Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi
Dat doet alles wat je wilt. Geen aparte netwerken, betere dekking zonder kennis van zaken. Je noemt jezelf een leek op dit gebied, dus ga voor de kant en klare oplossing die Ziggo biedt.
[ Voor 35% gewijzigd door Cpt.Morgan op 27-08-2023 00:17 ]
Wanneer je meerdere AP’s aansluit creëer je geen meerdere netwerken tenzij je dit zelf zo instelt dat er verschillende netwerken aanwezig moeten zijn. Het switchen tussen AP’s heet roaming en is niet gerelateerd aan Mesh.
Mesh is niet meer dan meerdere nodes/AP’s die draadloos met elkaar communiceren net zo als jou devices draadloos communiceren met de AP.
Als je al UTP kabels al hebt lopen kun je deze gebruiken om je WiFi netwerk uit te breiden.
Je kan gerust een Meshset kopen maar die zul je dan waarschijnlijk weer in AP modus zetten omdat je deze set waarschijnlijk achter je providers router zet. Mogelijk is er meer mogelijk maar gezien je een leek ben ga ik dit hier niet neerzetten.
Let op Mesh een geen magische oplossing voor roaming issues(switchen tussen AP’s)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nD7G9IFNHgRbImPJC95XH9j5.jpg?f=user_large)
Nee.SCIxX schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 00:14:
Als je de kabels al hebt liggen dan koop je gewoon wifi routers en geef je ze dezelfde ssid. Als je dekking wil creeeren op extra plekken waar je geen utp hebt en ook niet wil trekken dán neem je mesh.
Je wil een WiFi systeem waarbij de AP's onderling samenwerken.
Je wil dingen zoals 'seamless roaming' hebben en je wil 'sticky clients' verkomen.
Sommige routers kunnen dit, maar een groot deel doet dat niet.
Zoiets had ik inderdaad opgevangen over SSID's, dat dat eigenlijk niet de bedoeling is. Bedankt voor de verheldering!Accretion schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:39:
[...]
Nee.
Je wil dingen zoals 'seamless roaming' hebben en je wil 'sticky clients' verkomen.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
Dat lijkt inderdaad de beste oplossing. Correct dat die pods met UTP aangesloten fungeren als Fuaza zegt met seamless roaming en zonder sticky clients?Cpt.Morgan schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 00:14:
Je hebt Ziggo. Ga voor de Ziggo WiFi pods en sluit die UTP bedraad aan in woonkamer en zolder, en volg de instructies.
https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi
Dat doet alles wat je wilt. Geen aparte netwerken, betere dekking zonder kennis van zaken. Je noemt jezelf een leek op dit gebied, dus ga voor de kant en klare oplossing die Ziggo biedt.
Dat is correct, bij installatie koppelen ze zich aan je Ziggo modem router en nemen alle instellingen daarvan over. Dat is dezelfde situatie die hierboven en hieronder gesuggereerd wordt als je zelf meerdere access points instelt, met allemaal exact dezelfde instellingen.Obiter dictum schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:49:
[...]
Dat lijkt inderdaad de beste oplossing. Correct dat die pods met UTP aangesloten fungeren als Fuaza zegt met seamless roaming en zonder sticky clients?
[ Voor 16% gewijzigd door Cpt.Morgan op 27-08-2023 19:13 ]
Daar heb je helemaal geen speciaal systeem met samenwerkende APs voor nodig. Roaming zal gewoon werken zoals je wilt als je meerdere APs (en dat mogen best verschillende merken zijn!) in het netwerk hangt. Je moet alleen wel even opletten dat je alle APs precies hetzelfde instelt, en, als het kan, 802.11r aanzet.Accretion schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:39:
[...]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Praktisch vraagje; Ziggo inloggen is stuk en als ik op password reset druk, ontvang ik een mail van Vodafone met een link naar de vodafone password reset. Kan ik gewoon ergens willekeurig deze uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) bestellen of heeft Ziggo er een stukje custom software op draaien om alles eenvoudiger te maken met hun modem?
Veel uit maar dus toch extra apparaat nodig. M4 is wat verouderd tov x50 maar nog steeds prika apparaat en niet duur (verwacht een megabit of 400 naast bedraad ap)
De ziggo pods (plume) integereren wel met de bestaande ziggo wifi van je modem
[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 27-08-2023 22:41 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Volgens de Ziggo site zijn die Plume pods voor nieuwe modems, en de Deco pods voor de "oude" modems... Ik heb hier een oud modem staan, vandaar dat ik dacht goed te zitten met Deco.laurens0619 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:38:
Die deco werkt niet samen met je ziggo modem, dan gaat daar de wifi uit. Maakt niet perse heel
Veel uit maar dus toch extra apparaat nodig. M4 is wat verouderd tov x50 maar nog steeds prika apparaat en niet duur (verwacht een megabit of 400 naast bedraad ap)
De ziggo pods (plume) integereren wel met de bestaande ziggo wifi van je modem
Kleine aanvulling trouwens, klopt het dat de tweede ethernetpoort op zulke mesh pods zijn te gebruiken als ethernet-uit? Dus dat ik bijvoorbeeld de ethernetkabel uit mijn desktop haal, in de pod steek, pod op desktop zet, korte ethernetkabel van pod naar desktop en ik heb weer bekabeld internet?
Yes klopt helemaal.Via ziggo kostte ze 100 euro dacht ik (maar amazon ook ong zie ik nu)Obiter dictum schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:43:
[...]
Volgens de Ziggo site zijn die Plume pods voor nieuwe modems, en de Deco pods voor de "oude" modems... Ik heb hier een oud modem staan, vandaar dat ik dacht goed te zitten met Deco.
Kleine aanvulling trouwens, klopt het dat de tweede ethernetpoort op zulke mesh pods zijn te gebruiken als ethernet-uit? Dus dat ik bijvoorbeeld de ethernetkabel uit mijn desktop haal, in de pod steek, pod op desktop zet, korte ethernetkabel van pod naar desktop en ik heb weer bekabeld internet?
CISSP! Drop your encryption keys!