MB Pro '13 Blazende fans bij kijken YT + uitvallen accu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 11:11
Hallo,

Ik heb een Macbook Pro (Retina 15 inch, eind 2013 met Big Sur 11.7.2) en eigenlijk heeft deze het altijd perfect gedaan. Alleen merk ik de laatste tijd dat wanneer ik Youtube in Safari kijk de fans van m'n Macbook beginnen te blazen. Daarnaast reageren functies in Youtube soms ook traag.

Ik heb de Activiteitenweergave geopend als dit gebeurde er hieruit blijkt het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80EsoHJZXJ9WEyNnY89uSa-VXP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56Apb4PH04yGIwg4HfTlhqOg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al diverse zoekopdrachten op Google gedaan (o.a. waar WindowServer voor is en hoe je het CPU gebruik hiervan kan verminderen), maar niks lijkt te helpen. Iemand een idee wat ik kan doen om dit verminderen?

Daarnaast heb ik het probleem dat mijn accu soms uit het niets uitvalt en dat mijn accupercentages ineens sterk naar beneden gaan. Ik heb 732 cycli en de conditie van mijn accu is volgens de systeem informatie normaal. Dit probleem deed zich al voor nog voordat ik ge-update had naar Big Sur. Vervolgens leek dit even weg te zijn maar alsnog valt de accu soms willekeurig uit of gaat deze veel sneller leeg dan ik gewend was. Iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt kan worden?

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je die MacBook al eens open gemaakt, deels gedemonteerd en flink schoongemaakt? Ventilator(en) schoongeborsteld, koelpasta vervangen, logic board schoongeborsteld etc.? Dat zou mijn eerste ingeving zijn bij een MacBook van 10 jaar oud die deze problemen geeft.

Voor je accu: download eens Coconut Battery om te kijken wat die er van vindt.

[ Voor 13% gewijzigd door sypie op 26-08-2023 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 09:07

CaDje

Framedrops for life

Ik heb een soortgelijke ervaring gehad met mijn macbook pro 13 inch late 2013 wat betreft het hoge cpu gebruik bij het kijken van youtube. Ik heb toen de thermalpaste vervangen, dit had wel effect. Echter is het wel een wat ouder model, en ik weet niet hoe goed die nog overweg kan met de codecs die youtube gebruikt (hardware decoding met de gpu).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:10
In dit topic was daar ook wat over: MBP late '13 battery drain bij Youtube op Firefox

Lijkt dat het de "filmische belichting" is die zwaar voor de cpu is, dus die instelling in YouTube kan je sowieso even dubbelchecken.

[ Voor 5% gewijzigd door Merethil op 27-08-2023 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
sypie schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:59:
Heb je die MacBook al eens open gemaakt, deels gedemonteerd en flink schoongemaakt? Ventilator(en) schoongeborsteld, koelpasta vervangen, logic board schoongeborsteld etc.? Dat zou mijn eerste ingeving zijn bij een MacBook van 10 jaar oud die deze problemen geeft.

Voor je accu: download eens Coconut Battery om te kijken wat die er van vindt.
Coconut battery geeft dit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmP7QIYPHRKnVIAXFOG6oHUh9zA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UQXtCbfeysifhVLDuKPm1zYg.png?f=fotoalbum_large

Ik zal in ieder geval een gaan kijken hoe ik veilig m'n macbook open kan maken, kan schoonmaken en de koelpasta kan vervangen. Ik zal ook eens kijken naar de instellingen voor filmische belichting. Bedankt voor de reacties in ieder geval.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@MJ23 Ik denk dat je na 10 jaar ook wel een nieuwe Mac verdient hebt hoor.

Knap dat je het zo lang hebt kunnen volhouden.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• MJ23
@Greatsword Haha nou ik heb net voor € 2.500 aan cameraspullen gekocht dus de portemonnee blijft even dicht.

Ik heb overigens m'n Macbook laten schoonmaken en de koelpasta laten vervangen. Komende tijd maar ervaren of dit helpt en anders over een tijdje toch nog maar voor een nieuwe gaan kijken. Al zal dat met pijn in m'n hart zijn omdat ik dit model wel erg fijn vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzjee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:25
Heb het even getest met een iets nieuwere MBP (13" early 2015) en ik zie dezelfde systeem CPU belasting als bij jou. Bij mij gaan de fans niet aan dus ik zou idd zeggen dat het schoonmaken en vervangen van de koelpasta zou moeten helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 08:48

Een mooi voorbeeld van wat zich in zo'n MacBook aan stof verzamelt en hoe de koelpasta eraan toe kan zijn. Dit is inclusief paar jaar geleden tussentijds al een reiniging gehad te hebben incl nieuwe koelpasta.

[ Voor 13% gewijzigd door RisingSun op 05-09-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb ook wel eens m'n oude Macbook schoongemaakt. 5 jaar intensief gebruikt, was ook traag, telkens de fans omhoog. Nieuwe koelpasta, stof eruit. Een hele hoop heisa. Het maakte uiteindelijk gewoon niks uit :P. Dat zal bij andere weer anders zijn, maar even qua verwachtingsmanagement dit :P

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winduss
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-09 07:32
Probeer ook eens de 'enhanced-h264ify' plugin. Dan pakt ie een andere codec op YouTube en naar mijn ervaring zorgt het ervoor dat alles dan soepeler draait op oudere Macs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Anekdotisch: mijn Macbook Pro 17" mid 2012 i7 2.6 8GB doet echt prima Youtube filmpjes zonder opstijgende fans. Voorderest niet bepaald snelste meer tot grote irritatie, maar nog steeds mijn dagelijkse thuisbak.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 07:52

4POX

Everybody is wired

https://www.intel.com/con...es/tool/power-gadget.html

app van Intel waarmee je de daadwerkelijke energieverbruik van je CPU kan zien.

Soms zie je een process van 30 procent opeens 40 watt cpu power pakken.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1