Scheiden 2 netwerken op 1 verbinding (en cappen bandwith)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droogmand
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:23
Beste Tweakers,

Ik zou graag jullie advies willen over het volgende (hopelijk eenvoudige) probleem voor een beter inrichting van het volgende thuisnetwerk.

Huidige situatie
• Woonhuis (gebruiker 1)
• Bijgebouw (gebruiker 2)
• Ziggo modem, aangesloten op (ieder via een aparte LAN poort):
• 1: een uitvoering: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router router
• 2: een eenvoudige wireless router.

Probleem:

• Probleem 1: In het Woonhuis (gebruiker 1) is het wifi-bereik op de verdiepingen en in de tuin niet goed; daar zou dus iets van een extender nodig zijn vermoed ik
• Probleem 2: gebruiker 1 en gebruiker 2 moeten geen toegang kunnen krijgen tot elkaars netwerk (wat nu volgens mij niet 100% zeker zo is)
• Probleem 3: idealiter wordt maximale bandbreedte die gebruiker 2 kan gebruiken gecapped (wat nu niet mogelijk is)

Vraag:

Op welke manier zou ik dit het beste in kunnen richten?

• Ik heb wel ervaring met repeaters op een bestaande internetverbinding (probleem 1 zou ik op die manier goed kunnen oplossen, bijv. met product: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4).

• problemen 2 en 3 heb ik echter geen enkele ervaring mee. Daar zou ik graag advies voor hebben.

Zowel gebruiker 1 als 2 zijn eenvoudige gebruikers. Het is prima hiervoor nieuwe hardware aan te sluiten, maar verdere toeters en bellen zullen dus niet gebruikt worden. Een eenvoudige oplossing heeft dus de voorkeur over een ingewikkelde oplossing.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 12:59
Probleem 2 en 3 zal je wel iets geavanceerdere spullen voor nodig hebben. Makkelijk te bereiken door vlans te gebruiken. Kom je uit bij bijvoorbeeld iets als Mikrotik of Ubiquity routers/switches.
Voor wifi in huis eerder kjjken of je op elke verdieping minimaal 1 kabel kan trekken en dan bekabeld een accesspoint aansluiten. Dingen als repeaters en powerline adapters als het even kan vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als beide routers in router mode staan dan is probleem 2 al opgelost

Probleem 1 extra multi ap set erbij

Probleem 3 zou ik pas oplossen als dat echt nodig is. Met de snelheden van tegenwoordig trek je het niet zo snel dicht. Als je het wil oplossen zou ik een 3e router met speedcap kopen en deze tussen ziggo en de 2 andere routers plaatsen. Of je hangt er een 100mbit kabel tussen (cap je alleen upload niet)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat is nu het echte probleem? Je denkt dat 2 op het netwerk van 1 kan en je denkt dat het hij misschien alle bandbreedte gebruikt. Voor probleem 1 zijn de oplossingen zo te vinden in dit forum.
Probleem 2 is geen probleem en voor probleem 3 zou ik vooral eerst eens met elkaar gaan praten en een goede probleem analyse doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.