Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moods
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-12-2023
Moeilijke keuze… Ik overweeg de aanschaf van een tele/reis lens bijv. de Sony 70-200 f/4.0 of de Tamron 28-200 f/2.8 - 5.6
Wie heeft met een van deze twee ervaring en wie heeft advies of tips?
Bedankt,
Monique

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 15:54
Denk dat dat niet echt lenzen zijn die je kan vergelijken gezien de verschillende kortste focal lengths lijkt me? Daarnaast heeft de ene een vast diafragma en de ander niet.

Waarom kom je juist op deze twee lenzen uit?

Voor reisfotografie lijkt me de 70-200 sowieso niet voldoende want dan je qua landschapfotografie nauwelijks iets.

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moods
Ja klopt helemaal mee eens het zijn twee verschillende lenzen. Ik zoek eigenlijk een lichtgewicht reis objectief om in de bergen te fotograferen.
De 70-200 lijkt jou sowieso niet voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:16
De Tamron is een echt reisobjectief. Het schijnt volgens enkele reviews vooral scherp te zijn in het midden van het beeld maar langs de randen wordt het iets softer en kan worden verbeterd met een stop extra te diafragmeren. Ook heeft het geen beeldstabilisatie maar afhankelijk van je camera zit dat wel in de body.
De Tamron is een stuk veelzijdiger en in goede lichtomstandigheden lijkt het me een prima keuze.

De Sony biedt wel beeldstabilisatie en lijkt met de nieuwe versie weer beter geworden te zijn en heeft macro eigenschappen. Toch is ie minder veelzijdig en voor (berg)landschappen zou ik zeker ook groothoekeigenschappen willen. Dat gaat met de Sony niet lukken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:40
Lastig!

Ik denk dat de Sony een veel beter objectief is maar wel voor een specifiek doel. Zo te zien is hij heel goed voor portretten, sport en als algemene telelens.
Ik vraag me af hoeveel je dat in de bergen wilt gebruiken. Want of je een bergtop dichtbij haalt met een telelens of dat je een kwartslag draait en een berg fotografeert die 2x zo dichtbij ligt... waar gebruik je dat tele-bereik voor? Ik kan me voorstellen dat je juist meer groothoek/standaard wilt misschien?

Je kunt een objectief op 5 aspecten optimaliseren:
Omvang/gewicht
Lichtsterkte
Zoomrange
Beeldkwaliteit
Prijs

Meestal zijn er 2-3 aspecten geoptimaliseerd, ten koste van de overgeblevenen.
Je ziet dat die Tamron scoort op zoomrange en hij is niet schrikbarend duur, en voor de zoom is hij ook niet heel groot.
De beeldkwaliteit en diafragma leveren dus wat in.

De Sony is duurder, hij lijkt me wat groter en hij heeft minder zoomrange. Het diafragma is beter en ik verwacht zonder meer dat de beeldkwaliteit beter is.

Daarom zeg ik: pas op voor lenzen die alles lijken te kunnen en nog goedkoop zijn ook. Die leveren meestal geen topprestaties.
En is dit wel de focusrange die je in de bergen bij je wilt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Moods schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:37:
Moeilijke keuze… Ik overweeg de aanschaf van een tele/reis lens bijv. de Sony 70-200 f/4.0 of de Tamron 28-200 f/2.8 - 5.6
Wie heeft met een van deze twee ervaring en wie heeft advies of tips?
Bedankt,
Monique
Welkom op Tweakers. We verwachten hier wel een zekere mate van eigen inzet en voorwerk en helpen je dan graag.
Dus geef eens wat meer informatie? Wat wil je precies gaan fotograferen, heb je het over weidse landschappen of juist totaal iets anders? Wil je hem alleen in de bergen gaan gebruiken of is dat alleen de aankomende reis en moet hij allround zijn?
Heb je verder nog objectieven die mee gaan? Wat voor camera gebruikt je?
En hoe ben je zelf tot deze twee gekomen en waar twijfel je precies over?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:23
Als je één allround lens zoekt voor landschappen dan zou ik de Tamron 50-400mm overwegen. Zie hier een review van een landschapsfotograaf, maar er zijn er op youtube meerdere te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 28-08-2023 08:22 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moods
Bedankt voor jullie tips en advies
Ik vind het erg waardevol en voor nu ga ik voor de Tamron
Pagina: 1