Toon posts:

PIII op mijn moederbord moet toch kunnen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn pc upgraden naar een PIII 750E de slot 1 versie
ik heb nu een PIII 450 en ben daar zeer tevreden mee maar hij begint een beetje sloom te worden. De fabrikant van mijn moederbord (DFI :r )zegt dat er maar een PIII 700E op kan maar daar geloof ik niet zo in.

quote van de site:

Chipset
Intel 440BX AGPset
CPU Socket
Slot 1
CPU Supported
Pentium® III 500E-700E*/100MHz
Pentium® III 450-600MHz/100MHz
Pentium® II 350-450MHz/100MHz
Pentium® II 233-333MHz/ 66MHz
SEPP Celeron 266-433MHz/66MHz

Memory
3 DIMM sockets
max. 384MB (unbuffered)
max. 768MB (registered)
Supports PC100 and ECC
PCI IDE
Dual PIO mode 3/4 EIDE channels up to 4 IDE devices
UltraDMA/33 transfer rate up to 33MB/sec
Super I/O
2 x NS16C550A compatible UARTs
1 x SPP/ECP/EPP parallel port
External Connectors
2 x USB, 2 x DB-9, 1 x DB-25, 1 x PS/2 Mouse, 1x PS/2 Keyboard
Internal Connectors
1x IrDA, 2x IDE, 1x Floppy, 1x ATX Power, 3 x Fan, 1 x SB-Link, 1 x WOL
Power Management
ACPI and OS direct power management

Wake-on events : RTC/Modem/LAN/KB/Mouse

Hardware Monitor
System, Processor Temperature, Voltage and Fan speed
Expansion Slots
1 AGP slot
3 PCI slots
2 ISA slots
1 PCI/ISA slot
BIOS
Award / 2Mbit
Form Factors
ATX, 4 layers
30.48cm x 17 cm
12.0 inch. x 6.7 inch.

*: Supported in the revision D or later

help mij :?

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 14:59
Je moet dus even je revisie checken....
Staat meestal op je moederbord zelf: Type met Rev.
Even bij de bios-updates kijken is ook vaak handig. Staat dan wel bij wat voor support erbij gekomen is.
Verder misschien gewoon even zoeken met google naar moederbord-naam/coppermine ofzo?
BX-chipset ondersteunt coppermine. Alleen sommige moederborden kunnen het voltage niet leveren, zo laag gaan ze niet.

Zin.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:58
Is de info van de fabrikant ook niet altijd de info die ze verstrekken bij introductie van het mobo?
Als intel dan met nieuwe chips komt, updaten ze dat niet.

Als het voltage klopt, en je de multipleyer en Mhzen op de juiste plaats krijgt. Lijkt het me geen probleem om het te laten werken.

American Express vraagbaak

• Twynn
  • Laatst online: 13:40
Tja, ik kan me vergissen, maar volgens mij is de 700E ook een coppermine die op 1.75V loopt..

De 750 zal dus ook gewoon lopen op jouw bordje.. Multipliers hoef je geen rekening mee te houden, die staan automatisch goed omdat ze in de chip ingebakken zijn..

Hooguit dat hij in de bios aangegeven wordt als PIII 700MHz ofzo.. (omdat de bios het getalletje 750 niet kent!)
Kijk je dan onder windows met wincpuid of sisoft sandra o.i.d. dan zul je zien dat je proc gewoon op 750 werkt!

Lijkt me geen probleem dus..

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:48
Als een 700E werkt, dan zal zelfs een 1000E werken. Nothing to worry :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Redheinz
Ik heb begrepen dat er BX-mobo's zijn die geen coppermine ondersteuen omdat ze niet onder de 2.00 V kunnen leveren aan de proc... Ik had er geen last van (die tijd een abit BH6). Maar niet alle BX-mobootjes kunnen dat toch?
Wat voor DFI heb je?

/edit/
Ik neem aan een P2XBL.
Die ondersteunt volgens
support -> cpu-support -> slot1
alleen een coppermine als je rev D hebt inderdaad.
Dus op je mobo kijken of je rev d hebt. Die zal wel het benodigde voltage kunnen leveren. Als je een a, b of c hebt kan je volgens mij het beste proberen of iemand een coppermine voor je heeft om te testen (celeron of PIII). Je proc zal dan wel te veel voltage krijgen maar van 1.75 naar 2.0 moet kunnen IMO. je bios moet 'm dan alleen nog begrijpen. Ik weet niet of dat standaard zo is.
Kijk maar een beetje rond in support... in de FAQ van je bord staat inderdaad dat VRM voor rev a,b,c 2.0 V is en voor rev d 1.3 V.
/edit/

Zin.

• Redheinz
/shit/
/shit/

Zin.

• Redheinz
Als je rev d hebt max 1000E volgens mij, je hebt alleen de grens van 100FSB, als je niet wilt overklokken. Ik heb wel eens iets voorbij zien komen dat er ook 1000E's zijn dus.
Als je wel wilt overklokken kan je inderdaad een 700E/750E ofzo kopen en die proberen op 133 te krijgen, waarbij je dus je AGP overklokt (en je BX-chipset).

Zin.

• Twynn
  • Laatst online: 13:40
Op dinsdag 04 september 2001 16:42 schreef Redheinz het volgende:
Als je rev d hebt max 1000E volgens mij, je hebt alleen de grens van 100FSB, als je niet wilt overklokken. Ik heb wel eens iets voorbij zien komen dat er ook 1000E's zijn dus.
Jep, die zijn er.. Zowel socket370 als slot1...

Maar het voordeel van de socket370 is dat je hem via een slotket wel op 1.8V kunt laten draaien!

• Redheinz
Goeie, Twynn!

Zin.

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 09:42

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Als je moederbord lage voltages aankan (onder de 1,8 V), dan zal je snellere P3's aankunnen met je Slot1-bord, anders niet. De eerste generatie P3's (Katmai genaamd) draaiden op voltages die hoog genoeg waren voor de oudere borden; dus daar is geen probleem mee.

De nieuwere P3's gaan onder de naam CopperMine (ofte: CuMine). Die vereisen een lagere voltage of gaan smelten als sneeuw voor de zon :'(. Je kan ze niet pluggen als je mobo niet laag genoeg kan met de voltages. Wel kan je in vele gevallen een zgn. Slotket met voltageregeling gebruiken. Dat zijn Slot1 kaartjes met een socket370 op. Op die socket kan je dan een klassieke CuMine pluggen. Als je Slotket over voltageregeling beschikt, dan kan je de voltage ook nog een beetje verlagen naar de juiste waarde.

De snelste Katmai die werd uitgebracht was een 600 MHz versie. Let wel op, want er bestaan overlappingen: er bestaan zowel Katmai CPU's op 600 als CuMine CPU's op 600. Ze hebben wel een verschillende aanhangsel (E, EB of niks dacht ik: op http://www.tomshardware.com kan je daar meer details over vinden) zodat je ze kan herkennen.

P.S.: Er bestaan ook nog recentere P3's, de zgn. Tualatin's. Deze zijn echter abnormaal duur (als je die kan betalen, dan betaal je je best meteen een volledig nieuw systeem) en draaien vrijwel zeker niet meer op die oudere borden.

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Verwijderd

ff ter informatie ende vermaak... 1.90 volt mag voor een coppermine ook... 1.95 begint "gevaarlijk" te worden met luchtkoeling.

• moeizaam
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-04-2024
Het zal overigs niet meevallen nog een slot1 op de kop te tikken ! Succes. :)

Signature?

• Muppet
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Toevallig een Dell pc of niet ??

Ik heb ook zo'n moederbord en heb mijn PIII 500 Katmai nun vervangen door een PIII 1Ghz 100mhz en het werkt prima.

Dus het kan wel :)

There is no art to find the minds construction in the face

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Op donderdag 06 september 2001 09:12 schreef -Muppet- het volgende:

Ik heb ook zo'n moederbord en heb mijn PIII 500 Katmai nun vervangen door een PIII 1Ghz 100mhz en het werkt prima.

he muppet,

heb hier ook zo'n Dell staan, Dimension XPS T500, met dezelfde cpu. Weet jij of dit nog een beetje op tevoeren is? Bedoel een nieuwe cpu kopen kan altijd nog :)

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 september 2001 09:12 schreef -Muppet- het volgende:

nee geen dell voor mij :7
en slot cpu's staan gewoon in de pricewatch dus.
:Y)

Verwijderd

hoi weet iemand of mijn pc tot hoe ver hij kan gaan met de proc

ibm aptiva model 2171-63g
ik heb bij ibm al de nieuwe bios opgehaalt jaar 2000 update
maar er staan geen gegevens bij waar die bios update voor was .
er zit nu een pen3 500 in op een zx chip
vast bedankt

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 09:42

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

ZX is de low-cost versie van de BX-chipset. Op de vroege BX chipsets past alles tot aan de Katmai (max. P3-600). Die zijn moeilijk te vinden en de 600 is vaak belachelijk duur in 2de hands. Op de ZX zou je normaal ook zoiets moeten aankunnen; zeker als je nu al een P3-500 hebt draaien.

Of je hoger dan 600 kan betwijfel ik echter: daarvoor moet je overstappen op CopperMine CPU's en die eisen minder stroom. Vele oudere mobo's kunnen dat niet en dan zit je vast. Je kan wel een SlotKet gebruiken met voltage regeling, maar die zijn toch vrij duur; het is, imho, interessanter meteen een mobo + duron te kopen.

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

• Muppet
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Op donderdag 06 september 2001 09:20 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

he muppet,

heb hier ook zo'n Dell staan, Dimension XPS T500, met dezelfde cpu. Weet jij of dit nog een beetje op tevoeren is? Bedoel een nieuwe cpu kopen kan altijd nog :)
Nee die zijn niet te boosten alleen door nieuwe proc te kopen. MoBo is compleet gelocked geen speld tussen te krijgen. Helaas . . . .

There is no art to find the minds construction in the face

Verwijderd

kan best wel zijn maar er komt bij mij geen amd meer in huis met een via chip
bij mij gaat het alleen maar om stabieletijd en dat is en blijft toch intel pentium3 of 4
De celly's mogen ze ook houden van me
Pagina: 1