Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oggyogg
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-04 09:32
Ik heb ooit m'n bachelor bedrijfskundige informatica behaald om er vervolgens niks mee te doen. Ik heb lesgegeven op 't HBO bedrijfskundige informatica (niet-techinsche vakken zoals projectmanagement en adviesvaardigheden). Daarna ik ben projectleider geweest voor de implementatie van verschillende (kleine) cloud systemen (is eigenlijk niet meer dan vinkjes zetten in de configuratie) en uiteindelijk beland in de communicatie en wat marketing. Ik ben erg tevreden met m'n werk, maar mis de nerd stuff want ik merk dat ik daar veel meer voldoending uit haal.

Als student speelde ik veel met Linux: distro's installeren (Gentoo was erg leerzaam), server opzetten (web, mail, file share) maar wist eigenlijk nooit helemaal goed wat ik deed.

Ik ben inmiddels 44 en gebruik sinds een half jaar weer Linux (heb alle populaire distro's wel geprobeerd, geeindigd bij Arch Linux). Om te zeggen dat ik erg veel vanaf weet, nee. Wat ik veelal doe is scripts en configuraties jatten van github en deze aanpassen zodat ze voor mij werken. Bijv.: een script om vanuit een minimal archinstall m'n hele systeem opnieuw te installeren, inclusief de dotfiles van m'n github. Verder ben ik een held in google. Ik houd van foutmeldingen zodat ik deze kan oplossen en leren wat er gebeurd is.

Ik heb sinds kort een raspberry pi met pihole draaien, docker containers met nextcloud en unbound en dit smaakt gewoon naar veel meer.

Lang verhaal kort, ik wil een opleiding of training volgen waarbij ik een degelijke basis leg voor alle dingen die ik nu doe. Het liefst klassikaal, fulltime en praktijkgericht. Heeft iemand ervaringen of een suggestie? Want nu hoor ik de klokken luiden, maar heb geen idee waar de klepels hangen.

Ik twijfel trouwens nog of ik uiteindelijk meer wil doen met security of virtualisatie.

Ik heb gekeken naar verschillende certificeringstrajecten waarbij "men" aangeeft dat RHCSA/E erg praktijkgericht zijn (en moeilijk). De overige certificeringen lijken te theoretisch. Maar ik ben niet zo'n fan van RH en ben bang dat de kennis en ervaring te RH-specifiek zijn ipv meer Linux algemeen.

Er is online bizar veel te vinden (ik kijk nu naar Learn Linux TV, de serie over proxmox), maar ik mis de begeleiding in dit leertraject.

Dus, heeft iemand ervaring of suggesties voor opleidingen fo welke weg te bewandelen? Daarna komt denk ik de vraag welke aanbieder ik dan moet hebben maar dat is later zorg.

Beste antwoord (via oggyogg op 27-08-2023 14:17)

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:31
RHCSA/E zijn voor ongeveer 20% Red Hat specifiek, maar voor het grootste gedeelte generiek.
Bij RHCSA gaat het meer over Linux (systemd, user management, filesystemen, permissies, packagemanagement, enz).
De focus bij RHCE ligt bijna uitsluitend op automation met Ansible.
Beide examens zijn compleet hands-on, je moet opdrachten uitvoeren. Het doel wordt gegeven, hoe je dat realiseert is aan jou.

Omdat Red Hat de de facto standaard is bij bedrijfsmatig Linux, en deze examens best lastig zijn, voegen deze certificeringen echt wat toe wanneer je professioneel Linux gaat gebruiken.

Goede generieke, klassikale Linux trainingen worden bijvoorbeeld gegeven door https://atcomputing.nl/#trainingen

[ Voor 8% gewijzigd door Big Mama op 27-08-2023 13:48 ]

Computers follow your orders, not your intentions.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:15
Wat je kan doen is kijken naar LPIC, dit is van de Linux foundation zelf en is distro onafhankelijk.

Ik heb zelf 101 en 102 ooit is gedaan en dan ben je daarna LPIC 1 gecertificeerd. Ik heb zelf geen ervaring met klassikaal leren voor LPIC maar er zijn wel wat aanbieders als je zoekt. Je kan dus beginnen met 101/102 -> LPIC 1 en het daarna uitbouwen wat je zelf interessant vind.

Je zou is hier naar kunnen kijken ook: https://training.linuxfou...curity-essentials-lfc108/ kan je een uurtje hun materiaal volgen gratis, en heb je gelijk een leuke security basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een student die zich ook helemaal in Linux stort. Die geef je een opdracht mee, hij zoekt het uit en gaat er mee aan de slag. Na de tijd kan die je ook vertellen wat die gedaan heeft en waarom.

Op het bedrijfje (wat internationaal zaken doet) waar hij zijn stage heeft gedaan en komend jaar z'n BBL gaat doen maakt hij installatiescripts. Deze scripts zijn dan met een interface aan te roepen zodat met een druk op de knop de betreffende software wordt geïnstalleerd. Allemaal dingen onder Linux die hij zich eigen gemaakt heeft. Wilskracht, motivatie en tijd.

Zijn er opleidingen voor? Vast wel. Het begint alleen al met je intrinsieke motivatie en wat je er zelf al mee doet. Stel jezelf doelen, zoek dingen uit en ga niet willekeurig commando's overtikken. Dat laatste lukt mij ook... (ik ben geen Linux kenner en al helemaal geen Terminal/Shell held)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:31
RHCSA/E zijn voor ongeveer 20% Red Hat specifiek, maar voor het grootste gedeelte generiek.
Bij RHCSA gaat het meer over Linux (systemd, user management, filesystemen, permissies, packagemanagement, enz).
Beide examens zijn compleet hands-on, je moet opdrachten uitvoeren. Het doel wordt gegeven, hoe je dat realiseert is aan jou.

Omdat Red Hat de de facto standaard is bij bedrijfsmatig Linux, en deze examens best lastig zijn, voegen deze certificeringen echt wat toe wanneer je professioneel Linux gaat gebruiken.

Goede generieke, klassikale Linux trainingen worden bijvoorbeeld gegeven door https://atcomputing.nl/#trainingen

[ Voor 8% gewijzigd door Big Mama op 27-08-2023 13:48 ]

Computers follow your orders, not your intentions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oggyogg
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-04 09:32
Top, dank jullie wel voor de reacties.

M'n vermoeden is bevestigd. Ik ga door met lekker klooien en in de tussentijd kijken of ik rhcsa kan halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Big Mama schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:41:
Omdat Red Hat de de facto standaard is bij bedrijfsmatig Linux,
Anecdotisch vermoed ik dat je net zo veel plekken tegenkomt waar Red Hat niet gebruikt wordt. Verder geen argument dat RH-kennis wel als waardevol kan worden gezien als je een baan als Linux admin zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:30

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik denk dat je ook veel Linux kennis opdoet wanneer je je bekwaamt in Linux toepassingen als Ansible en Kubernetes. Je bent dan zijdelings bezig met Linux en pikt op die manier ook een boel kennis op.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ben een jongen aan het trainen op een opdracht en heb hem linuxjourney.com gegeven, daarnaast vim-adventures.com.

Ben zelf van mening dat als je goed en snel in een editor bent je meerwaarde daaruit haalt. Daarnaast geeft linux journey je de basics. Toen ik mijn RHCSA en RHCE deed had ik geen ontwikkeling op mijn scripting skills, het heeft mij alleen geleerd hoe ik LVMs kon aanmaken zonder te googlen en systemd bestanden aanmaken. Beide dingen die ik nooit meer doe. Kreeg pas meer ervaring in scripting nadat ik bash iets meer ging gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door init6 op 28-08-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Vergeet niet dat Linux een tool is... een hamer kunnen gebruiken maakt je niet automatisch een goede timmerman.

Je noemt zelf al security en virtualisatie bijvoorbeeld. Ik zou dus vooral focussen op een onderwerp en daar dan Linux voor gebruiken. Dat gezegd hebbende, kan een RedHat certificatie nooit kwaad. Als ik virtualisatie op mijn werk moet inrichten, maakt het mij eigenlijk niet zoveel uit of het Linux KVM / Proxmox, ESXi of zelfs Hyper V is :P U vraagt, wij draaien.

In de praktijk vind ik Proxmox het fijnste, maar wat ik bedoel is dat ik geen harde eisen stel aan de tools die ik gebruik. Zo van "het moet Linux zijn!". Dat doet het meestal niet lekker op de werkvloer :P

Hetzelfde met database servers... ik vind Postgres hartstikke leuk, maar ik heb ook tig jaar werkervaring met SQL Server. Uiteindelijk is het belangrijkste dat ik verstand van relationele databases en SQL heb.

Je kiest hetgene dat het beste past bij een oplossing.

[ Voor 53% gewijzigd door Lethalis op 28-08-2023 09:36 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-09 00:37

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Big Mama schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:41:

Aanvulling hierop:

Bij de RHCE examen moet je ook taken doen die geleerd hebt tijdens de stof en examens van RHCSA.
Dus ik adviseer je echt om eerst RHCSA en dan RHCE.

Opleidingsmanager vond het grappig dat ik eerst RHCE cursus en examen moet volgen.
Was geen succes 8)7
Lethalis schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:30:
Vergeet niet dat Linux een tool is... een hamer kunnen gebruiken maakt je niet automatisch een goede timmerman.

Je noemt zelf al security en virtualisatie bijvoorbeeld. Ik zou dus vooral focussen op een onderwerp en daar dan Linux voor gebruiken. Dat gezegd hebbende, kan een RedHat certificatie nooit kwaad. Als ik virtualisatie op mijn werk moet inrichten, maakt het mij eigenlijk niet zoveel uit of het Linux KVM / Proxmox, ESXi of zelfs Hyper V is :P U vraagt, wij draaien.

In de praktijk vind ik Proxmox het fijnste, maar wat ik bedoel is dat ik geen harde eisen stel aan de tools die ik gebruik. Zo van "het moet Linux zijn!". Dat doet het meestal niet lekker op de werkvloer :P

[...]

Je kiest hetgene dat het beste past bij een oplossing.
Ik vind Proxmox dat het alleen voor kleine bedrijven of voor homelabs zijn.
Voor virtualisatie bij MKB of grote bedijven of overheidsorganisaties zou ik meer kijken richting ESXi en AHV.

[ Voor 32% gewijzigd door Dutchredgaming op 28-08-2023 12:10 ]

Review QNAP TS-230 NAS

Pagina: 1