epicfailguy23 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:13:
In de voedingsmiddelen industrie wordt alles wat nieuw is en met voeding in aanraking komt 316. Alles wat er 'bij' staat 304. Daarnaast is het issue zout. tot +-10-15% zout oplossing gaat het redelijk met 304/316. boven dat alles ga je naar 316TI om het extra bestendig te maken. Dus de vraag rest hoeveel zout zit in het water?
Nou lijkt de TS z'n vraag hier gedropt te hebben zonder verder er mee door te gaan, dus ik doe dan maar voor mij wat antwoorden: zwembad van 2 x 3 x 0,75m water = 4500 liter water. Daar voeg ik zo'n 12 kilo zout aan toe. Hoe wordt zo'n oplossingspercentage bepaald - gewoon 12 / 4500 = 0,27%?
Ik zou de oplossing in een niet corrosief stuk materiaal zoeken zoals kunstof. dus de vraag is waarvoor dient het de buizen? is het voor pomp/leidingwerk dan gewoon voor PVC gaan.
De buizen zijn in mijn geval voor de stevigheid van het zwembad:
https://www.top-zwembadshop.nl/intex-metal-frame-300-200
...horizontale buizen in de rand van het bad en verticale buizen om de boel overeind te houden. Alles voor het water rondpompen en filteren is kunststof.
Maar goed, dat zijn wel speciaal gevormde buizen die aan de uiteinden wat smaller worden zodat ze in elkaar passen enzo, dus niet direct makkelijk om gewoon maar een '316 buis' te bestellen.
Los daarvan zou het *voor mij* even wat teveel gedoe worden. Heb al genoeg werk aan een ander project in huis. Ik denk dat zo'n zwembad bij ons thuis nog hooguit een jaar of drie gebruikt zal worden, dan koop ik tzt nog wel een nieuw zwembad voor 90 euro. Geen idee wat de TS hier verder mee gaat doen.