Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indii
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik doe een opleiding ict en heb sinds 5 jaar een wajong 2015 uitkering. Voor wie hier niet van op de hoogte is, deze wajong is bedoeld voor mensen die nooit meer arbeidsvermogen zullen hebben.

Ik heb dit destijds toegezegd gekregen omdat ik toen al 10+ jaar in chronische depressie zat die resistent leek voor medicatie en therapie.

Nu inmiddels 5 jaar later gaat het beter met mij. Deels omdat ik door de wajong weg kon bij mijn ouders en omdat ik nu een stabiele relatie heb.

Ik denk voorzichtig aan een toekomst waar ik wel kan werken. Maar dat geeft me ook enorm veel angst. Ik weet dat 40 uur per week waarschijnlijk niet haalbaar zal zijn, en ik heb ook periodes waar gewoon helemaal niks lukt. Door te besluiten toch te gaan werken riskeer ik mijn wajong uitkering.

Het uwv gaat tot 2027 niet herkeuren, maar daarna zal iedereen met wajong 2015 die ook maar iets van werk kan doen eruit worden gezet.

Hoe gaat dit zijn voor mij? Ik wordt of geconfronteerd met de bijstand en alles wat daar bij komt, of de wia, maar met beperkte arbeidsuren zal dat bedrag onleefbaar zijn. Ook wil ik samenwonen met mijn partner, en nu heeft mijn wajong daar geen effect op, maar bijstand wel.

Ik wil niet negatief zijn en doemdenken over hopelijk iets positiefs in mijn leven (weer werken), maar ik wil ook niet naïef en onrealistisch zijn over de potentiële gevolgen. Want zodra ik mijn wajong verlies zal ik waarschijnlijk 50% van m'n inkomsten verliezen. En dat maakt me zo bang/huiverig.

Er wordt wel gezegd dat je levenslang kunt terugvallen op de wajong, maar voor psychische klachten is een duurzaam arbeidsongeschikt oordeel extreem zeldzaam en ik verwacht het niet voor een 2e keer toegewezen te krijgen, vooral om dat ik wel beperkt kan werken.

Contact opnemen met uwv hierover beangstigd me ook, omdat ik geen aandacht op mezelf wil richten en wat voor gevolgen heeft dat?

Sorry voor de lange draad, ik voel me gewoon zo hopeloos. Ik haat mijn leven, maar heb het gevoel dat iedere positieve verandering die ik ga proberen te maken me financieel en metaal compleet kapot gaat maken.

Advies?

Tldr: Ik heb een wajong 2015 op basis van duurzaam compleet arbeidsongeschikt. Ik wil graag parttime gaan werken maar zal daardoor mijn wajong verliezen. Ook ben ik mentaal niet altijd stabiel en heb ik periodes van compleet niet kunnen werken. Hierdoor zal ik terecht komen in de bijstand of wia met beperkt inkomen. De gedachte hieraan is zo stressvol en ik ben bang überhaupt te beginnen aan positieve veranderingen in mijn leven.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ga vrijwilligerswerk doen. Dat mag jij (zonder dat het invloed heeft op je uitkering) doen tot 20 uur per week. Dan doe je weer een soort van arbeidsritme op en je komt weer onder de mensen. Kan je meteen bezien hoeveel uur je aankan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:57
Hoi Indii,

Fijn dat het beter gaat dan 5 jaar geleden bij de toekenning van de Wajong uitkering. En goed om nu toch te denken om iets te gaan doen. Een levenslange Wajong zekerheid kan fijn zijn, als zekerheid, maar als je gaat werken kan je misschien toch wat leuke stapjes maken op de sociale en financiële ladder.

Ik heb geen idee waar je hebt gehoord dat alle Wajongeren met een Wajong 2015 uitkering in 2027 worden herkeurd. Volgens mij is dat niet waar.

Mijn ervaring bij UWV is dat ze heel open staan om samen te kijken naar je mogelijkheden en wat slim is. En dat er geen 'catch' is als je een vrijblijvend gesprek aanvraagt (wel natuurlijk als daar afspraken uit zouden komen, maar die maak je alleen als je het er zelf mee eens bent).

Mijn tip zou dus zijn, bel wel met UWV en vraag om een vrijblijvend gesprek (met een arbeidsdeskundige van werkbedrijf), om te kijken of er iets mogelijk is. Ga naar het gesprek samen met iemand die je vertrouwd. Maak niet gelijk afspraken in het gesprek maar laat het bezinken.

Succes met wat je beslist in ieder geval!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:30
Herkenbaar. De UWV zal denk ik elk soort van arbeid als iets positiefs zien ook als dat 20 uur en halve dagen zijn. Het belangrijkste is dat jij je op je plek voelt op je werk en je collega's begrip hebben voor je situatie. probeer daarom ook transparant te zijn met je diagnose en de mentale problemen die je ondervind bij de sollicitatie. en kijk of ze een contact persoon voor je kunnen regelen waar je terecht kan als het mis gaat.

nu het financiële gedeelte

Waar je wel heel erg voor moet uitkijken is het financiële gedeelte daar kan je echt heel hard mee de mist ingaan zonder dat je er erg in hebt.Als je gaat werken krijg je naast je loon ook een aanvulling van de Wajong dit betekent dubbele loonheffingen en vaak komt men daar pas echter nadat de belasting aanklopt een dik jaar later. uit eigen ervaring weet ik dat als je hier niet oplet dat je naslagen kan krijgen die in de duizenden euro's kunnen lopen. Arbeidsdeskundigen weten er vaak niks vanaf,en schuiven het af op de belasting.. die je weer doorverwijst naar het UWV. zelf al staat het allemaal goed komt de belasting nog langs omdat de een niks van de ander weet en de heffingen niet kloppend zijn. Dit probleem speelt al meer dan 10 jaar..

zorg er dus altijd voor dat je loonheffingen bij een uit staat en bouw een kleine buffer op zodat je de belasting kan betalen aan het eind van het jaar. blauwe enveloppen zijn niet goed voor je gemoedstoestand... dat zou ik je graag willen besparen als het kan daarom zet ik ook mijn eigen ervaring hier neer voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat @Bartosy en @Findail al zeggen, ga een vrijblijvend gesprek aan over de mogelijkheden en eventuele voorwaarden (zowel vanuit jezelf als vanuit UWV).
Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.

Ik ben toevallig bekend met twee personen die vanuit een WAJong van UWV toestemming hebben om een eigen bedrijf te starten. Hoeveel uren ze dan werken is dan volledig aan hen zelf.
Verdiensten boven een X bedrag worden dan wel verrekend tegen je WAJong (c.q. dat moet je dan inleveren), dus wel even zorgen dat je buffer hebt aan t einde van t jaar. Je kan het natuurlijk ook slim spelen door constant te blijven investeren in je bedrijf. Aanschaf van spullen, kilometervergoeding voor het gebruik van je prive-voertuig, huur van een opslagruimte of werkruimte, etc.
ALs je toevallig een skill bezit die je zelfstandig kan vermarkten, dan is zoiets een optie.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:41
Zijn de Wajong regels een paar jaar terug niet gunstiger geworden?

https://www.rijksoverheid...udiging-wajong-vanaf-2020

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indii
Yaksa schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:10:
Ga vrijwilligerswerk doen. Dat mag jij (zonder dat het invloed heeft op je uitkering) doen tot 20 uur per week. Dan doe je weer een soort van arbeidsritme op en je komt weer onder de mensen. Kan je meteen bezien hoeveel uur je aankan.
Vrijwilligerswerk doe ik sinds een jaar en weet daarom dat ik 3 dagen per week ongeveer aan zou kunnen. Nu moet ik komend jaar voor mijn opleiding een arbeidsplek vinden voor 20 uur per week. Een opleiding heeft geen gevolgen nog voor de wajong maar aan het werk gaan wel. Ik wil dit zo graag gaan doen maar ik ben bang voor de consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indii
Dit gaat vooral om wajongers van voor 2015. Vanaf 2015 gaan ze er vanuit dat je geen arbeidsvermogen hebt en dit ook nooit zult krijgen. Zodra je dit wel blijkt te hebben voldoe je direct niet meer aan de voorwaarden. Hoe meer ik me inlees over de bijstand en wia hoe hopelozer ik me voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indii
Findail schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:17:
Hoi Indii,

Fijn dat het beter gaat dan 5 jaar geleden bij de toekenning van de Wajong uitkering. En goed om nu toch te denken om iets te gaan doen. Een levenslange Wajong zekerheid kan fijn zijn, als zekerheid, maar als je gaat werken kan je misschien toch wat leuke stapjes maken op de sociale en financiële ladder.

Ik heb geen idee waar je hebt gehoord dat alle Wajongeren met een Wajong 2015 uitkering in 2027 worden herkeurd. Volgens mij is dat niet waar.

Mijn ervaring bij UWV is dat ze heel open staan om samen te kijken naar je mogelijkheden en wat slim is. En dat er geen 'catch' is als je een vrijblijvend gesprek aanvraagt (wel natuurlijk als daar afspraken uit zouden komen, maar die maak je alleen als je het er zelf mee eens bent).

Mijn tip zou dus zijn, bel wel met UWV en vraag om een vrijblijvend gesprek (met een arbeidsdeskundige van werkbedrijf), om te kijken of er iets mogelijk is. Ga naar het gesprek samen met iemand die je vertrouwd. Maak niet gelijk afspraken in het gesprek maar laat het bezinken.

Succes met wat je beslist in ieder geval!
Dankjewel voor de empathie. Uwv heeft toegezegd tot 2027 niet te herkeuren. Iedereen met wajong 2015 die in oktober 2027 werkt zal de uitkering verliezen.

"Tot 1 oktober 2027 heeft UWV toestemming van de minister om geen herbeoordelingen uit te voeren voor Wajongers zonder arbeidsvermogen met inkomsten uit werk. Dus zo’n herbeoordeling is voorlopig niet aan de orde. Verdient jouw klant op of na 1 oktober 2027 gedurende een jaar aaneengesloten meer dan 20% van zijn maatmanloon (het loon dat een gezonde gelijke verdient) dan beoordeelt UWV of er nog sprake is van duurzaam geen arbeidsvermogen. Blijkt de klant wel arbeidsvermogen te hebben, dan behoudt de klant met oude Wajong of Wajong 2010 wel de uitkering maar gaan de regels voor mensen met arbeidsvermogen gelden. Voor een klant met Wajong 2015 stopt de uitkering zodra er sprake is van arbeidsvermogen."

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boontje25
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-05-2024
Hey idk of je nog actief bent maar mag ik je wat vragen over deze situatie? Heel herkenbaar helaas, alle stress en onduidelijkheid omtrent UWV :(
Pagina: 1