Ik heb een BMW 520i (G31) uit 2017. De motor is (was) gechipt. Afgelopen week is de auto bij de garage geweest voor een nieuwe bumper en radarmodule (voor adaptive cruise control). Nadat ik hem weer had opgehaald had ik direct door dat de auto anders reed (lees: minder koppel, sneller terugschakelen bij gas geven). Ik heb dit ook getest door een paar keer 0-100 te timen, resultaat tussen 8.2 en 8.9 seconde. De fabrieksopgave voor de auto is 8.2 seconde. Ik heb geen getallen van voor de tuning.
Kortom, de ECU lijkt gereset of om een andere reden teruggezet te zijn naar standaardinstellingen. Mijn vragen zijn:
Via google en het forum kom ik niet echt op vergelijkbare gevallen. Gaat vooral over kans op reparatie of onderhoud als gevolg van tuning.
Tot slot: Er is altijd veel te doen om wel/niet tunen, gevaren en risico's en vooral voldoende discussie hierover op fora. Laat mijn vraag aub geen aanleiding zijn om deze discussie nog eens te voeren.
Kortom, de ECU lijkt gereset of om een andere reden teruggezet te zijn naar standaardinstellingen. Mijn vragen zijn:
- 1. Kan ik dit mijn zeer sterke vermoeden nog anders bevesigen? Last resort is om hem ergens op de rollenbank te laten zetten en de getallen te bevestigen.
- 2. Mag de BMW garage dit zomaar doen? Sta ik in mijn recht om te eisen dat ze de tuning weer terugzetten (zal wel niet kunnen) of compenseren om het opnieuw te laten doen?
- 3. Hadden ze mij hierover moeten informeren of had ik normaal gesproken moeten/kunnen verwachten dat dit zou gebeuren?
- De voor/na getallen van de ECU-tuning zijn: voor 184pk/290Nm. Na 260pk/440Nm. Dat is voldoende om het verschil echt te voelen (kan ik nu uit ervaring zeggen). De getunede waarden zijn nog iets boven de waarden van de 530i die over hetzelfde blok beschikt (en die volgens de fabriek in 6.5 seconde naar 100 gaat).
- De tuning is gebeurd 4 jaar/80.00km geleden door de vorige eigenaar. De auto heb ik nu sinds juni dit jaar
- De auto is gerepareerd door BMW Story Waardenburg, via de lokale BMW Stoyr in Den Bosch.
- Er is geen overleg geweest over de software. Over de hardware eigenlijk ook niet anders dan geconstateerd dat de voorkant aan gort lag en dat kapotte/beschadigde onderdelen vervangen moesten worden.
- De aanleiding voor reparatie was een hellofresh busje die tegen de voorkant van de auto is aangereden. Alle reparatie dus onder verzekering (auto is all risk verzekerd en dit betreft aldus mijn Interpolis contact ' verhaalbare scahde'.
Via google en het forum kom ik niet echt op vergelijkbare gevallen. Gaat vooral over kans op reparatie of onderhoud als gevolg van tuning.
Tot slot: Er is altijd veel te doen om wel/niet tunen, gevaren en risico's en vooral voldoende discussie hierover op fora. Laat mijn vraag aub geen aanleiding zijn om deze discussie nog eens te voeren.