NAS of DAS systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autodrop01
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-08-2023
Beste Tweakers,

Welke DAS of NAS systemen raden jullie voor mij aan en waarom?

Als fotograaf is opslag voor mij erg belangrijk, vooral in de vorm van het backuppen en bewaren.
Mijn oude Lacie 2 Big Thunderbolt 2 heeft de geest gegeven na 8 jaar en dient dus vervangen te worden.
Als voorzorg heb ik anderhalf jaar terug al alles overgezet op de 2big Dock Thunderbolt 3.

Mijn setup nu:

- Mac Studio M1 Max
- Lacie 2Big Thunderbolt 2
- Lacie 2Big Dock Thunderbolt 3
- Backblaze Cloud Backup

Ik heb altijd DAS systemen gebruikt omdat dit i.c.m. de iMac en Mac Studio snel werkt. Ook weet ik niet of ik wel een NAS nodig heb, maar ik laat me daarin graag adviseren/overtuigen. Waarom ik over een NAS twijfel? Veel mensen zeggen dat dit prettig werkt en snel is. Echter hoor ik ook berichten dat het niet gemaakt is om via USB of Thunderbolt te benaderen. Vandaar dat ik tot nu toe ook bij de Das systemen ben gebleven.

Backup Strategie
Zodra ik foto's heb gemaakt worden die in de camera al naar 2 sd kaarten geschreven. Op het moment dat ik thuis kom worden de foto's naar de Lacie 2Big Dock geschreven die met Thunderbolt 3 verbonden is met de Mac Studio. De Lacie 2Big Dock staat in RAID1. Vervolgens wordt er dezelfde nacht een Backblaze cloud backup gemaakt.

Het bewerken van de foto's vind dus ook plaats op die schijven, want ik wil zo weinig mogelijk bestanden op het opslag geheugen van de Mac hebben.

Wat ik zelf al heb bekeken?
Als eerste ben ik teruggevallen op de Lacie schijven. Echter na al eerder een nare ervaring gehad te hebben met een nog geen 3 maanden oude losse Lacie HDD en nu dan de crash van de Lacie 2Big T2, ben ik wel klaar met Lacie en ben ik benieuwd wat er nog meer te vinden is. Ook de support vanuit Lacie is dramatisch voor het eventueel oplossen van de crash.

Daarop ben ik verder gaan kijken en kwam ik uit bij de Synology systemen. Echter ondersteunen die geen Thunderbolt 3 of 4 wat in mijn ogen sneller dan via het netwerk is. (?)
Maar ik heb de zoektocht ook een beetje gestaakt toen ik zag hoeveel er beschikbaar is en ik dus eigenlijk gewoon niet weet wat nu het beste bij mijn werkwijze past. Het aantal TB's aan opslag laat ik hier even open omdat dat meer aan de HDD's of SSD's ligt die je er naar mijn idee in stopt en niet aan het systeem.

Eisen voor het nieuwe systeem:
- DAS of NAS systeem
- Werkt samen met Mac OS
- SSD ready (de mogelijkheid om er SSD schijven in te plaatsen)
- Altijd bij mijn bestanden kunnen ook als het netwerk uit zou vallen
- Opslag capaciteit +- 20TB
- Raid 1 mogelijkheid
- Budget +- €1000,- (met SSD's erin zou dit verder kunnen oplopen ben ik me van bewust)

Als ik ergens naast zit met een aanname o.i.d., corrigeer me gerust. Ik ben fotograaf en geen IT/ICTer. Vandaar dat ik voor jullie expertise hier mijn vraag stel. 8)7 O-)

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Autodrop01 op 26-08-2023 12:30 . Reden: Toevoeging ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:23
op nas compares staan een aantal videos die wat meer inzicht geven:

Nas photo apps voor beheer
YouTube: Synology Photos vs QNAP QuMagie - Which is Best for Photos on a NAS?

videoediting op een nas drive 5 misstakes
YouTube: Video Editing on a NAS - 5 MISTAKES PEOPLE ALWAYS MAKE

nas voor een mac based (adobe) video editing
https://nascompares.com/a...ditors-on-adobe-premiere/

gezien de hoeveelheid data zou ik niet voor een (2-disk)raid-1 gaan, maar voor een 4-bay nas in raid 5, of een 6-bay met raid5 of 6.

gezien de snelheid is qnap met 2,5Gbit poorten beter dan synology met standaard 1Gbit netwerkaansluitingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Een NAS werkt per definitie niet als het netwerk uitvalt, de N staat immers voor netwerk. Hoe kritiek is die eis? Theoretisch kun je met statische IP’s nog dat ding met een UTP kabel rechtstreeks aan je Mac knopen.

Ook zul je als je NAS en Mac niet minimaal 10Gbit ethernet hebben vertraging in je workflow krijgen t.o.v. het superieure thunderbolt (20-40gbit). Koop dan dus geen standaard exemplaar van Synology die nog altijd gigabit op een honderden euro’s kostende NAS durven te zetten waar dat al lang niet meer de standaard behoort te zijn.

Eigenlijk is het grootste voordeel van een NAS overal toegang tot je bestanden, als je alleen lokaal op je Mac met bestanden werkt voegt het alleen complexiteit toe en ben je beter af met weer een DAS.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:23
nelizmastr schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:01:

Ook zul je als je NAS en Mac niet minimaal 10Gbit ethernet hebben vertraging in je workflow krijgen t.o.v. het superieure thunderbolt (20-40gbit).

Eigenlijk is het grootste voordeel van een NAS overal toegang tot je bestanden, als je alleen lokaal op je Mac met bestanden werkt voegt het alleen complexiteit toe en ben je beter af met weer een DAS.
Opslag op een nas heeft voordelen als er meerdere gebruikers zijn en/of verschillende devices

Om te beoordelen of toegang via het netwerk adequaat is, is wat rekenwerk noodzakelijk.
heel simpel hoeveel foto's (RAW) binnen welke tijd (seconden) moeten beschikbaar zijn.

Hierbij spelen natuurlijk alle schakels in de keten mee, zoals clientprogrammatuur, netwerk-latency, switch, zoektijd van het opslagdevice, en daarnaast de transmissiesnelheid.

Als je wat zicht hebt op de hoeveelheid data en de tijdseisen, dan kun je ook beoordelen welke technische invulling (NAS/DAS, ethernet/thunderbird) passend is (en tegen welke kosten)

NAS devices(oa enkele modellen van qnap, van synology weet ik het niet) kennen ook vaak een USB-quickconnect.
hierbij kun je een werkstation meteen via een (snellere)USB poort aansluiten.
hierbij gebruik je de NAS eigenlijk als een Direct Storage device
de moderne USB 3.2 Gen 2-poorten zijn ook al 10 Gbps

[ Voor 4% gewijzigd door peter-rm op 27-08-2023 22:57 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autodrop01
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-08-2023
Bedankt @peter-rm en @nelizmastr voor jullie antwoorden! Erg leerzaam en stof tot nadenken.

Voor de Synology NAS systemen zijn 10 Gbit poorten als upgrade te koop. Echter verhoogt dit de aankoopprijs met ruim €100.- op de al niet goedkoop zijnde systemen. De vraag is dan, heb ik mijn bestanden op een andere locatie nodig en wil ik in dit totaal plaatje investeren? Daar zal ik zelf even een ei over moeten leggen.

De meeste projecten die ik heb zijn maximaal 5000 foto's X 60MB (De foto's zijn nu rond de 40MB maar rekening houdend met de toekomst) = 300GB groot. Het aantal actieve projecten tegelijk is meestal 5 = 1,5TB.
Ongeveer 25 projecten per jaar = 7,5TB. Projecten bewaar ik maximaal 2 jaar. Dus een totaal opslag van 20 TB is in mijn ogen voldoende met een stukje overcapaciteit. Wat handig is m.b.t. lees en schrijfsnelheden dat weet ik nog niet..

Wat vooral van belang is, is zonder wachttijden kunnen werken door bijvoorbeeld Thunderbolt 3 of 4 aansluiting. Schijven die snel genoeg zijn en genoeg schijven om voor de lange termijn opslag te hebben.

Iemand kwam wel met dit voorbeeld als eventuele setup: (zie bijlage)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmceBhBwjEvoCqLl5TPQ781NbDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MyCmGyGEycmuKek8BDi8zZ3J.png?f=fotoalbum_large

De NAS zou dan dienen als lange termijn opslag en voor bestanden die overal bereikbaar moeten zijn.
De OWC met snelle NVME SSD's als schijven die dienen voor de actieve projecten. Zodra een project gereed is gaat het naar de NAS waar het project beschikbaar is. Terwijl ik dit schrijf zie ik dat de OCW niet meegenomen is in de Cloud Backup wat wel nodig zou zijn, maar wat natuurlijk prima gerealiseerd kan worden.

Hier zijn beide systemen opgezet met 4 schijven zodat er gewerkt kan worden met een RAID 10 opstelling.
Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. Is het een overkill of juist een mooie professionele setup?
LaCie systemen de deur uit en één systeem ervoor terug op het bureau en de NAS elders in huis/kantoor.
Naast de afgeronde projecten opslaan zou het ook handig zijn om een Time Machine backup op de NAS te kunnen zetten zetten.

Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Autodrop01 op 28-08-2023 00:51 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:05
Je zou ook eens moeten kijken naar je business proces en je afspraken/verwachtingen bij je klanten.

Wat doe je met die opgeslagen data, en hoe belangrijk is dat? Je geeft aan dat je het 2 jaar bewaard, waarom is dat? Doe je dat voor jezelf of is dat zo contractueel afgesproken met de klant?

Waar moet je data staan? Is het alleen kantoor of ook mobiel?
In het laatste is een NAS niet heel handig om in je tas te stoppen :-)

Waarom RAID10? Is een standaard Synology SHR niet afdoende?

Je hebt al een LaCie systeem. Ik zou mijn data juist op de disken zetten in standaard SHR, en dan je afgeronde project op de Lacie zetten en buitenshuis bewaren.

Een 10Gb backbone: ik heb het en het is heerlijk snel. OK, kost wel wat aan investering, dat moet je wel kunnen terugverdienen.
Maak wel een IP plan waarbij alle systemen een vast IP adres hebben. Mocht je netwerk uitvallen kan je met de vaste IP adressen toch nog aan je NAS verbinden.

Ook een overweging: 10Gb gaat niet over cat5e wat nog veel in kabelgoten ligt, je moet cat7 hebben. Hou daar rekening mee bij je ontwerp.

Een 923 ondersteund alleen 10Gb Ethernet (RJ45). Je kan ook kijken naar de wat grotere modellen die een insteekkaart ondersteunen. Dan heb je keuze tussen UTP, fiber en DAC.
En heb je ook meteen meer plek voor disken als je datavolume toch groter wordt als nu begroot.
Pagina: 1