Update Gen1 AP (UAP) uit 2014

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noordpool
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:07
Ik ben gevraagd te kijken naar Wifi problemen op het kantoor van onze kerkelijke gemeente. Hier hangen 2 AP's model 'UAP' uit 2014 met een FW versie 3.7.5.4969

vanuit de SSH console:

Model: UAP
Version: 3.7.5.4969
MAC Address: 24:a4:3c:66:ac:1a
IP Address: 10.10.12.206
Hostname: UBNT
Uptime: 14660112 seconds
Status: Unreachable (http://192.168.10.208:8080/inform)
BZ.v3.7.5#
  • De AP's zouden te beheren moeten zijn via de Unifi omgeving die geinstalleerd zou zijn op een desktop. maar die software blijkt verwijderd
  • de AP's vallen geregeld even uit. d.w.z, de Wifi valt geregeld even uit
  • verbinden met de AP's gaat vaak heel moeizaam - meerdere pogingen zijn nodig.
Helaas zijn er ook behoorlijk wat andere AP's in de lucht van boven/beneden buren.

Ik wil de AP's graag updaten naar een meer recente versie én wil de Unifi controller sofware opnieuw installeren. Helaas ben ik nog niet geheel thuis in Ubiguiti (gebruik zelf TP-Link) en heb een paar korte vragen:
  • kan ik zonder probleem de FW voorzien van een recente versie of is er nog een tussenstap nodig?
  • ik heb een nieuwste versie van Unifi geinstalleerd, maar die vindt geen enkel AP. wellicht komt dit door een te oude FW versie?
  • Als ik via SSH inlog op een AP (SSH is ook de enige manier) staat er Status: Unreachable (http://192.168.10.208:8080/inform
    ik vermoed dat dit het adres van Unifi had moeten zijn, maar dat adres klopt geheel niet.
    Is het wellicht nodig om de AP's een factory reset te geven?
Kan iemand mij wellicht helpen met bovenstaande en mij de juiste richtint wijzen?

Grt
Martijn

[ Voor 8% gewijzigd door noordpool op 27-08-2023 14:40 ]

Beste antwoord (via noordpool op 28-08-2023 08:41)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Je aanname dat de inform URL de unifi controller zoekt is juist.
Firmware update je in principe ook via de Unifi controller en niet via SSH.

De kans dat een nieuwe installatie van de Unifi controller ze kan updaten en er nog
überhaupt veel mee kan is vrijwel 0, je moet ze sowieso resetten en opnieuw adopteren.
Alle WiFi instellingen zijn dan ook weg.

Eigenlijk is het enige goede antwoord nieuwe AP’s kopen zodra ze de EOL status bereiken.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Vermoedelijk is dit model accespoint end-of-life en kan een moderne variant van de controller er sowieso niks meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-09 14:17
Als je inderdaad met deze end of life APs verder wilt, zou ik het volgende doen:
Resetten van APs (hardwarematige of softwarematig via ssh, dan moet je dus het juiste IP van de AP weten).
Opzoeken welke UniFi controller versie deze APs als laatste ondersteund, die installeren.
Opnieuw de APs adopten, updaten en WiFi instellingen juist instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:19
Als ik via SSH inlog op een AP (SSH is ook de enige manier) staat er Status: Unreachable (http://192.168.10.208:8080/inform
ik vermoed dat dit het adres van Unifi had moeten zijn, maar dat adres klopt geheel niet.
Is het wellicht nodig om de AP's een factory reset te geven?
Dat is de inform URL zodat de AP weet waar de USG controller zich bevindt om te kunnen adopteren.
https://lazyadmin.nl/home-network/unifi-set-inform/

Hoe ziet je netwerk er nu uit?
Heb je ook de router of enkel AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noordpool
Asterion schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:29:
[...]
Hoe ziet je netwerk er nu uit?
Heb je ook de router of enkel AP?
Enkel 2 APs op een Poe switch

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Je aanname dat de inform URL de unifi controller zoekt is juist.
Firmware update je in principe ook via de Unifi controller en niet via SSH.

De kans dat een nieuwe installatie van de Unifi controller ze kan updaten en er nog
überhaupt veel mee kan is vrijwel 0, je moet ze sowieso resetten en opnieuw adopteren.
Alle WiFi instellingen zijn dan ook weg.

Eigenlijk is het enige goede antwoord nieuwe AP’s kopen zodra ze de EOL status bereiken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noordpool
Beste tweakers, dank voor de antwoorden - we gaan voor nieuwe AP's.
Pagina: 1