onkyo ht-r380 - dab+

Pagina: 1
Acties:
  • 813 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunnoNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-07 21:24
Beste mede tweakers,

Mijn onkyo ht-r380 is misschien wat outdated, maar hij geeft zo'n ontzettend mooi geluid op mijn speakers ( 7 speakers en 2 subs ). Films kijken is alsof je in de bios zit en muziek luisteren is alsof je op een event staat. 5.1 (2) settings en zelfs 7.1 (2) gaat zo ontzettend mooi. De afstellingen op mijn tower speakers en tweeters zijn zo goed dat ik bijna zou zeggen dat er geen betere ervaring is dan mijn set. Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om de set te verbinden met mijn (wat nieuwere) tv d.m.v. de digital verbinding (digital in/output).

Nu is het zo dat de FM frequenties binnenkort veranderen en ik daarmee 1 van mijn favoriete kanalen verlies. Nu zou ik natuurlijk een app kunnen instaleren op mijn TV om dat kanaal te ontvangen en dan via de tv dit kanaal te luisteren. Dit verbruikt natuurlijk veel meer stroom en de TV moet dan altijd aan staan, wat natuurlijk de levensduur van de tv vermindert.

Nu zoek ik een apparaat waarmee ik op mijn oudje dus ook DAB+ kan ontvangen. Er zijn ontvangers die ik al gevonden heb die via de digitale output gaan, maar goed die heb ik dus al bezet voor mijn TV. En het omwisselen van die stekkers is dus niet handig, en brengt een hoop rompslomp met zich mee.

Dus mijn vraag; heeft iemand een oplossing d.m.v. een device of andere manier om mijn onkyo om te toveren tot toch een dab+ radio ?

Mijn dank is groot !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
DAB+ werkt binnenshuis vaak niet al te best. Waarom niet als een Sonos Connect, Bluesound Node of iets soortgelijks? Analoog of digitaal aansluiten. Wat je ook koopt, zolang het TuneIn aan boord heeft kun je toch wel elke denkbare zender luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:28

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hoe kijk je nu tv? Via een tuner van je tv-provider? Die hebben gewoonlijk ook gewoon radiozenders. Dan hoeft je tv niet aan, en hoef je alleen maar de provider-tuner op het juiste kanaal af te stemmen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Er zijn losse DAB+ tuners verkrijgbaar met analoge uitgangen. Je receiver heeft vast wel een ingang vrij aan de achterkant, kan je daarop aansluiten. Maar zoals gezegd is DAB+ in NL (nog) niet gemaakt voor dekking binnenshuis. Dus je zal er rekening mee moeten houden dat je het misschien niet eens ontvangen kan. Dat hangt dus af van waar je woont.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:12

FeaR

In GoT we trust

Oké, ik ga happen....
DunnoNL schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:23:
...en zelfs 7.1 (2) gaat zo ontzettend mooi.
Genoemde HTR-380 is volgens de specs een 5.1 receiver. Hoe heb je hier een 7.1 van gemaakt?

Pagina 27 van de ENG Handleiding:
7.1*

This is 7.1-channel surround sound. This is a further sound enhancement to 5.1 channel sound with two additional speakers that provide greater sound envelopment and more accurate positioning of sounds.
De crux zit hem in de voetnoot:
*The AV receiver outputs this source in 5.1-channel surround sound.
Waarbij S/PDIF sowieso maximaal 5.1 zal geven dus de 7.1 input is op die manier ook al dubieus. Waarbij ikzelf zou kiezen voor HDMI ARC kijkende naar dat de Onkyo HDMI 1.4 heeft en ik relatief zeker weet dat je huidige TV ook minimaal deze versie zal hebben. Niet dat HDMI ARC veel brengt ten opzichte van S/PDIF (niet meer kanalen, daar heb je eARC voor nodig) maar wel Dolby Digital Plus en eventueel het gemak van HDMI CEC.

Subwoofer idem. HTR-380 heeft een passieve subwoofer (veel gezien bij all-in-one setjes), hoe heb je daar een tweede subwoofer op aangesloten? Beide op één uitgang?

Ontopic:
Er zijn ontvangers die ik al gevonden heb die via de digitale output gaan, maar goed die heb ik dus al bezet voor mijn TV. En het omwisselen van die stekkers is dus niet handig, en brengt een hoop rompslomp met zich mee.
Welke TV heb je? Gros van de TV's gebruiken Optisch voor de Digital Audio Out, daar heeft genoemde HTR-380 twee ingangen van. Mocht je een vreemde eend hebben van een TV die Digitale Coax gebruikt, daar heeft de HTR-380 inderdaad maar één ingang van. Gelukkig kan je met converters werken of je zet de TV om naar HDMI ARC zoals eerder genoemd. Alleen ben ik dan weer niet overtuigd dat externe DAB+ bronnen (niet alleen) Digitale Coax Out hebben. Idem hier, welke heb je gevonden? Waarbij radio stereo is dus met een analoge uitgang (RCA) ben je er ook.

Samenvattend twijfel ik aan de topic start. De combinatie van gedane stellingen hoe het in de praktijk zou werken versus de techniek/theorie gaat scheef (lees: onmogelijk).

[ Voor 48% gewijzigd door FeaR op 29-08-2023 07:01 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:12

FeaR

In GoT we trust

@DunnoNL
Dit is het tweede topic dat je opent om je daarna niet meer op het forum te laten zien. Respectloos tegen de mensen die je willen helpen.

Edit 21-09-2023:
"Laatst online: 26-08 21:51"

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 21-09-2023 10:36 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.