Bekend probleem smartwatch, rechten na 2 jaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-09 08:47
Ik heb een kleine 2.5 jaar geleden een Garmin Vivomove 3S gekocht. Sinds korte tijd licht het display in de smartwatch niet meer op. Gevolg is dat dit horloge niet meer bruikbaar is. Schijnt een bekend probleem te zijn, internet staat er vol mee. Voorbeeldje.

Alles al geprobeerd, maar niks helpt. De winkel om raad gevraagd en ik kom niet verder dan onderstaand antwoord van ze. Ze blijven zich beroepen op het feit dat het horloge buiten de garantie termijn van 2 jaar is, het ding überhaupt niet te repareren is, en zo wel, dat het lang duurt, kosten hoog zijn, etc, etc.
Je hebt aangegeven dat je Garmin defect geraakt is, en dat het probleem niet met een reset is opgelost en het gerepareerd zal moeten worden.

Normaliter worden dit type horloges gecrediteerd door de leverancier in plaats van gerepareerd wanneer er een defect aanwezig is. Hierna kan *knip* webwinkel jou een alternatieve oplossing aanbieden. Echter, deze optie is enkel mogelijk wanneer de garantietermijn nog niet is verlopen.

De leverancier biedt dit moment nog maar beperkte reparatiemogelijkheden wanneer de garantie is verlopen, waardoor de kans aanwezig is dat jouw product niet gerepareerd kan worden. Uiteraard kunnen wij je Garmin voor je opsturen ter reparatie. Wel moeten we hierbij vermelden dat een eventuele reparatie een stuk langer kan duren dan een gemiddelde reparatie, en dat de kans bestaat dat dit defect dan alsnog niet gerepareerd kan worden. Omdat de garantie inmiddels is verlopen, zul je een prijsopgave ontvangen van de kosten van de reparatie wanneer een reparatie wel mogelijk blijkt.

Graag horen wij van je of je je Garmin op wilt sturen ter reparatie. In dat geval gaan wij direct voor je aan de slag!

Hopelijk hebben we je zo voldoende geïnformeerd!

Met vriendelijke groet,

...
Wat kan en mag ik verwachten? Hoe te reageren? Een levensduur van 2.5 jaar voor een smartwatch lijkt me aan de krappe kant, vooral omdat het een bekend probleem is. Wie weet raad?

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 27-08-2023 12:30 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Hoi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Beroepen op wettelijke conformiteitsbeginsel (Boek 7 Artikel 17 (7:17 BW) ), en niet op fabrieksgarantie. Winkels houden ervan om die twee door elkaar te halen, maar in Nederland is er wettelijk gezien niet een vaststaand termijn voor garantie.

Gezien dit een bekend probleem is, zou het kunnen zijn dat het een fabricage/design fout is. Het probleem bestond dus al op het moment van aanschaf, en heeft zich nu geopenbaard.

Als koper hoefde je niet te verwachten dat een smartwacht het na 2-2.5 jaar een gebrek heeft aan het scherm.

Daarnaast merk ik op dat de winkel het probleem probeert af te schuiven op de leverancier door zich daarachter te verschuilen. Echter heb jij niet met de leverancier te maken, maar met de winkelier. Het is dan diens probleem met de leverancier. Dat moeten zij onderling maar uitvechten.

Naar mijn mening zou je recht moeten hebben op kosteloze reparatie, echter wil ik je ook wijzen dat recht hebben en recht krijgen twee verschillende werelden zijn. Je moet ook bereid zijn om je recht te willen halen. Dat kost tijd, moeite, en kan ook geld kosten. Vaak kun je die wel grotendeels of geheel terugvorderen, maar niet altijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:01
In dit geval zou ik me beroepen op de wettelijke garantie. Kort samengevat houd dit in dat je van een product mag verwachten dat deze meegaat zolang als redelijker wijs te verwachten mag zijn. Mocht een product toch defect gaan dan kun je je hierop beroepen en vragen of ze :
1. het product willen maken
2. jij laat het maken en stuurt de rekening naar hun
3. je maakt de koop ongedaan.

Belangrijk bij dit alles is dat je dit ALTIJD via de winkel laat lopen waar je het product gekocht hebt. Zij hebben die garantie verplichting naar jou, niet de fabrikant. Zij moeten het oplossen. Stuur het dan ook nooit op naar de fabrikant want dan moet je zelf de reparatie betalen of hopen op coulance van de winkel.

https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

Hier staan wat voorbeeld brieven in die je kunt gebruiken.

Een site die wat zegt over de gebruiksduur:
https://www.onlinehardlop...aat-een-sporthorloge-mee/
Zij geven aan minimaal 5 jaar. Je hebt het horloge ook van een goed merk gekocht, dus dat is wel iets waar je zeker van uit mag gaan.

Succes hiermee, het kan even duren maar als ik het zo inschat heb je recht op een gratis reparatie of je maakt de koop ongedaan. Zeker omdat dit iets is wat vaker voorkomt met dit type horloge. Houdt er wel rekening mee dat het even kan duren.

Mijn eigen ervaring:

Het nadeel is echter dat niet elke winkel hier in mee gaat. Iets met zij zijn groot en jij bent klein. Zelf onlangs een probleem gehad aan een wasmachine van een goed merk bij 1 van de grotere webshops. Deze zou dus zeker 8 jaar moeten meegaan zonder problemen. Dit gemeld bij de webshop waar ik deze gekocht had. Helaas begon toen het getouwtrek, ik moest hem zelf aanmelden voor reparatie (ben je niet wettelijk verplicht en je doet dan afstand van je rechten) wat ik dus niet gedaan heb. Als je dit doet ga je dus akkoord met de voorwaarde van de fabrikant met erg hoge prijzen om het product te maken.

Na veel heen en weer gemail kreeg ik 50% van het bedrag terug (simpel gezegd de helft van de 8 jaar). Dit aangemeld bij mijn rechtsbijstand. 1 telefoontje van 15 minuten later en de rechtsbijstand verzekering betaalde het verschil terug. Zij hadden namelijk geen zin in een rechtzaak tegen een grote online verkoper.

Eind van het verhaal was dat ik zelf het volledig aankoop bedrag terug heb gehad.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:20

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ondanks dat de verkopende partij verantwoordelijk is voor de garantie, kun je toch even proberen om direct contact op te nemen met Garmin. Die zijn in mijn ervaring best service gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nee, niet buiten de verkopende partij om gaan. Daarmee geef je ze een stok om mee te slaan op het moment dat er weer iets aan de hand is.

Gewoon de winkel aanschrijven, termijnen geven, escaleren etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:20

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Vragen kost je niks. Je kan op basis van de reactie altijd nog beslissen wat je doet. Bovendien wil Garmin wellicht ook wel weten hoe een verkopende partij met de garantie omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-09 08:47
Bedankt allemaal!! Ik heb de webwinkel nogmaals een mail gestuurd met bovenstaande adviezen en tips. Ik ben benieuwd.

Hoi

Pagina: 1