[Risk] aanvallen en verdedigen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-10 15:54
Bezig met een potje Risk en we hebben wat onduidelijkheid.
Als er aangevallen wordt met 3 dobbelstenen en de waarde van deze dobbelstenen 5,3 en 1 en de verdediger verdedigd met 1 dobbelsteen en gooit hiermee 6 hoeveel legers verliest de aanvaller dan? 1 of 3?

Ik ben van mening 1 maar mijn vrouw en kind zijn van mening dat je er 3 verliest.

Als je er maar 1 zou verliezen is het altijd handig om met 2 te verdedigen is het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
1 natuurlijk.

Edit: uit de handleiding:
Na het gooien van de dobbelstenen worden de stenen met de meeste punten met elkaar vergeleken, de hoogste steen van de aanvaller tegen de hoogste steen van de verdediger. Degene die de hoogste steen heeft wint 1 leger van de tegenpartij. Dit leger wordt van het gebied van de verliezer afgehaald en gaat terug in de doos met legers. Wanneer de verdediger met 2 dobbelstenen heeft verdedigd, worden de volgende 2 hoogste stenen met elkaar vergeleken en ook uit deze vergelijking wordt de verliezer bepaald.

[ Voor 95% gewijzigd door zacht op 26-08-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
@zacht dat idee heb ik dus ook. Zij zeggen op hun beurt; dan val je toch altijd aan met 3 want je kan er nooit 3 kwijtraken, hooguit 2. Als je met 3 dobbelstenen gooit dan heb je grotere kans om hogere ogen te gooien.

Als je met 1 dobbelsteen gooit ben je als verdediger dus altijd in het voordeel door met 2 te verdedigen. Of missen we iets?

[ Voor 22% gewijzigd door Robbie T op 26-08-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je valt doorgaans inderdaad aan met 3. Dat stimuleert ook dat je niet met losse legertjes aanvalt.

Heel veel taktiek komt er bij aanvallen dan ook niet kijken, want de aanvaller maakt de keuzes als eerste dus die doet doorgaans altijd hetzelfde, namelijk: met zoveel mogelijk legertjes aanvallen. De kunst van het aanvallen zit er alleen in om überhaupt een overmacht te hebben voordat je aanvalt.

Bij verdedigen kun je met het aantal dobbelstenen wat taktischer je verliezen minimaliseren of de verliezen van de aanvaller maximaliseren.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Robbie T schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:36:
@zacht dat idee heb ik dus ook. Zij zeggen op hun beurt; dan val je toch altijd aan met 3 want je kan er nooit 3 kwijtraken, hooguit 2. Als je met 3 dobbelstenen gooit dan heb je grotere kans om hogere ogen te gooien.

Als je met 1 dobbelsteen gooit ben je als verdediger dus altijd in het voordeel door met 2 te verdedigen. Of missen we iets?
De aanvaller heeft het voordeel van met meer dobbelstenen kunnen gooien (mits er genoeg legers op dat land staan uiteraard), de verdediger heeft het voordeel dat bij een gelijk aantal ogen de verdediger wint.

Dus ja, aanvallen doe je met zoveel mogelijk dobbelstenen (ik neem aan dat jullie snappen dat er minimaal vier legers op een land moeten staan om met drie dobbelstenen te kunnen gooien, één leger moet altijd achterblijven op het land, en per dobbelsteen moet je één leger hebben staan), dat is kansberekening.

Verdedigen doe je ook met zoveel mogelijk dobbelstenen, met wederom de voorwaarde dat er minimaal twee legers op een land moeten staan om met twee dobbelstenen te kunnen verdedigen. Ook kansberekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:47
Robbie T schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:36:

Als de aanvaller twee hogen heeft zou ik nooit met twee verdedigen. 6-6, 6-5, 5-5, 5-4 waarschijnlijk ook nog 4-4 zou ik allemaal met 1 verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

zacht schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:48:
Verdedigen doe je ook met zoveel mogelijk dobbelstenen, met wederom de voorwaarde dat er minimaal twee legers op een land moeten staan om met twee dobbelstenen te kunnen verdedigen. Ook kansberekening.
Of mijn risk-geheugen is heel roestig, mara voor zover ik weet mag de verdediger het aantal dobbelstenen beslissen nádat de aanvaller gegooid heeft. Gooit die twee keer zes dan kies je natuurlijk maar één dobbelsteen. Gooit die twee keer twee dan gooi je met twee dobbelstenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
bwerg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:50:
[...]

Of mijn risk-geheugen is heel roestig, mara voor zover ik weet mag de verdediger het aantal dobbelstenen beslissen nádat de aanvaller gegooid heeft. Gooit die twee keer zes dan kies je natuurlijk maar één dobbelsteen. Gooit die twee keer twee dan gooi je met twee dobbelstenen.
Ja. Wat ik hiervan heb begrepen is dat dit iets is wat je vooraf kan afspreken en niet zozeer een harde regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
bwerg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:50:
[...]

Dat klopt. En de tactiek hangt er wel vanaf hoeveel je er nog hebt staan. Staan er nog maar twee, en je verliest er eentje dan, kun je de volgende keer nog maar met één dobbelsteen verdedigen. Ik ben simplistisch, ik verdedig altijd met zoveel mogelijk, of er nu drie zessen liggen of niet. Aanpakken die zessen.

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: elke dobbelsteen vertegenwoordigt dus een leger. Wordt er met één verdedigt, dan verlies je er ook maar één, en je kunt er ook maar één winnen. Het is hoogste dobbelsteen tegen hoogste dobbelsteen om een leger, de op een na hoogste tegen de op een na hoogste om een leger, etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

zacht schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:55:
Het is hoogste dobbelsteen tegen hoogste dobbelsteen om een leger, de op een na hoogste tegen de op een na hoogste om een leger, etcetera.
En het derde leger raakt altijd verdwaald en loopt dan maar achter de rest aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
bwerg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:57:
[...]

En het derde leger raakt altijd verdwaald en loopt dan maar achter de rest aan.
Die mag inderdaad toekijken hoe de twee hoogste het doen en afhankelijk van het resultaat achter de rest aanhobbelen of blijven zitten waar hij zit.

Risk is altijd goed voor discussies hier.
Moet je vantevoren zeggen met hoeveel je aanvalt? Stel er staan 25 legers, moet je dan zeggen dat je met 24 legers aanvalt voor je gooit, of mag je na winst zelf beslissen hoeveel je er doorsluist?
Wanneer mag je je kaarten inleveren? Aan het begin van je beurt? Of wanneer je wil? Bijvoorbeeld als je aangevallen wordt je kaarten inwisselen om je verdediging te versterken?
Blijft mijn favoriete spel. Ook om het gedoe over regels, het op elkaar inpraten om anderen zaakjes op te laten lossen etc.

[ Voor 5% gewijzigd door zacht op 26-08-2023 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:52

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het meeste staat vrij aardig in de regels, maar uit mijn hoofd:
- Je bepaalt voor je gooit met hoeveel je aanvalt, en wanneer je stopt. Win je, dan _moet_ je door met wat je dan nog over hebt. Technisch staat niks je in de weg om na verlies te 'stoppen', en nog een keer aan te vallen met wederom 3 legers. Lather, rinse, repeat.
- Kaarten mag je gedurende je hele beurt inleveren, dus ook ergens halverwege een aanval. Ja dat komt hard aan bij de andere partij, die moet dus vooraf even kaartjes tellen, en gokken of je een setje hebt.

Het vervelendste is dat sommige regels/modi zijn aangepast over de loop van de tijd, en wij nog een editie hebben met 3(!) blauwe dobbelstenen, terwijl je er altijd maar 2 mag gebruiken voor verdediging...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik speel het zelf niet maar in de 1998 rule book staat dat de verdediger met 1 of 2 stenen verdedigd. Dus als je met 3 werkt verdedigen dan kun je zelf afspraken maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ha8IeZEqUt1x-wOtVj6pEFhRDZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbeUGa36OWjktvRtx9RPXZqb.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.hasbro.com/common/instruct/risk.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Boeryepes op 27-08-2023 15:07 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 09:15
Robbie T schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:26:
Bezig met een potje Risk en we hebben wat onduidelijkheid.
Als er aangevallen wordt met 3 dobbelstenen en de waarde van deze dobbelstenen 5,3 en 1 en de verdediger verdedigd met 1 dobbelsteen en gooit hiermee 6 hoeveel legers verliest de aanvaller dan? 1 of 3?

Ik ben van mening 1 maar mijn vrouw en kind zijn van mening dat je er 3 verliest.

Als je er maar 1 zou verliezen is het altijd handig om met 2 te verdedigen is het idee.
Een, maar je kan Risk natuurlijk helemaal naar eigen smaak veranderen, zonder dat je ruzie met de rest van het gezin of vriendengroep krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-10 15:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik verplaats door even naar de juiste plek, Tweakers Lounge is een plek voor de wat serieuzere topics (al kan een potje Risk ook erg series gespeeld worden) :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1