Krachtstroom aansluiten op meterkast van chalet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorwyn
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-05 22:58
Ha Tweakers,

Mijn ouders hebben sinds kort een chalet in de tuin met een eigen meterkast (met meerdere groepen). Het chalet moet nu worden aangesloten op de meterkast van het huis.

De meterkast van het huis is oud en heeft geen moderne groep voor 3-fasedraad (3x230 volt) maar wel een vrije groep met echte krachtstroom aansluiting: 3-fasedraad met 400 volt.

De verkoper van het chalet adviseerde om het chalet op krachtstroom aan te sluiten, maar de monteur durfde het niet aan omdat hij gewend is het chalet op 3x230 volt aan te sluiten. In normaal spraakgebruik wordt de term ‘krachtstroom’ ook wel gebruikt voor 3x230 volt, maar als ik het goed begrijp dan is het niet hetzelfde, omdat echte krachtstroom 400 volt levert.

Vraag: kan het chalet op krachtstroom (400v) en - zo ja - is daarvoor een omvormer oid nodig (naar 3x230v) zodat in het chalet gewoon 230v uit de muur komt?

Waarschijnlijk niet relevant maar voor de zekerheid: het chalet heeft een inductie kookplaat met eigen 3-fasengroep.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Lekkere electriciën dan als hij dat niet weet of niet kan meten met z'n multimeter 8)7. Ik zou zeggen dat zeker een electriciën die aansluiting wel even door had kunnen meten.

Krachtstroom is vrijwel altijd gewoon 3x 230v, dus 400v tussen L1, L2, L3 en de nuldraad, het is een "verouderde" term voor een drie fase systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Plofkotje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 04:14:

Krachtstroom is vrijwel altijd gewoon 3x 230v, dus 400v tussen L1, L2, L3 en de nuldraad, het is een "verouderde" term voor een drie fase systeem.
Integendeel, mensen vinden '3x230' zo machtig dat ze het 'krachtstroom' zijn gaan noemen, maar dat is gewoon 3x230 (3fase ipv 1fase). Ja, de 400v krachtstroom wordt op dezelfde methode behaald (maar dan onderling tussen de L1-L3), maar daar komen 400 'echte' voltjes uit het stopcontact.

.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:34
Is dit soms in België? Daar komt 3x230V krachtstroom nog wel voor volgens mij. In Nederland niet meer.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:27
Maar ook dat is niet spannend toch?

3 fase zonder 0 waarbij tussen de fasen 230V staat. En elektricien in België zou daar gewoon mee overweg moeten kunnen toch?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:04
Kun je eens een foto posten van de groepenkast van het chalet met de kap eraf?
Nu is het een beetje ''Ik heb een chalet gekocht in de USA is deze 120V of 240V?''.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• korsr100
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-06 10:20
In Nederland meet je tussen de fase 400v
En tussen L1 en N 230v, L2 en N 230v, L3 en N ook 230v.
Soms kom je ook nog 127v tegen, hier krijg je 220/230v door 2x de fase te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorwyn
Ha allemaal, bedankt voor de reacties!

Het is niet in België, maar in Nederland. Het is ook een Nederlands chalet met binnen gewone stopcontacten waar 230 volt uit zou moeten gaan komen. Foto’s maken lukt mij volgend weekend helaas pas.

De meterkast van het chalet is bedoeld om aangesloten te worden op een bron van driefasendraad van 3x230 volt.

Wij hebben een mogelijke bron met klassieke (industriële) krachtstroom, met 3 fasendraad die vroeger 400 volt leverde aan een compressor. Het liefst willen we die aansluiting gebruiken.

De vraag is: kan ik die draadjes van de krachtstroom en het driefasendraad van het chalet simpelweg met elkaar verbinden in een contactdoos en komt er dan 230 volt uit de stopcontacten binnen, of staat er dan 400 volt op het geheel?

Alvast bedankt weer!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:36

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Hoe oud is die "klassieke" bron? Hoeveel pinnen zitten er in dat stopcontact voor die compressor?

Ik vermoed dat de kans heel groot is dat je geen nul-draad hebt. En zonder nul, ook geen 230V.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het moet prima aan te sluiten zijn op de oud compressor groep mits die ook N had.

Andere kant moet je jezelf wel hard afvragen of je zo'n grote uitbreiding nog wilt maken op een oude kast. De kosten voor een nieuwe groepenkast die weer aan de moderne standaarden voldoet lijkt me tegen de andere kosten echt niets...

En ook die heb zware twijfels over een electricien die "dit niet durft" ipv gewoon te kunnen checken. Een professional en iemand die werkzaam is in de branche zijn al een tijdje niet meer hetzelfde :X

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 27-08-2023 10:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dus je wilt gewoon dit hebben:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3yggEw7.png

Dat is geen probleem natuurlijk, dat kan elke electricien wel aanleggen :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het enige verschil is of er wel of geen 0 aanwezig is: geen nul? Delta, wel een nul? Ster.
Belangrijk is dus om te weten hoe het chalet intern bedraad is; is er een nul draad aanwezig?
Zo ja, dan sluit je hem aan op een 5 aderige draad: 3x fase, 1x nul, 1 x aarde.

Dikke driefasen motoren worden vaak op een delta aangesloten. Dus ook hier: hoeveel draden komen er uit de kabel van de compressor? Als het drie draden zonder 0 zijn kan je de draad niet gebruiken: zonder 0 en bij ongelijke fasebelasting gaat de vector alle kanten op en rook je alle apparatuur op.

Voor de duidelijkheid: je gebruikt termen als "echt / klassiek / industriële krachtstoom en "echte moderne 3x230 groepen". Daarmee maak je het jezelf nodeloos verwarrend. Als je van een normale (3x fase, nul, aarde) krachtstroomgroep maar 1 fase en een nul pakt hebt je gewoon 230v; zo zijn ook alle moderne huizen aangesloten: er komt 400v binnen, maar alles wordt in de meterkast verdeeld over de 3 fasen. Soms worden de drie fasen tegelijk gebruikt; bij een solar omvormer, laadpaal, of inductieplaat bijv.

[ Voor 47% gewijzigd door teacher op 27-08-2023 10:23 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:52
RaZ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:04:
Dus je wilt gewoon dit hebben:
[Afbeelding]

Dat is geen probleem natuurlijk, dat kan elke electricien wel aanleggen :P
Ik hoop voor 'elke elektricien' dat die ergens een stekker met pennetjes plaatst. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Xorwyn schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:56:
Ha allemaal, bedankt voor de reacties!

Het is niet in België, maar in Nederland. Het is ook een Nederlands chalet met binnen gewone stopcontacten waar 230 volt uit zou moeten gaan komen. Foto’s maken lukt mij volgend weekend helaas pas.

De meterkast van het chalet is bedoeld om aangesloten te worden op een bron van driefasendraad van 3x230 volt.

Wij hebben een mogelijke bron met klassieke (industriële) krachtstroom, met 3 fasendraad die vroeger 400 volt leverde aan een compressor. Het liefst willen we die aansluiting gebruiken.

De vraag is: kan ik die draadjes van de krachtstroom en het driefasendraad van het chalet simpelweg met elkaar verbinden in een contactdoos en komt er dan 230 volt uit de stopcontacten binnen, of staat er dan 400 volt op het geheel?

Alvast bedankt weer!
Beste Xorwyn, als je deze vraag op een forum moet stellen dan zou ik je met klem afraden om dit zelf te doen, krachtstroom is in de basis simpel maar je moet wel weten wat je aan het doen bent. De 3 fase van het chalet kan je inderdaad verbinden met een krachtstroomaansluiting in de meterkast. Zoals eerder genoemd is elke fase tov de nul 230 V dus dat betekend dat je dit zo aan kan sluiten. Echter moet dit wel goed gebeuren, doe je dit verkeerd dan heb je bijvoorbeeld nog steeds de kans dat er 400 V op je stopcontact komt te staan (zwevende nul).

Ik zou je echt aanraden om dit door een elektricien te laten doen die wél weet waar die over praat.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorwyn
De klassieke bron heeft volgens mij drie of vier pinnen en een aarde. Ik zal volgende keer als ik er ben eens kijken of er vijf aders zijn in de krachtstroomkabel.

Ik kan ook nog wel even proberen ergens een multimeter te lenen om de krachtstroomkabel door te meten, dan weten we waar we het over hebben…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
De monteur van het chalet is waarschijnlijk geen electricien (dat is ook wel logisch). Die heeft gelijk dat hij zijn vingers letterlijk niet wil branden aan een aansluiting die hij niet volledig begrijpt.

Dat betekent niet dat het gecompliceerd is maar het is gewoon zeer verstandig om niet met elektra te rommelen als je niet goed weet wat je doet.

Wat je dus het best kunt doen is een electricien (installatiebedrijf) bellen in je omgeving en die vragen het netjes aan te sluiten. Waarschijnlijk is dat helemaal geen probleem.
Pagina: 1