SSD upgraden mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-09 20:23
Beste Tweakers,
Sinds januari heb ik mijn eerste game pc laten bouwen door Alternate.

Betreft een pc met de volgende specs:
- rtx 3080
- i7 13700k
- 32GB 5200mhz ddr5 ram
- asus prime z690-p wifi moederbord
- 850w voeding
- corsair icue 4000x rgb case
- 1tb ssd m2
- corsair icue h150i elite koeling

Nu merk ik dat ik storage te kort kom en wil ik graag een extra 1tb ssd plaatsen. Echter vind ik het spannend de pc open te halen en dit zelf te doen. Echter heb ik al gezien dat een m2 ssd plaatsen simpel moet zijn. Voor mijn gevoel is de pc inmiddels redelijk krap van binnen. Ook heeft alternate de kabels nu hartstikke mooi weggewerkt en wil ik daar niet teveel aan doen.

Ik heb een foto gemaakt van binnen mijn pc. Zijn die 2 slots die je zit ssd slots? Kan ik daar eenvouding een extra ssd in prikken? Of is dit voor ram geheugen o.i.d. ?

Sorry voor mijn stomme vragen. Hoop dat iemand mik van advies kan voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4W6-ymCxN6gTyqoUMFbXl_mXDYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrdrwH8v96EHnnAbyAMramuU.jpg?f=fotoalbum_large

C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor

Beste antwoord (via Frez op 26-08-2023 13:53)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:01

Klippy

Still Game

Ja dat kan prima in de onderste sleuf. Neem een SSD met een heatsink/heatspreader, ik heb zelf vorige week een Samsung 980 Pro van 2TB in een Z790-P gezet op die plek.
Leg de kast plat dan hoef je niet tegen de zwaartekracht te werken en gaat het bijna vanzelf.

Kijk wel of je een M2 schroefje hebt, die zijn vrij klein. Hat afstandsbusje zit er al op zo te zien, in het linkste schroefgaatje.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Ja dat kan prima in de onderste sleuf. Neem een SSD met een heatsink/heatspreader, ik heb zelf vorige week een Samsung 980 Pro van 2TB in een Z790-P gezet op die plek.
Leg de kast plat dan hoef je niet tegen de zwaartekracht te werken en gaat het bijna vanzelf.

Kijk wel of je een M2 schroefje hebt, die zijn vrij klein. Hat afstandsbusje zit er al op zo te zien, in het linkste schroefgaatje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Dit is de M.2 slot (pijl rechts) en de schroefgaten zijn voor verschillende lengtes. Meest gebruikelijke formaat van M.2 is 2280.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdA-iUlkeZVT_qp4DpjOPWBXM5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAahZ9kaz6zhff7UsHXpQP0m.jpg?f=fotoalbum_large

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
Klippy schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:50:

Dankjewel voor je reactie!
Zit zo'n heatsink standaard bij een m2 ssd? Zoals die 980 pro bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Frez schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Dankjewel voor je reactie!
Zit zo'n heatsink standaard bij een m2 ssd? Zoals die 980 pro bijv.
Bij sommige zit het erbij, vaak niet. Is meestal ook niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Het is niet perse nodig nee, maar je eerste SSD zit onder een aluminium heatspreader op je moederbord dus die heeft er ook een, dan zou ik er voor de andere SSD ook een nemen. Let er dus op dat je de versie met heatspreader niet kan plaatsen op de plek waar ne je SSD zit. Dat wil je niet dus dat is niet erg in dit gval.

Van de meeste SSDs heb je versies met en zonder. Bijvoorbeeld deze uitvoering: Samsung 980 Pro (met heatsink) 1TB Je kan ook een versie zonder kiezen in de drop-down lijst en er op filteren in de pricewatch.
Het verschil in prijs is 5 euro dus daarom mijn advies gewoon met, zal toch een paar graden schelen bij intensief gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Voor €5 verschil zou ik ook met heatsink nemen (ook al laat jouw link zien dat het prijsverschil €12 is... ;)), maar een 980 Pro van 1TB voor €85 vind ik erg duur. Voor minder geld heb je het dubbele aan opslag (2TB).

[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 26-08-2023 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Eens, het was een voorbeeld omdat ik die heb gebruikt voor game storage, er zijn zijn goedkopere alternatieven en in snelheid voor normale opslag ga je dat niet merken, is allemaal snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55
als ik jou was, had ik de PC onder de arm naar Alternate meegenomen en gevraagd of ze een SSD willen inbouwen. En koop er dan één van 2 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
107mb schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:05:
als ik jou was, had ik de PC onder de arm naar Alternate meegenomen en gevraagd of ze een SSD willen inbouwen. En koop er dan één van 2 TB.
Redelijk ver vanuit Limburg. Dus wil t liever zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
Klippy schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:00:
Eens, het was een voorbeeld omdat ik die heb gebruikt voor game storage, er zijn zijn goedkopere alternatieven en in snelheid voor normale opslag ga je dat niet merken, is allemaal snel zat.
De storage wordt enkel gebruikt voor gamen. Dus in principe moet het wel een snelle zijn. Neig dus naar die ssd die jij noemde, met heatsink laat ik dan maar ook doen.

Super..
Iedereen bedankt voor de antwoorden, hopelijk gaat het goed:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Frez schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

De storage wordt enkel gebruikt voor gamen. Dus in principe moet het wel een snelle zijn. Neig dus naar die ssd die jij noemde, met heatsink laat ik dan maar ook doen.

Super..
Iedereen bedankt voor de antwoorden, hopelijk gaat het goed:D
M.2 SSD's zijn tegenwoordig allemaal bloedje snel. €85 voor een 1TB SSD betalen is zonde van je geld, je kan of €40 besparen of het dubbele aan opslag krijgen, zonder dat je merkt dat het trager is.

Ik zou kijken naar bijvoorbeeld de WD Blue SN570 1TB (€43) of 2TB (€85).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
Hahn schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

M.2 SSD's zijn tegenwoordig allemaal bloedje snel. €85 voor een 1TB SSD betalen is zonde van je geld, je kan of €40 besparen of het dubbele aan opslag krijgen, zonder dat je merkt dat het trager is.

Ik zou kijken naar bijvoorbeeld de WD Blue SN570 1TB (€43) of 2TB (€85).
Super tip!! Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Nouja die zijn dan weer zonder heatsink. Ik lig persoonlijk niet heel erg wakker van 40 Euro voor iets wat weer een paar jaar mee kan.
Dit is de volledige lijst met M2 PCIe 4.0 met heatsink. categorie: Solid state drives
Die prijzen lopen niet ver uit elkaar. Ik koos de Samsung omdat al mijn SSDs Samsung zijn, goede ervaring mee en ik kon dezelfde Magician software gebruiken.

Maar het scheelt allemaal niet veel in specs of duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Klippy schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:33:
Nouja die zijn dan weer zonder heatsink. Ik lig persoonlijk niet heel erg wakker van 40 Euro voor iets wat weer een paar jaar mee kan.
Dit is de volledige lijst met M2 PCIe 4.0 met heatsink. categorie: Solid state drives
Die prijzen lopen niet ver uit elkaar. Ik koos de Samsung omdat al mijn SSDs Samsung zijn, goede ervaring mee en ik kon dezelfde Magician software gebruiken.

Maar het scheelt allemaal niet veel in specs of duurzaamheid.
Geen heatsink gaat er echt niet voor zorgen dat een SSD opeens maar half zo lang leeft :z En desnoods gooi je er een heatsink op voor een tientje, als de temperaturen heel hoog zijn. Bespaar je alsnog €30.

Verder uiteraard prima als iemand €85 voor 1TB wil uitgeven, omdat je per se het beste van het beste wilt, maar voor de gemiddelde pc-gebruiker/gamer merk je bijzonder weinig verschil voor dubbel zoveel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Voor de Samsung 980 Pro is een heatsink aan te raden. Die wordt best wel warm. De uitvoering: WD Blue SN570 2TB is een stuk koeler en kan zonder heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat inderdaad, 980 en 990 worden gewoon veel te heet en gaan thermal throttelen. Lijkt me voor de levensduur ook niet goed, ik lees bij die SSD's relatief veel reviews over uitval na X tijd en mijn vermoeden is dat dat gewoon hitte is. Bij lichtere varianten als de 970 zie je dat veel minder. Kan ook toeval zijn maar ik voor die paar euro zou ik het er niet om laten.
Hahn schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

Geen heatsink gaat er echt niet voor zorgen dat een SSD opeens maar half zo lang leeft :z
Ik moet het eerste overtuigende onderzoek nog tegenkomen wat dat aantoont, en dan met name bij de recentste generaties high-end modellen die de gehele PCIe-4.0 vol trekken.

Reviews van tech-websites gaan helaas zelden dieper dan gewoon wat doorvoersnelheden meten en dan prijs/prestaties beoordelen. Met een beetje geluk laten zien dat zo'n ding inderdaad 80 graden wordt en daar houdt het dan op.

[ Voor 55% gewijzigd door bwerg op 26-08-2023 18:05 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Die WB Blue is inderdaad PCIe-3.0 dus die zal minder snel zijn en minder warm worden.
Het prijsverschil is er niet voor niks.

Of je dat merkt is een tweede, maar al je nu toch een upgrade doet en je moederbord 4.0 slots heeft zou ik dat ook meteen goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Klippy schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:09:
Die WB Blue is inderdaad PCIe-3.0 dus die zal minder snel zijn en minder warm worden.
Het prijsverschil is er niet voor niks.

Of je dat merkt is een tweede, maar al je nu toch een upgrade doet en je moederbord 4.0 slots heeft zou ik dat ook meteen goed doen.
Helemaal prima dat jij dat zou doen, maar zolang je 'of je dat merkt is een tweede' zegt en het geen 'dat merk je absoluut en is de extra kosten dubbel en dwars waard' is, zou ik het vooral duidelijk allebei als optie geven en de keuze overlaten aan de koper zelf ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Dat is toch ook precies wat ik zeg. Ik heb geen enkele keer een aanbeveling gedaan, de enige aanbeveling die ik deed was een uitvoering met heatsink nemen omdat het slot in de foto geen heatsink heeft in tegenstelling tot zijn huidige SSD slot en daar gaf ik een voorbeeld van.
Na jou aanbeveling wijs ik er alleen op dat zijn moederbord een snellere versie aan kan, aan de vraag van TS te zien is dat iets wat hij waarschijnlijk niet weet. Dat is dan ook de verklaring voor het verschil in prijs en ik zeg er ook eerlijk bij dat het in praktijk weinig uit zal maken. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Maar goed, ik heb er genoeg over gezegd. @Frez veel plezier met je nieuwe SSD, laat weten als het gelukt is :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Klippy schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:51:
Dat is toch ook precies wat ik zeg. Ik heb geen enkele keer een aanbeveling gedaan, de enige aanbeveling die ik deed was een uitvoering met heatsink nemen omdat het slot in de foto geen heatsink heeft in tegenstelling tot zijn huidige SSD slot en daar gaf ik een voorbeeld van.
Na jou aanbeveling wijs ik er alleen op dat zijn moederbord een snellere versie aan kan, aan de vraag van TS te zien is dat iets wat hij waarschijnlijk niet weet. Dat is dan ook de verklaring voor het verschil in prijs en ik zeg er ook eerlijk bij dat het in praktijk weinig uit zal maken. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Maar goed, ik heb er genoeg over gezegd. @Frez veel plezier met je nieuwe SSD, laat weten als het gelukt is :)
Je zegt dat het weinig uit zal maken, maar je eindigt met "...maar als je nu toch een upgrade doet en je moederbord 4.0 slots heeft zou ik dat ook meteen goed doen", waarmee je lijkt te impliceren dat je toch beter voor de snellere en duurdere kan gaan. Daar reageerde ik op.

Maar goed, beide opties zijn duidelijk:
• PCIe 3.0 (snel, zonder heatsink) - €43 voor 1TB of €85 voor 2TB
• PCIe 4.0 (iets sneller, met heatsink) - €85 voor 1TB of €132 voor 2TB

Jij bent voor sneller gegaan, ik zou die extra €40-50 in m'n zak houden en voor snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 08:34
107mb schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:05:
Ja, dat is handig als je bij Tholen in de buurt woont.
@Frez Als je je zelf meer ruimte wilt geven om de SSD in te bouwen, dan kun je ook even de videokaart verwijderen.

[ Voor 16% gewijzigd door ruftman op 29-08-2023 14:41 ]

Pagina: 1