Afnemende Prestaties laptop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-03 19:59
Mijn vraag

Ik heb twee jaar een Gamelaptop en die is altijd goed bevallen. Ik game niet heel veel. Vooral Warzone en Cities Skylines. Nu speelde ik Warzone altijd op de hoogste instellingen en ik kwam dan ook ongeveer 70-80 fps.
Maar sinds kort lijken de prestaties af te nemen. Fps komt met moeite boven de 60, met Dips naar de 40. Het lijkt ook alsof de VRAM niet volledig gebruikt wordt als ik kijk in het grafische menu van Warzone.

Ik heb volgens mij geen instellingen gewijzigd. Dus mijn vragen zijn:

- is er iets aan de hand? Kan een verslechterde batterij of lader invloed hebben?

- zou ik iets met instellingen kunnen doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus
Intel i7 10750H 2.60ghz
16gb RAM
nVidia RTX2060

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 09:21
Kun je HWMonitor eens draaien en wat screenshots met ons delen?
Wellicht een screenshot voor en tijdens het draaien van een game?
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Bij een laptop is het namelijk meestal de koeling die invloed heeft op je prestaties.
Mocht je koeling niet goed functioneren door bijv. stof op je heatsink, dan wordt alles te warm en gaat je computer langzamer werken om zo de temperatuur goed te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:35

GforceNL

Out of memory....

Warzone staat er om bekend dat deze met iedere patch slechter wordt. Zat hier op 100+ en nu met moeite op 80.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:32

Detmer

Professioneel prutser

Staan je batterij instellingen op maximum performance? Zo ja, heb je de fans al eens schoongemaakt en de koelpasta vervangen? Daar zit vaak het probleem in.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Ik ben inderdaad bekend met het feit dat Warzone slecht geoptimaliseerd is. Maar ik merk hetzelfde ook met Cities Skylines.

Ik zat er ook aan te denken om de laptop eens schoon te maken. Maar is dat te doen als leek? Ik heb weinig ervaring met computer hardware. En paste vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:09

ikt

Je hoeft niet perse helemaal de heatsink los te halen. Meestal is het prima om 'm uit elkaar te halen voor zover dat makkelijk is en dan met geperst lucht het stof eruit knallen.

Je vindt vast wel reparatie/demontagehandleidingen voor je laptopmodel op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Ik zal eens proberen om het met perslucht te doen. Ik hoef dan geen interne onderdelen los te halen?

Ik zag net weer dat mijn VRAM gebruik maar de helft is van wat mogelijk is. Alle instellingen op het laagst. En toch is de prestatie slecht. Is dat niet raar? Heeft stof zoveel invloed?

Ik hou de temperatuur ook in de gaten en die zit rond de 78.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 02:15
Ik haal regelmatig dit soort laptops open met kapotte of doorgebrande onderdelen die er even opnieuw opgesoldeerd moeten worden en het is bijna altijd volgelopen koelers en uitgedroogde pasta.
Als eerst idd de stof er even uit blazen waarbij je de ventilator het best even klem zet want anders wordt de koeler een generator die een vernielende spanningspiek door het bord kan jagen. Is vaak lastiger bij dit soort laptops omdat de hele bottomcover er af moet. Als er veel stof inzit dan kan dit in de ventilator zelf klem gaan zitten tegen het omhulsel waardoor hij niet meer wil draaien. Ik zelf demonteer en gebruik een zachte kwast van de action om al het stof te verwijderen.
-
Als je bios geen undervolt lock heeft gekregen vanuit de fabriek of vaak door nieuwere bios update (soms een geheime toetscombinatie in bios om te enablen) dan kun je ook nog een beetje undervolten met "ThrottleStop" en de turbo P-States aanpassen naar een minder aggresief profiel zodat ie niet steeds daarop zit te throttlen. Kan ik meer info over geven indien gewenst.
https://www.reddit.com/r/...undervolt_intel_i710750h/

[ Voor 16% gewijzigd door Phenos2 op 09-09-2023 01:26 ]

Pagina: 1