Hoi!
Mijn huidige systeem (zie hieronder) draait aardig, alhoewel ik sommige games wel op iets hogere settings zou willen draaien.
Daarnaast wil ik ook aan de slag met o.a. stable diffusion, maar helaas werkt dat gewoon niet lekker met AMD (en al helemaal niet in combinatie met Windows).
Daarom overweeg ik om mijn RX570 te vervangen met een RTX3060.
Hier heb ik een paar vragen over, waar julile mij hopelijk mee kunnen helpen.
- Is dit verschil in kaarten uberhaupt de moeite waard?
- Is het raadzaam (nodig) om ook andere componenten te upgraden?
- Gaat een PCIe 4.0 kaart wel werken op een PCIe 3.0 poort of ga ik daar problemen/bottlenecks krijgen?*
Bedankt!
*Wat googlen lijkt er op te wijzen dat PCIe 4.0 backwards compatible is met 3.0, tegen wat performance loss. Maar ook dat deze performance loss verwaarloosbaar zou zijn. Echt veel bronnen of ervaringen kan ik hier echter niet over vinden.
Mijn huidige systeem (zie hieronder) draait aardig, alhoewel ik sommige games wel op iets hogere settings zou willen draaien.
Daarnaast wil ik ook aan de slag met o.a. stable diffusion, maar helaas werkt dat gewoon niet lekker met AMD (en al helemaal niet in combinatie met Windows).
Daarom overweeg ik om mijn RX570 te vervangen met een RTX3060.
Hier heb ik een paar vragen over, waar julile mij hopelijk mee kunnen helpen.
- Is dit verschil in kaarten uberhaupt de moeite waard?
- Is het raadzaam (nodig) om ook andere componenten te upgraden?
- Gaat een PCIe 4.0 kaart wel werken op een PCIe 3.0 poort of ga ik daar problemen/bottlenecks krijgen?*
Bedankt!
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASRock A320M-DGS | € 67,33 | € 67,33 |
1 | Videokaarten | Sapphire Nitro+ Radeon RX 570 8GD (11266-09) | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio 352 | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB | € 15,99 | € 15,99 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 59,- | € 59,- |
1 | Solid state drives | Crucial BX500 480GB | € 27,99 | € 27,99 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 52,26 | € 52,26 |
Totaal | € 222,57 |
*Wat googlen lijkt er op te wijzen dat PCIe 4.0 backwards compatible is met 3.0, tegen wat performance loss. Maar ook dat deze performance loss verwaarloosbaar zou zijn. Echt veel bronnen of ervaringen kan ik hier echter niet over vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door SaphuA op 27-08-2023 13:04 ]