdag is niet automatisch een vrije dag he.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wildhagen schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:33:
[...]

Beiden hebben niks met het koningshuis te maken.

En 5 mei is sowieso al tientallen jaren een feestdag. Die zou er dus niet bij komen, want die is er al.
Mooi hè, zonder koningshuis kunnen we ook extra gratis vrije dagen hebben.

En nee, 5 is geen officiële vrije dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

wildhagen schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:36:
[...]

Nee hoor, 5 mei is sowieso een landelijke feestdag. Heeft niks met CAOs te maken.

Een feestdag is niet automatisch een vrije dag he.
Zou het niet weten, moet altijd werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:36:
[...

En nee, 5 is geen officiële vrije dag.
Het ging om feestdagen, niet om vrije dagen.

Het is wel degelijk een officiële feesrdag: https://www.rijksoverheid...oord/officiele-feestdagen

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:41
Misschien ouderwets maar de monarchie is in deze electorale instabiele tijd niet verkeerd, een president zal altijd 'te links' of 'te rechts' zijn.

Heb vooral met Amalia te doen, die heeft hier niet voor gekozen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

hoevenpe schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:37:
Misschien ouderwets maar de monarchie is in deze electorale instabiele tijd niet verkeerd, een president zal altijd 'te links' of 'te rechts' zijn.

Zolang beide partijen het in stand houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
mvrhrln schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Dat is wel makkelijk gedacht. Ik vind geboorterecht stom. En hoop oprecht dat (veel) mensen dat ook vinden. Progressie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:03
mvrhrln schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Ik vind 200 jaar best kort om dingen zo te labelen :)
Sinds 16 maart 1815 is Nederland een koninkrijk, nadat soeverein vorst Willem zichzelf tot koning uitriep i.
https://www.parlement.com...en_koninginnen_sinds_1813

A: Gast, dat we op de plantages moeten werken voor een hongerloon alleen omdat we zwart zijn. Is dat niet raar.
B: tjsa, soms zijn dingen gewoon zoals ze zijn,

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrhrln
barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:40:
[...]

Dat is wel makkelijk gedacht. Ik vind geboorterecht stom. En hoop oprecht dat (veel) mensen dat ook vinden. Progressie!
Wat zou je met de afschaffing willen bereiken, behalve het doorduwen van een mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wildhagen schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:37:
[...]

Het ging om feestdagen, niet om vrije dagen.

Het is wel degelijk een officiële feesrdag: https://www.rijksoverheid...oord/officiele-feestdagen
Ik dacht dat je zou afhaken?

Maar je snapt heel goed waar iemand het over heeft. Vrije dagen. Wat boeit een feestdag zonder vrij? Want waarom zijn alle islamistische en jiddische speciale dagen nog geen feestdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
CurlyMo schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:41:
[...]

Ik vind 200 jaar best kort om dingen zo te labelen :)

[...]

https://www.parlement.com...en_koninginnen_sinds_1813

A: Gast, dat we op de plantages moeten werken voor een hongerloon alleen omdat we zwart zijn. Is dat niet raar.
B: tjsa, soms zijn dingen gewoon zoals ze zijn,
We hebben het hier het huidige functioneren van het koningshuis, niet over het misbruiken van voorrechten ten koste van andere mensen. Die tijd ligt toch al een hele tijd achter ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Gezien de 'vergeetachtigheid' van Rutte is dat absoluut niet genoeg nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:03
mvrhrln schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:43:
[...]

We hebben het hier het huidige functioneren van het koningshuis, niet over het misbruiken van voorrechten ten koste van andere mensen. Die tijd ligt toch al een hele tijd achter ons.
En het koningshuis is dat niet met al zijn privileges? De enorme toelages die ze krijgen wegens hun achternaam, dat ze niet belastingplichtig zijn, dat ze privé vervoer hebben, dat ze overal toegang toe krijgen als ze dat willen etc. Vind ik allemaal toch best onder die categorie vallen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
mvrhrln schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:43:
[...]

Zoals het niet openstellen van de parken rond Paleis 't Loo, terwijl dat volgens de Tweede Kamer wel zou moeten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:37:

Ze kan toch prima afstand doen van de troon als ze er geen zin in heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:42:
[...]
Maar je snapt heel goed waar iemand het over heeft. Vrije dagen. Wat boeit een feestdag zonder vrij? Want waarom zijn alle islamistische en jiddische speciale dagen nog geen feestdag?
tsja, je mist nog een aantal geloven hier dan.
Maar onze maatschappij is nu eenmaal gestoeld op een verleden en dat is een (ik ben helemaal niet gelovig zelf) een ander geloof. Denk dat het feestdagen verhaal sowieso weer een aparte discussie is.
wederom, soms zijn dingen zoals ze zijn ..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
mvrhrln schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:41:
[...]

Wat zou je met de afschaffing willen bereiken, behalve het doorduwen van een mening?
Gevoel dat iets wat niet klopt opheffen.

Ik heb meerdere keren met WA gesproken en bier gedronken. Gezellige man, maar ik zie niet waarom hij staatshoofd moet of mag zijn. Ouderwets dat iemand op basis van geboorte verheven wordt boven een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het discussiëren over de monarchie, het koningshuis (waar dan ook) of de Oranjes, dat is voor voor AWM en niet voor AZ. Echter voldoet je topic niet aan de minimale vereisten en daarbij is je topic ontsproten door een offtopic discussie in SPRT.

Als je iets wil opzetten, dan is AWM de plek :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.