Intel i5 13600K vs Ryzen 7700x voor Blender

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-08 10:49
Ik ben bezig met een desktop build voor Blender gebruik. Het enige waar ik nog over twijfel is de cpu, namelijk de Intel i5-13600K of de Ryzen 7 7700X.
Ik zal voornamelijk renderen via gpu, dus dat wordt de 4070.

Ik begrijp dat de i5 wel beter presteert voor blender, maar stroomverbruik is weer gunstiger bij de 7700X. Daarnaast las ik ook dat AM5 langer support zal hebben dan LGA1700, hoe zit dat precies?

Begrijp ik het ook goed dat de 13600K een zwaardere koeling nodig heeft dan de 7700x?

Daarnaast wil ik ook af en toe een game kunnen draaien. Denk bijvoorbeeld aan Starfield en Cyberpunk.

Mijn budget is max €350

Graag jullie feedback!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:40
In games aan elkaar gewaagd, stroomverbruik idd beduidend hoger van de 13600k (mijn 13600kf doet op 5,2ghz 1,2v zo'n 185w).

Intel komt er bijna aan met de laatste update voor s1700 en die is slechts een paar procent sneller, eigenlijk gewoon dezelfde cpu's met een iets hogere kloksnelheid.

AM5 zal nog een paar generaties upgrades krijgen tot in ieder geval 2025 en dus een veel beter upgradepad zijn in de toekomst.

Door de E-cores is de 13600k sneller in oa blender en ook in andere applicaties.

Beide hebben wel een redelijke koeling nodig om maximaal te kunnen presteren maar niets extreems. De mijne draait prima stabiel met een Scythe mugen 5.

[ Voor 13% gewijzigd door meljor op 27-08-2023 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

meljor schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:57:
Door de E-cores is de 13600k sneller in oa blender en ook in andere applicaties.
*In goed multithreaded applicaties. In games heb je weinig aan e-cores, In photoshop ook niet, en eigenlijk in de meeste huis-, tuin-, en keukenapplicaties niet. Blender weet ik niet, rendering is nou typisch iets wat goed parallelliseerbaar kan zijn. Maar goed, daar is de GPU al voor.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-08 15:11
Voor rendering en tekenen zijn beide opties voor blender ruimschoots voldoende als je de gpu gebruikt.

Als je simulaties gaat draaien, is er een verschil te merken tussen CPU’s. Daar zijn de e-cores van de Intel wel te merken, omdat dit behoorlijk goed parallel draait. Denk hierbij aan alle variaties van physics simulaties zoals particles, fluid en cloth.
Als je naar amd kijkt, kun je misschien beter een last gen cpu kiezen met meer cores. Maar eigenlijk zou ik in dat geval de Intel aanraden.

Anders kun je met een am4 mobo en r5600x prima uit de voeten en hou je wat geld over tov je huidige opties.

Edit: voor af en toe een game zal het verschil op normale frame rates tussen de CPUs te verwaarlozen zijn.
Upgrade path is inderdaad voor am5 beter, maar tenzij je met 2-3 jaar al verwacht een nieuwe cpu nodig te hebben zal dat in praktijk weinig uitmaken.

[ Voor 17% gewijzigd door Eldunari op 28-08-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
@Eldunari Ja oke, je bedoelt dat als je bijv. over 4 jaar een nieuwe cpu aanschaft je dan waarschijnlijk toch ook wel een nieuw moederbord moet aanschaffen. Of je het nou hebt over AMD of Intel, dus dan maakt het nu niet zoveel uit als 1700 minder lang support heeft.

Maar stel ik wil toch over bijv. 1,5 jaar cpu upgraden, dan performed de Ryzen 9 7950X weer beter dan de i9-13900K als ik de blender benchmarks mag geloven.
Dus dan zou toch AM5 weer interessanter zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door ManonSx op 28-08-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-08 15:11
Ik durf niet te zeggen welke er voor physics beter presteert, kan zo geen benchmarks vinden die die 2 met elkaar vergelijken.

Maar om nu een langzamere cpu (voor deze toepassing) te kiezen zodat je een beter upgrade pad hebt klinkt niet logisch.

Maar de vraag is vooral wat je gaat gebruiken. Zoals de meesten blender gebruiken heb je al de cpu kracht amper nodig.
En als je alleen wat eenvoudige dingen doet, maakt het amper uit of je 10 seconden of 12 seconden op een sim moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:47
ManonSx schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:11:
Maar stel ik wil toch over bijv. 1,5 jaar cpu upgraden, dan performed de Ryzen 9 7950X weer beter dan de i9-13900K als ik de blender benchmarks mag geloven.
Dus dan zou toch AM5 weer interessanter zijn.
En over anderhalf jaar is er hoogstwaarschijnlik een opvolger. Maar in het algemeen is het verstandiger twee a drie generaties te wachten met een upgrade, dan krijg je echt flink merkbare verschillen, tenzij je natuurlijk hoopt om over anderhalfjaar tweedehands een Ryzen 9 voor prikkie te kunnen oppikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:37
Kan het zijn dat jij je budget bedrag foutief hebt ingevuld?

€350 budget en het hebben oevr een 7700x en RTX 4070...

Persoonlijk zou ik voor een AM5 build gaan, deze gaat nog wel een paar jaar door. Stroom verbruik is vrij laag tov intel. Ook niet ongebalngrijk als je 8 uur per dag dat ding aan hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
@martyw Dat is inderdaad de hoop!

@Unknown Alien €350 is alleen voor de CPU.
Die 4070 noemde ik alleen om duidelijk te maken om welke gpu het gaat en dat ik daarmee zal gaan renderen.
Pagina: 1