BMW tuning weg na reparatie: mag dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ik heb een BMW 520i (G31) uit 2017. De motor is (was) gechipt. Afgelopen week is de auto bij de garage geweest voor een nieuwe bumper en radarmodule (voor adaptive cruise control). Nadat ik hem weer had opgehaald had ik direct door dat de auto anders reed (lees: minder koppel, sneller terugschakelen bij gas geven). Ik heb dit ook getest door een paar keer 0-100 te timen, resultaat tussen 8.2 en 8.9 seconde. De fabrieksopgave voor de auto is 8.2 seconde. Ik heb geen getallen van voor de tuning.

Kortom, de ECU lijkt gereset of om een andere reden teruggezet te zijn naar standaardinstellingen. Mijn vragen zijn:
  1. 1. Kan ik dit mijn zeer sterke vermoeden nog anders bevesigen? Last resort is om hem ergens op de rollenbank te laten zetten en de getallen te bevestigen.
  2. 2. Mag de BMW garage dit zomaar doen? Sta ik in mijn recht om te eisen dat ze de tuning weer terugzetten (zal wel niet kunnen) of compenseren om het opnieuw te laten doen?
  3. 3. Hadden ze mij hierover moeten informeren of had ik normaal gesproken moeten/kunnen verwachten dat dit zou gebeuren?
Aanvullende info:
  • De voor/na getallen van de ECU-tuning zijn: voor 184pk/290Nm. Na 260pk/440Nm. Dat is voldoende om het verschil echt te voelen (kan ik nu uit ervaring zeggen). De getunede waarden zijn nog iets boven de waarden van de 530i die over hetzelfde blok beschikt (en die volgens de fabriek in 6.5 seconde naar 100 gaat).
  • De tuning is gebeurd 4 jaar/80.00km geleden door de vorige eigenaar. De auto heb ik nu sinds juni dit jaar
  • De auto is gerepareerd door BMW Story Waardenburg, via de lokale BMW Stoyr in Den Bosch.
  • Er is geen overleg geweest over de software. Over de hardware eigenlijk ook niet anders dan geconstateerd dat de voorkant aan gort lag en dat kapotte/beschadigde onderdelen vervangen moesten worden.
  • De aanleiding voor reparatie was een hellofresh busje die tegen de voorkant van de auto is aangereden. Alle reparatie dus onder verzekering (auto is all risk verzekerd en dit betreft aldus mijn Interpolis contact ' verhaalbare scahde'.
Wat heb ik zelf al gevonden:
Via google en het forum kom ik niet echt op vergelijkbare gevallen. Gaat vooral over kans op reparatie of onderhoud als gevolg van tuning.

Tot slot: Er is altijd veel te doen om wel/niet tunen, gevaren en risico's en vooral voldoende discussie hierover op fora. Laat mijn vraag aub geen aanleiding zijn om deze discussie nog eens te voeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Stap 1 is om bij de garage navraag te doen. Het is maar zeer de vraag of zij hadden kunnen weten dat ie getuned was.

Heb je ze vooraf geïnformeerd?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Opnieuw tuning terug laten zetten bij tuner en factuur naar verzekeraar sturen. Dit in overleg met verzekeraar.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
De Cheetah schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:39:
Kortom, de ECU lijkt gereset of om een andere reden teruggezet te zijn naar standaardinstellingen. Mijn vragen zijn:
Men heeft waarschijnlijk alle software in de auto een update gegeven en daar zit de ECU ook bij. 99% van de klanten is blij met een algemene update, de andere 1% heeft een tuning. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wisten ze het, dan was het leuk geweest dat ze zouden melden dat hij terug naar oem ging.

Wisten ze het niet, dan was het leuk geweest als jij dat had medegedeeld.

Het kan soms niet anders, ivm inleren van modules en onderdelen

[ Voor 17% gewijzigd door jack zomer op 27-08-2023 19:12 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 18:43
Is de tuning een officieel ondersteunde procedure door BMW en wist de garage ervan? Dan denk ik dat ze het weer in orde moeten maken.

Als het geen officieel ondersteunde procedure is, dan kon de garage waarschijnlijk niet anders. Bij de reparatieprocedure van de radarmodule hoort waarschijnlijk het opnieuw programmeren van de rekeneenheden waarbij de tuning verloren gaat. Het was netjes als de garage vantevoren hierover had geinformeerd, maar hoeveel mensen tunen nu werkelijk?

Dus ik vrees dat het opnieuw tunen wordt, voor eigen rekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Nu online
Dank voor de respons. Ga zeker in overleg met de garage/dealer. Via de verzekeraar is idd optie 2, weet iemand hoe een verzekeraar kijkt tegen tuning? Ik denk niet al te positief eerlijk gezegd…

Had er niet bij stilgestaan dat een motor software reset überhaupt aan de orde was en er alleen mechanische schade was aan bumper enzo. Maar volgende keer zal ik het zeker melden, al weten ze het na morgen iig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImprezaBrabo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2023
Was de tune bekend bij het RDW? Want meer dan 25% meer vermogen. Of heb je de garage aangegeven dat die getuned is dus dat ze niet mogen updaten?

Anders kunnen ze dat natuurlijk niet weten. Ze gaan dat niet eerst op het gemak uitzoeken bij elke auto die ze binnenkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:18

Reptile209

- gers -

Wat staat er op de factuur/specificatie van de reparatie? Het vervangen van elektronische onderdelen of het resetten van software kost ook onderdelen en tijd, dus daar zou je dan wel iets over verwachten...

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

_eLMo_ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:49:
Opnieuw tuning terug laten zetten bij tuner en factuur naar verzekeraar sturen. Dit in overleg met verzekeraar.
Ja lekkere suggestie.
Als de verzekeraar weet dat ie getuned is en mogelijk niet road legal krijg je voortaan niks meer uitbetaald :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

YakuzA schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:05:
[...]

Ja lekkere suggestie.
Als de verzekeraar weet dat ie getuned is en mogelijk niet road legal krijg je voortaan niks meer uitbetaald :P
Watt? Niet road legal door stage 1 tuning?
Je maakt een grapje neem ik aan (door je smiley)

Hoi!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

EWK schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:07:
[...]

Watt? Niet road legal door stage 1 tuning?
Je maakt een grapje neem ik aan (door je smiley)
Tis meer dan 20%:
voor 184pk/290Nm. Na 260pk/440Nm.
Auto herkeuren na tunen
Als je eigenschappen aan je auto verandert, moet de RDW soms opnieuw je auto keuren. Want na het tunen van je auto moet deze nog steeds aan de wettelijke eisen voldoen. Anders krijg je na een ongeval de schade niet vergoed. Als je de autokleur verandert, moet je dit zelf doorgeven aan de RDW. Je hebt een herkeuring nodig als je auto na het tunen:

- meer dan 20% sneller wordt.
Ergo: je tuning proberen te declareren bij je verzekeraar lijkt me niet de slimste actie, dan heb je sowieso een streepje bij je naam.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 27-08-2023 19:28 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
aangezien jij het niet heb gemeld, zou ik het er bij laten.
zou in elk geval niet je verzekering wakker maken.

toen mijn auto gechiped werd, kreeg ik het bestand mee op een usb stick.
En dat ik 1 keer kon terug komen met de wagen om heb bestand opnieuw in te laden mocht hij naar oem gezet worden, of als de ecu vervangen moest worden.

Nooit gebruik van hoeven te maken, maar misschien iets voor jou om na te vragen.
of bij de gene die hem gechipd heeft, of wanneer je hem opnieuw laat chippen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maak even contact met de tuner die de tune er op had gezet.
Zij kennen dit probleem, hebben er vaker mee te maken.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Nu online
Top dank, ga ik doen (op de 2 reacties hierboven)! Iedereen bedankt voor de input! Van mij mag het topic dicht.
Pagina: 1