Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compeuter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-06 14:11
Ik heb voor de 3e keer een nieuwe accu in mijn laptop. Ze gaan vaak op korte termijn al stuk.

Dit keer ook de laptop schoongemaakt en gerepaste zodat hij lekker koel blijft.

Nu vraag ik mij af of ik ook nog iets kan doen in het optimaliseren van het energiebeheer.

Hierover heb ik een aantal vragen:

1. Is er een applicatie/instelling die de batterij in goede conditie kan houden?

De laptop hangt 90% van de tijd aan de netstroom. Volgens mij is het niet ideaal voor een batterij om constant 100% opgeladen te zijn. Het zou mooi zijn als er een applicatie was die constant de batterij rond de 80% kon houden.

2. Hoe kan ik het beste het energiebeheer instellen? Er zijn namelijk 3 applicaties die zich hiermee bemoeien:

- Intel HD Graphics Control Panel (voor de Intel integrated graphics)
- Nvidia Control Panel (voor de Geforce 840m)
- Windows energie beheer

Windows energie beheer heeft maar één optie, namelijk: 'gebalanceerd'. Dat was toen ik de laptop aanschafte niet zo. Destijds had ik Windows 7 en waren er ook nog de opties: 'hoge prestaties' en 'energiebesparing'

Alle applicaties hebben opties die de laptop laten schakelen tussen de onboard graphics en de Geforce 840m. Maar wie heeft hierin de lead?

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben :)

Laptop:
Asus N56JN
Windows 10 22H2
Onboard graphics: Intel HD Graphics 4600
externe grafische kaart: Nvidia Geforce 840M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Mijn Asus tuf laptop heeft software aan boord om de accu tot max 60% te laden, tenzij ik dat expliciet uitzet. Gaat al 5 jaar prima. EDIT: Het heet ASUS Battery Health Charging

Verder heb ik Windows energie beheer normaal op 'stil' staan en zet hem dmv een snelkoppeling op maximaal als er gegamed gaat worden. Bij normaal gebruik slaat de ventilator dan niet eens aan en als er gegamed gaat worden krijgt hij alle power en koeling die er mogelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door EcoR op 26-08-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-06 21:53
Heb je wel alle drivers geinstalleerd?
Kijk eens in apparaatbeheer of je geen uitroeptekens ziet.

Niet alles komt mee met Windows update.
Windows 10 heeft ook energiebesparing en hoge prestatie,s als je ze niet ziet kan het duiden op een driverprobleem.

Bedenk wel dat het een oud beestje is die er flink tegen moet werken.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 26-08-2023 12:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compeuter
EcoR schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:15:
Mijn Asus tuf laptop heeft software aan boord om de accu tot max 60% te laden, tenzij ik dat expliciet uitzet. Gaat al 5 jaar prima. EDIT: Het heet ASUS Battery Health Charging

Verder heb ik Windows energie beheer normaal op 'stil' staan en zet hem dmv een snelkoppeling op maximaal als er gegamed gaat worden. Bij normaal gebruik slaat de ventilator dan niet eens aan en als er gegamed gaat worden krijgt hij alle power en koeling die er mogelijk is.
Dankje voor de tip. Ik ga die utility van Asus eens proberen. Hoe heb je zo'n snelkoppeling gemaakt?
mr_evil08 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:21:
Heb je wel alle drivers geinstalleerd?
Kijk eens in apparaatbeheer of je geen uitroeptekens ziet.

Niet alles komt mee met Windows update.
Windows 10 heeft ook energiebesparing en hoge prestatie,s als je ze niet ziet kan het duiden op een driverprobleem.

Bedenk wel dat het een oud beestje is die er flink tegen moet werken.
Ik heb alle drivers geïnstalleerd. Verder ook geen issues o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik heb een shortcut op mn desktop gezet naar powercfg.cpl

Dan kun je met twee keer klikken de energiestand aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compeuter
EcoR schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:15:
Ik lees op de website van Asus dat de applicatie niet wordt ondersteund voor mijn laptop helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:39

rdejongjr

Gnome

zelf opladen tot 50-70% en in de kast leggen.
Accu noch laptop hebben intelligentie aan boord in vorm van hard of software om het gedrag van opladen te leren/voorspellen.
Pagina: 1