Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een laptop en liet mijn oog vallen op de HP ProBook 450 G9 (versie 6F1E5EA). Omdat ik deze op mijn werkplek wil aansluiten op een docking station ging ik daarnaar op zoek. Ik ontdekte er 4 mogelijke van HP: 3x USB-C Dock 5 (26D32AA, 5TW10AA en de Essential Dock). De eerste twee zijn volgens mij gelijk aan elkaar en de laatste ontbeert de 1Gbps Ethernet en heeft maar 65W vermogen. Overigens bestaan de twee eerstgenoemde niet: daar is het alleen "Dock 5". Hoe Tweakers dus aan twee versies komt...? Tenslotte is er de 4e en die heet "USB-C/A Universal Dock G2". Dat lijkt de meest uitgebreide, maar is de goedkoopste.
Als klap op de vuurpijl controleerde ik de uitgebreide compatabiliteitslijst en tot mijn verbazing ontbreekt de ProBook 450 G9 bij alle docking stations. Ik kan nergens concreet vinden of deze laptop wel of niet geschikt is voor een (van deze) docking stations. Want mij is gebleken dat niet vermelden van gegevens niet betekent dat het ook niet aanwezig of mogelijk is.

HP gebeld. Na korte wachttijd lukt het en krijg ik iemand aan de lijn. Om een lang verhaal kort te houden: steeds iemand die hier geen verstand van heeft, maar een mailtje gaat sturen naar zijn collega die mij terug gaat bellen of mailen. Dat gebeurt niet. Ook kan het gebeuren dat iemand wel het antwoord probeert uit te zoeken (1x Vlaams en 2x Engels) met hun veel te trage computer ("ja sorry hoor, mijn computer is oud en traag..."), maar helaas wordt de verbinding verbroken voordat het antwoord er is. Weer bellen, "ja, we hebben veel last van verbroken verbindingen", ik zal een mailtje sturen naar ... enz. Niemand heeft er last van, de thuiswerk-techniek is sinds corona zwaar uitgebreid en verbeterd, behalve bij het internationale tech-concern HP.

Kortom: ik heb geen antwoord op de vrij simpele vraag of de 450 G9 wel of niet op een docking station kan, en zo nee, waarom niet.
Moet ik dan toch naar alternatieven gaan zoeken...? Heeft iemand goede suggesties t.o.v. de genoemde apparatuur?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:49
Volgens mij gaat het USB-C Dock (5TW10AA) perfect werken.

De 450 G9 staat vermoedelijk niet in de lijst omdat het dockingstation op de markt kwam voordat deze laptops gebouwd werden.

Maar ik zie wel de Probook 450 G6 en G7 staan, en dat zijn de voorlopers van de G9. De kans dat het niet werkt lijkt mij dus wel erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:39
Zo spannend is het idd allemaal niet, de dock werkt bv ook gewoon op andere merken laptops. Zolang je maar een USB-C poort hebt met ondersteuning voor DP Alt Mode en PD, en dat heeft die laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 12:54
De dock zal het probleem niet zijn. De HP support wel, en gezien je vraag heb je die wellicht nodig.

Dus de vraag is: is HP het goede merk voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:08
Je laptop heeft USB-C Alternate Mode.
De huidige stroomadapter is 65 watt, wat ook het gebruikelijke vermogen is dat een dock met Powerdelivery kan leveren.

Nagenoeg ieder dock dat werkt met Alternate Mode en die 65 watt levert gaat dus werken, of dat nu HP of niet-HP is.

Het gaat er meer om hoeveel en wat voor monitoren je er aan wilt hangen (resolutie en refreshrate hebben invloed) en of je nog wensen hebt als netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Dank voor jullie reacties. Het klinkt deskundig en geruststellend. Spijtig dat HP niet op deze manier reageert.
ikweethetbeter schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:02:
De dock zal het probleem niet zijn. De HP support wel, en gezien je vraag heb je die wellicht nodig.
Dus de vraag is: is HP het goede merk voor jou?
Deze reactie begrijp ik niet: Waarom zou "gezien je vraag..." de HP support het probleem zijn?
Mijn vraag lijkt me volkomen simpel en legitiem, maar als je de beschrijving van mijn support-ervaring leest denk ik dat iedereen zich de vraag kan stellen of HP wel het juiste merk is.

In elk geval heb ik HP om opheldering gevraagd. Per brief ditmaal, dat leek me sneller en duidelijker.
Als ik antwoord krijg zal ik dat nog in deze topic laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:39
Als je andersom zoekt om te zien welke accessoires er compatibel zijn met die laptop serie dan staat de USB-C dock G5 er iig wel bij:

https://pcb.inc.hp.com/we...pe=L&hierarchy=F&status=L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-06 00:13
Ik heb ook die laptop en op mijn werk hebben de docking 26D32AA. Die werkt prima.
We hebben ook enkele werkplekken met de Essential (65 watt versie), die laadt mijn laptop niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimnino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-05 03:12
Ik heb begrepen dat van de 2 G5 docks, 1 werkt met alt mode en thunderbolt, en de ander met displaylink. Vraag mij niet de verschillen. Ik ben momenteel ook aan het zoeken naar een dock voor een 455 G9 Probook
Pagina: 1