Afromosia deur

Pagina: 1
Acties:

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-12 14:11
Hallo,

Vandaag is onze voordeur geplaatst. We vinden deze nu echt wel te donker tegenover de gevelsteen en voeg.

Is er een manier om de deur eventueel een lichtere kleur te geven? Opnieuw schilderen of lakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaT6Qxu5kTnFD1kdWP20QfDNTYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqbwUnnpw96uBJWJxNvM7ARy.jpg?f=fotoalbum_large

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Je zou even naar de kleur van het hout zelf kunnen kijken in bijvoorbeeld de slotkast (waar dus geen lak zit)

Als die kleur wel naar 't zin is, zit er dus mogelijk een lak op met een donkerdere tint. Deze zou je er dus af kunnen schuren en opnieuw aflakken in een kleurloze blanke lak.

Echter zal het hout wel altijd iets donkerder worden met lak dan zonder lak. Ongeacht de kleur.

Ik vind hem eigenlijk helemaal niet zo donker, maar mijn mening is irrelevant verder ;-)

Edit: bereid je wel voor op een kut klus, want het is geen simpel voordeurtje :+

[ Voor 8% gewijzigd door Koekstra op 26-08-2023 17:40 ]

• Stef CB
Koekstra schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:39:
Je zou even naar de kleur van het hout zelf kunnen kijken in bijvoorbeeld de slotkast (waar dus geen lak zit)

Als die kleur wel naar 't zin is, zit er dus mogelijk een lak op met een donkerdere tint. Deze zou je er dus af kunnen schuren en opnieuw aflakken in een kleurloze blanke lak.

Echter zal het hout wel altijd iets donkerder worden met lak dan zonder lak. Ongeacht de kleur.

Ik vind hem eigenlijk helemaal niet zo donker, maar mijn mening is irrelevant verder ;-)

Edit: bereid je wel voor op een kut klus, want het is geen simpel voordeurtje :+
Hallo, bedankt voor je reactie!
We zullen morgen hier eens naar kijken.

Met welk toestel je een foto neemt of welke positie is de kleur ook anders, zie foto hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTznn6sNuCTE59t9hf9LWma77lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPlikZUv1DeaxpY3Wo2eFpze.jpg?f=fotoalbum_large

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04:51
Afrormosia is hout wat lastig lichter te maken is. Sterker nog, naarmate de zon er langer op staat zal het uit zichzelf donkerder worden. Wanneer het hout nog niet behandeld is dan is, om het donkerder worden te voorkomen, aan te bevelen om een goede lak met hoge UV bestendigheid op te brengen, zo'n 3 lagen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-12 18:48
Ik vind het prachtig!
Daar heb je verder niets aan maar wou het ff zeggen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12 16:18

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Voor het contrast zou ik de deur zelf donkerder gemaakt hebben... Het is een prachtige deur, en die wil je juist niet op laten gaan in de muur! Maar... Dat is mijn mening.
Misschien toch even over nadenken?
Wat je wel kan doen: In b.v. Photoshop de deur verschillende tinten geven en kijken wat mooi is.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:25
Nyarlathotep schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:43:
Voor het contrast zou ik de deur zelf donkerder gemaakt hebben... Het is een prachtige deur, en die wil je juist niet op laten gaan in de muur! Maar... Dat is mijn mening.
Wat je wel kan doen: In b.v. Photoshop de deur verschillende tinten geven en kijken wat mooi is.
Smaken verschillen... Ik zou het inderdaad eerder in de kleur van dat andere kozijn, de dakpannen of regenpijpen ofzo lakken, maar dat is niet waar @Stef CB naar zoekt denk ik. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Stef CB
Nyarlathotep schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:43:
Was ik toevallig even mee bezig :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAwSIRe_t78o_bZbPWiEXvnNkco=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xhpX0v2qqU0tiTF9jFlg46zc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3UFFARpEtzG3j5MP5PH8P91Wv0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ILQ2kLzSNp4Bo9KFoaqvOnxs.png?f=fotoalbum_large

• Stef CB
Xander schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:46:
[...]

Smaken verschillen... Ik zou het inderdaad eerder in de kleur van dat andere kozijn, de dakpannen of regenpijpen ofzo lakken, maar dat is niet waar @Stef CB naar zoekt denk ik. :P
Neen ;)
Afwachten wat de luikjes zeggen die volgende week worden opgehangen.
Een luikje dat rechts komt (80x60) en dan nog een groot luik dat links komt van 250x120.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Xander schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:46:
Ik zou het inderdaad eerder in de kleur van dat andere kozijn, de dakpannen of regenpijpen ofzo lakken [...]
Dat zou ik wel een enorme verspilling vinden van zulk prachtig en met uitsterven bedreigd hout.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:10
Wij hebben voor de zomer ook aan Afromosia deur geplaatst en hebben hier gekozen om de natuurlijke kleur te behouden. Dit zou volgens de aanemer vergrijzen door weeromstandigheden maar hoeft geen verder onderhoud in de toekomst.
Sinds we in een vormalige hoeve wonen vonden we het net fijn dat dit wat "verweerd" zal worden.
Ik moet zeggen, met de zonnige periode in juni en de regenachtige julimaand is het kleur al sterk veranderd en ziet het er nu veel natuurlijker uit, de sterke bruine kleur is lichter/grijzer geworden. Misschien ook een optie?

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:52
Vindt de kleur best goed passen, zou het eerst nog een paar maand aankijken aangezien dit type hout nog behoorlijk kan gaan veranderen van kleur onder invloed van zon.

• Stef CB
nightgold schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:09:
Wij hebben voor de zomer ook aan Afromosia deur geplaatst en hebben hier gekozen om de natuurlijke kleur te behouden. Dit zou volgens de aanemer vergrijzen door weeromstandigheden maar hoeft geen verder onderhoud in de toekomst.
Sinds we in een vormalige hoeve wonen vonden we het net fijn dat dit wat "verweerd" zal worden.
Ik moet zeggen, met de zonnige periode in juni en de regenachtige julimaand is het kleur al sterk veranderd en ziet het er nu veel natuurlijker uit, de sterke bruine kleur is lichter/grijzer geworden. Misschien ook een optie?
Heb je toevallig een foto van toen en nu? Gr

• Stef CB
Prutsertje13 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:05:
Vindt de kleur best goed passen, zou het eerst nog een paar maand aankijken aangezien dit type hout nog behoorlijk kan gaan veranderen van kleur onder invloed van zon.
Denk dat dit momenteel de beste oplossing is. Hopelijk nog veel zon in september/oktober :)

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:41
Als je er geen parkeerplaats maar een tuin voor gepland hebt met kleur en groen dan zal het beeld er denk ik heel anders uit gaan zien, Dus misschien even aankijken.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er ontgaat me even iets. Dan heb je zo'n prachtige deur, mooie vorm, mooi materiaal, strak gemaakt... en dan wil je dat die niet zo opvalt? Zoiets moet toch juist opvallen door z'n pracht?

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12 20:23
Zo'n prachtige deur gemaakt van dit geweldige hout kan je toch niet in een niet opvallend alledaags kleurtje gaan lakken...

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:10
Stef CB schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:06:
[...]

Heb je toevallig een foto van toen en nu? Gr
Hier kan je mooi het kleurverschil zien met wat aan de weersomstandigheden is blootgesteld en wat origineel is. (voor zover een foto kleuren kan vastleggen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0aCytilaICS3oR8GrCdeysCsSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTOwrvcS3zjwtVI2fAMYE6f5.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een voor-na (de lichtere vlekken op de 2de is zon die door een boom schijnt btw :+ )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8yDr-YFJ9iZ-RfKx-G0rWYfRzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eMMdEYQO1EJelZWH8kqyzim.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door nightgold op 27-08-2023 12:11 ]

• Stef CB
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
We gaan momenteel even afwachten wat het weer met de deur gaat doen.
Als het de kleur zoals bij @nightgold nightgold gaat worden na verloop van tijd denk ik wel dat het goed gaat komen :)

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-12 13:50
Ik heb helemaal geen antwoord, ik wil alleen even zeggen. Wat een prachtige deur inclusief gevel en mooi metselwerk! Jullie woning wordt echt prachtig!
Pagina: 1