iCloud Drive & backup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hey,

Ik heb een iCloud Drive 2TB abonnement. Ik beschouwde dit gelijk ook als een backup gezien op iCloud.com "recently delete files" zijn terug te halen. Het blijkt dat deze feature niet betrouwbaar is. Bijvoorbeeld, als je een rm -rf commando uitvoert vanuit de Terminal, of je haalt de prullenbak op je Mac leeg - dan is je recently delete files op iCloud.com ook weg.

Concreet betekent dit dat er een backup oplossing nodig is. Als de functie "Optimize Mac Storage" aan staat, dan betekend het dat bepaalde bestanden niet meer op je Mac staan. Als gevolg daarvan zal geen enkel backup software betrouwbare iCloud Drive backups kunnen maken, inclusief Time Machine.

Ik ben op zoek gegaan naar software om iCloud Drive op Linux te kunnen mounten. Dan kan ik vanaf m'n backup device (of een NAS) een snapshot script maken. Dit bestaat niet.

Conclusie 1: De feature Optimize Mac Storage zou niet mogen bestaan gezien deze data onmogelijk te backuppen is.
Conclusie 2: Het concept "koop een Mac met weinig dure storage, werk met iCloud" gaat dus niet op.
Conclusie 3: De meerwaarde van iCloud Drive is echt enorm beperkt als je alleen een MacBook gebruikt.
Conclusie 4: Een "Recently deleted files" knop in iCloud.com is enorm misleidend, zo zou het niet mogen heten.

Ik heb echt een 'wtf is dit' moment. Mis ik hier iets? Iemand nog tips hoe hiermee om te gaan?

Meer info:
https://www.zdnet.com/art...o-poof-ask-me-how-i-know/

[ Voor 3% gewijzigd door kamerplant op 26-08-2023 22:27 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ik heb op de mac een rsync script draaien die alle icloud gerelateerde data synct naar mijn NAS.
Zo heb ik altijd de orginele foto’s en documenten op mijn NAS als backup.

Daarnaast heb ik ook nog een Nextcloud die als een soort van iCloud functioneert op mijn apple devices.
Dus ik heb best wel wat data dubbel, maar als ik zelf dom bezig ben met opschonen op 1 van de apple devices kan ik alles nog terug halen.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 21:39
Je kunt met een Windows machine wel alles backuppen, als je de iCloud for Windows draait. Deze synct, net als bv Onedrive je files naar je lokale disk. Ook kun je, net als in Onedrive zeggen dat alle files in iCloud ook op je lokale disk moet blijven.
Als je die map dan backupped, heb je dus een lokale backup van je files.

Een tijdje geleden was iCloud for Windows best brak en werkte de sync niet goed, nu draait het bij mij al weer een paar maanden naar behoren.

Hoeiendag!